سنسور یخچال چیست؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

سنسور NTC که در واقع مختصر شده سه واژه negative temperature coefficient می‌باشد؛ امروزه به نام سنسور یخچال شناخته می‌شود. این سنسور در واقع وظیفه افزایش یا کاهش مقاومت هدایت الکتریکی را با توجه به میزان دما بر عهده دارد. این قطعه یکی از تجهیزات و تکنولوژی‌های جدیدی است که به تازگی جهت بهبود عملکرد انواع یخچال فریزرها به آن‌ها اضافه شده است.

در واقع سنسورها به عنوان یک مبدل عمل می‌کنند تا متناسب با وظیفه‌ی خود مقیاس‌ها و کمیت‌های خاصی را اندازه گیری کرده و آن را جهت کنترل و تنظیم عملکرد یخچال یا هر سیستم دیگری به کار ببرد. سنسور یخچال در واقع همان قطعه‌ای است که دما و رطوبت محیط خارجی و داخلی یخچال اندازه گیری می‌کند تا پس از ارسال آن به برد الکتریکی تعبیه شده در سیستم، دمای مورد نظر بر روی صفحه نمایشگر نمایان شود.

انواع سنسور یخچال

لازم به ذکر است که سنسور یخچال دارای انواع متفاوتی است که هر کدام با توجه به سیستم خاص خود وظایف مهمی را برعهده دارند. اهمیت این قطعات به قدری است که خرابی هر کدام می‌تواند موجب نقص در عملکرد یخچال شود. از این رو شناخت آن‌ها جهت عیب یابی هر یک بسیار موثر خواهد بود. ما در ادامه مطلب به معرفی مهم‌ترین انواع سنسور یخچال خواهیم پرداخت.

 سنسور دمای یخچال و فریزر

این سنسور وظیفه اندازه گیری دمای بخش داخلی یخچال و فریزر را برعهده دارد. در صورتی که دمای اندازه گیری شده توسط سنسور در محدوده مناسب آن نباشد، دستور تنظیم عملکرد را به کمپرسور آن ارسال می‌کند، تا با کارکرد کمتر یا بیشتر خود، به متناسب سازی دمای یخچال یا فریزر بپردازد.

سنسور دمای محیط

مطلع شدن سیستم یخچال از میزان دمای محیط، برای تنظیم و کنترل میزان ولتاژ وارد شده به کمپرسور از مهم‌ترین وظایف سنسور دمای محیط می‌باشد. 

سنسور دیفراست یخچال

 این سنسور به یخچال کمک می‌کند که یخ زدایی توسط قطعه تعبیه شده در یخچال به میزان لازم انجام گیرد. به طور معمول عمل دیفراست پس از گذشت ۱۰ ساعت از فعالیت کمپرسور لازم است انجام گیرد. از آنجایی که عملکرد آن مبنی بر تغییرات دما می‌باشد، از این رو خرابی سنسور یخچال می‌تواند منجر به ایجاد برفک در یخچال و فریزر شود.

سنسور درب یخچال

 اگر تا به حال درب یخچال را به مدت طولانی باز گذاشته‌اید حتما شما نیز تجربه شنیدن صدا یا دیدن چراغ مخصوص جهت هشدار دادن به شما برای بستن درب داشته‌اید. این سنسور یخچال از آن جهت از اهمیت بالایی برخوردار است که با کمک به بستن سریع‌تر درب یخچال از ورود هوای گرم و در نتیجه آسیب دیدن مواد غذایی قرار داده شده در یخچال به میزان چشمگیری جلوگیری می‌کند.

خرابی سنسور یخچال 

پس از آشنایی با سنسور یخچال و انواع آن حتما شما نیز به این موضوع پی برده‌اید که خرابی سنسور یخچال می‌تواند آسیب‌های جدی به مواد غذایی نگهداری شده در آن و همینطور سایر قطعات دستگاه وارد کند. پس در هر زمانی اگر شما نیز متوجه گرم یا سرد شدن بیش از اندازه یخچال خود شده‌اید، لازم است هر چه سریع‌تر جهت عیب یابی سنسور یخچال خود اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: تعویض و تعمیر برد ماشین لباسشویی

چرا که انواع سنسور یخچال با وطیفه منحصر به فرد خود، در واقع به افزایش یا کاهش دمای دستگاه با توجه به دمای محیط و دمای یخچال می‌پردازد. در اکثر یخچال فریزرهای امروزی کدهایی جهت مطلع کردن شما از خرابی سنسور یخچال بر روی نمایشگر تعبیه شده، نمایش داده می‌شود؛ که شما می‌توانید با مطابقت دادن کدها با دفترچه راهنمای دستگاه خود به نقص در هر قسمت از آن پی ببرید. 

اگر نتوانستید به تنهایی به عیب یابی سنسور یخچال خود بپردازید، بهتر است هر چه سریع‌تر با یک تعمیرکار مجرب جهت یافتن علت و تعمیر یخچال خود مشورت کنید.

در “هوم کارا” به بهترین متخصصین تعمیر یخچال در شهر خود دسترسی دارید.مشاهده متخصصین تعمیر یخچال

در آخر بخوانید

همانطور که در مطالب قبلی گفته شد سنسور یخچال یکی از قطعات مهم قرار داده شده در آن می‌باشد؛ که در جهت تنظیم عملکرد یخچال نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. از این رو هر گونه خرابی سنسور یخچال لازم است فورا شناسایی و جهت رفع آن سریعا اقدام شود. چرا که در غیر این صورت ممکن است علاوه بر آسیب به مواد غذایی و نگهداری شده در یخچال به سایر قطعات نیز آسیب وارد شود.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.