رزولوشن Resolution در تلویزیون به چه معناست؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

رزولوشن Resolution

رزولوشن شاید یکی از واژه های بیگانه ای باشد که کم و بیش به گوش شما هم خورده است مخصوصاً وقتی که قصد خرید تلویزیون یا مانیتور را داشته باشید بارها این کلمه را می بینید یا از زبان فروشنده آن را می شنوید. شاید در ابتدای موضوع به ماهیت این کلمه اشاره نکنیم چون به طور قطع شما یا برای آشنایی با رزولوشن های مختلف یا اندازه دقیق آنها وارد این صفحه از سایت زومیلو شده اید پس تا پایان با ما همراه باشید تا هر چه زودتر به پاسخ سؤالاتی از قبیل رزولوشن چیست برسید و یا اینکه به این موضوع پی ببرید که عباراتی مثل ۱۰۸۰×۱۹۲۰ به چه معنی است؟ 

اگر از اندازه و ابعاد یک تلویزیون صرف نظر کنیم رزولوشن یا وضوح یکی از مهمترین عامل هایی است که می تواند در قیمت گذاری یک محصول صوتی تصویری تأثیر داشته باشد خواه یک تلویزیون باشد یا یک مانیتور یا صفحه نمایشگر یک تلفن همراه؛ به طور معمول هر چه رزولوشن بیشتر باشد در نهایت تصویری بهتر و با کیفیت تر نمایش داده می شود. ۴K، FullHD و HD شاید جزو نام آشناترین رزولوشن هایی باشد که تا به حال با آنها سروکار داشته ایم که در ادامه به شرح هر کدام از آنها می پردازیم.

رزولوشن

پیکسل چیست ؟

کوچکترین عنصری که صفحه ی نمایشگر تلویزیون می تواند نمایش دهد پیکسل نام دارد به زبان ساده تر اگر در حین پخش تصاویر سریع به تلویزیون خود خیلی نزدیک شوید متوجه خانه های بسیار کوچکی خواهید شد که هر کدام از آنها به عنوان یک پیکسل شناخته می شوند. هر تلویزیون از پیکسل های کوچکی تشکیل شده که با قرار گرفتن هزاران پیکسل در کنار هم تصاویری حیرت انگیز به نمایش گذاشته خواهند شد. وضوح یک تلویزیون با توجه به تعداد پیکسل های آن تعیین می شود که در نهایت رزولوشن را تشکیل می دهند. اگر بخواهیم تلویزیون ها را به ترتیب کیفیت تصویر نام ببریم؛ تلویزیون هایی با رزولوشن ۴K دارای ۳۸۴۰×۲۱۶۰ پیکسل هستند یعنی اگر شما یک مستطیل را درنظر بگیرید طول و عرض آن به ترتیب دارای ۳۸۴۰ و ۲۱۶۰ پیکسل می باشد که این مقادیر دقیقاً چهار برابر رزولوشن FULL HD می باشد به همین دلیل از عدد ۴ در رزولوشن فورکی استفاده شده است. جهت توضیحات تکمیلی بیشتر نیز می توان گفت تلویزیون های FULL HD دارای ۱۹۲۰ پیکسل درطول و ۱۰۸۰ پیکسل در عرض می باشند.

رزولوشن به چه معنی است ؟

به زبان ساده Resolution یـا رزولوشن، بیانگر تعداد پیکسل های مورد استفاده برای ایجاد یک تصویر است که به صورت یک جفت عدد زوج در کنار هم بکار برده می شود. البته باید این نکته را به یاد داشته باشید که در بیان رزولوشن، عدد اول نشان دهنده تعداد ستون پیکسل ها(طول تصویر) و عدد دوم نشان دهنده ی ردیف پیکسل ها (عرض تصویر) است. روش محاسبه تعداد پیکسل ها در یک صفحه نمایش نیز، از ضرب دو عدد بیان شده به دست می آید به طور مثال تلویزیون ۴K دارای ۸۲۹۴۴۰۰ (۲۱۶۰×۳۸۴۰) پیکسل می باشد و نسبت به کیفیت تصویر FULL HD جزئیات را واضح تر به نمایش می گذارد. 

به طور کلی هرچه رزولوشن یک تلویزیون بالاتر باشد صحنه های طبیعی تری به تصویر کشیده می شود؛ در جدول زیر به ریز اعداد هر کدام از رزولوشن ها به صورت دقیق تر می پردازیم:

رزولوشن پیکسل افقی پیکسل عمودی اسامی دیگر دستگاه ها
۸k ۷۶۸۰ ۴۳۲۰ ۷,۶۸۰×۴,۳۲۰ / ۸k UHD / UHD-2 تلویزیون 
۴k ۳۸۴۰ ۲۱۶۰ ۲۱۶۰p / 3,840×۲,۱۶۰ / Ultra HD / UHD تلویزیون و مانیتور
۲K ۲۰۴۸ پروژکتور
WUXGA ۱۹۲۰ ۱۲۰۰ پروژکتور و مانیتور
۱۰۸۰p ۱۹۲۰ ۱۰۸۰   ۱,۹۲۰×۱,۰۸۰ / Full HD /  FHD  تلویزیون بلوری و…
۷۲۰p ۱۲۸۰ ۷۲۰ HD تلویزیون و…
۴۸۰p ۷۲۰ ۴۸۰ استاندارد تلویزیون و…

مقایسه رزولوشن ۱۰۸۰p با رزولوشن ۴k

video

تلویزیون های دارای رزولوشن ۸K، دارای ۷۶۸۰ پیکسل افقی و ۴۳۲۰ پیکسل عمودی می باشند که در مجموع تقریباً ۳۳ میلیون پیکسل دارند. در نتیجه تصاویر را با کیفیت فوق العاده بالا و واضح ارائه می دهد و تعداد پیکسل های آن چهار برابر بیشتر از رزولوشن ۴K است. 

رزولوشن ۴K 

رزولوشن ۴K دارای ۳۸۴۰ پیکسل افقی و ۲۱۶۰ پیکسل عمودی می باشد. نمایشگر هایی که معمولاً در خانه ها از آن ها استفاده می شود و بیشتر در حال حاضر در بازار دیده می شوند از رزولوشن ۴K برخوردار می باشند که دارای کیفیت تصویر بسیار عالی می باشند.  

رزولوشن ۲K

رزولوشن ۲K دارای ۱۴۴۰ پیکسل افقی و ۲۵۶۰ پیکسل عمودی است. تلویزیون هایی که دارای وضوح ۲K می باشند، طرفداران کمتری دارند و به نسبت ۸K و ۴K از کیفیت تصویر پایین تر برخوردار هستند.

رزولوشن 4K، 8K و Full HD

رزولوشن ۱۰۸۰p یا FULL HD 

۱۰۸۰×۱۹۲۰ به چه معنی است ؟در رزولوشن Full HD عرض تصویر از ۱۹۲۰ پیکسل و ارتفاع آن از ۱۰۸۰ پیکسل تشکیل شده است، به همین دلیل به عنوان رزولوشن ۱۰۸۰P نیز از آن نام می برند و در کل دارای ۲.۰۷ مگا پیکسل (megapixel) می باشد.   

بیشتر بخوانید:انواع کیفیت صفحه نمایش تلویزیون                         

رزولوشن ۷۲۰P یا HD  

تلویزیون های دارای رزولوشن HD از ۷۲۰ پیکسل در عرض و ۱۲۸۰ پیکسل در ارتفاع تشکیل شده اند بنابراین از این فرمت به عنوان ۷۲۰P نیز نام برده می شود و دارای کیفیت تصویر پایین تر نسبت به ۱۰۸۰P می باشد.  

۷۲۰P بهتر است یا ۱۰۸۰P ؟

در مقایسه ۱۰۸۰P با ۷۲۰P باید عرض کنم، همانطور که می دانید هرچه تعداد پیکسل های تصویر بیشتر باشد، وضوح آن بیشتر است در نتیجه تلویزیون های دارای رزولوشن ۱۰۸۰P یا Full HD تصاویر را واضح تر و با کیفیت بالاتر نسبت به تلویزیون هایی که رزولوشن ۷۲۰P یا HD ارائه می دهند.

پس می توان گفت که هر صفحه نمایش در تلویزیون های پلاسما، LCD ، LED و… دارای تعداد ثابتی از پیکسل ها است که توانایی نمایش تصاویر با کیفیت را فراهم می کنند. یکی دیگر از ویژگی های مؤثر بر وضوح تصویر، کنتراست می باشد که به تفاوت بین دو رنگ مشکی و سفید اشاره دارد به نحوی که هرچه کنتراست بالاتر باشد، صفحه نمایش قادر خواهد بود رنگ ها و سایه ها را دقیق تر نمایش بدهد. در واقع تمامی تصاویر نمایشگر ها، مجموعه ی بی شماری از نقاط رنگی هستند که کنار یکدیگر قرار گرفتند و چشم ما آنها را بصورت پیوسته و یک تصویر کامل می بیند.

رزولوشن Resolution

در کل رزولوشن (Resolution) مهمترین فاکتور در کیفیت تصویر یک تلویزیون به حساب می آید و به سه عامل سایز تلویزیون، فاصله شما با تلویزیون و نوع محتوایی که مشاهده می کنید بستگی خواهد داشت. برای بیان رزولوشن، روش دیگری نیز وجود دارد؛ در این روش تمامی پیکسل ها را با یک عدد کلی نشان می دهیم که آن را با مگا پیکسل می شناسیم. مثلاً در مورد رزولوشن ۱۰۲۴*۱۲۸۰ می توانیم از عبارت ۱.۳ مگاپیکسل هم استفاده کنیم، زیرا ضرب این دو عدد، چیزی در حدود ۱.۳۰۰.۰۰۰ پیکسل می شود. 

همانطور که گفتیم تعداد پیکسل های بکار رفته در صفحه نمایش رابطه ی مستقیمی با وضوح تصویر دارد. وضوح تصویر اصطلاحی است که برای بیان کیفیت تصویر استفاده میشود، بنابراین با شرح تفاوت، می توان گفت وضوح تصویر بالاتر در رزولوشن های بالاتر ممکن است. گفتنی است که وضوح تصویر بالا فقط به رزولوشن مربوط نیست ولی معمولا در نمایشگرهایی که رزولوشن بالا دارند ، به دلیل تکنولوژی ساخت بالاتر ، پارامترهای دیگری نظیر کنتراست و کیفیت مواد بکار رفته در پیکسل ها بهتر خواهد بود که مجموع این پارامترها بر وضوح تصویر تأثیر می گذارد

 

 

وضوح تصویر

وضوح تصویر

همانطور که گفتیم تعداد پیکسل های بکار رفته در صفحه نمایش رابطه ی مستقیمی با وضوح تصویر دارد. وضوح تصویر اصطلاحی است که برای بیان کیفیت تصویر استفاده می شود، بنابراین می توان گفت وضوح تصویر بالاتر در رزولوشن های بالاتر ممکن است. لازم به ذکر است که وضوح تصویر بالا فقط به رزولوشن مربوط نیست ولی معمولاً در نمایشگرهایی که رزولوشن بالا دارند، به دلیل تکنولوژی ساخت بالاتر، پارامترهای دیگری نظیر کنتراست و کیفیت مواد بکار رفته در پیکسل ها بهتر خواهد بود که مجموع این پارامترها بر وضوح تصویر تأثیر می گذارد.

برای بیان وضوح تصویر واحدهای مختلفی وجود دارد از جمله : ppi   و  dpi

استاندارد تصویر معنی
Dpi = Dot per Inch یعنی تعداد نقاط در هر اینچ مربع
PPi = Pixel per Inch یعنی تعداد پیکسل در هر اینچ مربع .
VGA (Video Graphics Array) نمایش تصویری با وضوح ۶۴۰*۴۸۰ پیکسل
SVGA (Super VGA) نمایش تصویری با وضوح ۸۰۰*۶۰۰ پیکسل
XGA (Extended Graphic Array) نمایش تصویری با وضوح ۱۰۲۴*۷۶۸ پیکسل
WXGA (Wide XGA) نمایش تصویری با وضوح ۱۳۶۵*۷۶۸ پیکسل
UXGA (Ultra Extended Graphic Array) نمایش تصویری با وضوح ۱۶۰۰*۱۲۰۰ پیکسل

۱۰۸۰×۱۹۲۰ به چه معنی است؟

برای مثال در رزولوشن ۷۲۰×۱۲۸۰ تلویزیون های HD، به این معنی است که صفحه نمایش دارای ۱۲۸۰ پیکسل در عرض و ۷۲۰ پیکسل در ارتفاع صفحه نمایش است. نشان می دهد که در صفحه نمایش مورد نظر چه تعداد پیکسل وجود دارد. نمایشگر هایی که تعداد پیکسل های بیشتری دارند، با وضوح بالاتر به شما این امکان را می دهند که جزئیات دقیق بیشتری در بازی ها، فیلم ها و نمایش های تلویزیونی مورد علاقه ی خود مشاهده کنید. اگر چه رزولوشن یا وضوح تصویر تنها جنبه ی کیفیت تصویر نیست، اما از اهمیت بالایی بر خوردار است و مردم به راحتی تفاوت بین تلویزیون با وضوح بالا و تلویزیون با وضوح پایین را متوجه می شوند و از آن استقبال می کنند. برای مثال رزولوشن ۷۲۰*۱۲۸۰ به این معنی است که صفحه نمایش دارای ۱۲۸۰ پیکسل در عرض و ۷۲۰ پیکسل در ارتفاع صفحه نمایش است. حتما بخاطر داشته باشید در بیان رزولوشن، عدد اول نشان دهنده تعداد ستون پیکسل ها و عدد دوم نشان دهنده ی ردیف پیکسل ها (یعنی عرض و ارتفاع تصویر) است. روش محاسبه تعداد پیکسل ها در یک صفحه نمایش، از ضرب دو عدد بالا بدست میاد. روشن است که هر چه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد ، صفحه نمایش کیفیت بالاتری خواهد داشت و می تواند تصاویر واضح تری را ارائه دهد.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.