طرز کار یخساز یخچال چگونه است؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

به طور کلی سه نوع یخ ساز وجود دارد. یخساز پیمانه ای، سینی قالبی و سینی مشبک. یخساز های سینی مشبک از نیروی گردشی برای آزاد کردن یخ ها از سینی مشبک (قالب های کوچک یخ) استفاده می کنند. این در حالی است که یخساز های پیمانه ای و سینی قالبی دارای قالب های یخ فلزی هستند و برای جدا شدن از هیتر برقی استفاده می کنند.

طرز کار یخساز یخچال به این صورت است که آب از طریق شیری که پشت یخچال یا زیر سینک قرار دارد و به یخچال متصل شده است به طرف پشت فریزر حرکت می کند.

لوله های آب معمولاً از جنس مس یا پلاستیک هستند. انتهای لوله آب به یک شیر ورودی متصل می شود که میزان ورود آب به یخچال را کنترل می کند. زمانی که یخ ساز به شیر ورودی برق رسانی می کند سیم لوله روی شیر فعال می شود و به آب اجازه ورود می دهد. آبی که وارد فریزر می شود داخل قالب های یخ پر می شود.

معمولاً فرآیند تولید یخ با فعالیت ترموستاتی که به قالب یخ متصل شده است آغاز می شود. ترموستات دمای قالب یخ را اندازه گیری می کند و زمانی که دمای آن بیش از حد تنظیم شده پایین می رود ترموستات سیگنال می دهد که فرآیند یخ سازی شروع شود.

موتور باعث چرخش تیغه های خارج کننده می شود و این تیغه ها تا زمانی که به یخ برخورد نکنند از چرخش نمی ایستند. بعد از این که تیغه ها به یخ ها فشار وارد کردند هیتر برقی فعالیت خود را شروع می کند و قالب یخ را گرم می کند. زمانی که یخ ها شل می شوند تیغه های خارج کننده یخ می گردند، هیتر خاموش می شود و یخ ها بیرون می آیند.

روی سبد یخ یک بازوی خاموش کننده وجود دارد که با خالی شدن یخ ها بالا می آید و دوباره سر جای خود باز می گردد. اگر سبد پر از یخ باشد و به بازو اجازه ندهد که کامل پایین بیاید یخ ساز متوقف می شود و دیگر یخ تولید نمی کند.

بیشتر بخوانید:علت برفک زدن یخچال چیست؟

بعد از این که مقداری از یخ مصرف شود و سطح یخ به اندازه کافی پایین بیاید بازو هم پایین آمده و فرآیند یخ سازی ادامه پیدا می کند.

در یخ ساز های سینی قالبی، در حین گردش موتور خارج کننده یک بادامک سوئیچ نگهدارنده و سوئیچ ورودی آب را درگیر می کند. سوئیچ نگهدارنده به صورت موقت یخ ها را خارج می کند حتی اگر بازوی خاموش کننده بالا آمده باشد.بعد از جدا شدن یخ ها از قالب سوئیچ ورودی به شیر ورودی سیگنالی ارسال می کند تا آب بیشتری وارد یخساز شود. تا زمانی که سوئیچ ورودی توسط بادامک فشرده می شود آب وارد سیستم یخ ساز می گردد.

در بیشتر یخ سازها یک دکمه یا اهرم وجود دارد که به کمک آن می توان اندازه مکعب های یخ را تعیین کرد. مدت زمانی که سوئیچ ورودی توسط بادامک فشرده می شود تعیین کننده میزان آب ورودی به قالب یخ و در نتیجه تعیین کننده اندازه یخ است.

اگر یخ های یخ ساز بیش از اندازه بزرگ یا کوچک هستند باید اندازه آن ها را تنظیم کنید. برای تنظیم اندازه یخ ها باید پوشش یخ ساز را بردارید. منظور از پوشش صفحه سفیدی است که جلوی یخ ساز قرار دارد.

زیر این پوشش پیچ و مهره ای وجود دارد که کنار آن علامت مثبت و منفی نوشته شده است. برای افزایش اندازه یخ پیچ را به طرف علامت مثبت و برای کاهش اندازه یخ پیچ را به طرف علامت منفی بچرخانید.

روش خاموش کردن یخساز یخچال

شما می توانید بنا به دلایل مختلفی یخساز یخچال را غیر فعال کنید. اگر قصد رفتن به مسافرت را دارید یا مشکلی برای یخ ساز پیش آمده است بهتر است که آن را غیر فعال کنید در غیر این صورت میزان مصرف انرژی یخچال شما بین ۱۴ الی ۲۰ درصد افزایش می یابد.

در یخچال هایی با مدل های مختلف نحوه غیر فعال کردن یخ ساز متفاوت است. در مدل های دکمه دار زیر یخ ساز به دنبال دکمه off یا O باشید. اگر یخ ساز شما دکمه ای ندارد برای غیر فعال کردن آن باید اهرمی که کنار یخ ساز قرار دارد را به آرامی بالا ببرید.

در نهایت اگر یخ ساز شما نه دکمه ای دارد و نه اهرم فلزی برای آن تعبیه شده است باید از فشردن چند دکمه خاص برای غیر فعال کردن یخ ساز استفاده کنید.

نحوه روشن کردن یخساز یخچال

معمولاً یخساز یخچال ها به صورت پیش فرض روشن است و نیازی به روشن شدن ندارد. اما اگر یخ ساز خاموش است و نیاز به فعال شدن دارد سه حالت پیش روی شما است. اگر یخ ساز شما دارای دکمه فعال سازی است باید دکمه ای که روی آن On یا حرف I نوشته شده است را فشار دهید. اگر یخ ساز دکمه ندارد باید اهرم فلزی تعبیه شه در کنار یخ ساز را به سمت پایین بکشید، و اگر یخچال شما از مدل های جدید و پیشرفته است که فعال سازی یخساز یخچال آن نیاز مند فشردن چند دکمه است باید به دفترچه راهنمای یخچال یا سایت تولید کننده آن مراجعه کنید تا دستورالعمل مربوطه را پیدا کنید.

خارج کردن یخ های یخساز

اگر آب داخل یخساز یخچال وارد می شود و قالب ها پر از یخ هستند یعنی که شیر ورودی آب و لوله ها مشکلی ندارند. خارج نشدن یخ ها از یخ ساز می تواند به این دلیل باشد که شما به صورت ناخواسته بازوی خاموش کننده را بالا برده باشید و باعث متوقف شدن فعالیت یخ ساز شده باشید.

اگر مشکل همین است بازو را پایین بیاورید. اگر بازو سر جای خود است و قالب یخ هم پر است احتمالاً در اتصالات برقی، گیربکس یا موتور مشکلی وجود دارد. برای حل این مشکل باید بررسی کنید که تمامی اتصالات الکتریکی درست سر جای خود باشند.

سپس، یخچال را از دیوار فاصله بدهید، منبع آب را قطع کنید و یخچال را از برق بکشید. محل اتصال سیم ها به فریزر را بررسی کنید و اتصالات برقی را دوباره بررسی و محکم کنید.

بعد از این کارها یخچال را به برق بزنید و بازوی کنترل کننده را بالا ببرید تا یخساز یخچال خاموش شود. بعد از حدود ۱۰ ثانیه بازو را پایین بیاورید تا سیم لوله فعال شده و قالب یخ را پر کند. چند ساعت صبر کنید تا متوجه شوید یخ ساز درست کار می کند یا نه.

اگر مشکل حل نشد احتمالاً لازم است که موتور یا گیربکس (جعبه دنده) را تعویض کنید. این کار باید توسط تعمیرکار متخصص انجام شود. اگر خودتان نتوانستید مشکل یخ ساز را حل کنید با یک متخصص تماس بگیرید و از او بخواهید که یخساز یخچال شما را عیب یابی و تعمیر کند.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.