ترموستات چیست؟ همه چیز درباره عملکرد، تست و تنظیم ترموستات یخچال

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

یکی از رایج ترین سوالات افرادی که با یخچال خود دچار مشکل شده اند، این است که یخچال چند دقیقه یکبار باید اتومات کند یا مدت زمان اتومات یخچال چقدر است .همچنین برخی افراد در رابطه با نحوه تنظیم درجه یخچال و دمای مناسب یخچال و فریزر خود سوالاتی دارند. تمام سوالات ذکر شده به یکی از مهمترین اجزا و قطعات یخچال مربوط می شود که ترموستات خوانده می شود. در این مقاله از کاراباما، در ارتباط با ترموستات یخچال مطالبی را برای شما عزیزان گردآوری کرده ایم. در ادامه به بررسی انواع ترموستات یخچال، تست ترموستات یخچال و نیز تنظیم ترموستات و کاربرد آن در تغییر دمای یخچال و مدت زمان اتومات یخچال خواهیم پرداخت

یادآوری می کنیم که بررسی فنی ترموستات و تعویض آن کاری تخصصی است و به مهارت و تجربه نیاز دارد. لذا در صورتی که صلاحیت لازم برای انجام تعمیرات یخچال خود را ندارید، حتما از متخصصین ماهر کمک بگیرید

ترموستات یخچال چیست؟

واژه ترموستات (Thermostat) از دو واژه Therm (دما) و stat (ثابت) تشکیل شده و قطعه ایست که برای ثابت نگه داشتن دمای یک محیط یا یک محفظه مانند یخچال طراحی شده است. این سیستم کاملا مکانیکی بوده و بدون دخالت دست، دمای داخل یخچال را تنظیم می کند. به عبارتی ترموستات به کمپرسور فرمان قطع و وصل شدن (روشن و خاموش شدن) را ارسال میکند. به همین دلیل، ترموستات قطعه ایست که تعیین کننده مدت زمان اتومات یخچال است یا به عبارت دیگر قطعه ایست که می تواند علت زود خاموش روشن شدن یخچال باشد. همچنین خرابی ترموستات می تواند علت خنک نشدن یخچال و گرم بودن داخل آن باشد.

به طور مثال، زمانی که شما اهرم ترموستات یخچال را چرخانده و آن را روی عدد ۶ قرار می دهید، تا زمانی که دمای یخچال به مقدار ۶ درجه نرسیده است، ترموستات اجازه کار به کمپرسور را می دهد و زمانی که دمای یخچال به ۶ درجه رسید، به صورت اتوماتیک ترموستات کمپرسور را قطع می کند تا دما در این درجه باقی بماند. بنابراین با توجه به دمای انتخابی و تنظیمات ترموستات، یخچال هرچند دقیقه اتومات میکند.

یخچال چند دقیقه یکبار باید اتومات کند ؟

همانطور که گفته شد مدت زمان اتومات یخچال به دمایی که برای یخچال تنظیم می شود بستگی دارد. علاوه بر این، میزان گاز مبرد موجود در سیستم و نیز سلامت برخی قطعات حساس مانند کمپرسور و ترموستات یخچال نیز تاثیر مستقیم دارند. در برخی مواقع که یخچال شارژ گاز می شود، برای مدت زمانی کار کردن مداوم یخچال نرمال است و این مورد پس از نهایتا ۲۴ ساعت به روند قبلی خود باز می گردد، که در غیر این صورت نشان از وجود مشکل و خرابی یخچال است و باید با تعمیرکار یخچال باتجربه تماس گرفته شود.

اما به طور کلی، در جواب پرسش ” یخچال هرچند دقیقه باید اتوماتیک کند ؟” می توان گفت که تا ۶ ساعت این امر طبیعی است و به طور معمول کمتر از این مقدار است و در صورتی که بیشتر به طول انجامد، ممکن است دستگاه شما مشکل و ایرادی داشته باشد که نیاز به عیب یابی یخچال باشد تا بتوان راه حل رفع مشکل را به صورت اصولی پیدا کرد.

انواع ترموستات یخچال و اجزای آنها

تنظیم دمای یخچال به وسیله ترموستات صورت می گیرد. ترموستات یخچال از قطعات متفاوتی تشکل شده است:

  • بدنه فلزی
  • کنتاکت های اتصال
  • فانوسک محتوی گاز
  • لوله مویی
  • لوله بلو
  • فنر و اهرم ها
  • پیچ تنظیم

معمولا لوله بلوی ترموستات را به قسمت تحتانی و یا سقف اواپراتور متصل می سازند و با قرار دادن ترموستات یخچال در حالت وصل، کمپرسور شروع بکار می کند. با سرد شدن اواپراتور، گاز درون لوله بلو، لوله مویی و به تبع آن ها فانوسک، تقلیل حجم داده و جمع می شود و با جمع شدن آن اهرم اتصال کلید درون ترموستات، بطرف پایین کشیده شده و فاز موتور قطع می گردد. با خاموش شدن موتور و توقف کار کمپرسور، سرمای محیط یخچال، مخصوصا اواپراتور، کاهش یافته و گاز درون فانوسک ترموستات یخچال فعال شده و بر اثر گرم شدن محیط، اضافه حجم یافته و فانوسک بزرگتر می شود.

با افزایش حجم فانوسک، کلید ترموستات به حالت وصل درآمده و کمپرسور شروع بکار می کند. میزان سرمای دلخواه در اواپراتور و یخچال، یا به عبارت دیگر مدت زمان کارکرد یخچال را می توان بوسیله ولوم ترموستات که در واقع اهرم کنترل حجم فانوسک است، تنظیم نمود.
ترموستات یخچال را با باز کردن درب دستگاه در داخل و عموما در قسمت بالا سمت راست می توان یافت. انواع ترموستات یخچال وجود دارند که بعضا در نحوه کارکرد و یا شیوه تنظیم متفاوتند.

ترموستات اهرمی یخچال

در تصاویر بالا دو نمونه ترموستات ولومی و اهرمی را مشاهده می کنید.

نوع اول ترموستات یخچال مدل فشار بخار

در این نوع از ترموستات یخچال، میله ای شیشه ای وجود دارد که به وسیله مایعی حساس به دما پر شده و می تواند سریعا بخار شود. میله شیشه ای توسط لوله ای نازک به یک دیافراگم متصل است. در صورت افزایش دما مایع داخل شیشه منبسط شده و به دیافراگم فشار وارد می کند که سبب فعال شدن یک کلید و در پی آن فعال شدن سیکل سرمایش یخچال می شود. با کاهش دما نیز سط ح مایع داخل ترموستات پایین آمده و کمپرسور یخچال قطع می شود.

نوع دوم ترموستات یخچال مدل دوقطبی

اساس کار این مدل از ترموستات یخچال، بر مبنای تفاوت میان دو فلز در میزان تغییرات طولی در دماهای مختلف است. یکی از دو فلز نسبت به تغییرات دمایی بسیار حساس بوده و دیگری تغییرات کمتری از خود نشان می دهد. افزایش دما سبب می شود که فلز حساس تر در یک سمت منبسط شده و کلید فعال سازی سیکل سرمایشی یخچال را روشن کند. در سوی دیگر با کاهش نواری که دو فلز را بر روی خود دارد از سمت دیگر جمع شده و باعث خاموش شدن کلید می گردد.

نوع سوم ترموستات یخچال مدل الکترونیکی

این مدل از ترموستات یخچال که به مدل دیجیتالی یا الکترونیکی شناخته می شود، دارای یک سنسور تشخیص دماست که بر اساس دمای یخچال به موتور دستور قطع یا وصل شدن می دهد. بدین ترتیب اگر دمای یخچال بیشتر از مقدار تنظیم شده برای ترموستات باشد، دستور به کار افتادن کمپرسور ارسال می شود و در صورت پایین آمدن دمای یخچال از دمای سنسور ترموستات، دستور خاموش شدن کمپرسور ارسال می شود.

درجه ترموستات یخچال روی چند باید باشد ؟

عوامل زیادی مانند تغییر دمای محیط در فصول مختلف، می توانند در تغییر و لذا تنظیم دما توسط ترموستات یخچال تاثیرگذار باشند. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته مشخص شده است که حتی هنگام بسته بودن درب یخچال، دمای محیط اطراف همچنان میتواند بر روی دمای داخل یخچال تاثیرگذار باشد. به همین دلیل، گرم شدن هوا در طول ماه های تابستان لازم می نماید تا دمای یخچال خود را کمی پایین تر بیاورید و یا به عبارت دیگر درجه ترموستات را بر روی مقدار بیشتری قرار دهید. در زمستان این امر بالعکس بوده و کمی دما را افزایش و یا درجه ترموستات را کاهش می دهیم.

علاوه بر تنظیم صحیح درجه ترموستات یخچال در تابستان، نکات زیر هم می تواند در خنک نگهداشتن یخچال به شما کمک کند:

  1. اجازه دهید هوا در یخچال جریان داشته باشد. مواد غذایی داخل یخچال را با کمی فاصله بچینید تا جریان هوا در یخچال به طور صحیح پخش و توزیع شود.
  2. به هیچ وجه غذای گرم را درون یخچال قرار ندهید. زیرا اینکار باعث می شود دمای یخچال افزایش یابد و کمپرسور مجبور است دو برابر کار کند تا دمای یخچال را به درجه ای که تنظیم کرده ایم برساند. مصرف برق نیز افزایش می یابد و کارآیی یخچال هم به شدت پایین می آید.
  3. درب یخچال را بسته نگه دارید. اکثر مردم عادت دارند که درب یخچال را بی دلیل باز کنند و به دنبال خوراکی بگردند.
  4. بهداشت یخچال را فراموش نکنید. سعی کنید به صورت مرتب یخچال را تمیز کنید. همچنین پاک کردن برفک و یخ زدگی یخچال باعث می شود کارآیی دستگاه بهتر شود.

تست ترموستات یخچال

برای مطمئن شدن از اینکه دمای هوای محیط روی دمای داخل یخچال تان تاثیر گذاشته یا نه، می توانید تست زیر را انجام دهید:

ابتدا مطمئن شوید که درجه یخچال را روی ۳ درجه سانتی گراد تنظیم کرده اید. بعد از آن یک لیوان آب را در وسط یخچال قرار دهید و بعد از یک شبانه روز لیوان آب را درآورده و با کمک دماسنج دمای آن را اندازی گیری کنید. اگر درجه آن بین ۱ درجه سانتی گراد تا ۵ درجه سانتی گراد بود، یعنی یخچال به خوبی کار می کند و نیازی به تغییر درجه یخچال نیست.

.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.