علت بسته نشدن دریچه کولر گازی

علت بسته نشدن دریچه کولر گازی از نظر تعمیرکاران

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

کولر گازی‌ها جزو لوازم بسیار مهم مخصوصاً در فصل تابستان و در مناطق شرجی هستند. در نتیجه مراقبت از آنها اهمیت زیادی دارد اما گاهی اوقات هم در استفاده از کولر گازی‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شوید. یکی از این مشکلات، مربوط به بسته نشدن دریچه کولر گازی است. به همین خاطر می‌خواهیم در این مقاله به طور کامل راجع به این موضوع صحبت کنیم و علت‌های این اتفاق را برای شما شرح دهیم تا ببینید که اشکال کار از کجاست و چگونه باید آن را برطرف کرد.

در حقیقت زمانی که صحبت از علت بسته نشدن دریچه کولر گازی می‌شود‌ خیلی از افراد نمی‌دانند که باید علت را در کجا جستجو کنند. کولر گازی یکی از بهترین لوازم خنک کننده است. با وجود آن شما می‌توانید یک محیط خنک، مطبوع و به دور از رطوبت اضافی داشته باشید اما بسته نشدن دریچه ممکن است کارتان را سخت کند. شاید در همان نگاه اول فکر کنید که این مشکل پیچیده‌ای نیست اما نباید بگذارید که ادامه‌دار شود، زیرا روی کیفیت کولر گازی تاثیرگذار است.

البته قبل از آن بگوییم که یک فرد متخصص می‌تواند شرایط را بهتر بررسی کند. تیم هوم کارا این افراد متخصص را به شما معرفی می‌کند که می‌توانند راهنمایی‌های لازم را برایتان انجام دهند.

کلیک کنیم: تعمیر کولر گازی در محل

کاربرد دریچه کولر گازی

قبل از اینکه بخواهیم راجع به علت بسته نشدن دریچه کولر گازی صحبت کنیم، باید ببینیم که دریچه کولر گازی اصلاً چه کارکرد و عملکردی دارد. دریچه این دستگاه در واقع مسیری را ایجاد می‌کنند تا در فصل گرم هوای سرد از داخل آنها خروج کرده و به شما برسد. در فصل سرد هم این موضوع کاملاً برعکس است. یعنی هوای گرم از این مسیر خارج می‌شود و وارد فضای خانه می‌گردد. اگر عملکرد این دریچه مشکل داشته باشد، شما نمی‌توانید خنکی یا گرمی مد نظر را تجربه کنید.

اگر بخواهیم حالت عادی و معمولی را در نظر بگیریم، باید بگوییم که در حالت نرمال و طبیعی دریچه کولر گازی با تغییر زاویه‌ای که دارد، می‌تواند هوای تازه را به فضای خانه یا فضای اتاق وارد کند. شما از طریق این دریچه می‌توانید اقدام به کنترل هوای خنک یا هوای گرم داخل منزل کنید.

کلیک کنیم: تعمیر اسپلیت

آشنایی با انواع دریچه کولر گازی

دو نوع دریچه داخل کولر گازی‌ها وجود دارد که یکی عمودی و دیگری افقی است. ممکن است که بسته نشدن دریچه کولر گازی در هر کدام از این موارد اتفاق بیفتد. دریچه افقی به موتوری اتصال دارد که شما می‌توانید از طریق ریموت کنترل موقعیت آنها را تنظیم کنید. معمولاً دو حالت ثابت و چرخشی برای دریچه‌های افقی هم وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بتوانید جریان هوای گرم یا خنک را در یک جهت خاص ثابت نگه دارید یا اینکه بتوانید جریان هوا را در فضای منزل به چرخش بیاندازید.

از طرفی دریچه‌هایِ عمودی هم در این کولرها وجود دارند که به صورت دستی قابلیت تنظیم هستند، بدون اینکه نیاز به ریموت کنترل داشته باشید و خیلی راحت می‌توانید اقدام به تنظیم آنها کنید.

کلیک کنیم: تعمیر کولر گازی در تهران +۳۶۵ روز گارانتی!

۵ دلیل بسته نشدن دریچه‌های مربوط به کولر گازی

اگر بخواهیم علت بسته نشدن دریچه کولر گازی را بررسی کنیم، باید گفت که ممکن است موارد زیر اتفاق بیفتد که کار این دریچه را تحت تاثیر قرار دهد.

کلیک کنیم: تعمیر کولر گازی در کرج

۱-  خرابی ریموت کنترل

بعد از اینکه شما کولر گازی را خاموش می‌کنید، دریچه باید به طور کامل بسته شود تا شاهد عملکرد طبیعی دستگاه باشید. اگر متوجه شدید که کولر را خاموش کردید اما دریچه باز است یا حتی نیمه باز مانده است، یعنی باید به سراغ ریموت کنترل بروید و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. اگر ریموت کنترل به هر دلیلی آسیب دیده باشد، دستورات لازم به دستگاه انتقال پیدا نکرده و این اتفاق به شکل ناقص رخ می‌دهد و شما نمی‌توانید به آنچه که می‌خواهید دست پیدا کنید.

در چنین حالتی باید اقدام به ریست کردن کولر و ریموت کنترل کنید. اگر متوجه شدید که مشکل همچنان برقرار است، دیگر کاری با ریست کردن دستگاه نداشته باشید و حتماً با تیم هوم کارا تماس حاصل نمایید.

کلیک کنیم: خاموش و روشن کردن کولرگازی بدون کنترل

ugj fhc kank nvd]i ;,gv 'hcd

۲-  انسداد دریچه به خاطر یک جسم خارجی

گاهی اوقات علت بسته نشدن دریچه کولر گازی می‌تواند به خاطر گیر کردن یک جسم خارجی داخل آن باشد که ربطی هم به مشکلات فنی کولر گازی ندارد. شما بعد از اینکه ریموت کنترل را چک می‌کنید، باید دریچه کولر گازی را هم بررسی کنید. اگر جسم خارجی داخل آن گیر کرده، حتماً خارجش کنید. چراکه اگر یک جسم خیلی کوچک هم در این مسیر وجود داشته باشد، مانع از بسته شدن دریچه می‌شود.

۳-  اختلال در برد دستگاه، یک علت بسته نشدن دریچه کولر گازی

گاهی اوقات خرابی برد کولر گازی هم می‌تواند عامل این اتفاق باشد. پس حتماً باید برد را بررسی کنید. گاهی  می‌توان خرابی را برطرف کرد اما در بعضی از موارد برد می‌سوزد که در چنین حالتی نمی‌توان کاری انجام داد و احتمالاً باید تعویض انجام شود که تکنسین‌های هوم کارا شما را در این زمینه راهنمایی‌ می‌کنند.

* نکته مهم: بسیاری از علت‌های خرابی کولر گازی که یکی از آنها شامل بسته نشدن دریچه کولر گازی است، به خاطر خراب شدن برد است. زیرا فرمان درستی به مدار الکتریکی ارسال نمی‌شود. کافی است که شما با یک تیم متخصص تماس بگیرید. شماره  ۰۲۱۲۲۸۸۱۱۱۳ را یادداشت کنید و در صورت نیاز با متخصصان تماس بگیرید تا آنها در اسرع وقت راهنمایی‌های لازم را برایتان داشته باشند. *

۴-  قطعی سیم موتور دریچه

اگر سیم موتور دریچه کولر گازی یا موتور دمپر کولر گازی شما قطع شده باشد، چنین اتفاقی رخ می‌دهد. در حقیقت وظیفه اصلی سیم‌ها این است که زاویه دریچه‌ها را تغییر دهند، یعنی آنها را به سمت راست یا چپ ببرند. اگر خرابی برای آنها اتفاق بیفتد، شما با بسته نشدن دریچه کولر گازی مواجه می‌شوید. اگر موتور به هر دلیلی مشکل‌دار شده باشد، یا بسوزد یا دچار آسیب دیدگی شود و اتصالی در سیم‌های آن اتفاق بیفتد، حتی اگر برد دستگاه هم سالم باشد‌ باز هم دریچه بسته نمی‌شود. در چنین مواقعی حتماً یک فرد متخصص باید شرایط را بررسی کند.

کلیک کنیم: تعمیر دمپر کولر گازی چگونه است؟

۵-  شکستن پایه دریچه‌های کولر گازی

در بعضی از موارد بسته نشدن این دریچه‌ها می‌تواند به خاطر شکستگی پایه دریچه دستگاه باشد. اگر شما این شکستگی را به موقع تشخیص ندهید، موتور دمپر هم از کار می‌افتد و مجبور هستید هزینه بالایی را پرداخت کنید تا تشخیص و بررسی درست روی آن انجام شود.

برای بسته شدن دریچه کولر گازی چه کار کنیم؟

حال که با علت بسته نشدن دریچه کولر گازی آشنا شدید، باید بدانید که در چنین مواقعی چکار کنید.

 اگر شما مورد ۱ و ۲ در این مقاله را امتحان کردید اما به نتیجه نرسیده‌اید، یعنی حتماً باید با تعمیرکار متخصص تماس بگیرید. علتش هم این است که قطعات و اجزایی که داخل کولر گازی هستند و همچنین تکنولوژی پیچیده‌ای که در آن وجود دارد، به گونه‌ای است که شما خودتان نمی‌توانید اقدامی کنید.

حتماً باید یک فرد متخصص که تجربه و دانش کافی در این زمینه دارد، شرایط را برای شما بررسی کند. پس اگر می‌خواهید از این مشکلات جلوگیری کنید، حتماً خدمات مربوط به سرویس کولر گازی را انجام دهید. هوم کارا هم در کنار شما خواهد بود و می‌تواند به برطرف کردن این مشکلات کمک کند.

جمع‌بندی

بررسی مشکلات مربوط به کولر گازی بسیار اهمیت دارد، زیرا اگر این دستگاه آسیب ببیند، باید هزینه زیادی انجام دهید و دوباره دستگاه نو خریداری کنید. به خاطر همین ما در این مقاله راجع به علت بسته نشدن دریچه کولر گازی صحبت کردیم؛ یکی از مشکلات رایجی که ممکن است خیلی از شما آن را تجربه کرده باشید. در نتیجه برایتان توضیح دادیم که در چنین مواقعی باید چکار کنید.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.