علت گرم و داغ شدن بیش از حد موتور یا کمپرسور یخچال فریزر

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

شما برای سالم نگه داشتن مواد غذایی خود به یخچال نیازمندید. به این ترتیب یخچال یکی از مهم ترین لوازم برقی داخل آشپزخانه است که اگر مشکلی برای آن پیش بیاید بابت مواد غذایی داخل آن دچار نگرانی خواهید شد. در این مطلب قصد داریم علت گرم شدن و داغ شدن موتور یخچال یا  داغ شدن کمپرسور یخچال فریزر و اینکه آیا موتور یخچال باید داغ باشد یا خیر را بررسی نماییم.

یکی از مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوید این است که موتور یا کمپرسور یخچال بیش از اندازه داغ می شود. داغ کردن موتور یخچال را می توان از لمس کردن دیواره های یخچال متوجه شد. این که موتور و بدنه یخچال اندکی گرم باشند طبیعی است اما این دما نباید به قدری زیاد باشد که نتوان دیواره های یخچال را لمس کرد.

به دلیل اهمیتی که یخچال دارد لازم است که در این شرایط هر چه سریع تر با یک تعمیرکار تماس بگیرید تا یخچال را عیب یابی کند و منشأ مشکل داغ شدن بیش از اندازه موتور یا کمپرسور را پیدا کند.

عوامل مختلفی می توانند باعث داغ شدن کمپرسور یخچال شوند. حتی ممکن است چند عامل مختلف دست به دست هم داده باشند و این مشکل را به وجود آورده باشند.

اقدامات اولیه و نکات ایمنی

بهتر است قبل از این که کمپرسور یخچال را بررسی کنید از داغ نبودن آن مطمئن شوید زیرا ممکن است دستتان را بسوزانید و به خودتان صدمه وارد کنید. همچنین، بهترین کار این است که بعد از این که متوجه شدید دیواره های یخچال بیش از اندازه داغ است قبل از این که اجزای یخچال را دستکاری کنید آن را از برق بکشید یا برق یخچال را از قسمت جعبه فیوز خانه قطع کنید تا مطمئن شوید که خطر برق گرفتگی وجود ندارد.

هنگام مواجهه با مشکل فوراً دفترچه راهنمای یخچال را مطالعه کنید و اگر به کمک بیشتری نیاز دارید با یک متخصص تماس بگیرید. اقدام دیگری که باید انجام بدهید این است که برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی داخل یخچال، آن ها را به یک یخچال فریزر دیگر انتقال دهید تا فرآیند عیب یابی و تعمیر موتور یخچال تمام شود زیرا تعمیر کمپرسور یا موتور یخچال یک تعمیر آسان و سریع نیست و ممکن است کمی طول بکشد.

بیشتر بخوانید:دفترچه راهنما ظرفشویی بوش سری ۶

عوامل مختلفی که موجب داغ کردن کمپرسور یخچال فریزر می شوند

اگر دیواره های کناری و بالای یخچال شما به شدت داغ است اول باید سلامت کمپرسور را بررسی کنید. کمپرسور قسمتی از سیستم خنک کننده یخچال است که سلامت آن برای فعالیت عادی یخچال ضروری است. کمپرسور یخچال بنا به دلایل مختلفی داغ می شود.

کم بودن میزان مبرد، خراب بودن فن کندانسور، کثیف بودن کندانسور، خراب بودن رله استارت و حتی تنظیم کردن ترموستات روی دماهای بسیار کم همگی می توانند موجب زیاد کار کردن کمپرسور و داغ شدن بیش از حد آن شوند.

زمانی که متوجه شدید دیواره های یخچال داغ است ابتدا بررسی کنید که ترموستات روی دمای مناسبی تنظیم شده باشد. به احتمال زیاد خودتان قادر به چک کردن اندازه مبرد نیستید پس لازم است که با یک تعمیرکار حرفه ای تماس بگیرید تا در این رابطه به شما کمک کند. بهتر است که دیگر اجازه ندهید یخچال با همین وضعیت  کار کند و مواد غذایی خود را به یک یخچال دیگر انتقال دهید و یخچال را از برق بکشید.

هر چیزی که باعث شود موتور یخچال بیشتر از حد عادی کار کند موجب داغ کردن آن خواهد شد. برای مثال زمانی که یک غذای گرم را داخل یخچال می گذارید گرمای آن به محیط انتقال پیدا می کند و موتور برای تأمین سرمای مورد نیاز یخچال باید بیشتر کار کند. قرار دادن تعداد زیادی مواد غذایی در داخل یخچال نیز همین کار را می کند.

درب یخچال را زیاد باز و بسته نکنید یا درب را برای مدت زیادی باز نگه ندارید زیرا این کار موجب خارج شدن هوای خنک یخچال می شود و موتور برای خنک کردن فضای داخل یخچال مجبور است که با فشار بیشتری کار کند و همین مسئله می تواند منجر به داغ کردن آن شود.

۳ عامل اصلی داغ شدن کمپرسور یخچال فریزر

  1. کثیفی کویل های کندانسور

کندانسور یخچال قطعه ای است که گاز یخچال در داخل لوله های آن جریان دارد. زمانی که گاز از داخل این لوله ها عبور می کند مقداری از دمای آن کم می شود یعنی این لوله ها گرمای گاز را می گیرند و آن را به محیط انتقال می دهند.

با گذشت زمان روی لوله های کندانسور ذرات گرد و غبار می نشیند و آلودگی ها سطح لوله ها را می پوشانند. زمانی که ارتباط لوله ها با هوا محدود شود انتقال گرما هم به خوبی صورت نمی گیرد و در نتیجه این گرما به سایر قسمت های سیستم خنک کننده از جمله کمپرسور باز می گردد.

به علت این که لوله های کندانسور در دیواره های یخچال فریزرها تعبیه شده اند افزایش دمای آن ها موجب داغ شدن دیواره های یخچال می شود.

اگر مشکل داغ کردن کمپرسور کثیف بودن کویل های کندانسور است لازم است که سطح این لوله ها به خوبی تمیز شوند. اگر لوله های کندانسور در پشت یخچال شما قرار دارند و قابل دسترسی هستند هر چند وقت یک بار آن ها را با دقت تمیز کنید تا از داغ کردن موتور یخچال جلوگیری شود. اگر نمی توانید به لوله های کندانسور دسترسی پیدا کنید برای حل مشکل از تعمیرکاران متخصص یخچال کمک بخواهید.

  1. خرابی فن کندانسور

فن کندانسور یا فن خنک کننده یخچال قطعه مهمی است که در خنک ماندن یخچال  نقش مهمی دارد. فن خنک کننده از داغ شدن بیش از حد یخچال جلوگیری می کند اما این فن یک موتور دارد که انرژی مورد نیاز آن را تأمین می کند و موتور آن ممکن است که با گذشت زمان خراب شود.

فن خنک کننده با ایجاد جریان هوا در لا به لای لوله های کندانسور موجب انتقال یافتن گرمای گاز مبرد به محیط می شود. بررسی کنید که این فن درست کار می کند یا خیر. اگر فن خوب نمی چرخد احتمالاً کار نکردن آن موجب عدم انتقال گرمای مبرد به محیط و در نتیجه داغ شدن سیستم خنک کننده و کمپرسور شده است.

  1. یکسره کار کردن یا کار کردن طولانی مدت موتور یخچال

هر چه فشار بیشتری به موتور وارد شود و موتور بیشتر کار کند دمای آن نیز بیشتر خواهد شد. یکسره کار کردن موتور یخچال یکی از مشکلاتی رایجی است که بسیاری از افراد با آن مواجه می شوند.

کار کردن مداوم یخچال می تواند به علت خرابی ترموستات یا کم بودن میزان گاز یخچال باشد. اگر موتور به مدت دو روز پشت سر هم و یکسره کار کند می سوزد و نیاز به تعویض دارد.

تعویض موتور هزینه بالایی به دنبال دارد به همین دلیل است که پیشنهاد می کنیم به محض این که متوجه شدید دیواره های یخچال داغ شده است آن را از برق بکشید تا آسیب های جدی تری به آن وارد نشود.

گاهی اوقات موتور و سایر اجزا سالم هستند و موتور یخچال به علت قرار گرفتن روی حالت Super freeze یا Super refrigerator بیشتر کار می کند. گرم شدن محیط یخچال در اثر باز گذاشتن درب یا قرار دادن مواد غذایی داغ هم بار بیشتری بر دوش موتور یا کمپرسور یخچال قرار می دهند و کمپرسور باید بیشتر کار کند تا بتواند محیط را به دمای دلخواه برساند. لازم است که یک تعمیرکار یخچال شما را بررسی کند و سطح گاز آن را اندازه بگیرد  و اگر لازم است آن را شارژ کند.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.