بررسی کامل دفترچه راهنمای جاروبرقی الکترولوکس؛ معرفی تمامی نکات و هشدارها

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دفترچه راهنما جاروبرقی الکترولوکس

جاروبرقی وسیله‌ای مهم و اساسی در میان لوازم برقی خانگی است که نبودنش می‌تواند همه اعضای خانه را به زحمت بیندازد. به همین دلیل بهتر است حتما پس از خرید این دستگاه، نگاهی به راهنمای آن بیندازید تا با رعایت نکات ایمنی عمر جاروبرقی خود را افزایش دهید

نکات ایمنی جاروبرقی الکترولوکس

در ابتدای دفترچه راهنما جاروبرقی الکترولوکس، مهم‌ترین نکات ایمنی که باید در هر بار استفاده کاملا رعایت شود، قید شده است:

  1. تمیز کردن پاکت و فیلتر از جمله اقداماتی است که باید به صورت مستمر انجام شود.
  2. اکثر جاروبرقی‌های الکترولوکس جاروبرقی‌های خاکی هستند و توانایی تمیز کردن و مکش مایعات به داخل دستگاه را ندارند. لذا از جمع کردن مایعاتی مانند آب و روغن با جاروبرقی الکترولوکس خود به شدت خودداری کنید.
  3. گیر کردن آشغال‌های درشت و حجیم در مسیر لوله موجب کاهش مکش و وارد شدن فشار به موتور می‌شود. لذا بهتر است قبل از هر بار استفاده از باز بودن مجرای مکش جاروبرقی خود مطمئن شوید و از جارو کردن آشغال‌های درشت و حجیمی مانند تکه‌های پارچه، پلاستیک و کاغذ جلوگیری نماید.
  4. یکی دیگر از موارد ایمنی که در دفترچه راهنما جاروبرقی الکترولوکس قید شده، توجه به سازگار بودن برق ساختمان با ولتاژ دستگاه است. همچنین پشنهاد می‌شود جهت جلوگیری از تولید نوسانات بیشتر، سیم جاروبرقی به پریز اصلی وصل شود و اصلا از سیم‌های سیار استفاده نکنید.
  5. با توجه به اینکه آشغال‌های جمع شده توسط جاروبرقی به داخل پاکت جاروبرقی هدایت می‌شوند، از جارو کشیدن موارد نوک تیز و برنده مثل شیشه خرده به شدت خودداری کنید چرا که می‌تواند موجب سوراخ شدن مجرای مکش یا پاره شدن کیسه شوند.
  6. بر اساس ادعایی که در دفترچه راهنما جاروبرقی الکترولوکس شده، استفاده از دستگاه به صورت یکسره و طولانی مدت موجب خرابی زودهنگام موتور خواهد شد.
راهنمای فارسی جاروبرقی الکترولوکس

معرفی قطعات جاروبرقی الکترولوکس

پیش از معرفی تمامی نکات ایمنی در هنگام استفاده از جاروبرقی، به معرفی قطعات داخلی و خارجی دستگاه می‌پردازیم. علت این امر این است که شما با شناخت بهتر قطعات و آشنایی با عملکردشان، سریع‌تر می‌توانید مشکل دستگاه را پیدا و رفع نمایید.

۱. موتور

مهم‌ترین قطعه هر جاروبرقی، موتور آن است که مانند قلب تپنده‌ای در میان دستگاه کار می‌کند. خرابی موتور به مزله خرابی و کار نکردن کل دستگاه است و به همین دلیل سلامت فیزیکی این قطعه در اولویت اول قرار می‌گیرد.

تمامی قطعات بعدی که معرفی خواهند شد به گونه‌ای در خدمت موتور هستند یا با آن در ارتباطند. داشتن مکش عالی مشروط به عملکرد صحیح وکامل موتور است. اگر از دستگاه به درستی استفاده شود موتور جاروبرقی برای سالیان سال به خوبی کار می‌کند.

بیشتر بخوانید:معرفی ۷ تا از بهترین جاروبرقی سطلی ایرانی + مشخصات

با این حال در راهنمای فارسی جاروبرقی الکترولوکس قید شده که رایج‌ترین مشکلی که ممکن است موتور دستگاه شما با آن روبرو شود، تمام شدن زغال‌های آن است که به راحتی قابل تعویض هستند و جای هیچ نگرانی نیست.

راهنما جاروبرقی الکترولوکس

۲. بدنه

زیبایی ظاهری جاروبرقی‌ الکترولوکس و قرارگیری تمامی قطعات در جای خود، به لطف بدنه آن امکان‌پذیر شده است. بدنه از جنس پلاستیک خشک با کیفیت تولید می‌شود و از ضربه خوردن قطعات حساس داخلی مانند موتور و کیسه جلوگیری می‌کند.

۳. پاکت

پاکت جاروبرقی وطیفه جمع‌آوری گرد و خاک و آشغال‌های جذب شده به داخل دستگاه را دارد. این قطعه در ۲ نوع دائمی و یک بار مصرف تولید می‌شود. نوع دائمی هر چند وقت یک بار نیاز به تمیز شدن دارد.

اما برای نوع یکبار مصرف تنها کافیست کیسه را دور بیندازید و کیسه تمیز و سالمی را جایگزین آن کنید. در دفترچه راهنما جاروبرقی الکترولوکس قید شده که پاکت‌های یک بار مصرف انتخاب بهتری هستند چرا که جنس بدنه آنها از نوع هپا است و از خروج گرد و خاک به بیرون جلوگیری می‌کنند.

۴. فیلتر

تمام گرد و خاک کشیده شده به داخل، به سمت کیسه یا همان پاکت هدایت می‌شوند اما ممکن است قسمتی از آنها در داخل بدنه باقی بمانند و به سمت موتور بروند.

از آنجا که گرد و خاک می‌تواند عملکرد موتور را با مشکل روبرو کرده و عمر آن را کم کند، قطعه‌ای به نام فیلتر میان پاکت و موترو قرار گرفته که این گرد و خاک‌های جذب نشده را به داخل خود می‌کشد.

بررسی جاروبرقی الکترولوکس

۵. برس و سری‌های مختلف

به طور قطع نمی‌توان تمامی سطوح و قسمت‌های مختلف خانه را با یک برس و سری تمیز کرد. به همین دلیل نیاز است سری‌های مختلفی برای جاهای تنگ و غیر قابل دسترس نیز طراحی شود.

از دیگر سری و برس‌های موجود در جاروبرقی الکترولوکس می‌توان به سری مخصوص سطوح سرامیکی، سری مخصوص نظافت فرش و موکت و سری مخصوص نظافت پرده‌ها و مبلمان اشاره کرد.

نحوه تعویض پاکت در دفترچه راهنمای جاروبرقی الکترولوکس

همانطور که پیش‌تر اشاره شد در دفترچه راهنما جاروبرقی الکترولوکس به تعویض یا تمیز کردن مستمر و به موقع پاکت دستگاه اشاره شده است.

برای انجام این کار بسته به نوع پاکت باید اقدام کنید. برای پاکت‌های دائمی لازم است مراحل زیر را در پیش بگیرید:

  1. ابتدا دستگاه را کاملا خاموش کرده و از برق بکشید.
  2. لوله خرطومی را از بدنه جدا کنید و درب بدنه را باز کنید تا کیسه را ببینید.
  3. کیسه را به آرامی از جای خود بیرون بکشید.
  4. در هوا آزاد به آرامی اشغال‌های داخل کیسه را خارج کنید.
  5. سعی کنید با فرچه‌ای کوچک گرد و خاک بدنه را از بین ببرید.
  6. کیسه را به جای خود بازگردانید و در بدنه را ببندید.

برای تعویض کیسه یکبار مصرف نیز کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

  1. پس از خاموش کردن کامل دستگاه درب بدنه را باز کنید.
  2. دهانه کیسه را با دستان خود محکم بگیرید و مانند خشاب از جای خود بیرون بکشید.
  3. نحوه قرارگیری و خروج دهانه کیسه را به خاطر بسپارید.
  4. کیسه را به طور مستقیم دور بیندازید و کیسه جدید را از پلاستیک خود خارج کنید.
  5. دهانه کیسه جدید را به طور قبل در دست بگیرید و در جای خود وارد نمایید. در اکثر موارد این دهانه مانند کشو در جای خود قرار می‌گیرد.
بررسی دفترچه راهنمای جاروبرقی الکترولوکس

نحوه تعویض فیلتر جاروبرقی الکترولوکس

یکی دیگر از قسمت‌های موجود در دفترچه راهنما جاروبرقی الکترولوکس،نحوه تعویض کیسه است که بخش بسیار مهمی است و نباید از آن غافل شد. شما جهت جذب کامل گرد و غبار و جلوگیری از آن به هوای بیرون باید هر ۶ ماه تا یک سال یک بار این فیلتر را تعویض کنید.

برای این کار لازم است مراحل زیر را در پیش بگیرید:

  1. ابتدا جاروبرقی را به طور کامل خاموش کرده و درب بدنه را باز کنید.
  2. کیسه را به بیرون بکشید تا کاملا به فیلتر که میان کیسه و موتور قرارگرفته دسترسی داشته باشید.
  3. فیلتر را با یک دست به آرامی به سمت بالا بکشید تا از جای خود خارج شود.
  4. فیلتر را با نوع جدید و تمیز خود تعویض کنید و به همان روش به جای خود بازگردانید.
  5. کیسه را به جای برگردانید و درب بدنه را ببندید.

نکته: در دفترچه راهنما جاروبرقی قید شده که در برخی از مدل‌ها فیلتر دومی برای جلوگیری از انتشار گرد و خاک به هوای بیرون تعبیه شده که تنها دریچه کوچکی آن را از نظر مخفی می‌کند.

برای تعویض این قطعه تنها کافیست درب فیلتر که بر روی بدنه ظاهری دستگاه است را باز کنید و فیلتر ار از جای خود خارج نمایید.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.