علت جرقه زدن موتور جاروبرقی چیست؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

در این مطلب قصد داریم که به بررسی علت جرقه زدن موتور جاروبرقی بپردازیم و توصیه‌هایی را برای جلوگیری از بروز این مشکل بیان کنیم. با جاروپارو همراه باشید.   جاروبرقی جزو پرمصرف‌ترین وسایل برقی در منزل بوده که معمولا به دلیل استفاده زیاد و عدم توجه به نکات مهم در نگهداری و مراقبت از دستگاه، شاهد وجود مشکلاتی در جاروبرقی خواهیم بود. یکی از این مشکل و ایرادات جاروبرقی، جرقه زدن موتور دستگاه و یا کلکتور جاروبرقی می‌باشد. برای رفع این مشکل باید ابتدا به بررسی علت جرقه زدن موتور جاروبرقی پرداخته و راه‌حل‌های هر یک از نشانه‌ها را انجام دهید تا ایراد دستگاه برطرف شود.  

۶ علت جرقه زدن موتور جاروبرقی

معمولا به مرور زمان و استفاده زیاد از جاروبرقی، ممکن است جرقه‌های ریز و یا بزرگی را در دستگاه مشاهده کنید. علت جرقه‌های کوچک و آبی به خاطر وجود مشکل و ایراد در قطعات بالشتک، زغال‌ها، برد جاروبرقی و… می‌باشد. همچنین علت جرقه‌های درشت و قرمز به خاطر وجود مشکل در قطعات موتور و آرمیچر، بالشتک جاروبرقی و… می‌باشد. از این رو اگر در حین استفاده از جاروبرقی، جرقه‌ای در آن مشاهده کردید و یا بوی سوختگی را استشمام کردید، سریعا دستگاه را خاموش و برای چک کردن و تشخیص مشکل اصلی به دلیل حساسیت بالا جرقه می‌زند، حتما از یک تکنسین‌کار مجرب کمک بخواهید.  

۱. معیوب بودن بالشتک در جاروبرقی

قطعه بالشتک (STSATOR) از یک آهنربا و پوشش عایق مانند تشکیل و به ۲ قطعه زغال اتصال دارد. این قطعه با ایجاد میدان مغناطیسی به چرخش موتور و با اتصال به مدار خارجی به حرکت آرمیچر منجر خواهد شد. حساسیت این قطعه و چک کردن ایرادات و مشکلات آن نیاز به تخصص و تجربه بالا دارد. البته در صورت وجود ایراد نیز این قطعه باید تعویض گردد. از این رو بررسی وضعیت قطعه بالشتک را برای شناسایی علت جرقه زدن موتور جاروبرقی و رفع آن را حتما از یک تکنسین‌کار متخصص بخواهید.  

علت جرقه زدن موتور جاروبرقی

۲. تعویض زغال‌ها در جاروبرقی

معمولا با گذر زمان و استفاده‌های مکرر از جاروبرقی، زغال‌های دستگاه کوتاه شده و فاصله موجود بین آنها زیاد می‌شود. از این رو در زمان روشن کردن جاروبرقی، شاهد جرقه زدن از دستگاه خواهید بود. برای رفع این علت جرقه زدن موتور جاروبرقی باید زغال‌های دستگاه تعویض و با زغال‌های جدید و با کیفیت مدل دستگاه جایگزین شود.  

۳. خرابی برد جاروبرقی

در صورت وجود هر گونه آسیب و ایراد جزئی به قطعه برد جاروبرقی، شاهد جرقه‌های ریز و آبی رنگی از دستگاه خواهید بود. البته به دلیل حساسیت این قطعه و اصلی بودن عملکرد آن در دستگاه، آسیب وارد شده به مدار و سیم پیچی‌های برد علت جرقه زدن موتور جاروبرقی خواهد بود. توصیه می‌کنیم که چک کردن این مورد و رفع آن نیز توسط تکنسین‌کار انجام گیرد.  

بیشتر بخوانید:معرفی بهترین مدل جاروبرقی ال جی

۴. فرسوده شدن بلبرینگ جاروبرقی

اگر زمان زیادی است که از جاروبرقی استفاده می‌کنید، احتمالا علت جرقه زدن موتور جاروبرقی، مربوط به فرسوده شدن قطعه بلبرینگ دستگاه می‌باشد. فرسودگی این قطعه باعث وارد شدن فشار زیاد به کلکتور جاروبرقی می‌شود و در نهایت نیز به جرقه زدن‌ها ریز و آبی منجر خواهد شد. از این رو این قطعه نیز باید در جاروبرقی تعویض گردد تا مشکل دستگاه برطرف شود.  

۵. معیوب بودن موتور جاروبرقی

اصلی‌ترین دلیل جرقه‌های درشت و قرمز، خراب بودن موتور جاروبرقی می‌باشد. برای چک کردن این قطعه باید ابتدا دستگاه را از برق جدا، سپس موتور جاروبرقی را از آن جدا و خارج کنید. بعد به برق متصل کرده و اگر موتور بدون ایرادی روشن شد، بنابراین ایرادی در این قطعه نمی‌باشد.

جرقه زدن موتور جاروبرقی

۶. معیوب بودن قطعه آرمیچر در جاروبرقی

آخرین علت جرقه زدن موتور جاروبرقی، مربوط به خرابی قطعه آرمیچر می‌باشد. مشاهده جرقه‌های درشت و قرمز و احساس بوی سوختگی به دلیل ایراد این قطعه دستگاه است. در این صورت باید این قطعه تعویض شود تا مشکل جاروبرقی برطرف شود.  

علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی

وجود نوسانات برق و استفاده از جاروبرقی در ساعت‌های اوج مصرف می‌تواند به دستگاه و قطعه کلکتور جاروبرقی فشار وارد کند. در واقع به دلیل این که در ساعات اوج مصرف، نوسانات برق بالا می‌باشد، همین امر علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی را باعث خواهد شد. از این رو تنها می‌توانید با توجه به این مورد از بروز مشکل و ایراد در قطعه کلکتور جلوگیری نمایید. ایراد دیگر مربوط به استفاده زیاد و بی‌وقفه از جاروبرقی می‌باشد که باعث وارد شدن فشار زیاد به کلکتور موتور دستگاه خواهد شد. این امر باعث جرقه‌های درشت و یا ریز در جاروبرقی و بوی سوختگی دستگاه می‌شود. در این صورت برای تعمیر جاروبرقی که جرقه می‌زند، باید موتور دستگاه چک شود تا در صورت وجود ایراد، به تعویض این قطعه اقدام شود. آخرین علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی به خاطر وجود اختلال در سیم پیچی دستگاه و یا اتصال در سیم جاروبرقی و خرابی در پریز می‌باشد. ایجاد اتصال کوتاه در سیم پیچی داخلی منجر به ایجاد نوسان شده و در نهایت به قطعه کلکتور فشار وارد کرده و باعث جرقه در دستگاه می‌شود.   با توجه به مطالب گفته شده و حساسیت این ایراد و خطرات بررسی دستگاه بهتر است که حتما یک تکنیسین‌کار جاروبرقی را چک و تعمیر کند. البته به دلیل این که بررسی این مشکل و شناسایی علت جرقه زدن موتور جاروبرقی نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد، در صورت مشاهده جرقه‌های درشت و ریز حتما با نمایندگی‌های معتبر برند دستگاه تماس بگیرید تا مشکل سریع‌تر و با اطمینان برطرف گردد.  

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.