انواع روش های شارژ گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز چیست؟ تقریبا بیشتر دستگاه های تهویه مطبوع ازجمله کولر گازی برای انجام عمل تهویه و خنک کردن محیط از گازهای فریونی مانند R22 ،R410A ،R407A و… استفاده می کنند. کمبود این مبردها یا سیال های خنک کننده که اصطلاحا گاز خوانده می شوند. یا نبود آن ها در سیستم کولر گازی تمامی سیکل سرمایش را مختل کرده و با مشکلات جدی مواجه می کند.

پیش از آنکه بخواهید برای شارژ گاز کولر گازی خود اقدام کنید. بهتر است از خطرات این کار به طور کامل آگاهی داشته باشید.

بیشتر بخوانید:تعمیر کولر گازی در تهران

قبل از هر چیز در صورتی که کولر به شارژ گاز نیاز دارد به این معنی بوده که گاز اولیه کولر بنابر دلایلی تخلیه شده و نشتی دارد. در این صورت اولین اقدام اصولی عیب یابی کولر گازی است تا علت تخلیه گاز را یافته و محل دقیق نشتی را پیدا کنید.

همچنین در صورت لزوم ممکن است گاز کولر جمع شده و یا تخلیه شود. در این هنگام لازم است تا احتیاط های ایمنی را جدی گرفته و نحوه کار با گاز کولر گازی را بدانید.

بدلیل سمی و خطرناک بودن گاز مبرد کولر در صورت عدم رعایت نکات ایمنی احتمال ایجاد مشکلاتی برای شما و اعضای خانواده وجود دارد.

نهایتا مرحله آخر کار سارژ در کمپرسور ولر گازی است که در این مرحله نیز باید چگونگی انجام این کار را به خوبی دانسته و رعایت ایمنی برای جلوگیری از نشتی و آب بندی دستگاه بطور انجام شود.

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی

امروزه شارژ گاز کولر گازی که توسط تکنسین‌های حرفه‌ای انجام می‌شود، معمولا بصورت وزنی و به کمک ترازو انجام می‌گیرد. با این حال در این قسمت تمامی روش های موجود برای شارژ گاز ارائه شده است:

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی

۱. شارژ گاز وزنی با ترازو

بهترین و اصولی ترین روش ممکن برای شارژ کولر گازی، شارژ گاز وزنی است. در این روش مقدار گازی که باید درون سیستم شارژ شود به کمک ترازوهای مخصوص وزن شده و سپس عملیات شارژ انجام می شود.

بطور مثال:

  • در صورتی که کولر گازی به نیم کیلوگرم گاز مبرد برای عملکرد صحیح خود احتیاج دارد و فاصله لوله کشی شده میان پنل داخلی و خارجی کولر که در حالت نرمال بوده، در حدود ۵ متر باشد، مقدار نیم کیلوگرم گاز مبرد به کمک ترازو وزن شده و به داخل سیستم پمپ می شود.
  • همچنین در حالتی که فاصله لوله کشی اضافه گردد، با توجه به یک استاندارد کلی، برای هر متر اضافه شده مقدار گازی که باید اضافه گردد تا راندمان کاری دستگاه افت نکند، ۲۰ گرم تعیین شده است.
  • این بدان معنی بوده که اگر ۷ متر لوله کشی میان دو تکه پنل کولر گازی اسپلیت انجام شده است، مقدار گاز موجود در سیستم باید به اندازه ۴۰ گرم از مقدار تعیین شده اولیه برای کارکرد نرمال (بر روی برچسب فنی کولر یا پلاک آن نوشته می‌شود) اضافه شود.
  • اگر این مقدار را نیم کیلو گرم در نظر بگیریم، حال به ۵۴۰ گرم گاز مبرد احتیاج است که این مقدار را توسط ترازوی وزنی مشخص می‌کنند.

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز

۲. روش های شارژ کولر گازی، شارژ گاز آمپری

 

در این روش، میزان شارژ گاز کولر گازی بر اساس مقدار آمپری که با اتصال آمپرمتر به کولر بدست می‌آید، تعیین می‌شود. هر وسیله الکتریکی دارای یک میزان مصرفی برق و یک آمپراژ مصرفی است.

تکنسین تعمیر کولر گازی می داند که در صورتی که عملکرد کولر گازی صحیح و اصولی باشد بدین معنا گاز موجود در سیستم درست و به اندازه است. مقدار آمپر مصرفی کولر گازی چه عددی خواهد بود.

  • با توجه به این امر و با اندازه گیری آمپر مصرفی کولر، میزان گاز موجود در سیستم تنظیم می‌شود.
  • برای اینکار یک آمپر متر کلمپ را به یکی از سیم‌های ورودی کمپرسور وصل می‌کنیم.
  • کولر را روشن کرده و به عدد آمپر متر نگاه می‌کنیم.
  • اگر کمتر از عدد نوشته شده بر روی پلاک دستگاه باشد، میزان گاز کمتر و اگز بیشتر باشد، گاز اضافی در سیستم داریم.

2. روش های شارژ کولر گازی، شارژ گاز آمپری

۳. شارژ گاز به وسیله گیج مانوفیلد و جدول دمایی

 

شارژ گاز کولر گازی به روش گیج مانوفیلد و جدول دمایی به صورت زیر است:

  1. در این روش برای شارژ گاز کولر گازی تکنسین دمای هوای اطراف پنل داخلی و دمای هوای اطراف پنل خارجی را بدست آورده و با استفاده از جدولی که توسط تولید کنندگان گاز کولر تهیه می شود، میزان فشار گاز کولر گازی را برای دو دما بدست می آورد.
  2. سپس با اتصال گیج مانوفیلد که برای سنجش فشار به کار می رود. شارژ گاز کولر گازی تا رسیدن به فشار مورد نظر انجام می شود.
  • ابتدا دمای محیط بیرونی و داخلی را یافته و سپس محل تقاطع این دو ردیف را پیدا می‌کنید.
  • عددی که بدست می آید، میزان فشار گاز موجود در سیستم را برای ۵ متر لوله مشخص می‌کند.
  • انواع روش های شارژ گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز
  • بیشتر بخوانید: علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال چیست؟
  • توجه به این نکته بسیار مهم است! اگر کمبود گاز کولر گازی زیاد باشد و شما به این مساله بی توجه باشید، علاوه بر افت عملکردی قابل توجه، روغن کولر گازی به سرعت فاسد شده و در دراز مدت سبب از کار افتادن کمپرسور نیز می‌شود.

زمان شارژ کولر گازی

اگر گاز کولر گازی تمام شده باشد یا مقدار آن کم باشد، می توانیم شاهد اختلال در عملکرد سیستم باشیم، با سرویس منظم و دوره ای کولر گازی و بررسی مقدار گاز آن، می توانید در زمان مناسب برای شارژ گاز اقدام کنید.

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر ممکن است گاز کولر گازی تمام شده باشد و نیاز به شارژ آن باشد:

  • باد کولر گازی گرم است.
  • اواپراتور یخ زده است.
  • کولر گازی صدای زیاد و غیر طبیعی دارد.
  • مصرف کولر گازی بیشتر از حد معمول شده است.

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز

جمع بندی

گاز مبرد یا خنک نقش اساسی در فرآیند خنک سازی محیط دارد. در صورت کمبود یا اتمام این گاز فرآیند خنک سازی به خوبی انجام نمی شود و شاهد کاهش قدرت سرمادهی کولر گازی خواهیم بود.

افزایش هزینه برق، خنک نبودن باد کولر گازی، یخ زدگی پنل و لوله های آن و… از اصلی ترین نشانه های کم شدن حجم گاز کولر گازی است. با سرویس منظم و دوره ای و بررسی میزان شارژ کولر گازی می توانید از صرف هزینه برای تعمیرات یا تعویض قطعات جلوگیری کنید.

 

تماس با ما

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.