آموزش سیم کشی کولر گازی و اتصال کابل ها

آموزش سیم کشی کولر گازی و اتصال کابل ها

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

یکی از مراحل مهم در هنگام نصب کولر گازی، مرحله سیم کشی کولر گازی می باشد. در این مرحله از نصب باید نهایت دقت را به خرج دهید، چرا که سیم کشی کولر گازی به صورت نادرست و اتصالات نامناسب سیم ها می تواند منجر به ایجاد شوک الکتریکی و آتش سوزی در کولر گازی شود.

سوختگی ناشی از سیم کشی کولر گازی بصورت نادرست
موارد نادرست در سیم کشی کولر گازی

در ادامه به آموزش سیم کشی اسپیلت و اتصال صحیح کابل ها بر طبق استاندارد سیم کشی کولر گازی می پردازیم و نقشه برق کولر گازی را که شامل سیم کشی فن کولر گازی و کمپرسور و ترموستات است را معرفی می کنیم.

ابزار لازم جهت سیم کشی برق کولر گازی اسپلیت

ابزار لازم برای سیم کشی کولر گازی

مراحل سیم کشی کولر گازی

۱) عایق اولیه کابل ها با استفاده از سیم لخت کن جدا شود (طبق نقشه):

عایق کابل ها و سیم های کولر گازی

۲) بعد از جدا کردن عایق کابل، طول سیم های داخل کابل مطابق آنچه که در شکل بالا نشان داده شده است، تنظیم شود تا اتصالی تمیز و ایمن حاصل شود.

در کابل اصلی سیم اول به عنوان بلندترین سیم به طول ۱۰۰ میلی متر در نظر گرفته می شود و سیم های بعدی به اندازه ۲۰ میلی متر کوتاه تر از سیم بالایی در نظر گرفته می شوند و به طور برعکس، در کابل دوم، سیم اول به عنوان کوتاه ترین سیم به طول ۴۰ میلی متر در نظر گرفته می شود و سیم های بعدی به اندازه ۲۰ میلی متر بلندتر از سیم بالایی در نظر گرفته می شوند.

بیشتر بخوانید:نحوه استفاده از قابلیت کانوکشن ماکروفر

۳) عایق هر یک از سیم ها به اندازه ۲۰ میلی متر مطابق شکل با استفاده از سیم لخت کن جدا شود.

مرحله سوم در سیم کشی کولر گازی

تذکر: در جدا کردن عایق سیم ها دقت کنید تا منجر به آسیب دیدن سیم نشوید.

حالت سیم ها در سیم کشی کولر گازی

۴) وایرشو (wire show) و وارنیش مطابق شکل زیر وارد سیم شود.

سیم کشی کولر گازی

۵) سیم های لخت شده هر کابل مطابق شکل زیر به اندازه ۱۵ میلی متر در هم پیچیده شوند.

وضعیت سیم های دو کابل در سیم کشی کولر گازی

۶) وایرشو روی قسمت سیم های پیچیده شده کشیده شود، به طوری که کامل روی سیم های لخت را بگیرد. دو انتهای وایرشو با استفاده از سر سیم زن، مطابق شکل زیر فشرده شود.

طرز استفاده از وایرشو و سر سیم زن در سیم کشی کولر گازی

۷) وارنیش روی وایرشو کشیده شود و به اندازه ای با شعله حرارت داده شود تا وارنیش مطابق شکل زیر سفت شود.

وارنیش سیم ها در سیم کشی کولر گازی

۸) نوار چسب به صورت مجزا مطابق شکل زیر دور هر سیم پیچیده شود.

چسب کاری سیم ها در سیم کشی کولر گازی

۹) نوار چسب دور تمام سیم ها پیچیده شود و کابل ها به یکدیگر متصل شوند.

اتصال کابل ها با نوار در سیم کشی کولر گازی

در صورت اتصال سیم کابل ها مطابق نقشه سیم کشی و دستورالعمل گفته شده، احتمال ایجاد شوک الکتریکی و آتش سوزی در کولرهای گازی به حداقل خود خواهد رسید.

نقشه سیم کشی برق کولر گازی جنرال

در پایین تصویر دیاگرام یا نقشه سیم کشی برق کولر گازی جنرال را به طور کامل مشاهده می کنید. در اینجا سیم کشی فن کولر گازی نیز دخالت داده شده و سیم کشی اسپیلت به طور کامل آورده شده است. این نقشه سیم کشی برق کولر جنرال را می توانید در هنگام تعمیرات به همراه داشته باشید و از آن استفاده کنید. البته نقشه های سیم کشی دیگری نیز موجود است که هر کدام کاربرد خود را دارند.

همچنین دقت کنید که نقشه سیم کشی کولر گازی گری، جنرال، سامسونگ و سایر برندها با وجود شباهت های بسیار با یکدیگر متفاوتند و می بایست دیاگرام یا نقشه برق کولر گازی را مطابق با مدل و برند دستگاه استفاده نمود. این اطلاعات معمولا در دفترچه های فنی دستگاه وجود دارد و ممکن است گاها در دفترچه راهنمای استفاده از کولر نیز یافت شود. با این حال می توان کلیت فرآیند سیم کشی کولر گازی را از یک نمونه همانند آنچه در پایین می بینید، بدست آورد.

نقشه سیم کشی کولر گازی جنرال
هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.