شرح ارور قفل درب ماشین لباسشویی جهت تعمیر

اهمیت قطعه ترموفیوز در یخچال و نتایج خرابی آن

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

ترموفیوز یخچال ، یک قطعه حرارتی است که وظیفه کنترل هیتر المنت را بر عهده دارد. این قطعه است که مانع زدن برفک زدن یخچال می شود. پس در نتیجه وظیفه‌ی سنگینی بر روی دوش این قطعه می‌باشد که حساسیت موجود در آن را افزایش می‌دهد.

در این مقاله، بررسی خواهیم کرد که کار ترموفیوز یخچال چیست. یکی از ویژگی‌های این قطعه، جلوگیری از آتش سوزی یخچال و فریزر‌های نو فراست ( بدون برفک) است. با توجه به این که قسمت بالای یخچال‌های بدون برفک دچار یخ زدگی می‌شوند، قسمت زیرین دستگاه سرد نمی‌شود، وجود اختلال در ترموفیوز، می‌تواند موجب اختلال در کار کرد موتور یخچال بشود.

استفاده‌ی نادرست از یخچال، ممکن است باعث وارد شدن فشار بی جا به ترموفیوز و پشت آن، موتور یخچال بشود. اما با شناخت این موضوع که ترموفیوز یخچال چیست، و همچنین دانستن راه هایی برای تست ترموفیوز، می‌توان از احتمال سوختن آن جلوگیری کرد. پس در صورتی که قصد دارید شناختی از این قطعه به دست بیاورید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

کارترموفیوز و ترمودیسک چیست؟

اکنون که مقداری با ترموفیوز یخچال آشنایی پیدا کردیم می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که کار اصلی ترموفیوز یخچال به چه صورت است می‌باشد. کار این قطعه در یخچال، جلوگیری از بروز مشکل در بخش هیتر المنت دستگاه است. در صورت عدم کارکرد ترموفیوز یخچال، احتمال آتش سوزی در یخچال‌های بدون برفک زیاد می شود.

در نسل قبلی یخچال‌ها، به این دلیل از ترموفیوز یخچال استفاده نمی شد که تایمر یخچال‌ها، بیست و پنج دقیقه تا سی دقیقه ای بودند که موجب می شد المنت از مدار خارج شود. اما با شرایط جدید و سیستم بدون برفک یخچال‌ها، قطعه‌ای به نام ترموفیوز را برای یخچال تعبیه کردند که از افزایش دما و سایر خطرات احتمالی جلوگیری کند.

حال به این می‌پردازیم که کار ترمودیسک در یخچال چیست. این قطعه دربین ترموستات و المنت برفک زدا قرار دارد و می‌توان گفت که این قطعه عکس ترموستات عمل کرده و در صورتی که جریان برق وصل شود، در محدوده‌ی دمای منفی پنج تا منفی دوازده درجه سانتی گراد کار می‌کند. بدین شکل که زمانی که دما به منفی پنج درجه‌ی سانتی گراد رسید، عبور برق به هیتر المنت توسط ترمو دیسک انجام می شود ولی با رسیدن دما به مثبت پنج درجه جریان برق قطع می شود.

دلیل استفاده از این قطعه، مصرف انرژی بهینه می‌باشد. کار ترمودیسک یخچال، به صورتی است که اگر آسیب ببیند، انتقال برق در آن انجام نمی‌گیرد،که موجب افزایش برفک شده و طبیعتا از سرمای دستگاه کاسته می‌شود.

بیشتر بخوانید:آموزش تعویض فیلتر یخچال

حال که فهمیدیم ترمودیسک یخچال چیست ، شاید این سوال ذهنمان را به خود مشغول کند که فرق ترموفیوز و ترمودیسک چه مواردی است و تفاوت‌ آن‌ها در کجاست؟ در ادامه به این موضوع پرداخته شده است.

تفاوت ترموفیوز و ترمودیسک

هر دو قطعه نقش حیاتی در کارکرد یک یخچال دارند و در این باره جای هیچ شک و تردیدی نیست. با این وجود در یک سری موارد تفاوت‌هایی با هم دارند که پرداختن به شرح آن ها خالی از لطف نیست. همان طور که گفته شد، ترموفیوز یخچال ، که به فیوز حرارتی شهرت دارد بیشتر در یخچال های نو فراست کاربرد دارد که آخرین قطعه‌ی یدکی یخچال به منظور کنترل دمای هیتر المنت نو فراست مورد استفاده قرار می گیرد.

ترمو دیسک، علاوه بر یخچال در دستگاه های الکتریکی مختلف مثل سشوار، ماشین ظرف شویی، جارو برقی و حتی اتومبیل، به منظور کنترل دما استفاده می‌شود.

ترموفیوز یخچال

یکی دیگر از تفاوت‌های ترموفیوز و ترمو‌دیسک، تفاوت در کارکرد آن‌ها در دمای مختلف می‌باشد. به طوری که ترموفیوز با توجه به نوع آن، از هفتاد و دو درجه تا هشتاد و دو درجه سانتیگراد در یخچال فیزر‌های نو فراست به کار گرفته می‌شود. در حالی که عملکرد ترمودیسک از پنج تا پانزده درجه می‌باشد که البته برای قطع کردن برق هیتر المنت نو فراست عمل می‌کنند.

محل قرار گیری ترمو دیسک بر کنار اواپراتور یا روی آن و کنار کویل سرمایشی است؛ ولی ترموفیوز یخچال در کنار المنت و در سمت چپ لوله های اواپراتور نصب شده و در صورتی که دچار نقصان یا خرابی شود، با توجه به این که قطعه ی بسیار حساسی است، باید تعویض گردد.

 ارزیابی ترموفیوز یخچال

با مشاهده‌ی برخی نشانه‌ها و علائم خرابی در ترموفیوز یخچال ، ابتدا باید با بررسی وضعیت و چک کردن ترموفیوز اقدام به تعویض آن کرد. چرا که ممکن است قطعات دیگر دچار نقصان شده و مشکل به وجود آمده به خاطر خرابی قطعات دیگر باشد. برای تست ترموفیوز لازم است اقدامات زیر انجام شود:

۱-اندازه گیری جریان ورودی و خروجی توسط اهم متر

۲-عدم نمایش عدد روی صفحه به هنگام اتصال به سر دو سنسور، نشان دهنده این است که ترموفیوز ایراد دارد و در غیر این صورت، ایراد از قطعات دیگر می‌باشد.

برای تعویض این قطعه، باید ترموفیوز قدیمی را بریده و مشابه مدل قبلی قطعه جدید را خریداری کرده سپس قطعه جدید را به وسیله ی هویه در محل ترموفیوز قبلی نصب کنید.

ترموفیوز یخچال

ترموفیوز در ماشین های ظرف شویی و همچنین لوازم کوچک خانگی نیز کاربرد دارد. به این صورت که در لوازم کوچک خانگی مثل ماکروفر، توستر و .. برای پخت و پز استفاده می شود.

همچنین در ماشین ظرف شویی اگر المنت به هر دلیلی بیش از حد داغ شود از سوختگی و رسیدن آسیب به دستگاه جلو گیری می‌کند.

اکنون متوجه شدیم که روش تست ترموفیوز یخچال به چه صورت است و فهمیدیم که ترموفیوز یخچال وظیفه‌ی محافظت را بر عهده دارد که در دمای بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

عوامل آسیب زننده به ترموفیوز یخچال

طرز استفاده‌ی ما از دستگاه، در آسیب رسیدن به ترموفیوز تاثیر زیادی دارد. پس با مراقبت و توجه کافی می‌توان از بروز مشکلاتی نظیر برفک زدن یا آتش گرفتن دستگاه جلو‌گیری کرد. به طور کلی موارد زیر ازعوامل تاثیر گذار در خرابی ترموفیوز یخچال است:

  1. خرابی لاستیک‌های دور یخچال که موجب اختلال در عملکرد ترموفیوز و المنت می‌شود و باعث برفک زدن یخچال می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود پس از گذشت چند سال، برای چک کردن و تعویض آن در صورت لزوم، اقدام کنید.
  2. زیاد شدن برفک یخچال به دلیل باز بودن بیش از حد درب آن که باعث بالارفتن دما از حد نرمال شده و اختلال در عملکرد المنت می‌شود، موجب تکرار عملکرد ترموفیوز و در نتیجه آسیب رسیدن به آن می شود.
  3. قرار گرفتن یخچال در محیطی گرم و بسته که امکان ورود و خروج هوا به صورت مطلوب وجود نداشته باشد. بنابراین باید یخچال را از قرار دادن درکنار وسایل گرما زا نظیر اجاق گاز دور نگه داشت.
  4. رعایت نکردن فاصله‌ی حداقل بیست سانتی پشت یخچال نسبت به دیوار. این کار برای این است تا امکان رهایی گرمای یخچال وجود داشته باشد.
  5. زیاد باز و بسته کردن بیش از حد درب یخچال نیز می‌تواند از دلایل خرابی ترموفیوز یخچال باشد، چرا که به میزان زیاد آن را درگیر می‌کند.
هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.