بررسی مزایا و معایب جاروبرقی رباتیک

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

معایب جاروبرقی رباتیک چیست؟
تا چند سال پیش برای همه باور این موضوع سخت بود که زمانی می‌رسد که شما به یک موجود هوشمند غیر زنده دستور تمیز کردن محیط را خواهید داد و او به نحو احسن از پس انجام آن برخواهد آمد. اما امروزه به صورت تدریجی این رویا در حال عملی شدن است. جاروبرقی هوشمند یا رباتیک نسل جدیدی از جاروبرقی‌های مدرن هستند که با استفاده از هوش مصنوعی خود و حسگرهای فوق حساس خود توانایی تمیز کردن و جمع‌آوری آشغال‌های روی زمین را دارند.

دیگر نیازی نیست که تمام سطح خانه را با دستان خودتان جارو بکشید تنها کافیست برنامه نظافت هفتگی خود را به دستگاه بدهید تا در زمان استراحت، خواب یا هنگامی که بیرون هستید خانه را مثل دسته گل کند. با این حال جاروبرقی رباتیک به تازگی تولید شده و خیلی حرفه‌ای نیست. لذا نمی‌توان به راحتی از معایب جاروبرقی هوشمند چشم پوشی کرد.

از انجا که قیمت این نوع از جاروها نسبت به مدل‌ها قدیمی و ساده اندکی بیشتر است بهتر است قبل از خرید آنها از معایب فعلی این دستگاه مطلع باشد:

عدم دسترسی به تمام نقاط
یکی از مهم‌ترین معایب جاروبرقی رباتیک این است که به گوشه‌ها و برخی از جاهای تنگ دسترسی خوبی ندارد. این مکان‌ها در حالت عادی نیز نیاز است که کاربر سری دستگاه خود را تغییر دهد. اما از انجا که جاروبرقی رباتیک سری خاصی ندارد، امکان تمیز کردن این نقاط ممکن نیست.
لزوم مرتب بودن خانه
احتمالا شما نیز توانایی جارو کشیدن خانه نامرتب را با جابه جایی وسایل مزاحم دارید، اما جاروبرقی رباتیک این توانایی را ندارد. به همین دلیل بسیار مهم است که در هنگام روشن کردن دستگاه ،تمامی موارد غیر ضروری موجود بر روی زمین را از سر راه دستگاه بردارید تا جاروبرقی در میان اشیا مزاحم گیر نکند.

لزوم برداشتن آشغال‌های بزرگ
حتما تا به حال برای شما نیز پیش امده که برخی از اشغال‌های بزرگ را به داخل جاروبرقی بکشید و مسیر مکش را مسدود کنید. مواردی چون جوراب، کاغذ، دستمال‌های کوچک و… می‌تواند این مشکلات را برای شما به وجود بیاورد. یکی از معایب جاروبرقی رباتیک، کشیده شدن این لوازم به داخل دستگاه و مسدود شدن مسیر مکش است. این مساله ممکن است به قیمت سوختن جاروبرقی تمام شود پس حتما مراقب این مساله باشید.

بیشتر بخوانید:چگونه گرفتگی لوله جاروبرقی را باز کنیم؟

طولانی شدن زمان نظافت
از انجا که هوش مصنوعی سرعت پایین‌تری نسبت به هوش انسان دارد، سرعت جاروبرقی کشیدن با دستگاه‌های معمولی بسیار کمتر از زمان جاروبرقی کشیدن با ربات‌های هوشمند است. این مساله ممکن است از صبر شما خارج باشد و ترجیح دهید که خودتان به صورت دستی، سطوح را تمیز کنید.

لذا باید بدانید که جاروبرقی رباتیک کار نظافت منزل را سرعت نمی‌دهد بلکه خستگی و زحمت شما را کم می‌کند. شما می‌توانید در هنگامی که دارید تلوزیون می‌بینید یا سر کار هستید این دستگاه را تنظیم کنید و پس از بازگشت به خانه از تمیز شدن خانه لذت ببرید.

پیشنهاد می‌شود در هنگامی که در حال انجام کاری در خانه هستید و در منزل قدم می‌زنید جاروبرقی هوشمند خود را روشن نکنید چرا که ممکن است به صورت اشتباهی پای خود را روی آن بگذارید و دستگاه را خراب کنید.

قیمت بالا
از آنجا که در تولید جاروبرقی رباتیک از جدیدترین تکنولوژی روز دنبا و هوش مصنوعی استفاده می‌شود، در حال حاضر قیمت آنها نسبتا بالاتر از مدل‌ها عادی دیگر است. با توجه به اینکه تمیز کردن تمامی قسمت‌های تنگ و باریک خانه با استفاده از این دستگاه ممکن نیست، شما نیاز به یک جاروبرقی عادی دیگر نیز در خانه خواهید داشت تا به صورت مکمل از آن استفاده نمایید. به همین دلیل قیمت بالای جاروبرقی هوشمند و لزوم خرید یک جاروبرقی دیگر را باید حتما مد نظر خود داشته باشید.

کوچک بودن مخزن
یکی دیگر از معایب جاروبرقی رباتیک، کوچک بودن مخزن جمع‌اوری آشغال و لزوم تمیز کردن آن به صورت مستمر است. اگر شما نیز از تمیز کردن زود به زود کیسه جاروبرقی بدتان می‌اید احتمالا از روشن شدن زودهنگام نشانگر پر بودن مخزن کلافه خواهید شد. این مساله ممکن است در تصمیم به خرید برخی از افراد تاثیر منفی داشته باشد و ترجیح بدهند دستگاهی بخرند که نیازی به نظافت مستمر نداشته باشد.

سنسورهای ضعیف
حرکت دستگاه بر روی زمین با استفاده از سنوسرهای حرکتی بسیار حساسی انجام می‌شود. این مساله از افتادن دستگاه از پله‌ها و نخوردن به دیوار یا پایه میز جلوگیری می‌کند. با این حال در برخی از مدل‌ها سنسورها به اندازه کافی قوی نیستند و ممکن است شاهد ضربه خوردن دستگاه یا سقوط آن از ارتفاع باشید.

استفاده از باتری
جهت سهولت در حرکت دستگاه و گیر نکردن سیم به اجسام، جاروبرقی‌های هوشمند به صورت بی سیم و شارژی طراحی شده‌اند. با این حال باتری دار بودن دستگاه یکی از معایب جاروبرقی رباتیک محسوب می‌شود. تمام شدن شارژ جاروبرقی و تمام نشدن تمامی سطوح یکی از مشکلاتی است که کاربرانی با خانه‌های بزرگ با این دستگاه دارند. لذا بهتر است در هنگام خرید این نوع جاروبرقی نسبت به حجم و قدرت باتری و مساحت خانه خود اطلاع داشته باشید

لازم به ذکر است که تمامی معایب جاروبرقی رباتیک گفته شده در این مطلب همگی برای همیشه به این مدل دستگاه‌ها صدق نمی‌کند و تولیدکنندگان آن به صورت مستمر در حال بهبود و ارتقا کیفیت نسل جدید جاروبرقی‌های هوشمند هستند.

مزایای استفاده از جاروبرقی هوشمند
حال که با تمامی معایب جاروبرقی رباتیک آشنا شدید بهتر است مزایای داشتن این تکنولوژی را نیز بدانید:

امکان کنترل دستگاه از راه دور
صدای کم
امکان طی کشدن سطوح به صورت همزمان ( در برخی از مدل‌ها)
قابلیت جارو کردن انواع سطوح فرش، سرامیک، پارکت و….
امکان تنظیم دستگاه برای جارو کشیدن نقطه‌ای خاص در خانه
امکان جاروبرقی کشیدن محیط‌هایی که ارتفاع کمی دارند و دسترسی به آنها سخت است.
در هنگام خرید جاروبرقی هوشمند باید مزایا و معایب جاروبرقی رباتیک را کاملا بدانید و بر آن واقف باشید تا پس از خرید در ذوقتان نخورد. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که قصد خرید جاروبرقی هوشمند دارید از بهترین برندهای بازار و بالاترین مدل‌های موجود استفاده کنید تا بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.