علت یخ زدن و برفک زدن لوله های پشت یخچال و آموزش رفع آن

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

علت یخ زدن لوله پشت یخچال چیست؟

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که ببینید لوله پشت یخچال شما یخ زده باشد؟ به نظر شما علت آن چیست؟ آیا این یخ زدگی برای یخچال فریزر شما مشکل به وجود می‌آورد؟ در این مقاله به سوال‌های شما پاسخ خواهیم داد و علت یخ زدن لوله پشت یخچال را توضیح می‌دهیم.

یخچال فریزر یک جز مهم در تمام خانه‌ها می‌باشد و نگهداری از آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین به دلیل هزینه زیاد خرید یخچال فریزر، لازم است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید، تا هم علت یخ زدن لوله پشت یخچال را متوجه شوید و هم نکات نگهداری از یخچال را به خاطر بسپارید.

علت یخ زدن لوله پشت یخچال
  • علت یخ زدن لوله پشت یخچال فریزر

دلایل مختلف و زیادی وجود دارد که باعث یخ زدن لوله پشت یخچال فریزر می‌شود. دست کاری زیاد درجه تنظیم دمای یخچال، یکی از آن‌ها است. مخصوصا اگر آن را در بالاترین درجه گرمای محیط تنظیم کنید. این کار باعث می‌شود که در لوله‌های اپراتور نم و خیسی اتفاق بیوفتد و در نهایت لوله‌های یخچال دچار یخ‌ زدگی شود. این موضوع باعث آسیب رسیدن به یخچال می‌شود و ممکن است شما را به دردسر بیندازد و متحمل هزینه‌های زیادی شوید. راه حل مناسب و ساده برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، سرویس کردن یخچال می‌باشد. خوب است که حداقل سالی یک بار یخچال فریزر خود را سرویس کنید تا تمام مشکلات آن را به شکل موقت حل کنید

از دیگر عواملی که علت برفک زدن لوله های پشت یخچال می‌باشد، خرابی ترموستات است. پس اگر لوله پشت یخچال شما یخ زد و درجه تنظیم دما را دست کاری نکرده‌اید، اولین حدس خود را در مورد خرابی ترموستات بزنید و به دنبال رفع خرابی ترموستات یخچال خود باشید. شما به راحتی می‌توانید نحوه کارکرد ترموستات را چک کنید و متوجه بشوید که درست کار می‌کند یا خیر. برای اینکه متوجه این موضوع بشوید کافی است درجه یخچال خود را از بالاترین درجه بر روی پایین ترین درجه و از روی پایین‌ترین درجه بر روی بالاترین درجه تنظیم کنید تا متوجه شوید ترموستات یخچال شما برای مدت طولانی‌تر و کوتاه‌تر کار می‌کند یا خیر.

علت یخ زدن لوله پشت یخچال

یکی دیگر از کار‌هایی که شما شخصا می‌توانید انجام دهید تا ببنید ترموستات یخچال شما درست کار می‌کند یا نه، این است که دمای یخچال را پایین بیاورید و چند ساعت صبر کنید. پس از این که در یخچال را باز کردید باید دمای داخل یخچال خنک‌تر شده باشد؛ اگر خنک بود ترموستات دستگاه شما سالم است.

  • نحوه یخ زدن لوله‌های پشت یخچال

لوله پشت یخچال فریزر را اپراتور می‌نامند. علت یخ زدن لوله پشت یخچال را توضیح دادیم. حالا می‌خواهیم بگوییم که این فرآیند چگونه انجام می‌شود.

اپراتور یا همان لوله پشت یخچال فریزر، دقیقا در پشت یخچال فریزر قرار می‌گیرد. پشت یخچال جایی است که برفک زدن و یخ زدن داخل یخچال از طریق آن انجام می‌گیرد. این لوله‌ها در واقع حمل کننده گاز یخچال هستند و سرمایی که یخچال تولید می‌کند را این لوله‌ها به فضای داخلی یخچال منتقل می‌کنند.

بیشتر بخوانید:۵ نکته مهم نگهداری یخچال و فریزر

یخچال‌ها این قابلیت را دارند که بتوانند از طریق سیکل دیفراست یا سیستمی که به آن یخ زدایی می‌گویند از جمع شدن برفک بر روی میله‌های پشت یخچال جلوگیری کنند و یا یخ‌های روی میله‌ها را ذوب ‌کنند تا از یخ زدن اپراتور جلوگیری شود. در صورتی که هر مشکلی در این چرخه پیش بیاید به یخ زدن لوله‌های پشت یخچال منتهی شده و باعث بروز این مشکل می‌شود.

از دیگر عواملی که باعث می‌شود تا لوله‌های پشت یخچال دچار یخ زدگی شوند وجود نشتی یا سوراخ کوچک بر روی لوله است. نشتی باعث می‌شود تا باد یخچال خارج شده و در اثر اختلاف دما بیرون و درون لوله‌ها، منجر به یخ زدگی و برفک زدن شده و علت یخ زدن لوله پشت یخچال فریزر شوند.

علت یخ زدن لوله پشت یخچال

 

  • جلوگیری از یخ زدن لوله‌ها و رفع آن

حال که علت یخ زدن لوله‌‌های پشت یخچال را باز گو کردیم، خوب است نکاتی برای جلوگیری از این مشکل به شما عزیزان یاد آور شویم.

اولین و ساده ترین راه کار این است که بیش از حد در یخچال را باز نکنید. وقتی هم که در یخچال را باز می‌کنید بیش از حد در آن را باز نگه ندارید. باز شدن و یا بازماندن زیاد در یخچال باعث خروج هوای خنک و در نتیجه گرم شدن یخچال می‌شود که در نهایت به یخچال آسیب می‌رسد.

گفتیم که یکی از علت‌های یخ زدن لوله‌های پشت یخچال خراب بودن ترموستات است. تنظیم نبودن دمای یخچال و همچنین خرابی لاستیک و شل شدگی یا پاره شدگی آن نیز می‌تواند باعث ورود هوای گرم به داخل یخچال شود که همگی این عوامل منجر به یخ زدگی لوله‌‌های پشت یخچال می‌شود. پس لازم است که این نکات را بدانید و آن‌ها را رعایت کنید تا بهترین عملکرد را از یخچال خود گرفته و مدت طولانی‌تری بتوانید از دستگاه خود استفاده کنید.

پس در صورتی که یخچال شما خراب شد ابتدا طبق نکاتی که گفته شد به دنبال مشکل بگردید و در صورتی که مشکل در این قسمت‌ها وجود نداشت و هیچ گونه سهل انگاری از سمت خودتان اتفاق نیفتاده بود، باید به دنبال بررسی خرابی در قسمت‌های دیگر یخچال باشید.

برای نمونه می‌توانید از ترموستات یخچال شروع کنید و بعد هم چرخه کار لوله‌های اپراتور را بررسی کنید. توجه کنید که نشتی یا خرابی در این چرخه وجود دارد یا نه، بعد از آن باید چک کنید که در یخچال شما به خوبی بسته می‌شود یا خیر.

علت برفک زدن لوله های پشت یخچال

نکته:

توجه کنید که اگر شما متوجه شدید  یخچال شما درست کار نمی‌کند و یا هر گونه بی‌نظمی را در کارکردن یخچال مشاهده کردید؛ سریعاً باید با دقت به بررسی کامل یخچال خود بپردازید، چون که توجه نکردن به این موضوع می‌تواند مشکلات بسیار زیادی به وجود آورد و همچنین شما را وادار به پرداخت هزینه‌های زیاد کند.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.