علت خاموش شدن یخچال

علت خاموش شدن یخچال چیست؟ + راهکار

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

یکی از مشکلاتی که برای یخچال فریزرها و ساید بای سایدها به وجود می‌آید، خاموش شدن ناگهانی یا خاموش و روشن شدن سریع یخچال است. از آنجایی که این دستگاه نقش بسیار مهمی در خانه‌ها دارد، بروز ایرادات این چنینی می‌تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل تصمیم داریم در ادامه این نوشته به علت خاموش شدن یخچال بپردازیم تا هنگام مواجهه با این مساله، در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم را انجام دهید. دقت داشته باشید مهمترین کار برای جلوگیری از خرابی یخچال فریزر، نگهداری صحیح و اصولی از آن است.

تعمیر ساید بای ساید در محل

آشنایی با ۶ علت خاموش شدن یخچال و نحوه برطرف کردن آن‌ها

در حالت عادی کمپرسور به صورت دائمی کار نمی‌کند؛ بلکه بعد از اینکه دمای یخچال به عدد تنظیم شده رسید، کمپرسور خاموش می‌شود. به این عمل در اصطلاح، اتومات کردن یا اتوماتیک می‌گویند. اما در صورتی که یخچال به صورت ناگهانی خاموش شود، احتمالا مشکلی رخ داده است که در ادامه تک تک علت‌‌های خاموش شدن یخچال را بررسی خواهیم کرد.

چرا یخچال زود اتومات می کند؟

۱. علت خاموش شدن یخچال به خاطر قطعی جریان برق

اولین دلیل خاموش شدن یخچال یا ساید بای ساید، نرسیدن جریان برق به دستگاه است. خاموش شدن لامپ‌های نمایشگر و نبود صدایی مبنی بر کار کردن یخچال از جمله علائم قطعی برق هستند. برای حل این مشکل مراحل زیر را دنبال کنید.

  • ابتدا فیوز برق یخچال را بررسی کنید تا نپریده باشد.
  • سپس به سراغ بررسی دوشاخه، پریز و کابل برق بروید.
  • برای بررسی پریز برق می‌توانید از یک فازمتر کمک بگیرید.
  • اگر از سه راهی برق استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که ایرادی ندارد.

گاهی مواقع نوسانات شدید برق نیز می‌تواند باعث خاموش شدن ناگهانی یخچال شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتما از محافظ برق استفاده کنید تا از نوسانات در امان باشید.

تعمیر یخچال فریزر بوش

ugj ohl,a ank do]hg

۲. خراب شدن ترموستات

دومین علت خاموش شدن یخچال(The reason for the refrigerator turning off)، وجود ایراد در ترموستات است. این قطعه وظیفه روشن و خاموش کردن کمپرسور را بر عهده دارد و چنانچه مشکلی برای آن به وجود آمده باشد، فرمان اشتباه به کمپرسور ارسال خواهد کرد. البته خرابی ترموستات گاهی مواقع باعث یکسره کار کردن کمپرسور نیز می‌شود. در این شرایط باید ولتاژ ترموستات بررسی شده و در صورت نیاز تعویض گردد.

تعمیر یخچال ساید ال جی

۳. علت خاموش شدن یخچال به خاطر داغ شدن بیش از حد موتور

اگر به هر علتی کمپرسور یخچال برای مدت طولانی روشن بماند، دمای آن به شدت بالا خواهد رفت. در این مواقع برای محافظت از کمپرسور، فرایند اورلود رخ می‌دهد. در نتیجه یخچال به صورت ناگهانی خاموش می‌شود. از مهمترین علت‌های داغ شدن کمپرسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قرار دادن یخچال در محیط‌های گرم
  • خراب شدن فن دستگاه
  • کم شدن گاز مبرد
  • استفاده زیاد از یخچال و باز و بسته کردن بیش از اندازه درب

۱۰ علت سرد نکردن یخچال و یخ نزدن فریزر

۴. خرابی برد الکترونیکی یخچال فریزر

در صورتی که هیچیک از موارد بالا برای دستگاه رخ نداده بود، احتمال دارد علت خاموش شدن یخچال به خاطر خرابی برد باشد. البته این مساله بیشتر در یخچال‌های ساید بای ساید رخ می‌دهد. برای تست برد، دوشاخه دستگاه را از برق کشیده و بعد از گذشت ۱۰ ثانیه مجددا آن را متصل کنید. اگر کمپرسور دوباره به کار افتاد یعنی برد الکترونیکی ایراد دارد. دقت داشته باشید که تعمیر برد نیاز به تخصص بالایی دارد و حتما باید از افراد متخصص کمک بگیرید.

تعمیر ساید در تهران

۵. وجود ایراد در کمپرسور

اصلی‌ترین قطعه در یخچال، موتور یا همان کمپرسور است. وجود هر گونه نقص در این قطعه می‌تواند باعث خاموش شدن دستگاه شود. از مهمترین علت‌های خرابی کمپرسور می‌توان به استفاده طولانی مدت، قدیمی شدن موتور، ضربه خوردن و کار کردن یکسره اشاره کرد.

علاوه بر موارد بالا، در صورتی که فن کنار کمپرسور در یخچال‌های ساید بای ساید از کار بیوفتد، منجر به داغ شدن بیش از حد کمپرسور و در نتیجه سوختن آن خواهد شد. همچنین سوختن رله اورلود نیز از روشن شدن کمپرسور جلوگیری می‌کند.

برای اینکه مطمئن شوید کمپرسور سوخته یا نه، باید از یک متخصص بخواهید آن را بررسی کند. متاسفانه اگر مشکل از کمپرسور باشد، هزینه‌های شما بالا خواهد رفت؛ چرا که در اکثر مواقع کمپرسور تعمیر نمی‌شود و باید تعویض گردد.

تعمیر ساید در مشهد

۶. علت خاموش شدن یخچال به خاطر کم شدن گاز مبرد

مساله بعدی که منجر به خاموش شدن ناگهانی یخچال می‌شود، کم شدن یا تمام شدن گاز مبرد است. اگر این گاز در یخچال کم باشد، یخچال قادر به خنک کردن نخواهد بود. در نتیجه فشار زیادی به دستگاه وارد شده و منجر به خاموشی آن می‌شود.

دقت کنید، هنگامی که گاز مبرد کم می‌شود، کمپرسور برای رساندن دما به عدد تنظیم شده، بیش از حد مجاز کار کرده و در نتیجه باعث سوختن آن خواهد شد.

زمانی که یخچال به طور ناگهانی خاموش می‌شود، چکار کنیم؟

در صورتی که با این مشکل مواجه شدید، ابتدا سیم برق و پریز را چک کنید. چرا که احتمال دارد مشکل از آن‌ها باشد. اما اگر سالم بودند، باید مشکلات فنی یخچال مثل ترموستات، برد الکترونیکی، رله اورلود و… بررسی شوند.

نکته: اگر یخچال مدام خاموش و روشن می‌شود، هر چه سریع‌تر دستگاه را از برق جدا کرده و از یک متخصص بخواهید آن را تعمیر کند.

همانطور که اشاره کردیم، علت خاموش شدن یخچال فریزر و ساید بای ساید، عوامل متعددی دارد. به همین دلیل برای پیدا کردن علت اصلی، باید با عملکرد این دستگاه آشنا باشید. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر با مسائل فنی آشنا نیستید، از دستکاری آن به شدت خودداری نمایید. برای تعمیر یخچال می‌توانید با کارشناسان هوم کارا تماس گرفته و از آن‌ها بخواهید تکنسین مربوطه را به محل اعزام کنند.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.