برفک زدن فریزر و راهکارهای ساده رفع آن

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

به وجود آمدن برفک یخچال و یخ زدن داخل یخچال از جمله مواردی است که می توان ادعا کرد برای تمامی ما پیش آمده است. با این وجود، هنوز بسیاری از افراد دلیل برفک زدن یخچال فریزر و یا علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک خود را نمی‌دانند و از راهکار برفک نزدن و جلوگیری از یخ زدگی داخل یخچال خود خبر ندارند

علت برفک زدن یخچال فریزر معمولی و یخ زدن آن

علت برفک زدن یخچال بسیار ساده است. هوای خنک داخل یخچال می‌بایست همواره در داخل اجزای مختلف یخچال به گردش درآمده و جریان داشته باشد. در صورتی که این هوای خنک با هوای گرم یا مرطوب که از خارج یخچال وارد می‌شود، برخورد داشته باشد، در نقطه اختلاط این دو جریان، برفک به وجود می‌آید. برفک ها در صورتی که آب نشوند، به مرور سخت شده و یخ می‌بندند که به یخ زدن یخچال می‌انجامد. البته یخ زدن داخل یخچال می‌تواند مستقیما از یخ زدن آب و… نیز باشد.

چرا یخچال برفک میزند؟ دلایل تشکیل برفک یخچال شما یکی از سه مورد زیر خواهد بوذ:

  1. اگر محل نصب یخچال فریزر مناسب نباشد و محیط دارای رطوبت بالایی باشد، با هر بار باز و بسته شدن درب یخچال یا فریزر مقدار زیادی از رطوبت محیط وارد دستگاه شده و به برفک زدن یخچال فریزر منتهی می‌شود. بنابراین، اگر سماور و اجاق گاز شما در کنار یخچال فریزرتان قرار دارند، بهتر است به فکر تغییر مکان یخچال و یا آنها باشید.
  2. دلیل دیگری که می‌تواند به برفک زدن فریزر بیانجامد، خرابی لاستیک دور درب است. اگر لاستیک در قسمتی دچار شل شدگی، پارگی یا سایش شده باشد، به طوری که امکان ورود هوا به داخل دستگاه باشد، احتمال برفک زدن بالا خواهد بود. در چنین مواقعی باید اقدام به تعمیر و یا تعویض لاستیک دور درب یخچال نمایید.
  3. دلیل سوم تشکیل برفک در یخچال فریزرهایی که دلایل ۱ و ۲ در آنها صادق نیست، می تواند خرابی ترموستات یخچال باشد. در این حالت حتما از تعمیرکار مجرب برای رفع اشکال یخچال خود استفاده کنید، چرا که تعویض و تعمیر ترموستات حساس بوده و در صورت نداشتن دانش و تجربه کافی، ریسک آسیب رسیدن به دستگاه وجود دارد.

در خصوص اینکه چکار کنیم که یخچال برفک نزند، مواردی که در بالا ذکر شدند را می توان مدنظر قرار داد. همچنین در ادامه نکات دیگری بیان می‌شود که در رفع مشکل و جلوگیری از برفک زدن و یخ زدن یخچال موثر خواهند بود.

راهکار برفک نزدن یخچال فریزر

در صورتی که با مشکل برفک زدن یخچال و یا یخ زدن داخل یخچال روبه رو شده اید، راهکار شما ساده است. ابتدا یخچال را از پریز برق بکشید و سپس درب دستگاه را باز بگذارید تا به مرور برفک ها و یخ ها آب شوند. می توانید از یک سشوار برای گرم کردن بیشتر و زودتر آب شدن برفک‌ها و یخ های داخل یخچال کمک بگیرید. اما هیچگاه با اشیاء نوک تیز مانند چاقو و تیغ، به ضربه زدن به برفک‌ها و یخ های داخل یخچال اقدام نکنید. زیرا احتمال بسیار زیادی وجود دارد که به لوله های حاوی گاز یخچال صدمه زده و موچب نشت گاز یخچال شوید که مشکلات بسیاری را برای شما از قبیل سرد نشدن یخچال به وجود خواهد آورد. حال، با توجه به محلی که برفک یخچال تشکیل شده، علت تشکیل برفک و یخ زدن داخل یخچال کمی متفاوت بوده و عیب یابی آن متفاوت خواهد بود که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

  • برفک زدن فریزر:

ممکن است برفک در اطراف درب فریزر تشکیل شود. این حالت نشان دهنده این است که درب یخچال فریزر کاملا بسته نشده است. بسته ها یا مواد غذایی که ممکن است مانع از قرارگیری درست واشر درب شوند را دوباره مرتب کنید. مثلا بسته های مواد غذایی که بیش ازحد به هم چسبیده اند، کشویی که بطور کامل بسته نشده است، جایخی های مکعبی که به درستی در جای خود قرار نگرفته اند و غیره. ممکن است ایراد از واشر یا بست درب نیز باشد. مطمئن شوید که این بست ها سالم بوده و کاملا به درب چسبیده اند. وجود هرگونه پارگی و یا ساییدگی در لاستیک دور درب یخچال فریزر، نشان دهنده زمان تعویض لاستیک است.

  • برفک داخل یخچال:

اگر برفک کم و در همه جا دیده می شود، ممکن است بدلیل دمای خیلی پایین یخچال فریزر باشد. اگر دمای تنظیم شده دستگاه خیلی پایین باشد، دستگاه فرصتی برای از بین بردن رطوبت هوای سرد درون خود نخواهد داشت و قبل از اینکه دستگاه سیکل خنک سازی بعدی را شروع کند، این رطوبت به برفک یخچال تبدیل می شود. مطمئن شوید که دمای فریزر در حدود ۰ درجه فارنهایت (۱۸- درجه سانتیگراد) و دمای یخچال در حدود ۳۷ درجه فارنهایت (۳ درجه سانتیگراد) تنظیم شده است. اگر برای تنظیم دمای یخچال خود مشکل دارید حتما مقاله نحوه تنظیم دمای یخچال را مطالعه نمایید.

  • یخ زدن داخل یخچال:

در صورتی که برفک در همه جا تشکیل شده و سخت و یخ زده شده است، ممکن است درب یخچال برای مدتی باز گذاشته شده باشد. در این حالت ابتدا، یخ زدگی یخچال در منطقه اطراف درب خواهد بود اما درنهایت کل فضای داخل دستگاه را دربر می گیرد. در اغلب موارد، رفع این مسئله باعث می شود پس از ۲ دور یخ زدایی، برفک یخچال از بین رفته و دستگاه به وضعیت عادی بازگردد.

  • یخ زدن فریزر:

هنگامی که برفک تنها در قسمت عقبی بخش فریزر جایی که سیم پیچ اواپراتور قرار گرفته، به وجود می آید، از وجود مشکلی در چرخه یخ زدایی یا دیفراست خبر می‌دهد. با توجه به دستگاه، این مشکل می‌تواند به خاطر خراب شدن هیتر، بیمتال، سنسور یخ زدایی، تایمر یخ زدایی یا برد کنترل کننده باشد. لذا برای عیب یابی دقیق تر باید جزئیات این بخش ها به دقت توسط متخصص فنی تعمیر لوازم خانگی بررسی شود. بسیاری از اوقات علت یخ زدن فریزر به گرفتگی لوله تخلیه نیز مربوط است. این لوله کوچک جهت خروج آب و برفک های ذوب شده از این بخش تعبیه می شود. به راحتی و با کمک آب گرم و سشوار می توانید این مشکل را رفع نمایید.

علت یخ زدن داخل یخچال ال جی، سامسونگ، امرسان، اسنوا، هیمالیا و سایر برندها

تمام مواردی که پیش تر درباره آن ها توضیح داده شد، علت برفک زدن یخچال فریزر و یا یخ زدن داخل یخچال سامسونگ، ال جی، امرسان، اسنوا، الکترواستیل، هیمالیا، فیلور، دونار و هر برند دیگری می باشد. بنابراین از آنجایی که تمامی یخچال ها به طور کلی از اجزا مشابهی برای سیستم خنک کنندگی و یا برفک زدایی (البته با کیفیت های متفاوت) استفاده می‌کنند، دلایلی که به عنوان علت یخ زدن یخچال فریزر و یا برفک زدن آن بیان شد، برای همه برندها صدق می‌کند. اما از آنجایی که تعمیرات یخچال هر برندی نیاز به تخصص و تجربه خاص خود را دارد، لذا اگر در این زمینه دانش فنی لازم را ندارید به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم شخصا اقدام به تعمیر یخچال خود کنید، و بهتر است از متخصصین این امر کمک بگیرید.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.