ﻋﯿﺐ ﯾﺎﺑﯽ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻟﺒﺎﺳﺸﻮﯾﯽ و مشکلات رایج تمامی ماشین های لباسشویی(۲)

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

امروزه ماشین لباسشویی یکی از ضروری ترین لوازم خانگی هر خانواده ای محسوب می شود و یافتن مشکلات لباسشویی و یا عیب یابی ماشین لباسشویی، گاها می تواند ناراحت کننده و حتی دردسر ساز باشد. به خصوص زمانی که تمامی لباس هایتان کثیف است و احتیاج به استفاده از لباسشویی خود دارید، اما دقیقا زمانی که لباس هایتان را درون ماشین لباسشویی قرار می دهید، متوجه خرابی ماشین لباسشویی خود می شوید. در این مقاله می خواهیم تا درباره مشکلات متداول ماشین لباسشویی و عیب یابی آنها و در انتها نحوه برطرف کردن مشکلات رایج لباسشویی صحبت کنیم.

نکته بسیار مهم: عیب یابی ماشین لباسشویی، برطرف نمودن مشکلات متداول مربوط به خرابی لباسشویی، انجام سرویس یا تعمیرات ماشین لباسشویی، همگی به داشتن دانش تخصصی در رابطه با نحوه عملکرد لباسشویی، اجزای مختلف دستگاه و وظایف و کارکرد هر یک و نیز تجربه انجام تعمیرات لباسشویی و داشتن ابزارآلات خاص بستگی دارد. بنابراین انجام عیب یابی ها و یا امور تعمیرات مربوط به لباسشویی مسئله ای است که در رابطه با آن باید حساس بود؛ زیرا هر فردی صلاحیت لازم برای انجام آنها را ندارد. بعلاوه دستکاری های ناشیانه ممکن است درنهایت به وارد آمدن خسارات جدی تر به دستگاه نیز بیانجامد!

ﻋﯿﺐ ۱۰: تند نچرخیدن لباسشویی و خشک نشدن خوب البسه در لباسشویی

اگر چرخش دیگ آنچنان تند نیست که لباسها خوب خشک شوند و یا اصلا چرخش تند اتفاق نمی افتد و لباسها پس از اتمام شستشو خیس هستند، بهتر است از یک تعمیرکار کمک بگیرید. زیرا اکثر علل این مشکل فنی هستند. خرابی خشک کن لباسشویی و خشک نکردن لباسها می تواند به دلیل مشکل در المنت، تسمه، موتور لباسشویی و… باشد. همچنین اگر آب لباسشویی در تخلیه خود با مشکل مواجه شود می تواند دلیل خشک نکردن لباسشویی باشد. از دیگر دلایل عدم کارکرد خشک کن لباسشویی به پرکردن بیش از حد ظرفیت می توان اشاره کرد، برای مطالعه بیشتر مقاله چرا لباسشویی خشک نمی کند را مطالعه نمایید.

ﻋﯿﺐ ۱۱: لباسشویی ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺷﺴﺘﺸﻮی ﻟﺒﺎس، ﺣﺮﮐﺖ می‌کند.

برای جلوگیری از حرکت لباسشویی به هنگام شستشوی لباس ها، باید بست ها را بررسی نمود. به‌طور قطع بست های ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺑﺎز ﻧﺸﺪه اند. اﯾﻦ ﺑﺴﺖ ﻫﺎ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﺪﻧﻪ را ﺑﻪ ﺷﺎﺳﯽ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. یکی دیگر از دلایلی که موجب حرکت لباسشویی خواهد شد، تنظیم نبودن تراز لباسشویی است. ما نحوه تراز نمودن لباسشویی را به شما آموزش خواهیم داد.

لرزش و تکان خوردن ماشین لباسشویی می تواند علاوه بر تراز نبودن، به موارد دیگری چون بار نامتعادل، خرابی کمک فنر لباسشویی، فنرها، تسمه دیگ و غیره نیز مربوط باشد.

ﻋﯿﺐ ۱۲: ﺻﺪاي ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﮐﺎر زﯾﺎد اﺳﺖ.

سر و صدای زیاد ماشین لباسشویی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

۱. بلبرینگ ‌ها ﺧﺮاب شده‌اند. در این صورت تعویض بلبرینگ ها لازم خواهد بود.

۲. سه‌نظام نگه‌دارنده درام ﺷﮑﺴﺘﻪ اﺳﺖ.

نحوه رﻓﻊ: اﮔﺮ سه‌شاخه نگه‌دارنده درام ﯾﺎ ﺣﺘﯽ ﯾﮑﯽ از شاخه‌ها ﺑﺸﮑﻨﺪ، درام ﻟﻨﮕﺮ اﻧﺪاﺧﺘﻪ و به‌ احتمال‌ قوی ﺑﺎ دﯾﮓ ﻓﺮﻋﯽ ﯾﺎ ﻫﯿﺘﺮ درﮔﯿﺮ می‌شود. ﺑﺮاي اظهار نظر ﻗﻄﻌﯽ، ﻻزم اﺳﺖ ﭼﻠﯿﮏ و درام را باز نموده و سه‌شاخه نگه‌دارنده درام را از ﻧﺰدﯾﮏ بررسی کنید. حتما به‌ محض شنیدن ﺻﺪاي ﺧﺸﻦ و غیر طبیعی از ﻣﺎﺷﯿﻦ لباسشویی، دستگاه را بلافاصله متوقف نموده و سریعا با تعمیرکار مجرب تماس بگیرید.

۳. ﻻﺳﺘﯿﮏ دور درب، از ﺟﺎي ﺧﻮد خارج‌ شده ﯾﺎ غیر استاندارد اﺳﺖ.

نحوه رفع: ﻓﻀﺎي ﺑﯿﻦ ﭼﻠﯿﮏ و درام در ﻧﺎﺣﯿﻪ درب ﻣﺎﺷﯿﻦ، ﻧﺎﭼﯿﺰ اﺳﺖ، ﺧﺮوج ﺟﺪاره داﺧﻠﯽ ﻻﺳﺘﯿﮏ دور درب از ﺟﺎي ﺧﻮد، ﻣﻮﺟﺐ درﮔﯿﺮي آن ﺑﺎ درام می‌شود. اﮔﺮ ﻻﺳﺘﯿﮏ از ﺟﺎي ﺧﻮد خارج‌ شده است، ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻣﺤﻞ اﺳﺘﻘﺮارش ﺑﺎز ﮔﺮدد و مجددا ﺑﺮ روی حاشیه‌های دروﻧﯽ ﻻﺳﺘﯿﮏ دور درب ﺗﺴﻤﻪ، ﯾﺎ ﻓﻨﺮ ﻣﺨﺼﻮﺻﺶ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد ﺗﺎ به‌ راحتی آزاد نشود.

۴. ﺗﺴﻤﻪ ﺧﺮاب ﺷﺪه اﺳﺖ.

نحوه رفع: در این حالت تسمه خراب یا معیوب را ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺰ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺗﻌﻮﯾﺾ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.

۵. ﻫﯿﺘﺮ در ﺟﺎي ﺧﻮد ﻗﺮار ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ است.

نحوه رﻓﻊ: اﮔﺮ ﭘﺲ از رسوب‌زدایی و ﯾﺎ ﺗﻌﻮﯾﺾ ﻫﯿﺘﺮ، ﺻﺪای ﻣﺎشین اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﺑﺪ، ﺑﺪون ﺷﮏ ﻫﯿﺘﺮ در ﺟﺎﯾﮕﺎه اصلی ﺧﻮد ﻗﺮار ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ است.

۶. ﺗﺴﻤﻪ و ﯾﺎ پولی‌ها ﺑﺎ ﺳﯿﻢ ﺑﻨﺪی ﻣﺎشین درگیر شده‌اند.

۷. بلبرینگ ‌های ﻣﻮﺗﻮر ﺷﺴﺘﺸﻮ خراب‌شده اند.

نحوه رفع: بلبرینگ ‌ها را آزﻣﺎﯾﺶ کنید. در ﺻﻮرت ﺧﺮاب ﺑﻮدن، ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ ﮐﺪ ﻣﺨﺼﻮص ﺑﻠﺒﺮﯾﻨﮓ، ﻧﻮع ﻣﺸﺎﺑﻪ آن ها را تهیه و ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ نمایید.

عیب ۱۳: علت حل نشدن پودر در ماشین لباسشویی

ﺗﻤﺎم ﭘﻮدر رﯾﺨﺘﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﺟﺎﭘﻮدري، ﺑﻪ ﭼﻠﯿﮏ ﻣﻨﺘﻘﻞ نمی‌شود و در نتیجه بخشی از پودر ماشین لباسشویی حل نشده باقی می ماند. علت حل نشدن پودر در ماشین لباسشویی می تواند هر یک از موارد زیر باشد:

۱) ﻓﯿﻠﺘﺮ ﺷﯿﺮ اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ ﮐﺜﯿﻒ اﺳﺖ.

نحوه رﻓﻊ: فیلتر کثیف می تواند یکی از دلایل حل نشدن پودر در ماشین لباسشویی باشد. در ﺻﻮرت ﮐﺜﯿﻒ ﺑﻮدن ﻓﯿﻠﺘﺮ، ﻓﺸﺎر آب ورودي ﺑﻪ ﺟﺎﭘﻮدري ﮐﻢ خواهد بود. درنتیجه تمام پودر ریخته شده در جاپودری حل نشده و منتقل نمی شود. ﻓﯿﻠﺘﺮ را از ﺷﯿﺮ ﺟﺪا ﻧﻤﻮده و ﭘﺲ از ﺗﻤﯿﺰ کردن آن، دوباره در جای خود قرار دهید.

۲) ﺟﺎﭘﻮدري ﮐﺜﯿﻒ اﺳﺖ.

نحوه رﻓﻊ: به‌مرور و بر اثر ﮐﺎرﮐﺮد ﻣﺪاوم، ﻣﻘﺪاري از ﭘﻮدر ﻣﺮﻃﻮب در ﺟﺎﭘﻮدري رﺳﻮب ﻧﻤﻮده و ﺧﺸﮏ می‌شود. رفته‌ رفته ﻣﻘﺪار پودرهای ﺳﺨﺖ ﺷﺪه، افزایش‌ یافته و از اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻘﺪار ﺑﯿﺸﺘﺮي ﭘﻮدر ﺑﻪ ﺟﺎﭘﻮدري ﺟﻠﻮﮔﯿﺮي می‌کند. ﺑﺮاي رﻓﻊ اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ می‌بایست ﺟﺎﭘﻮدري را از ﻣﺎﺷﯿﻦ خارج کنید و پودرهای ﺳﻔﺖ ﺷﺪه را شسته و بردارید.

۳) استفاده از پودر نامناسب و یا بیش از اندازه.

نحوه رفع: یکی از دلایل حل نشدن پودر در ماشین لباسشویی، نامناسب بودن آن هاست. در صورت استفاده از پودرهای شستشو، حتما توجه کنید که از پودرهای مخصوص ماشین لباسشویی استفاده نمایید. همچنین پودرهای شوینده را باید تنها در محفظه وسطی جاپودری بریزید و در صورتی که پودر بیشتری ریخته اید، حتما از گزینه Pre Wash استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که برای شستشوی پرده، ملحفه و توری ها از مقدار پودر کمتری استفاده نمایید.

عیب ۱۴: ﻣﺎﺷﯿﻦ داراي اﺗﺼﺎل ﺑﺮق ﺑﺪﻧﻪ اﺳﺖ.

۱. ﯾﮑﯽ از ﻗﻄﻌﺎت اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ داراي اﺗﺼﺎل ﺑﺪﻧﻪ اﺳﺖ.

نحوه رﻓﻊ: اﺑﺘﺪا سیم‌های راﺑﻂ ﺗﻤﺎﻣﯽ اجزای مصرف‌کننده‌ لباسشویی ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﭘﻤﭗ، ﺷﯿﺮ اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ، واترپمپ، ﻫﯿﺪرو اﺳﺘﺎت و ﻫﯿﺘﺮ را ﻗﻄﻊ ﻧﻤﻮده و ﺗﻮﺳﻂ ﭼﺮاغ ﺳﺮي ﺑﻪ ﺟﺴﺘﺠﻮي ﻗﻄﻌﻪ ﻣﻌﯿﻮب ﺑﭙﺮدازﯾﺪ. در ﺻﻮرتی که قطعه مورد نظر را ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ کردید، آن را ﺗﻌﻤﯿﺮ ﯾﺎ ﺗﻌﻮﯾﺾ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.

۲. سیم‌های راﺑﻂ معیوب‌اند.

نحوه رﻓﻊ: اﮔﺮ ﻗﻄﻌﺎت اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ ﺳﺎﻟﻤﻨﺪ، ایراد مربوط به ﯾﮑﯽ از سیم‌ها خواهد بود. در صورتی که ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ تک سیم معیوب دﺷﻮار اﺳﺖ، ﺳﯿﻢ ﺑﻨﺪي لباسشویی را به صورت کامل تجدید کنید.

عیب ۱۵: علت توقف و یا خاموش شدن ماشین لباسشویی حین کار

توقف ماشین لباسشویی در حین کار می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به طور کلی توقف لباسشویی و کار نکردن آن می تواند به چند شکل مختلف نیز روی دهد. ممکن است موتور پس از شروع به کار متوقف شود. ممکن است تایمر لباسشویی ایراد داشته و در اواسط برنامه، ناگهان از کار بیوفتد و یا ممکن است لباسشویی بنابر دلایلی ناگهان خاموش شود و از کار بیوفتد.

هر یک از موارد بالا نهایتا منجر به این خواهند شد که لباسشویی از کار بایستد و متوقف شود. همانطور که گفتیم دلایل بروز این مشکل می توانند متفاوت باشند:

  1. خرابی میکروسوئیچ درب
  2. خرابی زبانه و قفل درب
  3. خرابی تایمر الکترونیک ماشین لباسشویی
  4. ایراد سیر برقی ورودی آب
  5. ایراد موتور لباسشویی
  6. نوسانات برق یا خرابی دوشاخه برق

عیب ۱۶: دیگ ماشین لباسشویی نمی چرخد

نچرخیدن ماشین لباسشویی و نچرخیدن دیگ لباسشویی دلایل زیادی دارد. بهترین روش برای عیب یابی دستگاه و تعمیر آن، بازدید توسط تکنسین متخصص است. برخی از علت نچرخیدن دیگ لباسشویی را می توان به شرح زیر خلاصه نمود:

  •  خرابی سیستم قفل درب
  • تسمه محرک لباسشویی
  • ایراد موتور و اجزای مرتبط مانند کوپلر، کلاچ و…

عیب ۱۷: علت سوختن برد لباسشویی

برد ماشین لباسشویی قطعه ای بسیار حیاتی و حساس در ماشین لباسشویی می باشد که تعداد زیادی خازن و فیوز تشکیل شده است و یک قطعه کاملا الکترونیکی در ماشین لباسشویی است. اصلی ترین علت سوختن برد لباسشویی می تواند نوسان برق و یا رسیدن آب به آن باشد.

در صورت سوختن برد ماشین لباسشویی راه حل اصلی تعویض برد لباسشویی است البته بهتر است حتما علت سوختن برد لباسشویی بررسی شود تا از بروز مجدد این مشکل جلوگیری شود.

عیب ۱۸: علت برق داشتن بدنه لباسشویی

گاهی بدنه لباسشویی برق دار می شود که می تواند خطرناک باشد زیرا وجود آب در لباسشویی که هدایت الکتریکی خوبی دارد می تواند به برق گرفتگی و یا سوختگی شما منجر شود. در این مواقع سریعا لباسشویی را از پریز برق بکشید. سپس موارد زیر را برای علت برق داشتن بدنه لباسشویی تان چک کنید:

  • بخش های مختلف لباسشویی را از جهت نشتی آب بررسی کنید. از آنجا که آب می تواند برق گرفتگی را تشدید کند، ممکن است به دلیل نشت آب در یک بخش و نیز وجود اشکالات الکتریکی، بدنه لباسشویی برق دار شده باشد.
  • سیم ارت یا سیم اتصال به زمین لباسشویی باید به درستی متصل شده باشد، اگر این سیم اصلا متصل نیست و یا به لوله آب متصل شده، می تواند دلیل برق دار بودن بدنه لباسشویی باشد.
  • سیم کشی های الکتریکی و اتصالات و فیش های برق ماشین لباسشویی را بررسی کنید. اگر روکش سیم ها از بین رفته است یا سوختگی خفیف مشاهده می شود، آنها را تعویض کنید.
  • کابل برق و دو شاخه و پریز برقی که لباسشویی به آن متصل است را بررسی کنید. نشانه هایی مثل بوی سوختگی از پریز، زنگ زدگی دو شاخه و سیاه شدن پریز یا دو شاخه که می تواند ناشی از سوختگی باشد را جدی بگیرید.
  • علت برق داشتن بدنه لباسشویی می تواند به دلیل ایراد در موتور و اتصال موتور به بدنه باشد. در این حالت موتور نیم سوز بوده و جریان برق به راحتی به بدنه ماشین لباسشویی راه می یابد.

موارد بالا را برای رفع مشکل ورود برق به بدنه لباسشویی بررسی کنید. اگر همچنان مشکل پابرجا بود، خازن پارازیت گیر، هیتر و سیم پیچ داخلی لباسشویی را نیز بررسی کنید. هرچند احتمال وجود مشکل از این موارد کمتر است اما می تواند دلیل این باشد که چرا بدنه لباسشویی برق دارد.

عیب ۱۹: علت پریدن فیوز هنگام استفاده از ماشین لباسشویی

در بیشتر مواقع پریدن فیوز برق موقع روشن بودن لباسشویی به مشکل فیوزها و برق کشی خانه تان برمی گردد. در ساعات اوج مصرف برق اگر لباسشویی و چند وسیله برقی دیگر که مصرف بالایی دارند، همچون کولر گازی و اتو و… را همزمان استفاده کنید، احتمال پریدن فیوز به دلیل ناتوانی در تامین جریان بسیار بالاست. بنابراین هنگام استفاده از لباسشویی وسایل برقی دیگر را از پریز بکشید. همچنین بدون سه راهی هم یکبار امتحان کرده و ببینید آیا مجددا لباسشویی فیوز را می پراند یاخیر؟

افزایش جریان سبب پریدن فیوز برق می شود اما به مرور زمان ممکن است استهلاک فیوز شما موجب حساسیت و یا معیوب شدن آن شده باشد. طوری که با افزایش جریان حتی به کوچکترین مقدار، سبب پریدن فیوز شود. لذا با تعویض فیوز می توانید مشکل خود را حل کنید. توجه کنید که بیشتر ماشین های لباسشویی را نباید به فیوزهای کمتر از ۱۶ آمپر متصل کرد. لذا استفاده از یک فیوز قویتر راه حل ساده مشکل است. ایراد در سیم کشی های داخلی لباسشویی هم می تواند علت پریدن فیوز هنگام استفاده از ماشین لباسشویی باشد. اگر به تازگی فیوز را تعویض کرده اید و یا از سلامت آن مطمئن هستید، اتصالی در سیم کشی و ایراد سیم پیچ راه انداز دستگاه احتمالا عامل این است که ماشین لباسشویی فیوز می پراند.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.