علت ثابت ماندن تایمر ماشین لباسشویی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

شستشوی لباس‌های کثیف یکی از مشکلاتی بود که انسان همیشه در طول تاریخ با آن مواجه بود. در گذشته مردم مجبور بودن برای شستن لباس‌های خود، به کنار رودخانه یا چشمه رفته و آن‌ها را در آن‌جا بشویند. تصور کنید در سرمای زمستان این کار چقدر می‌تواند عذاب‌آور باشد. بعد از شستن لباس‌ها معظل بعدی که وجود داشت، خشک کردن آن‌ها بود. اما امروزه با ماشین‌های لباسشویی، در کمترین زمان ممکن و به‌راحتی لباس‌ها شسته و آب‌کشی می‌شوند. به همین دلیل، امروزه به‌ندرت می‌توان خانواده‌ای را پیدا کرد که از ماشین لباسشویی استفاده نکند.

تایمر ماشین لباسشویی

این وسیله که جز لوازم حساس آشپزخانه به حساب می‌آید، نیاز به سرویس‌های ماهانه نیز دارد تا دچار خرابی و مشکل نشود. با افزایش قیمت این ابزار کاربردی در صورت ایجاد مشکل نیاز به تعمیر بیش از پیش شده است. یکی از مشکلات مهم و اصلی که ممکن است برای این لوازم پیش آید، ثابت ماندن تایمر ماشین لباسشویی است.

مشکلی بسیار مهم که باعث می‌شود به‌طور کلی فعالیت دستگاه مختل شود.در ادامه این مقاله بیشتر راجع به این قطعه ماشین‌های لباسشویی صحبت می‌کنیم و نحوه تعمیر و تعویض را می‌گوییم.

تایمر ماشین لباسشویی چگونه کار می‌کند

اجازه دهید از ابتدا برای شما توضیح‌ دهیم که اصلاً تایمر ماشین لباسشویی چیست. در بدن انسان، کدام عضو نقش مدیریت بدن را به عهده دارد و به دیگر اعضا دستور می‌دهد که کِی چیکار کنند؟ قطعاً همان‌طور که شما هم‌ می‌دانید این وظیفه برعهده مغز است. این وظیفه مغز است که به قلب دستور می‌دهد، وقتی ما در حال فعالیت سنگین هستیم، تندتر بزند و وقتی خواب هستیم آرام. یا وقتی ویروس وارد بدن ما می‌شود و مریض می‌شویم، دستور می‌دهد که برای کشتن ویروس، دمای بدن بالا برود؛ چیزی که ما به عنوان تب آن را می‌شناسیم.

بیشتر بخوانید:کد خطا یا ارور لباسشویی سامسونگ به همراه روش رفع آن

همین مسئولیت در ماشین‌های لباسشویی برعهده تایمر ماشین لباسشویی می‌باشد. وقتی دستگاه را روشن می‌کنیم، این تایمر دستگاه است که فرمان می‌دهد دیگ ماشین لباسشویی شروع به چرخش کند. به المنت‌ها فرمان می‌دهد که چه موقع آب را گرم کنند و به دستگاه فرمان می‌دهد که کِی لباس‌ها را آب‌کشی کند.

فکر می‌کنم کاملاً اهمیت وجود این بخش از دستگاه را متوجه شده‌اید. حال تصور کنید تایمر ماشین لباسشویی شما خراب شود؛ به‌نظر شما چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعاً دیگر فرمانی به بخش‌های مختلف دستگاه صادر نمی‌شود که عملیات شستشو آغاز شود و یا اگر هم فرمانی صادر شود، به ترتیب و در زمان خودشان صادر نمی‌شود.
تایمرهای لباسشویی دو نوع هستند. یک مدل‌ الکترومکانیکی و دیگری الکترونیکی. مدل‌های الکترومکانیکی از یک بخش الکتریکی و یک بخش مکانیکی تشکیل شده. در این مدل‌ها با روشن کردن دستگاه و نیروی چرخشی که توسط موتور بخش الکتریکی تولید می‌شود، قسمت شفت شروع به حرکت می‌کند. بر روی شفت قسمت‌های زائدی وجود دارد که وظیفه‌های آن‌ها فعال و غیرفعال کردن کلیدهای بخش‌های دیگر ماشین لباسشویی می‌باشد و با این کار عملکرد پمپ‌ها و‌موتور و شیریرقی را کنترل می‌کند.

 خرابی تایمر ماشین لباسشویی

در مدل تایمرهای الکترونیکی، این فرمان‌های مختلف به قطعات الکتریکی و بخش‌های دیگر، توسط برد الکترونیکی صورت می‌گیرد. در این مدل‌ها دیگر خبری از شفت و گیربکس و چرخ‌دنده‌ی زائده‌دار نیست و به علت این ‌که اندازه و سایز بردهای الکترونیکی بسیار کوچک‌تر از اجزا مکانیکی است، ابعاد تایمر الکترونیکی به مراتب کمتر از مدل الکترومکانیکی می‌باشد.

اجزا تایمر

همان‌طور که اشاره کردیم تایمرهای لباسشویی دو مدل هستند. در مدل الکترونیکی، تایمرها فقط از قطعات الکتریکی تشکیل شده‌اند. این تایمر یک برد اصلی دارد که روی آن خازن‌ها و فیوزهای حساسی قرار دارند که فرمان‌ها از طریق آن‌ها به بخش‌های مختلف ارسال می‌شود.

در طرف مقابل، مدل اکترومکانیکی به‌غیر از بخش الکتریکی، بخش مکانیکی هم دارند. بخش الکتریکی آن‌ها شامل موتور و سیم‌های بویین موتور تایمر می‌شود و بخش مکانیکی از گیربکس، توپی دایم گَرد، توپی اصلی، صفحه بین دو توپی، شفت تایمر، محدودکننده حرکت تایمر، شاسی تایمر و پلاتین‌های فرد و زوج تشکیل شده‌است.

ارتباط تایمر با قسمت‌های مختلف

در قسمت‌های قبلی گفتیم که وظیفه تایمر کنترل فعالیت بخش‌های دیگر است. تایمر ماشین لباسشویی مثل مدیر یک شرکت که به کارمندان‌اش فرمان می‌دهد که چه زمانی چه کاری را انجام دهند، به اجزا مختلف دستگاه فرمان آغاز یا پایان کارشان را ارسال می‌کند.

بعد از بستن درب ماشین لباسشویی و روشن کردن آن، تایمر دستگاه فرمان می‌دهد که آب و مواد شوینده از طریق لوله‌های ورودی به دیگ، وارد دیگ شوند. بعد از این که سطح پایینی دیگ از آب پر شد، تایمر ماشین لباسشویی با ارسال فرمان به المنت‌ها باعث گرم شدن آب داخل دیگ می‌شوند. بعد از پر شدن دیگ از آب، دیگ توسط فرمانی که از تایمر به موتور لباسشویی ارسال شده، چرخانده می‌شود.

بعد از پایان شستشو، تایمر به پمپ‌تخلیه فرمان می‌دهد که آب داخل دیگ را تخلیه کند. بعد از تخلیه آب و‌کف موجود توسط پمپ، یک‌بار دیگر با فرمان تایمر، دیگ پر از آب‌سرد می‌شود تا آب‌کشی لباس‌ها تمام شود.

همان‌طور که متوجه شدید، تمام این فعالیت‌ها با فرمان مستقیم تایمر ماشین لباسشویی شما صورت می‌گیرد.

دلایل خرابی تایمر 

• سوییچ درب ماشین لباسشویی

در قسمت درب ماشین لباسشویی شما میکروسوئیچی قرار دارد. زمانی که درب کاملا بسته شود، میکروسوئیچ این خبر را به تایمر می‌دهد تا شروع به کار کند. در واقع این یک ویژگی برای بالا بردن ایمنی دستگاه است تا ماشین با درب باز شروع به کار نکند.

در کنار درب یک پین وجود دارد. وقتی درب بسته شود این پین سوییچ را فعال می‌کند که باعث جریان برق می‌شود. در واقع این مداری که تشکیل می‌شود، برق تایمر ماشین لباسشویی را فعال می‌کند.
اگر قصد دارید که سوییچ درب دستگاه خود را بررسی کنید، ابتدا ماشین را از برق بکشید. سپس پنل دستگاه را باز کنید. ایتدا چک کنید که مانعی در مسیر بسته شدن سوییچ نباشد. اگر چیزی قرار داشت، آن را بردارید تا با بسته شدن سوییچ برق جریان پیدا کند. اگر مانعی وجود نداشت، به کمک مولتی‌متر بررسی کنید که جریان برق وجود دارد یا خیر. اگر برق جریان نداشت، میکروسوییچ دستگاه شما دچار مشکل شده، در غیر این‌صورت مشکل از جایی دیگر است.

• موتور تایمر

یکی دیگر از عواملی که باعث کار نکردن تایمر می‌شود، خرابی موتور آن است. اگر تایمر ماشین لباسشویی شما از نوع الکترومکانیکی باشد، برای چرخیدن شفت آن و ارسال پیام به قسمت‌های مختلف نیاز به یک موتور است. حال اگر این موتور دچار مشکل شود و از کار بی‌افتد، دیگر شفت نخواهد چرخید. در نتیجه اگر تایمر شما از نوع الکترومکانیکی بود و از کار افتاده‌بود، حتما موتور آن را بررسی کنید.

• کنترل کننده سطح آب

در قسمت‌های قبل گفتیم زمانی که سطح آب به مقدار معینی برسد، تایمر به المنت‌ها فرمان روشن شدن می‌دهد تا آب گرم شود و مراحل بعدی شستشو انجام می‌شود. اما گاهی دیگ دستگاه شما پر از آب می‌شود اما تایمر کار نمی‌کند. در این مواقع به احتمال زیاد سنسور کنترل کننده سطح آب دستگاه شما خراب شده و به تایمر اطلاعات نمی‌فرستد.

تایمر ماشین لباسشویی

• ‌پمپ تخلیه

مرحله آخر شستشو، خالی کردن آب کثیف داخل دیگ توسط پمپ تخلیه می‌باشد. گاهی مواقع پمپ دچار مشکل شده و یا مسیر لوله تخلیه توسط پرز یا دستمال‌های کاغذی که در لباس‌ها بوده، مسدود می‌شود و عملیات تخلیه صورت نمی‌گیرد و تا زمانی که پیام تخلیه آب به تایمر ارسال نشود، تایمر مرحله بعد را شروع نمی‌کند. در نتیجه عملیات شستشو متوقف می‌شود و تایمر می‌ایستد.

• شیر ورودی آب

وظیفه شیر ورودی در ماشین لباسشویی، تامین آب برای شستشو می‌باشد. این شیرها از دو سیم‌پیچ الکتریکی تشکیل شده‌اند که زمانی که در دیگ نیاز به آب باشد، سوپاپ‌های آن باز شده و آب وارد دستگاه می‌شود. اگر در مرحله پر شدن دیگ از آب، اختلالی به وجود آمد، خرابی در شیر ورودی محتمل‌تر از خرابی در قسمت‌های دیگر است.

البته ممکن است شلنگ‌های ورودی آب نیز مسدود شده باشند که احتمال آن کم است. چرا که معمولا فشار آب طوری است که مانعی که مسیر شلنگ را مسدود کرده را کنار می‌زند. پس بهتر است اول سراغ شیر ورودی بروید. ابتدا سیم‌پیچ‌ها را جدا کنید و جریان برق ورودی در آن‌ها را با مولتی‌متر اندازه بگیرید. اگر جریانی مشاهده نشد باید سیم‌پیچی شیر ورودی دستگاه شما تعویض شود.

چنانچه سیم‌پیچی ماشین لباسشویی سالم بود، به سراغ شلنگ‌ها بروید و بررسی کنید تا پیچ نخورده‌باشند یا مانعی مسیر آن‌ها را مسدود نکرده‌باشد.

• دستگیره‌ی تایمر

تایمرهای الکترومکانیکی از قسمت‌های مختلفی مثل شفت و چرخ‌دنده و دستگیره تشکیل شده‌اند. شفت تایمر توسط موتور می‌چرخد و شفت مراحل شستشو را یکی پس از دیگری کنترل می‌کند. شفت تایمر ماشین لباسشویی توسط یک دستگیره از قسمت جلویی دستگاه بیرون زده. ما توسط این دستگیره برنامه‌ی شستشویی مورد نظر خود را برای تایمر مشخص می‌کنیم.

این دستگیره اکثراً پلاستیکی هستند و به مرور زمان بر اثر شکستگی یا ساییدگی خراب شده و برنامه به تایمر منتقل نمی‌شود. در این مواقع لازم است تا دستگیره تعویض شود.

تعمیر و تعویض تایمر ماشین لباسشویی

پیچیده‌ترین قسمت یک ماشین لباسشویی، تایمر آن می‌باشد. مخصوصاً این که تایمرها انواع مختلفی دارند و از قسمت‌های مختلفی نیز تشکیل شده‌اند. همین عوامل سبب شده تا تعمیر و تعویض آن‌ها به یک تخصص تبدیل شود و هر کسی از عهده آن برنمی‌آید. در نتیجه زمانی که تایمر دستگاه شما از کار افتاد، ابتدا مواردی که در بالا ذکر کردیم را بررسی کنید؛ چنانچه مشکل از آن‌ها نبود و مطمئن شدید که تایمر دستگاه شما دچار مشکل شده، با متخصصین ما تماس بگیرید.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.