خرابی و علت کار نکردن یخساز یخچال

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

یکی از واقعیت های تأسف بار داشتن یخچال فریزرهای دارای یخساز، از کار افتادن یا خرابی یخساز یخچال است. این مشکل که ممکن است در برخی از دستگاه ها، خیلی زود هم اتفاق بیوفتد، چندان هولناک نبوده و نیازی به نگرانی ندارد. هرچند زمانی که به هوای برداشتن تعدادی یخ به سمت یخچال یا ساید بای ساید خود می روید و متوجه کار نکردن و خرابی یخساز یخچال خود می شوید، بسیار آزار دهنده خواهد بود.

علت یخ نساختن یخچال (چرا یخساز یخ نمی سازد؟)

عیب یابی یخچالی که یخساز آن از کار افتاده است، می تواند به دو حالت تقسیم شود. ممکن است یخساز به طور کلی از کار افتاده باشد و یخی ساخته نشود که در این صورت باید به دنبال علت کار نکردن یخساز یخچال ساید باشیم. حالت دوم نیز این است که بنابه هر علت خارج نشدن یخ از یخساز مشکلی است که با آن روبه رو می شویم.

در حالت اول خرابی یخساز، اگر یخ ساز یخ نمی سازد، اولین کار بررسی روشن و خاموش بودن دستگاه است. در بسیاری از مدل ها کلید پاور یا بر روی خود یخ ساز تعبیه شده و یا بر روی بدنه فریزر قرار گرفته است. بعضی مدلها نیز به جای کلید، اهرم یخساز دارند که در این صورت اگر اهرم یخساز در موقعیت پایین، قرار داشته باشد، دستگاه روشن خواهد بود. پس از اینکه مطمئن شدید یخساز روشن است، موارد زیر را جهت علت کار نکردن یخساز ساید ال جی، سامسونگ و… بررسی نمایید:

مطمئن شوید که آب به داخل یخ ساز یخچال منتقل شده و هیچ مانعی برای انتقال آب وجود ندارد.
بررسی کنید که لوله انتقال آب به یخساز، یخ نزده باشد.
اگر فقط یک فیلتر آب دارید و ان مسدود شده یا از تعویض آن زمان زیادی گذشته است، آن را تعویض کنید.
چک کنید که دمای فریزر چقدر است. دما باید کمتر از ۱۲- درجه سانتیگراد باشد.

علت یخ درست نکردن یخساز یخچال

به طور کلی دو مورد را برای علت یخ ندادن یخچال ساید ال جی، سامسونگ و یا هر برند دیگری می توان نام برد که هر یک از آنها خود به موارد جزئی تری مربوط است:

۱- نرسیدن آب به یخساز علت یخ ندادن یخچال

مسدود بودن خط انتقال آب:

مسدود بودن جریان آب به یخساز می تواند یک علت یخ نساختن یخچال ساید شما باشد که به سادگی قابل حل است. اگر به مسدود بودن خط انتقال آب مشکوک هستید، یخچال خود را از برق کشیده و آن را از دیوار دور کنید تا فضای آزاد داشته باشید. لازم است که خط انتقال آب را ببندید. برای این کار از شیری که در پایین یخچال قرار دارد، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:نصب و سرویس ماشین ظرفشویی بوش

در این مرحله از تعمیر یخساز یخچال ساید و رفع مشکل، لوله انتقال آب را از شیر برقی دستگاه جدا نمایید. سپس به دنبال پیچ خوردگی، انسداد با تکه های یخ و درواقع، هر عاملی که می تواند موجب انسداد جریان آب شده باشد، بگردید. لوله را صاف کنید و یا اجازه دهید یخ های درون آن ذوب شوند. سپس آن را دوباره به یخچال خود متصل گردانید.

لوله را پس از جدا کردن از شیر ورودی آب دستگاه، بر روی یک سطل گرفته و دوباره شیر کنترل کننده خط انتقال آب را باز کنید. اگر فشار آب کم است و یا آبی از لوله به داخل سطل نمی ریزد، مشکل گرفتگی لوله و یا فشار کم آب، باعث نرسیدن آب به یخساز و درنتیجه علت یخ درست نکردن یخچال ساید می شود.

خرابی شیر برقی یا شیر ورودی آب:

تعمیر یخساز یخچال ال جی یا سامسونگ شما ممکن است با تعویض شیر برقی یخچال ممکن باشد. در صورت گرفتگی و یا خرابی شیر ورودی آب، هیچ گونه آبی به یخساز یخچال نخواهد رسید و درنتیجه یخی هم ساخته نخواهد شد.

یخ زدن لوله کوچک انتقال آب:

یک علت کار نکردن یخساز ساید سامسونگ یا ال جی شما این است که لوله کوچکی که آب را از شیر برقی به یخساز و آبسردکن می برد، یخ بزند. این لوله از داخل فریزر عبور می کند، بنابراین احتمال یخ زدن آن وجود دارد. در این حالت باید از حرارت یک سشوار برای ذوب یخ های داخل لوله استفاده کنید.

گرفتگی فیلتر:

ممکن است علت کار نکردن یخساز بخاطر گرفتگی فیلتر یخچال باشد. دفترچه راهنمای سازنده یخچال خود را به دقت مطالعه نمایید، تا نوع فیلتری که مناسب با دستگاه شما می باشد را انتخاب نمایید. سپس طبق دستورالعمل آن را تعویض نمایید. اگر خودتان نمی توانید این کار را انجام دهید، جای نگرانی نیست.

۲- خرابی سیستم یخساز علت کار نکردن یخساز یخچال

خرابی مدول یخساز:

مدول یخساز دارای موتوری است که بازوی یخساز را به حرکت درمی آورد و قطعات یخ را از قالب یخساز به داخل سطل یا محفظه یخ ها می ریزد. زمانی که ترموستات یا سنسور یخساز به ۹- درجه می رسد، موتور می چرخد. پس از این مرحله، مدول یخساز با ارسال سیگنالی به شیر ورودی آب، برای تولید مجدد یخ دست به کار می شود. در صورت خرابی مدول، قالب یخساز از آب پر نشده و یخساز یخ نمی سازد. همچنین ممکن است موتور مدول معیوب بوده و علت خارج نشدن یخ از یخساز باشد.

خرابی ترموستات قالب یخساز:

ترموستات قالب یخساز بر روی دمای فرآیند درست کردن یخ کنترل دارد. با رسیدن دمای قالب به مقدار مشخص، دستور ریختن یخ به داخل سطل و بارگیری مجدد قالب از آب، که از سمت شیر ورودی تامین خواهد شد، صادر می شود. بنابراین، در صورت ایراد در ترموستات، دلیل یخ نساختن یخچال ساید روشن می شود. به وسیله یک مولتیمتر ساده می توان از سالم بودن ترموستات یخساز مطمئن شد و در صورت معیوب بودن برای تعمیر یخساز ساید بای ساید خود لازم است آن را تعویض کنید

یخساز بیش از حد پر شده و سرریز می کند

این مشکل بطور معمول در بسیاری از یخچال فریزرها رخ می دهد. علت خرابی یخساز ساید در این مواقع معمولا شیر ورودی آب است. ممکن است فشار آب در این شیر پایین باشد و یا اینکه خود شیر معیوب باشد. اگر فشار آب خیلی پایین باشد، ممکن است زمانی که دستگاه خاموش می شود، کاملا بسته نشود. در این حالت شیر به داخل بخش یخساز چکه می کند و موجب پر شدن و سرریز شدن این بخش می شود. برای رفع این مشکل، فشار آب را چک کرده و مطمئن شوید که در حدود ۲۰psi باشد.

همچنین، امکان دارد خود شیر ورودی معیوب باشد. ممکن است که بطور کامل شیر بسته نشود و یا بر روی موقعیت باز گیر کرده باشد. بنابراین اگر فشار آب شما درست بوده و یخساز سرریز می کند، به فکر تعویض شیر ورودی آب خود باشید

درون مخزن یخساز یخچال برفک جمع می شود

اگر یخساز ساید سامسونگ کار نمی کند ممکن است به دلیل برفک زدن آن باشد. این مشکل نسبتا رایج بوده و راه حل برطرف نمودن آن نیز ساده است. برای اینکه یخ از قسمت یخساز یخچال فریزر و ساید بای ساید شما خارج شود، باید پوشش یا درب این قسمت به راحتی باز و بسته شود. این درب را اصطلاحا «درب دمپر» می گویند. درب دمپر با یک سری مواد ویژه پوشش داده می شود که در برابر فشار یخ مقاوم و مجموعه یخساز را بطور کامل ایزوله و آب بندی می کند.

معمولا پس از گذر زمان و نشست گرد و غبار بر روی درب دمپر، این درب بطور کامل چفت نشده و مقداری از هوای مرطوب را به داخل راه می دهد. زمانی که این هوا خنک می شود، به تشکیل برفک می انجامد که مشکلاتی در خصوص خنک نکردن کافی و یا عبور جریان هوا را نیز ایجاد می کند. بنابراین با تمیز کردن این بخش، می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کرده و یا آن را برطرف نمایید.

با انجام پیشنهادات بالا، یخ ساز شما باید شروع به کار کند و کارکرد قبلی را داشته باشد؛ البته در صورتی که یکی از موارد اشاره، شده علت یخ نساختن یخساز باشند. اگر همچنان یخچال یخ نمی سازد، یا یخ نمی دهد، ممکن است مشکل جدی تری وجود داشته باشد. در این صورت، بهتر است از طریق تماس و یا پر کردن فرم ثبت درخواست تعمیرات به صورت آنلاین، ما را از مشکل خود آگاه سازید، تا متخصصان ما در کمترین زمان ممکن مشکل شما را حل نمایند.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.