بررسی ۱۰ صدای رایج کولر گازی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

کولر گازی های امروزی بسیار آرام تر و کم صدا تر از کولر گازی های قدیمی هستند. کولر گازی ها با بازدهی بالا از تکنولوژی کاهش صدا و کمپرسورهای اینورتر استفاده می کنند تا میزان صدا را زیر ۵۵ دسی بل نگه دارند. دقت کنید که نادیده گرفتن صداهای غیر عادی کولر گازی می تواند مسائل جزئی را به هزینه های زیاد تبدیل کند. بنابراین بهتر است هر چه سریع تر علت صدای کولر گازی را بررسی و مشکلات آن را برطرف کنید.

بیشتر بخوانید:تعمیر کولر گازی در کرج

علت صدای کولر گازی

به طور کلی علت صدای کولر گازی می ‌تواند مربوط به هر یک از موارد زیر باشد:

  • آسیب دیدن مجاری و لوله‌های ظریف
  • مسدود شدن فیلترهای هوا
  • خرابی بلبرینگ و تسمه‌ها
  • مشکلات الکتریکی
  • مشکلات مربوط به فن
  • آسیب دیدن کویل
  • قطعات شل شده

بررسی ۱۰ صدای رایج کولر گازی

انواع صدای کولر گازی و دلیل آن

بهتر است به خوبی به نوع سر و صدایی که از کولر خود می شنوید گوش دهید سپس با توجه به نوع صدا و اینکه آیا این صدا را از پنل بیرونی کولر گازی می شنوید یا اینکه علت صدا از پنل داخلی است دلایل بروز آن را مطالعه کنید.

در ادامه انواع صداهایی که ممکن است از کولر گازی شنیده شود مورد بررسی قرار گرفته است:

 

۱. صدای سوت و ناله مانند

این صداهای آزاردهنده می‌توانند مشکلات جریان هوا را نشان دهند.

 

۲. صدای لرزش و تکان خوردن از کولر گازی

صدای تکان خوردن معمولا از قسمت‌های شل شده کولر گازی شنیده می‌شود. قسمت‌هایی از سیستم که متحمل حرکت زیادی می‌شوند مانند موتور ها ممکن است به مرور زمان شل شوند. البته داکت‌ها نیز ممکن است شل شوند.

  • همچنین علت صدای زیاد کولر می‌تواند شل شدن یک یا چند پیچ در پنل‌های کولر گازی باشد که باید با استفاده از پیچ گوشتی پیچ‌های شل شده را دوباره سر جای خود محکم کنید.
  • اگر یکی از پیچ‌های نصب باز شده باشد، احتمالا یونیت خارجی کولر گازی شما به درستی در پایه بتنی خود قرار نمی‌گیرد و دچار لرزش، تکان خوردن و ایجاد سروصدا می‌شود.

انواع صدای کولر گازی و دلیل آن

۳. صدای کوبش یا بنگ مانند کولر گازی

صدای کوبیدن در کولر گازی علامت مشخصی است که نشان می‌دهد داخل کمپرسور کولر گازی قطعه شل شده یا شکسته وجود دارد. یک میله اتصال، پین پیستون یا میل لنگ (درون کمپرسور کولر گازی) یا نامتعادل بودن بلوور داخلی می‌تواند علت صدای کمپرسور کولر گازی باشد.

بررسی ۱۰ صدای رایج کولر گازی

۴. علت صدای جیغ مانند یا صدای جیر جیر کولر گازی

 

به طور کلی شنیدن صدای جیغ کولر گازی (مانند سایش دو تکه فلز روی هم) یا صدای جیر جیر کولر گازی می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • معیوب بودن کمپرسور
  • معیوب بودن موتور فن بیرونی
  • معیوب بودن موتور بلوور

البته پیدا کردن علت صدای جیغ اسپلیت، بستگی به محلی دارد که صدا را از آنجا می شنوید.

 صدای جیغ بلند از پنل بیرونی کولر گازی

خراب شدن کمپرسور: اگر موتور داخل کمپرسور خراب شود می‌تواند صدای بلند جیغ مانندی ایجاد کند.

خراب شدن موتور فن: پنل بیرونی کولر گازی دارای یک فن است که به دفع گرما از مبرد کمک می‌کند. وجود مشکل در این موتور فن می‌تواند علت صدای پنل بیرونی کولر گازی هنگام کارکردن باشد.

بیشتر بخوانید: نحوه تعویض روغن موتور یخچال به چه صورت است؟

صدای جیغ بلند از پنل داخلی کولر گازی

احتمالا مشکل از موتور فن بلوور است. فن بلوور وظیفه دارد هوای گرم خانه را خنک کند و سپس هوای سرد را دوباره به داخل منزل هدایت کند. بلبرینگ‌های روغن کاری نشده یا آسیب دیدن و لغزش تسمه‌های بلوور از جای خود می‌تواند علت صدای جیر جیر کولر گازی باشد.

بررسی ۱۰ صدای رایج کولر گازی

۵. صدای وز وز کولر گازی

 

اغلب اوقات صدای وز وز کولر گازی ناشی از بروز مشکل الکتریکی است. مشکلات متداول الکتریکی کولر شامل موارد زیر است:

  • از کار افتادن موتور
  • اشکال در سیم کشی کولر گازی
  • معیوب شدن خازن کولر گازی
  • معیوب شدن کمپرسور
  • جرقه زدن کولر گازی
  • گاهی اوقات نیز علت صدای وز وز کولر گازی می تواند مربوط به قطعات شل شده و لوله های مبرد باشد.

5. صدای وز وز کولر گازی

۶. صدای کلیک کولر گازی

صدای کلیک کولر گازی مکن است به دلیل مشکلات مختلف در دستگاه شنیده شود. بستگی به این دارد که کجا و چه زمانی صدای کلیک را می شنوید.

  • اگر هنگام کار کولر گازی صدای کلیک را می شنوید می توانید به این معنا باشد که یک جسم کوچک درون فن بلوور کولر قرار گرفته است بنابراین هنگام چرخش آن شی با فن برخورد می کند.
  • اگر هنگام کار کولر گازی صدای کلیک را می شنوید، این موضوع معمولا نشان دهنده وجود مشکل برق در ترموستات، کمپرسور یا خازن است.
  • همچنین برخی مواقع شنیدن صدای کلیک کولر گازی یا اسپلیت به این معنا است که رله سیستم خراب شده یا کنتاکتورها از کار افتاده‌اند.

۷. صدای هووم کولر گازی

برای اینکه فن اسپلیت یا کولر گازی به درستی کار کند باید مرتبا آن را سرویس و تمیز کنید. اگر صدای هووم مانندی از اسپیلت خود می شنوید کولر شما نیاز به تمیز کاری دارد.

فرسوده شدن اجزا و قطعات فنی کولر گازی مشکلات موتور فن و پره های خم شده یا تعویض شده کویل نیز می تواند باعث ایجاد صدای هوم کولر گازی شود.

بررسی ۱۰ صدای رایج کولر گازی

۸. صدای هیس مانند کولر گازی

اگر صدای هیس مانند از یونیت کولر گازی خود می شنوید فورا کولر را خاموش کنید. این صدا می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • نشت داکت یا لوله ها
  • خرابی شیر انبساط
  • قرار نگرفتن فیلتر هوا به درستی در جای خود
  • نشت مبرد
  • صدای هیس اسپلیت ممکن است نشان دهنده فشار داخلی زیاد درون کمپرسور نیز باشد.

۹. صدای کار کردن مداوم کمپرسور کولر گازی

 

وجود مشکل در کویل‌های کولر گازی ممکن است منشاء سر و صدای آن باشد. اگر پره‌های کویل با گرد و غبار و آلودگی مسدود شوند، سیستم شما کارایی کمتری دارد و در نتیجه برای رسیدن به دمای تنظیم شده، کمپرسور یا موتور کولر گازی دائما در حال کار است. اگر به موقع به این مشکل رسیدگی نکنید می‌تواند باعث خرابی بیشتر در دستگاه شود.

حتی اگر شما این صدا را از پنل داخلی کولر گازی می‌شنوید، حتما پنل بیرونی را نیز بررسی کنید.

  • گیر کردن شاخ و برگ و زباله‌های دیگر در فن یونیت کندانسور یا پنل بیرونی اتفاق غیر معمولی نیست
  • اطمینان حاصل کنید که این ناحیه با زباله یا شاخ و برگ مسدود نشده باشد.

9. صدای کار کردن مداوم کمپرسور کولر گازی

۱۰. طراحی ضعیف سستم

آیا از زمان نصب کولر گازی با هر بار روشن و خاموش کردن کولر شما سر و صدای زیاد ایجاد می کند؟ در این صورت ممکن است اسپلیت برای فضای شما بسیار بزرگ باشد یا اینکه ممکن است مجهز به تکنولوژی کاهش صدا با کیفیت بالا نباشد.

یکی از مواقع صدای کولر گازی شما فراتر از یک مزاحمت ساده است و این موضوع می تواند از نظر ناکارآمدی عملیاتی برای شما هزینه در بر داشته باشد. با سرویس موقع کولر گازی می توانید از بروز بسیاری از مشکلات از جمله مشکلات مربوط به سر و صدای کولر گازی خود و همچنین پرداخت های گزاف در گرمترین روزهای تابستان جلوگیری کنید.

بررسی ۱۰ صدای رایج کولر گازی

نتیجه گیری

سیستم های تهویه مطبوع یا همان سیستم های سرمایش و گرمایش امروزی آن قدری مدرن و پیشرفته هستند که در تولید آن ها از صدا گیر یا دمپ استفاده می شود؛ به این ترتیب صدای کولر گازی در حد زمزمه یا نهایتا حرف زدن عادی انسان پایین می آید. با این تفاسیر شنیدن صداهای آزار دهنده و غیر عادی از این دستگاه ها دلیل محکمی برای وجود عیب و ایراد در آن ها است. در واقع از طریق نوع صدا می توان به محل دقیق خرابی و ایراد پی برد. به عنوان مثال سوت کشیدن کولر می تواند نشانه خراب بودن ترموستات آن باشد.

 

تماس با ما

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.