بلبرينگ ماشین لباسشویی چيست؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

 بلبرينگ در لغت فارسی به معنی ياتاقان توپی مرسوم است. بلبرينگ‌ها در دستگاه‌های زيادی ديده می‌شوند، چون استفاده از آن ها براي به حرکت در آوردن اجسام درون دستگاه ضروری است. در واقع ماشين لباسشويی برای اينکه لگن (آبکش استيل) که در داخل ديگ دستگاه وجود دارد، به راحتی و به نرمی به چرخش در بيايد از بلبرينگ ها در ساختار آن استفاده می‌شود.در صورت نبود بلبرینگ ماشین لباسشویی، مشکلات زيادی به وجود خواهد آمد. اگر از بلبرينگ‌ها در ساختار چرخشی آبکش ديگ ماشين لباسشويی استفاده نشود، قطعاتی که در چرخش ديگ درگير هستند، خيلی سريع فرسوده می‌شوند و در کل سرعت چرخش هم کاهش یافته و ایرادات دیگر بروز دهد.

تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی چه زمانی نیاز است؟

همانطور که متوجه شدید، اگر ماشین لباسشویی هنگام کار کردن سروصدای زیادی تولید می‌کند، به احتمال بسیار زیاد دلیل آن ساییدگی بلبرینگ و معیوب شدن آن است. برای اطمینان از خرابی بلبرینگ ماشین لباسشویی، می‌توانید با باز کردن قسمت پشت ماشین، به راحتی بلبرینگ را بررسی کنید. در صورتی که این بخش ساییده شده باشد، تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی ضروری می‌شود. 

دلایل خرابی بلبرینگ ماشین لباسشویی

خرابی بلبرینگ ماشین لباسشویی می‌تواند به ۲ علت رخ دهد.

سنگين نکردن بار ماشين لباسشويی علت اصلی خرابی بلبرینگ ماشین لباسشویی

يکي از دلايل مهمی که باعث خرابی بلبرينگ های ماشين لباسشويی می‌شود، حجم زیادی و ریختن بار اضافی در داخل دیگ ماشین لباسشویی است. يعنی يه هيچ وجه نبايد بيشتر از ظرفيت تعيين شده دستگاه، در آن بار ريخته شود.

پشت سر هم استفاده کردن از ماشين لباسشويی علت دوم خرابی بلبرینگ ماشین لباسشویی

استفاده پیاپی از ماشین لباسشویی و یا هر دستگاه دیگری که از بلبرینگ استفاده می‌کنند؛ می‌تواند به بلبرينگ ها آسيب برساند. پس از هر بار استفاده از دستگاه، بهتر است تا استفاده بعدی به دستگاه ۳ تا ۴ ساعت استراحت دهيد، تا اجزای مکانيکی که داغ شده‌اند، کاملاً سرد شده و به آن ها فشار وارد نشود و دچار خرابی نشوند.

علائم خرابی بلبرینگ ماشین لباسشویی چیست؟

  • اولین علائم خرابی بلبرینگ ماشین لباسشویی: سر و صدا در فرآیند شستشو
  • دومین علائم خرابی بلبرینگ ماشین لباسشویی: حرکت زیاد بین دیگ داخلی و خارجی
  • بیشتر بخوانید:ریست ماشین لباسشویی ال جی چه کاربردی دارد؟
  • سومین علائم خرابی بلبرینگ ماشین لباسشویی: وجود لکه روغن روی لباس‌ها بعد از شستشو

نحوه تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

قبل از تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی حتما نکات ایمنی را رعایت کنید. سپس از دفترچه راهنمای آن استفاده کنید و شروع به کار کنید.

مرحله اول تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی: جدا کردن سقف و کنترل پنل ماشين لباسشويی:

برای باز کردن و برداشتن پنل ماشین لباسشویی ابتدا بايد جاپودری را برداريد. قسمت متحرک جاپودري را که به صورت کشوئی است تا انتها به سمت بيرون بکشید؛ پيچهای کنترل پنل را یکی یکی باز کنيد، سپس سيم‌های متصل به تایمررا به آرامی جدا کنيد. قبل از جدا کردن سيم‌ها از برد يا تايمر بهتر است از آن‌ها عکس بگيريد، تا در زمان وصل کردن مجدد آن‌ها با مشکلی مواجه نشوید.

مرحله دوم تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی: جدا کردن پنل جلوئی و لاستيک دور درب ماشين لباسشویی

برای اينکه بتوانيد پنل جلوئی ماشین لباسشویی را به طور کامل جدا کنيد، بايد قسمت جلوئی لاستيک دور درب که با يک فنر بزرگ به دور خود بر روی پنل جلوئی محکم شده را هم آزاد کنيد. برای انجام اين کار باید از يک پيچ گوشتي استفاده کرده و فنر دور لاستيک را آزاد کنيد.

مرحله سوم تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی: باز کردن وزنه‌های تعادل متصل به ديگ ماشین لباسشويی

باز کردن وزنه‌های تعادل متصل به دیگ ماشین لباسشویی، به راحتی با پیچ از ديگ جدا می‌شوند.

مرحله چهارم تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی: جدا کردن محفظه ثابت جاپودری ماشين لباسشویی

پيچ‌های محفظه ثابت جاپودری را آزاد کنيد و پس از بيرون کشيدن شيلنگ های متصل به آن که در پشت و زير قرار دارند اين محفظه را برداريد و به طوری کامل از دستگاه خارج کنيد.

مرحله پنجم تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی: جدا کردن پنل پشتی، تسمه و فولی ماشين لباسشويی

در این مرحله باید با دقت، پيچ های پنل پشتی ماشين لباسشويی را باز کنيد، آن را از بدنه جدا کرده و کنار بگذاريد، براي جداسازی آن را به سمت بيرون کشيده و سپس با چرخاندن به آرامی آن را جدا کنيد.

مرحله ششم تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی: جدا کردن موتور از ماشين لباسشويی

در مرحله ششم تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی، باید سيم‌های متصل به موتور را جدا کنيد سپس پيچ‌های نگهدارنده آن را با کنيد تا بتوانيد موتور را به صورت کامل جدا کنيد.

مرحله هفتم تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی: جدا کردن شيلنگ تخليه ديگ به پمپ

حواستان باشد که اگر آب ماشين لباسشویی را تخليه نکرده‌ايد، می‌توانيد با استفاده از شيلنگ تخليه اضطراری که کنار محفظه فيلتر پمپ تخليه در قسمت پائين و جلوی دستگاه قرار دارد، آب را تخليه کنيد.

مرحله هشتم تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی: جدا کردن کمک ماشين لباسشويی

دقت داشته باشید که کمک فنرها به قسمت بالا و پایین دیگ متصل هستند؛ اين اتصالات توسط پيچ به ديگ و بدنه محکم شده‌اند، آن‌ها را باز کرده و کمک‌ها را از دستگاه خارج کنيد.

مرحله نهم تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی: جدا کردن ساير سيم ها و اتصالات از ماشين لباسشويی

هر سيم و اتصالاتی که قابليت جدا شدن از ديگ را دارند از آن جدا کنيد.

مرحله دهم تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی: خارج کردن ديگ از ماشين لباسشويی

بعد از اينکه مطمئن شديد که هيچ قطعه و سيمی به ديگ متصل نيست، می‌توانيد دیگ را با جدا کردن فنرهای از بدنه از قسمت بالا يا جلوئی دستگاه خارج کنيد.

مرحله یازدهم تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی: جدا کردن بلبرينگ ها از ديگ ماشين لباسشويی

بلبرينگ ماشین لباسشویی را از ديگ خارج کنيد. برای جدا کردن بلبرينگ قسمت داخلی ديگ بايد ابتدا کاسه نمد که روي آن قرار دارد را برداريد و سپس بلبرينگ را خارج کنيد.

مرحله آخر تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی: قرار دادن بلبرينگ های جديد در ديگ ماشين لباسشويی:

  • حالا نوبت به تعویض ماشین لباسشویی رسیده است. توجه داشته باشید که برای راحت جا زدن بلبرينگ ها از گريس و ضربه‌های يکنواخت استفاده کنيد.
  • ضربه زدن را تا جايی ادامه دهيد که بلبرينگ‌ها به دو قسمت انتهايی ديگ برسند.
  • حال باید کاسه نمد را سر جای خودش قرار دهيد که عمل آب بندی صورت گيرد. در این مرحله می‌توانید؛ از چسب‌های آب بندی برای کاسه نمد استفاده کنيد. سپس آبکش را که در پشت آن سه نظام و شفت متصل به آن قرار دارد را درون ديگ قرار دهيد.
  • در مرحله بعد باید قسمت جلوئی ديگ ماشین لباسشویی را به قسمت پشتی متصل کرده و پيچ‌های آن را محکم و برای آب بندی از چسب‌های آب بندی استفاده کنيد.
  • فنرهای ديگ را به ديگ وصل کرده و پس از بلند کردن، ديگ را داخل کابين ماشين لباسشويی قرار دهيد تا سر ديگر فنرها در سر جای خودشان بر بدنه دستگاه قرار بگيرند.
  • حالا می‌توانید مراحل را از انتها به ابتدا انجام دهيد تا ماشین لباسشویی کامل و آماده به کار شود.
هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.