علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال و راهکارهای برطرف کردن آن

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

علت داغ شدن موتور یخچال

همانطور که اشاره شد، گرم شدن موتور یخچال و نیز بدنه و دیواره یخچال ساید بای ساید امری طبیعی است. اما اگر داغ شدن زیاد موتور یا کمپرسور یخچال اتفاق افتاده است و یا داغ شدن بدنه یخچال شما را نگران کرده است، نشانه ای غیر عادیست که از مشکلات رایج یخچال به شمار می آید. در ادامه مطالبی ذکر خواهد شد که می تواند علت داغ شدن زیاد موتور و بدنه یخچال شما باشد.

دلیل گرم شدن موتور یخچال های قدیمی

در مدل های قدیمی یخچال که قطعا نمونه های آن را دیده اید، در پشت یخچال در پایین کمپرسور یا همان موتور یخچال قرار گرفته و در بالای کمپرسور لوله های سیاه رنگ مارپیچی را می بینید که با نام لوله های کندانسور یا کویل های کندانسور یخچال شناخته می شوند. درواقع درون کمپرسور و لوله های کندانسور، مبرد یا گاز یخچال وجود دارد که درون سیکل بسته ای در گردش است. زمانی که گاز گرمای مواد غذایی را جذب می کند و سپس به داخل کمپرسور راه می یابد، فشار آن افزایش یافته و دمای گاز بالا می رود. سپس به درون لوله های سیاه رنگ پشت یخچال راه یافته و در آنجا گرمای خود را به محیط می دهد. بنابراین گرم شدن کمپرسور یخچال و نیز لوله های پشت یخچال در مدل های قدیمی کاملا امری طبیعیست و مشکل زمانی پیش می آید که با داغ شدن کمپرسور و لوله های پشت یخچال رو به رو می شویم.

علت گرم شدن بدنه و اطراف یخچال ساید بای ساید

در مدل های امروزی یخچال و به خصوص یخچال های ساید بای ساید، لوله های کندانسور را دیگر در پشت یخچال نمی بینید، بلکه این لوله ها در داخل بدنه دستگاه تعبیه شده اند و در دیواره یخچال قرار دارند. لذا انتقال گرما از لوله ها و از دیواره یخچال خواهد بود که سبب گرم شدن بدنه و دیواره یخچال می گردد. بنابراین این اتفاق هیچ گونه نگرانی ندارد. اما اگر داغ شدن بدنه و بغل یخچال بیش از اندازه باشد، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد.

علت داغ شدن بدنه یخچال و موتور آن

علت داغ کردن موتور یخچال یا علت داغ شدن بدنه یا دیواره یخچال شما می تواند ناشی از تنها یک مورد نباشد. بلکه چندین عامل در بروز این مشکل سهیم باشند. در زیر عواملی را که سبب داغ کردن بدنه و کمپرسور یخچال می شوند را ذکر کرده ایم.

  • کمپرسور

اگر موتور یخچال زیاد داغ می کند، ممکن است به دلیل فشار بیش از حدی باشد که به آن وارد می شود. موتور یا کمپرسور یخچال در حین کار گرما تولید می کند، اما اگر به مدت طولانی مشغول به کار باشد، گرمای تولیدی آن بسیار و سبب داغ کردن کمپرسور یخچال می گردد که از عمر مفید آن کاسته و می تواند سبب خرابی آن شود. همچنین موجب داغ شدن بدنه و اطراف یخچال نیز می گردد.

دو دلیل رایج برای گرم شدن زیاد کمپرسور یخچال، کم بودن مبرد یا گاز یخچال و تنظیم دمای ترموستات بر روی مقادیر بسیار پایین است. یعنی درجه یخچال را اشتباه تنظیم کرده اید و موتور یخچال برای رسیدن به این دمای پایین با فشار بالا در حال کار است. ممکن است ترموستات به کلی خراب باشد، که در اینصورت باید آن را تعویض کنید.

راهکار جلوگیری از داغ شدن کمپرسور یخچال:

۱- ابتدا دمای تعیین شده برای یخچال را بررسی کنید که بر روی ماکزیمم نباشد. تنظیم دمای یخچال بر روی مقدار متوسط مناسب است. همچنین تنظیم دما بر روی مقادیر بسیار کم می تواند منجر به یخ زدن وسایل در یخچال شود.

۲- از قرار دادن مواد غذایی بسیار زیاد در داخل یخچال، به گونه ای که فضای کمی باقی بماند، خودداری کنید تا به کمپرسور فشار بیش از حد اعمال نشود.

۳- درب یخچال را مرتبا باز و بسته نکنید. اینکار هوای سرد در داخل دستگاه را با هوای گرم جا به جا می کند و موجب برفک زدن یخچال فریزر می شود. علاوه بر آن کمپرسور برای جبران این اتلاف هوای سرد باید دوباره کاری نماید.

۴- از گذاشتن موادی که دمای بالایی دارند، همچون غذاهای مانده بر روی اجاق خودداری کنید. پس از سرد شدن غذا آن را در داخل یخچال قرار دهید.

  • کندانسور

لوله های کندانسور وظیفه پخش و انتقال گرمای گرفته شده از داخل یخچال به محیط اطراف را بر عهده دارند. به مرور زمان، بر روی این لوله ها انواع ذرات گرد و خاک و آلودگی می تواند قرار گرفته و لوله ها را بپوشاند که در این حالت، پخش گرما و تبادل آن با محیط دشوارتر می گردد. حرارت در سایر اجزای سیستم خنک سازی، همچون کمپرسور نیز تجمع یافته و موجب بالا رفتن دمای این قطعات هم می شود. از آنجایی که کویل های کندانسور در مدل های جدید در بدنه تعبیه شده اند، بالا رفتن دمای این لوله هاست که علت داغ شدن بغل یخچال می باشد.

راهکارهای جلوگیری از داغ شدن بدنه یخچال:

۱- اگر لوله های کندانسور در بیرون از یخچال قرار دارند، هر چند وقت یکبار آنها را با دقت تمیز کرده و نگذارید گرد و خاک بگیرند.

۲- یخچال را در محیطی که هوای اطراف آن گرم است، قرار ندهید. زیرا تبادل حرارت با هوای محیط به خوبی صورت نمیگیرد و انتقال حرارت از بدنه یخچال به کندی صورت می گیرد.

۳- یخچال را در آشپزخانه طوری جاگذاری کنید که از اطراف و پشت به اندازه ۱۰ سانتی متر فضای خالی برای عبور هوا وجود داشته باشد.

  • فن خنک کننده

کمپرسور هر یخچال دارای یک فن خنک کننده است که به حذف گرمای تولیدی در هنگام تبدیل مبرد یخچال از مایع به گاز و بلعکس، کمک می کند. فن خنک کننده بسیار مهم است، به طوری که در صورت خرابی و کار نکردن آن، اورلود کمپرسور و داغ شدن آن اتفاق خواهد افتاد. اگر صدای نابهنجاری از فن شنیده می شود، احتمالا مشکلی دارد که باید توسط یک تعمیرکار متخصص بررسی شود.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.