انواع کیفیت صفحه نمایش تلویزیون

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

 

ما در این مطلب قصد داریم که انواع کیفیت صفحه نمایش برای تلویزیون ها رو معرفی نماییم.

کیفیت صفحه نمایش SD یا معمولی

تلویزیون‌هایی که کیفیت SDTV یا SD دارند ،معمولا ۴۸۰p نیز نامیده میشن. همونطور که در عکس بالا میبینین کیفیت SD دارای ۴۸۰ ردیف(خط) پیکسله که در هر خط ۷۲۰ پیکسل وجود داره و اون رو به صورت ۴۸۰×۷۲۰ نمایش میدن.

این کیفیت شامل دو محدوده ی PAL و NTSC است :

۱- محدوده ی NTCS را در بالا توضیح دادیم(۴۸۰×۷۲۰).

۲- محدوده ی PAL دارای ۵۷۶ ردیف(خط) پیکسله که در هر خط ۷۲۰ پیکسل وجود داره و اون رو به صورت ۵۷۶×۷۲۰ نمایش میدن.

از بین تمام کیفیت پخش ها دارای کم‌ترین تعداد پیکسله .اکثر فیلم های دی وی دی قدیمی با این فرمت(SD) ساخته شدن. اگه با کابل HDMI یا S-video به تماشای فیلم هایی با این کیفیت بپردازید، تفاوتی در کیفیت اون ها نمی بینین .

کیفیت ۴۸۰p با رزولوشن ۴۸۰*۷۲۰ با ۳۴۵۶۰۰ پیکسل در هر فریم

کیفیت ۷۲۰p با رزولوشن ۵۷۶*۷۲۰ با ۴۱۴۷۲۰ پیکسل در هر فریم

کیفیت صفحه نمایش HD یا  کیفیت بالا

اصطلاح تلویزیون های اچ دی برای اولین بار برای یک سری از تلویزیون ها در اوت سال ۱۹۳۶ به کار برده شد.که به رقابت بین کمپانی ها برای تولید تلویزیون اچ دی در قرن بیستم انجامید.
HD مخفف کلمه انگلیسی High Definition به معنای کیفیت بالاست. تلویزیون های با کیفیت اچ دی تلویزیون های دیجیتالی هستن که کیفیت آنها چند برابر کیفیت تلویزیون های معمولی(SD) است. در واقع در این تلویزیون ها کیفیت صفحه نمایش و صدا به میزان زیادی افزایش یافته. این تلویزیون ها قابلیت اتصال به سایر دستگاه های الکترونیک مانند کامپیوتر رو دارن. مؤلفه های اصلی این تلویزیون ها شفافیت و دقت بالای تصویر، نمایش رنگ بیشتر، افزایش وسعت طول و عرض تصویر، صدای دیجیتال چند کاناله با کیفیت بالا است. تلویزیون های اچ دی میتونند در فرمت های مختلفی اورده بشن :
کیفیت ۷۲۰p با رزولوشن ۷۲۰*۱۲۸۰ با ۹۲۱۶۰۰ پیکسل در هر فریم

انواع کیفیت صفحه نمایش تلویزیون

کیفیت صفحه نمایش فول اچ دی(Full HD)

در فرمت فول اچ دی کیفیت تصاویر به بیشترین حد خود میرسه. در این نوع تلویزیون ها قادر به دیدن کوچکترین جزئیات تلویزیون خواهید بود.در این فرمت تصویر حداکثر ۱۹۲۰ پیکسل به صورت افقی و ۱۰۸۰ پیکسل به صورت عمودی قابل مشاهده ست. پس به همین علت به این نوع فرمت ۱۰۸۰ نیز اطلاق میشود که در کل نشان دهنده حداکثر پیکسل های تصویر در حالت عمودی است.

کیفیت ۱۰۸۰p با رزولوشن ۱۰۸۰*۱۹۲۰ با ۹۲۱۶۰۰ پیکسل در هر فریم

انواع کیفیت صفحه نمایش تلویزیون

 

کیفیت صفحه نمایش ۴k

تکنولوژی ۴K وضوح بالاتری را نسبت به تلویزیون‌های فول اچ دی یا همان وضوح ۱۰۸۰pبه نمایش می گذارد. این فناوری پیکسل‌های بسیار زیادتری را در محیطی بسیار کوچک قرار داده است. یکی از دلایلی که نام ۴k برای این نوع تلویزیون‌ها انتخاب شده، این است که وضوح این تلویزیون‌ها تقریبا ۴ برابر رزولوشن ۱۰۸۰p است.

بیشتر بخوانید:رزولوشن Resolution در تلویزیون به چه معناست؟

انواع کیفیت صفحه نمایش تلویزیون
پیکسل‌های بیشتر، در حقیقت جزییات بیشتری را به بیننده نشون میده. اگه شما یکی از محصولات اپل که از صفحه نمایش retina استفاده میکنه رو در کنار سایر دستگاه‌های بازار بگذارید، تا حدودی متوجه منظور ما میشین. البته اسمارت فون‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها از این قضیه بیشتر بهره میبرند، دلیل اون‌ هم واضحه! چشمان شما بسیار به اون‌ها نزدیک بوده و تفاوت رو راحت‌تر به شما نشون میدن. اما در تلویزیون‌ها، به دلیل تفاوت زیاد سایز و البته فاصله‌ای که از اون به تلویزیون نگاه می‌کنید، این تفاوت زیاد به نظر نمیرسه.

انواع کیفیت صفحه نمایش تلویزیون

 

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.