انواع موتور ماشین لباسشویی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

برخورداری از ماشین لباسشویی در منزل به یکی از نیازهای ضروری افراد تبدیل شده است و کمتر خانه ای را می توان یافت که در آن اثری از ماشین لباسشویی نباشد و موتور ماشین لباسشویی یکی از قطعات اصلی و بسیار مهم ماشین لباسشویی به حساب می آید . امروزه انواع متنوعی از ماشین های لباسشویی توسط شرکت های مختلف تولید شده اند که امکانات و ویژگی های مختلفی را در اختیار کاربر قرار داده و بسته به نیاز و بودجه مشتری خریداری می گردند.

اصلی ترین قطعه در ماشین های لباسشویی، موتور آن می باشد و در واقع قطعه ای است که دستگاه را راه اندازی می کند. موتورهایی که در ماشین های لباسشویی مورد استفاده قرار می گیرد در انواع متفاوتی بوده و هر یک دارای مکانیسم عمل مختلفی می باشند. در این مطلب قصد داریم تا به آشنایی با انواع و بهترین موتور ماشین لباسشویی بپردازیم.

معرفی انواع موتور لباسشویی

اگر برای خرید ماشین لباسشویی به فروشگاه هایی لوازم خانگی مراجعه کرده باشید، حتما مشاهده کرده اید که فروشندگان انواع موتورهایی که در لباسشویی های مختلف به کار رفته است به شما معرفی می کنند.

اما تفاوت این موتورها چیست و چه تاثیری در شست و شوی لباس ها دارند؟ موتورها دارای قدرت های متنوعی بوده و هر چه میزان این قدرت بالاتر باشد، چرخه شست و شو بهتر انجام می گیرد. داشتن اطلاعات کافی در رابطه با موتور ماشین لباسشویی می تواند انتخاب بهتری برای شما به دنبال داشته باشد. جهت آشنایی با انواع موتور ماشین لباسشویی ادامه مطلب را تا انتها دنبال نمایید.

  • موتور معمولی تسمه ای

موتور معمولی تسمه ای؛ قدیمی ترین موتور لباسشویی: به این نوع از موتورها، موتورهای زغالی نیز گفته می شود و آن را از قدیمی ترین انواع موتورهای به کار رفته در ماشین های لباسشویی می دانند. میزان سر و صدایی که موتورهای تسمه ای ایجاد می کنند بسیار زیاد بوده و این مشکل باعث شده تا امروزه کمتر از این نوع از موتورها استفاده گردد.

در ماشین های لباسشویی قدیمی که لرزش زیادی وجود داشت از موتورهای تسمه ای استفاده می شد و این امر طراحان را به فکر ساخت موتوری انداخت که فاقد صدا و لرزش در حین کار کردن دستگاه باشد. این موتورها به دلیل ساختار ساده ای که دارند از قیمت کمی برخوردار می باشند اما به دلیل قدیمی بودنشان ارزش خرید ندارند.

اگر ماشین لباسشویی شما دارای موتور معمولی یا تسمه ای می باشد، در صورت خرابی آن می توان موتور آن را به راحتی تعمیر و تعویض نمود و دلیل این امر عدم پیچیدگی ساختار آنها می باشد.

  • موتورهای بدون تسمه یا دیجیتال

موتورهای بدون تسمه یا دیجیتال؛ موتورهایی رایج در لباسشویی : پس از این که موتور ماشین لباسشویی تسمه ای به دلیل صدا و لرزش های زیادی که ایجاد می کردند، با حجم زیادی از اعتراضات مواجه شدند، موتورهای بدون تسمه که به آنها موتور دیجیتال نیز گفته می شود تولید و در ماشین های لباسشویی مورد استفاده قرار گرفت. این موتورها صدا و لرزش زیادی را در هنگام کار کردن دستگاه ایجاد نکرده و این باعث آرامش خاطر ساکنین ساختمان گردیده است.

ساختار موتورهای دیجیتال شامل یک برد الکترونیکی می باشد که موتور با استفاده از آن راه اندازی می گردد. بردهای الکترونیکی که در موتورهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند بسته به نوع ماشین لباسشویی متفاوت بوده و دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند.

ظرفیت موتورهای بدون تسمه نسبت به موتورهای تسمه ایی بسیار بیشتر بوده و مصرف انرژی در آنها کمتر می باشد.با حذف تسمه در موتورهای لباسشویی، راندمان تا حد زیادی بالاتر رفته و احتمال خرابی در آنها بسیار کاهش یافته است.

  • موتور دایرکت درایو

موتور دایرکت درایو؛ جدیدترین موتور در ماشین لباسشویی : یکی از جدیدترین انواع موتور ماشین های لباسشویی ، موتورهای دایرکت درایو می باشند که در آنها جریان برق به صورت مستقیم می باشد. یک برد الکترونیکی یا درایور در این نوع از موتورها وجود دارد که برای راه اندازی آنها مورد نیاز می باشد. موتورهای دایرکت درایو که به آنها موتورهای گیربکسی نیز گفته می شود از انواع موتورهای بدون تسمه یا دیجیتال می باشند که بر خلاف نامشان، هیچ گونه گیربکسی در آنها به کار نرفته است.

امروزه هر ماشین لباسشویی که تولید می شود از موتور دایرکت درایو استفاده نموده است و با توجه به این که این موتورها دارای هیچ گونه لرزش و صدایی نبوده و از قدرت بالایی نیز برخوردار می باشند، با استقبال زیادی مواجه شده اند و رضایت بالای مشتریان را به همراه دارند.

ویژگی های موتور دایرکت درایو در ماشین لباسشویی

به طور کلی، می توانید موارد زیر را از یک موتور دایرکت درایو انتظار داشته باشید:

  • عملکرد آرامتر و لرزش کمتر
  • ضمانت قطعات سازنده روی موتور
  • قطعات روی موتور دایرکت درایو ماندگاری بیشتری دارند
  • رایج ترین نقاط خرابی در این موتورها مانند تسمه و سیستم انتقال قدرت حذف شده اند
  • اندازه بزرگتر مخزن لباسشویی
  • سرعت چرخش نهایی یا RPM بیشتر که باعث می شود لباس های شما زمان کمتری را در خشک کن بگذرانند
  • به طور بالقوه عملکرد بهتری در حالت تعادل دارند (اگرچه همیشه باید سعی کنید از بارهای بیش از حد و نامتعادل جلوگیری کنید)

از معایبی که بسیاری از افراد برای این نوع از موتور ماشین لباسشویی ذکر می کنند این است که در صورت بروز تعمیرات نیاز به هزینه بالاتری نسبت به موتورهای تسمه ای دارند. اما نکته ای که در استفاده از موتورهای دایرکت درایو وجود دارد این است که نیاز به تعمیرات در آنها به ندرت اتفاق می افتد و به همین دلیل نسبت به موتورهای معمولی صرفه اقتصادی دارند.

بسیاری از تولیدکنندگان ضمانت بیشتری را روی موتور ارائه می دهند. برای پایین نگه داشتن هزینه های تعمیرات تا حد ممکن، خدمات گارانتی را از فروشگاه لوازم خانگی محلی خود با تکنسین های آموزش دیده کارخانه توصیه می کنیم.

امروزه انواع برندهای معتبر ماشین لباسشویی داخلی و خارجی مانند ال جی و سامسونگ از موتورهای دایرکت درایو در ساختار خود استفاده می کنند و این یک مزیت برای این دستگاه ها به شمار می رود.

ساختار موتور دایرکت درایو

موتور ماشین لباسشویی دایرکت درایو  شامل یک استاتور دارای یک قسمت سیم پیچ با سیم های پیچیده شده بر روی آن، یک روتور دارای یک دیواره جانبی و یک دیواره عقب با یک سوراخ عبور از یک مرکز، و عبور اتصال از سوراخ های اطراف، واشر حلقوی در تماس نزدیک با دیواره عقب روتور و ثابت شده در آن، واشر حلقوی دارای عبور اتصال از سوراخ های سطح آن  که با عبور اتصال از سوراخ های دیواره عقب روتور مطابقت دارد.

اتصال دهنده رزین دارای حالت لرزش متفاوت از شافت شستشو که به طور ثابت در قسمت داخلی دیواره عقب روتور برای حمایت از شافت شستشو محکم شده است، اتصال دارای عبور چفت از سوراخ ها مطابق با عبور چفت و بست از سوراخ های اطراف، مهره ها برای نگه داشتن اتصال دهنده، روتور و واشری که به پیچ و مهره ها بسته می شوند، می باشد.

  • موتور آسنکرون در ماشین لباسشویی

در موتورهای آسنکرون از محافظ های حرارتی استفاده می شود و این نوع از موتورها برای راه اندازی نیاز به خازن دارند. ماشین های لباسشویی که از موتورهای آسنکرون در ساختار خود استفاده نموده اند، دارای دور تند و کند می باشند و در دور تند امکان خشک کردن لباس ها وجود خواهد داشت.

  • موتور یونیورسال در ماشین لباسشویی

از انواع دیگر موتور ماشین لباسشویی، موتور یونیورسال می باشد که از یک برد الکترونیکی تشکیل شده است. از یک تاکوژنراتور برای کنترل از راه دور این موتورها استفاده می گردد. قیمت این نوع از موتورها نسبت به موتورها تسمه ای گران تر بوده و در صورتی که دچار خرابی و مشکل شوند تعمیر آنها نیاز به هزینه بالایی خواهد داشت.

در این مطلب متوجه شدیم که ماشین های لباسشویی دارای انواع متنوعی از موتورها می باشند که هر یک دارای ویژگی های مخصوص به خود بوده و در دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

از ابتدایی ترین موتورها، موتورهای تسمه ای یا معمولی می باشند که صدا و لرزش زیاد آنها باعث شده تا نوع جدیدتری از موتورها وارد بازار گردد. امروزه استفاده از موتور ماشین لباسشویی دایرکت درایو که از انواع موتورهای بدون تسمه یا دیجیتال می باشند در ماشین های لباسشویی به کار می برند و از مزیت هایی مانند بدون صدا و لرزش بودن و قدرت و راندمان بالا بهره مند می باشند.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.