علت برفک زدن یخچال چیست؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

اما یخچال فریزرهای جدید، سیستم نوفراست بوده و بدون برفک می باشند؛ با این وجود گاهی مشاهده می شود که هم در قسمت یخچال و هم قسمت فریزر برفک های تشکیل می شود. اما علت برفک یخچال چیست؟

علت های مختلفی می تواند باعث به وجود آمدن برفک در یخچال گردد که با دانستن این دلایل می توان این مشکل را برطرف نمود. در ادامه به علت های برفک زدن یخچال و این که چگونه برفک یخچال را از بین ببریم اشاره شده است.

علت های مختلفی می تواند برای برفک زدن انواع یخچال فریزر وجود داشته باشد. اما علت اصلی برفک زدن به علت وارد شدن هوای گرم و تداخل آن با هوای سرد داخل یخچال می باشد. فرایند تشکیل برفک به این صورت است که با برخورد هوای گرم با سطح سرد یخچال، ذرات گازی که در هوا وجود دارند به علت دمای بالایی که دارند به گاز تبدیل شده و در هنگام برخورد کردن با سطح سرد یخچال این گاز به مایع تبدیل می گردند و برفک تشکیل می شود. در ادامه  به دلایل مختلفی که برای برفک زدن یخچال وجود دارد اشاره شده است.

  • خراب شدن لاستیک دور درب یخچال: شاید بتوان مهم ترین دلیل را برای برفک زدن یخچال فریزر، خراب شدن لاستیک دور درب آن دانست. لاستیک های دور درب یخچال ممکن است به دلایل مختلفی دچار پوسیدگی یا پارگی و خرابی گردند. با خراب شدن این لاستیک هوای گرم به راحتی به درون یخچال نفوذ پیدا کرده و با برخورد با هوای سرد درون یخچال باعث ایجاد برفک می گردد. ممکن است در اثر زیاد کار کردن و استفاده زیاد از یخچال این لاستیک دچار فرسودگی گردد که در این صورت نیاز است تا اقدام به تعویض این لاستیک توسط تعمیرکار متخصص نمود.
  • محل قرار گرفتن یخچال: یکی از دلایل مهم دیگری که می تواند در ایجاد برفک یخچال نقش اساسی داشته باشد محل قرار گرفتن آن می باشد. همانطور که می دانید که در قوانین طراحی آشپزخانه محل قرارگیری یخچال اهمیت زیادی دارد و نباید در کنار وسایل گرمایشی مانند اجاق گاز، بخاری و یا آبگرمکن قرار گیرد. این کار باعث ورود هوای گرم به داخل یخچال شده و موجبات تشکیل برفک را فراهم می کند. همچنین قرار دادن یخچال در محلی که نور خورشید به طور مستقیم به یخچال می تابد سبب خرابی موتور یخچال و همچنین به وجود آمدن برفک در آن می گردد. چسباندن یخچال به دیوار باعث آسیب به کمپرسور یخچال و برفک زدن دستگاه می گردد. فاصله استاندارد یخچال با دیوار حدود ۱۵ سانتی متر می باشد که باید رعایت گردد.
  • بیشتر بخوانید:طرز کار یخساز یخچال چگونه است؟
  • خراب بودن ترموستات یخچال: یکی از قطعات مهم یخچال که در خنک کردن و تنظیم دمای یخچال نقش مهمی را ایفا می کند ترموستات می باشد. زمانی که هوای گرم وارد یخچال می شود ترموستات به کمپرسور یا موتور یخچال فرمان خنک سازی را می دهد و پس از خنک شدن، ترموستات دستور خاموش شدن را می دهد تا دما در حالت طبیعی تنظیم گردد. با توجه به عملکرد ترموستات در یخچال، در صورتی که ترموستات دستگاه دچار خرابی و مشکل گردد امکان تشکیل برفک وجود خواهد داشت. در صورتی که مکان قرارگیری یخچال مشکلی نداشت و لاستیک دور درب نیز سالم بود نیاز است تا به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا اقدام به تعویض یا تعمیر ترموستات یخچال نماید. به هیچ عنوان در صورتی که تخصص و تجربه ای در این کار ندارید اقدام به تعمیر و دستکاری ترموستات نفرمایید زیرا این کار کاملا تخصصی بوده و نیازمند مهارت بالایی می باشد.

چگونه برفک یخچال را از بین ببریم؟

با توجه به این که وجود برفک در یخچال فریزر باعث مشکلات بسیاری می شود نیاز است تا در صورت مشاهده برفک و یافتن علت آن، نسبت به برطرف نمودن برفک ها اقدام نمایید. برفک زیاد می تواند طول عمر یخچال را کاهش داده و باعث به وجود آمدن مشکلات مختلف دیگری نیز گردد.

در ادامه به راه حل هایی که می توان توسط آنها به برطرف نمودن برفک یخچال پرداخت اشاره شده است. نکته ای که در هنگام برطرف نمودن برفک یخچال وجود دارد این است که قبل از انجام هرگونه اقدامی نیاز است تا یخچال را از برق خارج کنید تا مشکلی در هنگام تمیز کردن به وجود نیاید.

باز گذاشتن درب یخچال برای مدت زمانی

یکی از راه حل های ساده ای که می توان از طریق آن برفک های یخچال را برطرف نمود این است که آن را از برق کشیده و پس از تخلیه محتویات یخچال درب آن را باز بگذارید. پس از گذشت چند ساعت یخ ها و برفک ها آب شده و نیاز است تا این آب ها تخلیه گردند. نیاز است تا بسته به نوع و مدل یخچالی که دارید هر از چند گاهی اقدام به رفع برفک های آن نمایید.

استفاده از سشوار جهت از بین بردن برفک

اگر وقت این را ندارید که چند ساعت با باز گذاشتن درب یخچال منتظر آب شدن برفک ها باشید می توانید از راه حل سریع تری استفاده کنید. سشوار یکی ابزارهایی است که می توان با استفاده از آن اقدام به از بین بردن برفک های یخچال نمود.

برای این کار می توانید باد گرم سشوار را بر روی برفک ها گرفته و تا ذوب شدن آنها صبر کنید، سپس توسط پارچه ای برفک های آب شده را خشک نمایید. در حین کار با سشوار لازم است تا جوانب احتیاط رعایت شود و به هیچ عنوان سشوار را به صورت مستقیم بر روی قفسه های یخچال نگیرید.

زمانی که با گرفتن سشوار بر روی یخ ها، برفک ها مقداری سست شدند می توانید با استفاده از دست یا قاشق پلاستیکی این یخ ها را از دیواره جدا کنید.

استفاده از فن جهت از بین بردن برفک

می توان با استفاده از یک فن در بیرون از یخچال اقدام به آب نمودن برفک ها و از بین بردن آنها نمود. برای این کار باید درب یخچال و فریزر را باز نمود. جریان هوای گرمی که توسط فن وارد یخچال فریزر می شود باعث آب شدن برفک ها می گردد. نیاز است تا پس از آب شدن یخ ها و برفک، آب جمع شده را از یخچال خارج کرد و توسط پارچه ای آن را خشک نمود.

استفاده از پارچه داغ و الکلی

یکی از روش های ساده ای که می توان توسط آن اقدام به از بین بردن برفک ها نمود استفاده از پارچه داغ و الکلی می باشد. برای این کار می توانید یک پارچه تمیز را درون آب جوش قرار داد و پس از آن این پارچه را به مقداری الکل آغشته نمود. با قرار دادن این پارچه داغ الکلی بر روی یخ ها و برفک ها، مشاهده می شود که برفک ها به سرعت آب می شوند. در صورتی که این پارچه را بر روی لبه های برفک ها قرار دهید این عمل با سرعت بیشتری انجام می گیرد.

استفاده از فلز داغ بر روی برفک ها

این روش، یک روش قدیمی برای از بین بردن برفک ها می باشد که به علت خطراتی که دارد توصیه نمی شود. برای این کار باید یک فلز را بر روی آتش قرار دهید و زمانی که فلز داغ شد آن را بر روی برفک ها قرار دهید تا یخ ها ذوب گردند. در هنگام استفاده از فلز داغ نیاز است تا بسیار مراقب بود تا فلز به سطح یخچال برخورد نکند و به لوله های گاز یخچال آسیبی وارد نگردد. همچنین امکان سوختن و آسیب خود فرد نیز در صورت عدم احتیاط وجود خواهد داشت.

برفک زدن لوله های پشت یخچال

اما علاوه بر درون یخچال ممکن است لوله هایی که در قسمت پشتی یخچال فریزر قرار دارند نیز دچار یخ زدگی و یا برفک گردند. این مشکل ممکن است به علت زیاد بودن گاز یخچال باشد که باید توسط تعمیرکار متخصص مقدار این گاز تنظیم گردد.

برفک زدن لوله های مسی یخچال می تواند باعث بروز مشکلات مختلفی در یخچال گردد که از مهم ترین آنها می توان به عدم خنک نمودن یخچال اشاره کرد. خرابی تایمر دیفراست، خرابی هیتر دیفراست و یا وجود مشکلات مختلف در ترموستات دستگاه از جمله مشکلاتی هستند که باعث برفک زدن لوله های پشت یخچال می گردند

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.