علت خاموش نشدن یخچال و یا همان اتومات نکردن یخچال

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

زمان نرمال روشن و خاموش شدن یخچال

پیش از توضیح دلایل اتومات نکردن یخچال، خوب است زمان نرمال روشن و خاموش شدن یخچال را بدانیم، تا بتوانیم کاملا مطمئن شویم که دستگاه ما چنین مشکلی دارد یا خیر.

زمان نرمال روشن و خاموش شدن یخچال بسته به برند دستگاه و نوع استفاده شما از آن متفاوت است. اطلاعات دقیق در این‌باره را می‌توانید در دفترچه راهنمای یخچال فریزرتان ببینید.

اما در حالت کلی، موتور انواع یخچال فریزر ۳۰ دقیقه روشن، و بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خاموش هستند تا استراحت کنند. اگر عملکرد دستگاه شما به این صورت نیست، در ادامه می‌توانید علت یکسره کار کردن موتور یخچال‌تان را پیدا کنید.

دلایل اتومات نکردن یخچال

بدون هیچگونه مقدمه‌چینی، سراغ دلایل خاموش نشدن یخچال می‌رویم. این دلایل به ترتیب از ساده‌ترین دلایل تا تخصصی‌ترین موارد برای شما مرتب شده‌اند:

یکسره شدن یخچال به دلیل بی‌دقتی در نصب و نگهداری

اگر موتور یخچال یکسره کار میکند، ابتدا محیط اطراف آن را بررسی کنید و بعد سراغ قطعات داخلی آن بروید. یکی از رایج‌ترین و البته ساده‌ترین علت‌های خاموش نشدن موتور فریزر، بالا بودن دمای محیط آن است. در این حالت موتور مجبور است برای خنک کردن دستگاه یکسره کار کند.

یک علت دیگر یکسره کار کردن موتور یخچال، قرار داشتن آن در معرض نور مستقیم خورشید (مخصوصا در فصول گرم) است. این وضعیت نیز تاثیری مشابه حالت قبل دارد. برای رفع اتومات نکردن یخچال در این حالت کافیست جای آن را تغییر دهید.

اگر عادت دارید خوراک‌ها را با دمای بالا در یخچال قرار دهید، یا کودک شما عادت دارد درب دستگاه را مدام باز و بسته کند نیز نباید از خاموش نشدن یخچال تعجب کنید. همچنین، اگر درب یخچال به هر دلیل درست بسته نمی‌شود (از جمله پاره بودن لاستیک دور درب)، موتور خاموش نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:نمایندگی تعمیرات یخچال هیتاچی

اتومات نکردن یخچال به دلیل خاموشی طولانی

مدت‌ها استفاده نکردن از دستگاه و بعد دوباره اتصال آن به برق نیز می‌تواند علت خاموش نشدن موتور فریزر باشد. علت این مسئله هم روشن است، موتور باید مدتی با شدت بیشتری کار کند تا دمای دستگاه به میزان مطلوب برسد. این موضوع در مورد یخچال‌های تازه خریداری شده نیز صادق است.

اگر بعد از گذست یک روز همچنان موتور یخچال یکسره کار میکند، باید علت را در جای دیگری جستجو کرد.

خاموش نشدن یخچال به دلیل نشت گاز

گاز موجو در لوله‌های سراسر یخچال، آن را خنک می‌کند. ناگفته پیداست که اگر این لوله‌ها آسیبی ببینند، گاز نشت می‌کند و یخچال سرد نخواهد شد. به همین دلیل موتور یخچال یکسره کار میکند. اگر سن یخچال شما بالا باید، احتمال اینکه نشت گاز علت خاموش نشدن موتور فریزر باشد، بیشتر است.

خرابی کمپرسور علت یکسره کار کردن موتور یخچال

ایراد پیدا کردن کمپرسور می‌تواند دلیل اتومات نکردن یخچال شما باشد. کمپرسور گاز موجود در لوله‌های یخچال را سر می‌کند. در واقع موتور کمپرسور تا زمانی که دمای دستگاه را به میزان تنظیم‌شده نرساند، متوقف نخواهد شد. اگر کمپرسور معیوب شود، نمی‌تواند دما را تنظیم کند، و در نتیجه موتور یخچال یکسره کار میکند.

تغییرات ولتاژ ورودی به کمپرسور نیز می‌تواند تنظیمات کمپرسور و عملکرد آن را مختل کند. در این حالت، کمپرسور برق بیشتری می‎کشد که ممکن است باعث خاموش نشدن یخچال و حتی آسیب دیدن آن شود.

اتومات نکردن یخچال به دلیل آلودگی لوله‌های کندانسور

خاموش نشدن یخچال شما ممکن است از کثیفی بیش از حد لوله‌های کندانسور نیز باشد. این مسئله باعث می‌شود که گاز درون آنها خوب خنک نشود. در این حالت نیز با همان سناریوی درست خنک نشدن یخچال و یکسره کار کردن آن روبرو خواهیم شد.

تنها با تمیز کردن کویل‌ها یا همان لوله‌های کندانسور به صورت منظم می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.

خرابی ترموستات علت خاموش نشدن موتور فریزر

ترموستات دمای داخل یخچال را تنظیم می‌کند. شاید اینطور بگوییم بهتر باشد: وقتی درجه دستگاه را تغییر می‌دهید، در واقع دارید درجه ترموستات را تنظیم می‌کنید. البته یخچال‌های مدرن به جای ترموستات سنسورهای دما با دقت بالا دارند.

وقتی ترموستات یا سنسورها دمای که مشخص کرده‌اید را تشخیص می‌دهند، برق کمپرسور را قطع می‌کنند و یخچال خاموش می‌شود. بنابراین اگر ترموستات یا سنسورها مشکلی بهم بزنند، برق کمپرسور قطع نمی‌شود و موتور یخچال یکسره کار میکند. تعمیرکار یخچال می‌تواند به راحتی این ایراد را تشخیص دهد.

خاموش نشدن یخچال به دلیل خرابی هیتر دیفراست

هیتر برفک‌های لوله‌های یخچال را ذوب می‌کند؛ برفک‌هایی که اگر روی لوله‌ها ضخیم شوند، عملکرد آنها در سرد کردن یخچال را مختل می‌کنند. همان‌طور که می‌بینید، اگر روند خنک شدن دستگاه با مشکل مواجه شود، با اتومات نکردن یخچال مواجه می‌شویم.

علت خاموش نشدن موتور فریزر در این حالت با تعنیر و یا تعویض تایمر دیفراست کاملا برطرف می‌شود. تعمیرکار یخچال برای اطمینان از معیوب بودن این بخش، ابتدا تست هیتر را انجام می‌دهد.

خرابی موتور علت یکسره کار کردن موتور یخچال

آیا سال‌هاست که درحال استفاده از یخچال‌تان هستید؟ در این صورت ممکم است با خاطر ضعیف شدن موتور باشد که موتور یخچال یکسره کار میکند. در حالت عادی و سلامت کامل، موتور یخچال صدای کمی دارد. اما اگر قدرت همیشه را نداشته باشد، ناچار است همیشه کار کند تا سرما یخچال را تامین کند.

همان‌طور که حدس می‌زنید، تشخیص ضعف موتور و تعمیر آن یک کار تخصصی‌ست که باید حتما به متخصص سپرده شود.

در “خدمت از ما” به بهترین متخصصین تعمیر یخچال در شهر خود دسترسی دارید.مشاهده متخصصین تعمیر یخچال

اتومات نکردن یخچال به دلیل خرابی برد

چنانچه هیچ‌یک از موارد بالا علت یکسره کار کردن موتور یخچال نبود، خرابی برد الکترونیکی بسیار محتمل است. هر آسیبی به این قطعه حساس و حیاتی می‌تواند علت خاموش نشدن موتور فریزر باشد

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.