تمیز کردن، تعمیر کردن و یا تعویض کردن پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

همزمان با ماشینی شدن زندگی انسان‌ها در دهه‌های اخیر، لوازمی مثل ماشین‌های ظرفشویی روی کار آمدند و مورد استقبال مردم قرار گرفتند. این دستگاه که به صورت اتوماتیک ظرف‌ را شسته و آب می‌کشد، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های خانم‌ها که شستن ظرف‌ها بوده را برطرف کرده. حال برای استفاده‌ی بهتر و آسان‌تر از این دستگاه بهتر است حداقل قطعات مهم آن را شناخته و تا در صورت بروز مشکل برای آن‌ها اقدام‌های لازم را انجام دهید. یکی از قطعات مهم این دستگاه که امروز می‌خواهیم به شما معرفی کنیم پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی می‌باشد.

پمپ تخلیه چیست؟

یکی از قطعات مهم و تاثیرگذار در عملکرد ماشین‌های ظرفشویی، پمپ‌های تخلیه می‌باشد که نیاز است تا به طور منظم سلامت آن بررسی شود. نحوه‌ی عملکرد ماشین‌های ظرفشویی بدین گونه است که ما ظرف‌هاش کثیف را در دستگاه میچینیم، از طریق شیر‌های برقی آب وارد دستگاه می‌شود و شستشوی ظرف‌ها را انجام می‌دهد. پس از اتمام شستشو، وظیفه‌ی پمپ‌های تخلیه آغاز می‌شود. در این مرحله این پمپ‌ باید آب کثیف موجود در ماشین ظرفشویی را تخلیه کند. چنانچه اگر پمپ دچار مشکل شود و با رسوبات مواد غذایی یا هر‌چیز دیگری این مسیر خروجی بسته شود، دیگر آب داخل ظرفشویی خارج نشده و فرآیند شستشو متوقف می‌شود. حتی در بعضی مواقع این جمع شدن آب داخل دستگاه موجب نشتی آب نیز می‌شود.

پمپ‌های تخلیه معمولاً به سه نوع مغناطیسی، حرارتی و پروانه‌ای تقسیم می‌شوند. وظیفه‌ی تمام این مدل‌ها یکی است و فقط در نحوه انجام این وظیفه با یکدیگر تفاوت دارند.

پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

اجزای تشکیل دهنده‌ی پمپ تخلیه

این قطعه برای تخلیه آب داخل دستگاه، نیازمند قطعات و اجزایی می‌باشد که این کار را به نحوه احسنت انجام دهند. این اجزا عبارت‌اند از

• دریچه تخلیه
این دریچه محل خروج آب از داخل دستگاه است.

• پروانه‌ی تخلیه
آب را به چاه فاضلاب هدایت می‌کند.

• کیت تخلیه مغناطیسی
دریچه‌ی تخلیه در حالت عادی بسته می‌باشد. زمانی که لازم به تخلیه آب باشد، این دریچه به فرمان کیت تخلیه مغناطیسی باز خواهدشد.

• شلنگ تخلیه
این شلنگ رابط بین دستگاه و سینک، برای هدایت آب به سمت فاضلاب می‌باشد. اگر چنانچه این شلنگ توسط مواد غذایی یا هر شی خارجی دیگری مسدود شود، عمل تخلیه صورت نمی‌گیرد. پس حتماً حواستان به تمیز کردن این شلنگ باشد.

• موتور پمپ تخلیه

• کمربند پمپ آب
این قسمت در تمام ماشین‌های ظرفشویی موجود نیست.

بیشتر بخوانید:علت صدای زیاد ماشین ظرفشویی و راه حل رفع آن

• توپ کنترل پلاستیکی کوچک
این توپ در قسمت دریچه تخلیه قرار دارد و در صورت انسداد مسیر خروج آب را می‌بندد.

دلایل عدم کارکرد پمپ تخلیه

همان طور که اشاره کردیم وظیفه‌ی این قطعه بسیار مهم است و در صورت هرگونه مشکلی برای این قطعه، کل عملیات شستشو متوقف خواهدشد. پس باید موارد و عواملی که در کار این قطعه خلل ایجاد می‌کند را بشناسید و از بروز آن‌ها جلوگیری کنید.

• یکی از پرتکرارترین دلایلی که عمل تخلیه را متوقف می‌کند، انسداد و پیچ خوردگی شلنگ تخلیه می‌باشد. گاهی مواقع بلند بودن این شلنگ باعث خوردن پیچ و تاپ آن می‌شود و همین عامل سبب انسداد شلنگ خواهدشد. بهتر است طول آن را طوری انتخاب کنید که نه خیلی بلند باشد و نه خیلی کوتاه.

• وجود مشکل در کاسه نمد یا پروانه سبب می‌شود تا آب به قسمت موتور پمپ نفوظ کند.

• از کار افتادگی موتور پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی از دیگر عوامل عدم تخلیه در دستگاه است.

• انباشته شدن جرم و یا مواد زائدی مثل هسته‌ی خرما، باقیمانده پوست میوه، باقیمانده مواد غذایی و… سبب مسدود شدن مسیر و عدم تخلیه پمپ می‌شود.

• در کف ماشین‌های ظرفشویی فیلتری قرار دارد که گرفتگی آن سبب بسته شدن مسیر تخلیه خواهدشد. در نتیجه آب درون دستگاه تخلیه نخواهدشد.

• آخرین عامل را می‌توان گرفتگی فاضلاب منزل معرفی کرد که در کار تخلیه اختلال ایجاد می‌کند.

خرابی‌های پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

به طور کلی پمپ‌های تخلیه از دو قسمت مکانیکی و الکتریکی تشکیل شده‌اند که ممکن است در هر کدام از این قسمت‌ها خرابی ایجاد شود. بررسی وجود مشکل در آن‌ها، نیاز به تخصص و تجربه کافی دارد. چرا که این قطعه حساس بوده و در صورت تشخیص اشتباه ممکن است وسعت خرابی بیشتر و هزینه‌ی تعمیر آن نیز بالاتر برود. مجموعه‌ی ابتکار سرویس تعمیرکارانی متخصص که در کنار مهارت، تجربه‌ی بسیاری در این زمینه دارند را دور هم جمع کرده تا شما با آرامش خاطر بیشتری، تعمیرات لوازم خود را به ما بسپارید.

• منظور از خرابی‌های مکانیکی وجود عیب و‌مشکل در شلنگ تخلیه، فیلتر و قطعات پمپ تخلیه می‌باشد. حال این مشکلات می‌تواند سوراخ شدن شلنگ، مسدود شدن شلنگ و فیلتر با رسوبات و‌مواد زائد و یا خراب شدن قطعات پمپ مثل کاسه نمد و ‌پروانه باشد که در صورت خرابی آن‌ها باید نسبت به تعویض‌شان اقدام کنید.

پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

• خرابی‌های الکتریکی شامل عدم برق‌رسانی به پمپ تخلیه و یا سوختن بویین آن می‌شود. برای اطمینان از سلامت آن می‌توانید به وسیله‌ی اهم‌متر مقاومت دو‌سر بویین را اندازه بگیرید.

تست پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

برای انجام تست بر روی این قطعه و اطمینان از سلامت سیم‌پیچی آن، لازم است تا دستگاه را باز کرده و تا به پمپ دسترسی پیدا کنیم. معمولاً شرکت‌های سازنده این پمپ‌ها را در کف دستگاه تعبیه می‌کنند. کاور دستگاه را باز کنید و سپس‌ حوضچه را برعکس کنید. حال شما می‌توانید پمپ تخلیه دستگاه را مشاهده کنید و برای تعمیر و تعویض، به آن دسترسی داشته‌باشید. این پمپ‌های سه خار، از نوع موتور القایی با رتور آهنربای دائم هستند. علت سه خار نامیدن آن‌ها این است که از سه نقطه به وسیله‌ی خار‌ها مهار شده‌اند. برای باز کردن آن‌ها کافیست تا پمپ را ۴۵ درجه خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید. حال خار‌های نگهدارنده‌ی آن آزاد شده و شما می‌توانید پمپ را از روی قاب پروانه‌ی آن، آزاد کنید. حال این امکان فراهم شده تا به کمک یک اهم‌متر، مقاومت دو سر سیم‌پیچ پمپ را انداره‌گیری کنید. در صورتی که اهم‌متر عدد ۲۵۷ را نشان‌دهد، سیم‌پیچ سالم خواهدبود. همچنین بررسی کنید تا پروانه‌ دچار گرفتگی نشده باشد.

تعمیرات پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

در صورت عدم تخلیه آب درون ماشین ظرفشویی، ابتدا سراغ شلنگ تخلیه بروید. بررسی کنید تا این شلنگ مسدود نشده باشد. در صورت انسداد آن، شلنگ را از سینک و‌دستگاه جدا کنید و عاملی که باعث گرفتگی آن شده را برطرف‌ کنید. در صورتی که مشکل از شلنگ تخلیه نبود، فیلتر کف ماشین ظرفشویی و پروانه پمپ تخلیه را چک کنید. در صورتی که رسوبات باعث گرفتگی این قطعات شده‌باشد، به راحتی می‌توانید با تمیز کردن، مشکل عدم تخلیه را برطرف کنید. همچنین بررسی کنید تا فاضلاب منزل دچار گرفتگی نباشد.

گاهی مواقع ممکن است موتور پمپ تخلیه دچار مشکل شده‌باشد. برای بررسی آن باید به وسیله‌ی یک ‌مولتی‌متر، ولتاژ موتور را اندازه‌گیری کنید. در صورتی که موتور پمپ تخلیه خراب باشد، باید آن را تعویض کنید.

 

نحوه تعویض کردن پمپ تخلیه

در صورتی که قصد تعویض این قطعه را داشتید، باید یک سری لوازم را آماده کنید. پیچ‌گوشتی، دم‌باریک، انبردست و دستکش مخصوص جز این لوازم می‌باشند.
برای شروع ابتدا دستگاه را از برق بکشید و بعد از باز کردن کاور دستگاه و برعکس کردن حوضچه، با یک پیچ‌گوشتی دوسو پمپ را از حوضچه جدا کنید. سپس بست مخصوص دور شلنگ تخلیه را باز کنید تا شلنگ از پمپ جدا شود. حال برای باز کردن قاب روی پروانه‌ی پمپ، آن را ۴۵ درجه بچرخانید تا خارها آزاد شوند. پس از جدا شدن قاب، آن را از پمپ جدا کنید. در این مرحله باید پروانه و واشر آب‌بندی را مشاهده کنید. در صورتی که واشر نیز فرسوده یا پوسیده است، آن را نیز تعویض کنید.

تمیز کردن پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

در صورتی که عمل تخلیه به درستی انجام نشود و علت آن رسوبات مواد غذایی باشد، باید نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید. همان طور که در قسمت‌های قبلی توضیح دادیم، ابتدا پمپ را باز و آن را خارج کنید. یکی از محل‌هایی که مواد غذایی، رسوب می‌کنند و مانع تخلیه آب می‌شوند، پروانه‌ی روی پمپ می‌باشد. در صورت گرفتگی آن، اقدام به تمیز کردن آن کنید. توجه داشته‌باشید هرگز آب را مستقیم روی پمپ نریزید؛ چرا که ممکن است سیم‌پیچی پمپ دچار مشکل شود. مکان دیگری که مواد غذایی در آن جا انباشته می‌شوند، شلنگ تخلیه است که در قسمت‌های قبلی نیز اشاره کرده بودیم. در صورت مسدود بودن آن را نیز تمیز کنید.

نتیجه‌گیری

خوب همان طور که متوجه شدید، عمل تخلیه آب موجود در دستگاه، یکی از مهم‌ترین مراحل شستشو ظروف می‌باشد که در صورت بروز مشکل برای پمپ تخلیه ماشین ظرف شویی فرآیند شستشو متوقف خواهدشد. از جمله دلایلی که باعث مشکل در پمپ‌های تخلیه می‌شود، انباشته شدن مواد زائد در شلنگ تخلیه، فیلتر کف دستگاه و پروانه‌ی پمپ تخلیه می‌باشد که باید بررسی و تمیز شوند. همچنین برای بررسی موتور پمپ تخلیه باید از یک اهم‌متر استفاده کنید و مقاومت دو سر سیم‌پیچ را بررسی کنید و در صورت مشکل، اقدام به تعویض موتور پمپ تخلیه کنید. همچنین به همان گونه در قسمت‌های بالا توضیح دادیم، می‌توانید پمپ تخلیه دستگاه را تست، تعمیر، تعویض و تمیز کنید.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.