تفاوت کمپرسور معمولی و کمپرسور اینورتر یخچال

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

یخچال چگونه کار می کند؟

وقتی هوا گرم می شود، ما دوست داریم که خنک شویم و به همین دلیل دوش گرفتن می تواند به ما کمک کند. رطوبت یا آب بدن ما با گرفتن گرمای بدنمان تبخیر می شود و باعث می شود ما احساس خنک شدن داشته باشیم. در یخچال هم سیستم به همین شکل است. یک مبرد وجود دارد که HFC- Hydro Floro Carbon نامیده می شود و در لوله ها یا کویل های پشت یخچال جریان دارد. هنگامی که HFC به شکل مایع است، گرما را از محتویات درون یخچال می گیرد و به شکل گاز خارج می کند و به این ترتیب چیزهایی که در یخچال هستند را خنک نگه می دارد. سپس این گاز با استفاده از کمپرسور دوباره تبدیل به مایع می شود و این چرخه ادامه پیدا می کند. کمپرسور برای انجام کار خود از برق استفاده می کند و این بخش بیشترین مصرف برق را در یخچال دارد. یخچال بخش دیگری دارد که ترموکوبل نامیده می شود. ترموکوبل که به عنوان بخشی از سیستم تنظیم دمای یخچال کار می کند، دمای داخل یخچال را تشخص می دهد و بنا به نیاز کمپرسور را روشن یا خاموش می کند. در ادامه مقاله درباره انواع موتور یخچال یا همان انواع کمپرسور صحبت خواهیم کرد.

کمپرسور معمولی یخچال چگونه کار می کند؟

بیشتر کمپرسورها در یخچال های معمولی تک سرعته هستند و بر اساس یا خاموش یا روشن بودن کار می کنند و تنظیمات آن ها در ترموکوبل است. اکثر کمپرسورهای معمولی طوری طراحی شده اند که شرایط حداکثر بار را پشتیبانی می کنند (برای دماهای بالا در تابستان). به این معنی که در شرایط اوج یا پیک بار حتی در فصل زمستان که به سرمای کمتری نیاز است، عملیات خود را اجرا می کنند.

هر بار که درب یخچال باز می شود، گرما وارد یخچال می شود و کمپرسور باید به خوبی این بار را پشتیبانی کند؛ بنابراین اکثر کمپرسورهای معمولی یخچال برای پشتیبانی از پیک بار و بار “باز و بسته شدن در” ساخته شده اند که اغلب در طول سال بیشتر از نیاز واقعی است!

یک یخچال با کمپرسور اینورتر چگونه کار می کند؟

 کمپرسور اینورتر یا کمپرسور خطی یخچال بسیار شبیه به یک شتاب دهنده ماشین عمل می کند. هنگامی که سرعت بیشتری نیاز است، به شتاب بیشتری نیاز دارید و هنگامی که به سرعت کمتری نیاز است، به شتاب کمتری نیاز دارید. در طول ماه های تابستان که بار خنک کنندگی بیشتر است، کمپرسور اینورتر یخچال با حداکثر ظرفیت خود کار می کند و بیشترین مصرف برق را دارد؛ اما در طول ماه های فصل زمستان که بار سرما کمتر است، کمپرسور با قدرت و مصرف برق کمتری کار می کند. حتی در ماه های تابستان که دمای هوا در شب کمتر از دمای هوای روز است، شب هنگام کمپرسور با سرعت کمتری کار می کند و به این ترتیب در مصرف برق صرفه جویی می کند.

نمای برش خورده کمپرسور اینورتر یخچال

کمپرسور اینورتر یخچال
کمپرسور اینورتر یخچال
کمپرسور اینورتر یخچال
کمپرسور اینورتر یخچال
کمپرسور اینورتر یخچال
کمپرسور اینورتر یخچال

تکنولوژی اینورتر چیست؟

تکنولوژی اینورتر سرعت موتور را در زمان هایی که نیاز است تغییر می دهد و به این ترتیب ۲۰ تا ۴۰ درصد در مصرف برق صرفه جویی می کند. این نوع از کمپرسورها حتی زمانی که دما تثبیت شده و به حالت پایدار رسیده است، هیچ گاه خاموش نمی شوند و فقط برای حفظ دمای داخل یخچال با سرعت کمتری کار می کنند. مزایای کمپسور اینورتر یخچال یا همان کمپرسور خطی یخچال عبارتند از:

  • در یک چرخه خاموش- روشن برای یخچال معمولی، دمای داخلی یخچال متغیر است؛ اما در مورد تکنولوژی اینورتر، دما پایدار است.
  • میزان سروصدای ایجاد شده به وسیله یخچال هایی که از تکنولوژی اینورتر استفاده می کنند، در مقایسه با یخچال های معمولی به مراتب کمتر است.
  • هنگامی که دما به حالت پایدار می رسد، مصرف انرژی یا جریان برق یخچال های اینورتر بسیار کمتر است.

اگر چه قیمت یخچال هایی که با تکنولوژی اینورتر عرضه می شوند بیشتر است، اما از آنجا که مقدار قابل توجهی در مصرف برق صرفه جویی می کنند، از نظر اقتصادی بسیار به صرفه تر هستند.

کمپرسور اینورتر یخچال

مزایای کمتر شناخته شده تکنولوژی اینورتر

موتور معمولی برای شروع به کار به زمان بیشتری (۳ تا ۴ دقیقه) نیاز دارد؛ به نظر می رسد این مقدار برای اینورتر/ ژنراتور در یخچال یا کولر به میزان قابل توجهی افزایش یابد؛ اما تکنولوژی اینورتر سیستم های تهویه مطبوع و یخچال ها موتورهایی با سرعت های متغیر دارند که به تدریج شروع به کار می کنند و هنگام شروع به کار نیاز به برق بسیار کمتری دارند.

موتورهای معمولی ضریب قدرت یا توان بسیار پایینی دارند. در ارتباطات تجاری و صنعتی برای ضریب قدرت پایین جریمه و برای ضریب قدرت بالا تخفیف وجود دارد. یک موتور اینورتر یا خطی ضریب قدرتی نزدیک به یک دارد که نه تنها باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود بلکه باعث کاهش هزینه ها هم می شود.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.