راهنمای طرز استفاده از مایکروفر و مایکروویو سامسونگ، ال جی و…

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مایکروویو یا مایکروفر می تواند یک وسیله بسیار خوب برای گرم کردن باقی مانده وعده غذایی شما و یا طبخ سریع یک غذای تازه باشد. اما خیلی از کسانی که مایکروفر استفاده می کنند فقط از آن برای گرم کردن غذا استفاده می کنند و از ویژگی های مختلف ماکروفر خود استفاده نمی کنند. یکی از دلایل آن این است که طرز کار مایکروویو را به طور صحیح نمی دانند و همچنین با همه قابلیت های دستگاه آشنا نیستند.

اگر شما هم جزء کسانی هستید که با طرز کار مایکروویو خود آشنا نیستید و تا به حال از همه قابلیت های دستگاه خود استفاده نکرده اید و یا اینکه مایکروویو خود را به تازگی خریداری کرده اید و می خواهید از آن استفاده کنید، حتما همه بخش های این مقاله را دنبال کنید.

گرم کردن غذا در مایکروویو

۱) باقی مانده غذاهای ۱ تا۴ روز گذشته را می توانید دوباره گرم و مصرف کنید. باقی مانده غذای ۵ روز یا بیشتر نباید دوباره گرم و یا خورده شوند. زیرا به احتمال زیاد فاسد شده و یا اینکه حاوی باکتری های زیادی هستند.

۲) مواد غذایی را به صورت حلقه ای روی یک بشقاب سرامیکی یا یک کاسه شیشه ای بچینید. قرار دادن مواد غذایی در وسط بشقاب یا کاسه باعث می شود غذا در لبه بشقاب سریعتر از غذا در مرکز آن گرم شود. از فشار دادن مواد غذایی به صورت حلقه ای در لبه بشقاب یا کاسه خودداری کنید. این کار باعث می شود غذا به طور یکسان گرم نشود.

هنگام استفاده از مایکروویو همیشه مواد غذایی را در ظروف سرامیکی یا شیشه ای گرم کنید. ظروف پلاستیکی می توانند ذوب شوند و یا حتی غذای شما را آلوده کنند. ظروف فلزی نیز می توانند در مایکروویو جرقه بزنند و خطر آتش سوزی به همراه داشته باشند.

از استفاده کردن از ظروف سرامیکی یا شیشه ای که دارای روکش طلا یا قطعات فلزی هستند خودداری کنید زیرا در مایکروویو جرقه خواهند زد.

۳) قبل از گرم کردن، مواد غذایی را با یک پوشش پلاستیکی ضخیم بپوشانید تا از پاشیدن مواد غذایی در مایکروویو جلوگیری کنید. از یک پوشش ضخیم و گنبدی ساخته شده از پلاستیک بادوام که برای استفاده در مایکروویو طراحی شده، استفاده کنید.

هنگام گرم شدن غذا، درپوش پلاستیکی نیز به شما در حفظ بخار غذایی که گرم می کنید، کمک کند و این امر باعث کمتر خشک شدن آن در مایکروویو می شود.

همچنین می توانید از یک دستمال کاغذی ضخیم و یا کاغذ روغنی به عنوان یک جایگزین بر روی مواد غذایی استفاده کنید. دستمال کاغذی را بیش از یک دقیقه روی غذا نگذارید، زیرا در صورت طولانی تر ماندن در مایکروویو ممکن است بسوزد.

۴) یک بار که غذا ار گرم کنید، خودتان متوجه می شوید که چه مدت زمان برای گرم کردن غذای پخته شده لازم است. با گرم کردن غذا به مدت یک دقیقه شروع کنید. سپس آن را از مایکروویو بیرون آورده و بررسی کنید تا ببیند آیا به اندازه کافی برای شما گرم است یا خیر. غذا را هم بزنید، به دنبال بخار حاصل از غذا باشید و آن را امتحان کنید تا ببینید به اندازه کافی گرم شده است.

اگر غذا به اندازه کافی برای شما گرم نیست، آن را برای ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه دیگر گرم کنید. گرم کردن غذا را در فواصل ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه ادامه دهید تا به میزان دلخواه شما گرم شود.

گرم کردن غذا در مدت زمان کوتاه باعث می شود غذای شما بیش از حد داغ نشود و به این ترتیب عطر و طعم آن تغییر نمی کند.

۵) بعضی از غذاها را بطور جداگانه گرم کنید تا خیلی خشک یا تر نشوند. بسته به آن چه که در حال گرم کردن مجدد آن هستید، ممکن است لازم باشد غذاهای مختلف خود را به صورت جداگانه گرم کنید. ابتدا مواد غذایی متراکم مانند گوشت را گرم کنید چرا که گرم شدن آن ها بیشتر طول می کشد. سپس مواد غذایی با چگالی کمتر مانند ماکارونی یا سبزیجات پخته را گرم کنید.

به عنوان مثال، اگر درحال گرم کردن همبرگر هستید، همراه با آن نان را گرم نکنید زیرا علاوه بر اینکه باعث طعم گرفتن نان می شود، رطوبت همبرگر باعث تر شدن نان خواهد شد.

۶) برای گرم کردن مجدد برخی از غذاها مانند پیتزا از مایکروویو استفاده نکنید چرا که ممکن است زیادی خشک و یا تر شوند. به جای اینکه یک قطعه پیتزا باقیمانده را در مایکروویو گرم کنید، آن را در فر گرم کنید. با قرار دادن یک تکه آب روی آن و پوشاندن آن با فویل تا زمانی که گرم شود حباب ها را در فر گرم کنید.

از گرم کردن گوشت پخته شده مانند گوشت گاو، مرغ در مایکروویو خودداری کنید، زیرا بسیار خشک و لاستیکی می شود. در عوض، گوشت را در اجاق گاز یا یک ظرف مخصوص روی اجاق گاز گرم کنید.

پخت غذا با مایکروفر

۱) غذاهای منجمد را با استفاده از ماکرویو یخ زدایی کنید. دستورالعمل های موجود روی برچسب شام مایکروویو را برای زمان پخت مناسب دنبال کنید. مایکروویو شما ممکن است دارای دکمه یخ زدایی باشد که می توانید از آن برای پختن غذای منجمد استفاده کنید. می توانید پخت غذای منجمد را با ضریب ۷ دقیقه برای هر ۵۰۰ گرم غذا را امتحان کنید.

همیشه مواد غذایی منجمد را برای یخ زدایی در مایکروویو در یک ظرف سرامیکی یا شیشه ای قرار دهید.

حتما غذایی را که برای یخ زدایی در مایکروویو قرار می دهید یک بار به هم بزنید تا نقاطی از آن یخ زده یا سرد نماند. اگر قسمت هایی از غذا سرد یا یخ زده بود، مجددا آن را به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه در داخل دستگاه قرار دهید.

۲) می توانید سبزیجات را در مایکروویو بخار کنید. سبزیجات خام مانند کلم بروکلی، هویج و گل کلم را در یک بشقاب سرامیکی یا در یک کاسه شیشه ای قرار دهید. می توانید مقداری آب با کمی کمی کره به سبزیجات اضافه کنید تا به بخارپز شدن آن ها کمک کند. سبزیجات را با یک درپوش مایکروویو بپوشانید سپس، آن ها را به مدت ۲-۳ دقیقه در مایکروویو بپزید. سبزیجات را هم بزنید و برای مدت زمان ۱ دقیقه دوباره آن ها را در مایکروویو قرار دهید تا به اندازه کافی بخارپز شوند. بعد از پختن می توانید فلفل سیاه ، نمک و سایر ادویه ها را به سبزیجات بخار پز اضافه کنید.

۳) ماهی را نیز می توانید با نمک و فلفل و لیمو مزه دار کنید و در مایکروویو بپزید. برای پخت ماهی آن را در یک ظرف سرامیکی قرار دهید و روی آن را با پلاستیک مخصوص مایکروویو بپوشانید. ماهی را به مدت ۱ تا ۲ دقیقه در مایکروویو بپزید تا رنگ گوشت آن سفید شود. البته زمان پخت ماهی به اندازه، شکل و ضخامت فیله بستگی دارد.

۴) برخی از مایکروویوها دکمه مخصوص درست کردن پاپ کورن دارند. شما می توانید با توجه به برچسب روی دکمه های مایکروفر، زمان مناسب برای درست کردن پاپ کورن را بخوانید. ذرت ها را در یک کیسه پلاستیکی در باز که قابل استفاده در مایکروویو است قرار دهید و تا زمانی که دیگر صدای پریدن آن ها را می شنوید به درست کردن آن ها ادامه دهید.

۵) سوپ یا سس را در مایکروویو نپزید. سوپ ها و سس ها هنگام پختن در مایکروویو، مستعد پاشیدن و مشتعل شدن هستند. به جای مایکروویو، آنها را روی اجاق گاز آماده کنید.

نگهداری از مایکروویو

۱) تمیز کردن مایکروویو در عملکرد بهتر و طولانی مدت آن تاثیر گذار است. هفته ای یکبار مایکروویو را تمیز کنید. برای پاک کردن قسمت داخلی مایکروویو از یک پارچه مرطوب استفاده کنید. با استفاده از یک ماده پاک کننده طبیعی مانند جوش شیرین و آب، مواد غذایی داخل مایکروویو را پاک کنید. همچنین می توانید از ترکیب آب و مایع ظرفشویی را برای تمیز کردن مایکروویو استفاده کنید.

۲) پس از مدتی، مایکروویو شما ممکن است بو بگیرد، به خصوص اگر به طور مرتب تمیز نشود. برای از بین بردن بوی بد مایکروویو می توانید۱ تا ۱.۵ فنجان (۲۴۰ تا ۳۵۰ میلی لیتر) ترکیب آب و آبلیمو را به همراه پوست یک لیمو در یک کاسه شیشه بریزید. سپس کاسه را درون مایکروویو قرار دهید و آن را برای مدت زمان ۴-۵ دقیقه گرم کنید.

بعد از اینکه آب از جوش افتاد با استفاده از دستکش نسوز ظرف را از مایکروویو خارج کنید. سپس می توانید با استفاده از یک پارچه تمیز داخل مایکروویو را تمیز کنید.

۳) اگر متوجه شدید مایکروویو شما به طور صحیح غذا را گرم نمی کند و یا زمان زیادی برای پخت غذاها طول می کشد، دستگاه شما دچار مشکل شده است و باید برای تعمیر مایکروویو خود اقدام کنید. در چنین شرایطی از مایکروویو خود استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث ایجاد جرقه و یا بوی سوختگی شود. دستگاه را از برق جدا کرده و برای تعمیر آن اقدام کنید.

معنی علائم روی مایکروویو چیست؟

مایکروویو شما ال جی، سامسونگ، دوو، کنوود و یا هر برندی که باشد پر از شکل های مختلف روی پنل کنترل است، اما معنی این علائم واقعا چیست و چه کاربردی دارند؟ طرز کار با دکمه های مایکروویو چگونه است؟ در این بخش درباره رایج ترین علائم مایکروویو های برندهای مختلف صحبت می کنیم. به این ترتیب شما به راحتی متوجه می شوید که چگونه می توانید با عملکردهای بخار، گریل و یا فن کار کنید. اگر به دنبال علائمی هستید که در این لیست وجود ندارد، بهتر است به دفترچه راهنمای مایکروویو یا مایکروفر خود مراجعه کنید تا بتوانید به خوبی طرز کار با مایکروفر یا مایکروویو خود را یاد بگیرید.

مایکروویو (Microwave)

شما می توانید برای یخ زدایی سریع یا گرم کردن غذا از تنظیمات مایکروویو استفاده کنید. بعلاوه، مایکروویو برای پختن سبزیجات و سیب زمینی بسیار مناسب است. اگر آنها را در مایکروویو بپذید، به مقدار کمتری آب نسبت به ماهیتابه نیاز دارید. به این ترتیب ویتامین های موجود در غذا حفظ می شوند و شما آنها را با آب نمی ریزید.

برشته کردن (Crisp)

با استفاده از این عملکرد می توانید سیب زمینی سیب زمینی سرخ شده ترد درست کنید و یا رویه پیتزای خود را برشته کنید. عملکرد برشته کردن فقط در پخت ترکیبی با یک کاسه یا بشقاب سرخ کن کار می کند. در حالی که گریل از قسمت بالا به ظرف شما حرارت می دهد، ظرف خیلی داغ نیز از زیر حرارت را به غذای شما منتقل می کند. برای سرعت بخشیدن به فرآیند پخت می توانید از عملکرد برشته کردن استفاده کنید.

یخ زدایی (Defrost)

با حالت یخ زدایی می توانید مواد غذایی را بدون گرم کردن آن ها یخ زدایی کنید. به سرعت می توانید یک تکه نان را برای صبحانه یا گوشت چرخ کرده را برای سس ماکارونی یخ زدایی کنید. اگر از حالت یخ زدایی در مایکروویو استفاده می کنید، باید وزن را انتخاب کنید، سپس مایکروویو با زمان و قدرت توان مناسب برای یخ زدایی را فعال کنید.

اجاق گاز فن (Fan oven)

علامت فن در واقع عملکرد هوای گرم مثل فر برقی است. در این حالت مایکروویو از یک فن استفاده می کند تا گرما را به طور مساوی در داخل دستگاه پخش کند. مزیت این عملکرد این است که می توانید نسبتاً سریع  غذای خود را طبخ کنید.

بخارپز (Steam)

عملکرد بخارپز در مایکروویو برای بخارپز کردن سبزیجات استفاده می شود. کافیست سینی بخارپز را با آب پر کنید و سپس آن را درون مایکروویو قرار دهید. در این روش شما سبزیجات را بدون از بین بردن طعم، ویتامین ها و ساختار آن ها آماده می کنید.

گریل کامل  (Full grill)

با این دکمه شما گریل کامل یا همان حالت کباب کردن را انتخاب می کنید. شما می توانید برای گریل یا کباب کردن گوشت، ماهی یا سبزیجات از این حالت استفاده می کنید. حالت گریل برای درست کردن برش های گوشتی واقعا ضخیم توصیه نمی شود. در واقع این حالت کار پخت و پز را انجام نمی دهد و بیشتر برای ایجاد حالت کبابی روی مواد غذایی به کار می رود. هنگامی که بخواهید برش گوشت های خیلی ضخیم را با این حالت کباب کنید، اکثر اوقات بیرون گوشت حالت سوختگی پیدا می کند در حالی که داخل آن هنوز به خوبی پخته نشده است!

گریل جزئی  (Part grill)

شما می توانید از گریل جزئی مانند گریل کامل اما با مقادیر کمتر استفاده کنید. در این حالت شما از بخشی از گریل استفاده می کنید. دقت کنید که کدام قسمت را می خواهید گریل کنید، سپس ظرف را در جای مناسب معمولا در وسط ماکروویو قرار دهید.

بعضی از مدل های ماکروفر دارای سه درجه برای گریل هستند؛

گریل (۱) با حرارت زیاد در مدت زمان کوتاه عمل می‌کند و برای همبرگر، ماهی، مرغ و… مناسب است.

گریل (۲) با حرارت کم در مدت زمان زیاد عمل می‌کند و برای زمانی که وقت کافی برای پخت دارید مناسب است.

گریل (۳) با حرارت و مدت زمان به اندازه هم عمل می‌کند و برای برشته کردن زیر غذا مناسب است. مثل درست کردن ته دیگ، زیر کیک، ته چین و زیر خمیرها.

تنظیمات پیتزاپز  (Pizza setting)

دکمه پیتزاپز اغلب یک پخت ترکیبی بین convection oven و heating element در زیر دکمه microwave oven است. گرمای اضافی از زیر باعث می شد که پیتزای شما ترد و خوشمزه شود. البته این حالت می تواند برای سایر غذاهایی که از پایین نیاز به حرارت اضافی دارند نیز استفاده شود. این حالت در همه مدل ها و برندهای مایکروویو وچود ندارد.

گرما از پایین  (Lower heat)

در این حالت تمام گرما توسط یک المنت گرمایشی در پایین مایکروویو ایجاد می شود. شما می توانید از این دکمه برای پخت غذا و پخت بن ماری استفاده کنید. حتی برای غذاهایی که در دمای بالا پخته می شوند نیز این حالت مفید است. با استفاده از این حالت می توانید مطمئن باشید که زیر یک پیتزا یا کیک بدون اینکه بالای آن بسوزد پخته می شود.

گرما از بالا  (Upper heat)

از حالت گرما از بالا برای کیک هایی که پخته شده اند و هنوز نیاز به پخت بیشتر دارند استفاده می شود. به عنوان مثال برای پخت پای سیب اگر از المنت گرما از بالا استفاده کنید می توانید از برشته شدن بیش از حد خمیر پای جلوگیری کنید.

حالت گریل فن (Fan grill mode)

هنگامی که این حالت را انتخاب می کنید، دستگاه شما مرتب بین فن و گریل تغییر حالت می دهد. به این ترتیب، مایکروویو هر چند وقت یکبار، هوای گرم در اطراف ظرف شما را می وزد و قطعات بزرگ گوشت و ماهی نیز به خوبی پخته می شوند. اگر فقط از حالت گریل برای قطعات بزرگ گوشت و ماهی استفاده کنید، ممکن است قسمت های بیرونی حالت سوختگی پیدا کند در حالی که قسمت داخلی آن هنوز خام است.

کانوکشن (convection)

ممکن است این دکمه روی ماکروفر به اختصار conv نیز نوشته شده باشد. حالت کانوکشن مایکروویو، هوای گرم را به داخل محفظه هدایت می‌کند و به کمک سیستم تهویه، آن را در سراسر فضای داخلی به طور یکسان پخش می‌کند. به این شکل در تمام طول پخت دما به اندازه مد نظر شما ثابت می‌ماند. از این حالت ماکروفر برای پخت انواع کیک و شیرینی استفاده می‌شود. برای استفاده از این حالت، دمای ماکروفر را طبق رسپی روی اندازه مد نظر خود قرار می‌دهید و دکمه START را فشار می‌دهید، بعد از رسیدن دستگاه به دمای تنظیم شده، ماکروفر بوقمی‌زند. حالا می‌توانید مواد غذایی خود را برای پخت در ماکروفر یا سولاردام قرار دهید و با تنظیم زمان کافی، پخت کیک، شیرینی و… را آغاز کنید.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.