طرز تهیه برنج در مایکروویو به چه صورت است؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

طرز تهیه برنج در مایکروویو برای کسانی که به دلیل مشغله زیاد به دنبال پخت برنج طی زمان کوتاه هستند، بسیار مناسب است. قطعاً می دانید که مایکروویو یک دستگاه بسیار کارآمد است که طی چند سال اخیر به دلیل کارایی ساده و آسان مورد استقبال قرار گرفته است. اما اکثر کسانی که از دستگاه مایکروویو استفاده می کنند، از آن تنها جهت گرم کردن مواد غذایی استفاده می کنند.

در واقع بیشتر افراد نمی دانند که می توان از دستگاه مایکروویو برای تهیه برنج یا انواع خورش و فست و فود استفاده کرد. به همین علت ما در این مطلب به معرفی طرز تهیه برنج در مایکروویو می پردازیم. شما می توانید به کمک این آموزش طی زمان کوتاهی به پخت انواع برنج بپردازید. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با نکاتی که در هنگام پخت برنج در مایکروویو باید به آن توجه کنید، آشنا شوید.

طرز تهیه برنج در مایکروویو به شیوه های مختلفی اجرا می شود. در واقع با استفاده از مایکروویو و تنظیمات برنامه آن می توان برای پخت انواع برنج کته، عدس پلو، برنج ساده، سبزی پلو و … اقدام کرد. ابتدا بهتر است بدانید که طرز تهیه برنج در مایکروویو در اکثر برندها شبیه به هم است. بنابراین دستگاه مایکروویو شما از هر برندی که باشد، می توان با کمک این طرز تهیه، برای پخت برنج اقدام کرد. مواد لازم برای پخت برنج ساده در مایکروویو عبارت است از:

  • ۳۰۰ گرم برنج
  • ۱ قاشق غذا خوری روغن
  • ۲ قاشق غذا خوری نمک
  • زیره
  • یک قاشق آب لیمو ( آب لیمو صرفاً برای سفید شدن برنج استفاده می شود)

برای اینکه برنج تمیزی داشته باشید، ابتدا کثیفی و مواد اضافی را از برنج خارج کرده و با آب بشویید. می توانید چند ساعت قبل برنج را در آب خیس دهید تا پخت برنج شما با کیفیت بالاتری انجام شود. ظرف مناسبی را که از جنس پلاستیک نباشد را برای مایکروویو آماده کرده و ۴ تا ۵ پیمانه آب را به همراه برنج و روغن و نمک درون ظرف بریزید. حال برای جوش آمدن آب و نرم شدن برنج، ابتدا ظرف را درون مایکروویو قرار دهید و قدرت آن را روی ۱۰۰% تنظیم کنید و زمان پخت آن را روی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تنظیم کنید.

در این مرحله آب برنج کشیده می شود و برنج شما برای دم کشیدن آماده می شود. بنابراین ابتدا برنج را کم زیر و رو کرده و مقداری زیره را به دلیل سرد بودن طبع برنج به آن اضافه کنید‌.

مجدداً برنج را درون مایکروویو قرار داده و این بار قدرت را بین ۳۰ تا ۴۰ % و برای ۱۵ دقیقه تنظیم کنید.

طرز تهیه برنج کته در مایکروویو چگونه است؟

طرز تهیه برنج کته در مایکروویو مانند طرز تهیه برنج معمولی نسبتاً ساده است و طی زمان کمی آماده می شود. قطعاً می دانید که برنج هایی که به صورت کته و بدون آبکشی طبخ می شوند، نسبت به برنج هایی که آبکش می شوند، از خاصیت بیشتر برخوردار است و معمولاً زودتر باعث سیری می شود. بنابراین بهتر است برنج کته به میزان کمتر تهیه شود. مواد لازم برای پخت برنج کته در مایکروویو عبارت است از:

ابتدا باید برنج تمیز شده و برای رفع خاک و تمیزی بیشتر با استفاده از آب شسته شود. می توانید برنج را دو ساعت قبل از پخت بشویید تا در ادامه برنج بهتری داشته باشید. برای پخت برنج در مایکروویو ابتدا باید ۴ پیمانه آب که دو برابر برنج است را درون ظرف مخصوص مایکروویو ریخته و نمک، روغن، آب نارنج و برنج را به آب اضافه کنید. سپس تمام مواد را با هم مخلوط کنید و ظرف را درون مایکروویو قرار دهید.

معمولاً بیشترین میزان حرارت مایکروویو در قدرت ۱۰۰ است. بنابراین قدرت دستگاه را روی ۱۰۰ تنظیم کنید و بگذارید برنج به مدت ۶ تا ۸ دقیقه درون مایکروویو باقی بماند. سپس ظرف را از مایکروویو خارج کرده و مواد را زیر و رو کنید. مجددا برنج را درون مایکروویو قرار داده و دستگاه را با قدرت متوسط در حدود ۴۰ تا ۶۰ و به مدت ۶ دقیقه تنظیم کنید. نکته ای که در طرز تهیه برنج در مایکروویو باید به آن توجه کنید، این است که بهتر است برای پخت برنج بالای ۳ پیمانه از مایکروویو استفاده نکنید. زیرا ممکن است دستگاه آسیب ببینید و خراب شود.

آیا برای پخت عدس پلو می توان از مایکروویو استفاده کرد؟

طرز تهیه عدس پلو در مایکروویو مانند طرز تهیه برنج معمولی است، اما برای پخت نیاز به زمان بیشتری دارد. اگر قصد پخت عدس پلو در مایکروویو را دارید، بهتر است از دستور پختی که در این بخش ارائه می شود، استفاده کنید.

  • ۲ پیمان برنج
  • ۳ پیمانه آب
  • نصف پیمانه کشمش
  • نصف پیمانه عدس
  • زعفران دم کرده

ابتدا باید برنج را تمیز کنید و دو ساعت قبل از پخت درون مقداری آب قرار دهید. کشمش و عدس را تمیز کنید و بشویید. زعفران را دم کرده و برای استفاده در برنج آماده کنید. برای پخت عدس پلو اول باید عدس خیس داده شده را درون ظرف مخصوص مایکروویو بریزید و آب را تا جایی که سطح عدس را بپوشاند، پر کنید. می توانید یک قاشق روغن به عدس اضافه کنید و درب ظرف را ببندید. حال مایکروویو را در قدرت ۱۰۰ آماده کرده و زمان را برای ۱۰ دقیقه تنظیم کنید.

برنج را مانند طرز پخت برنج معمولی در مایکروویو پخت کنید. یعنی ۴ لیوان آب را به همراه برنج و روغن و نمک درون لیوان ریخته و آن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و با قدرت ۱۰۰ درون مایکروویو قرار دهید. پس از خشک شدن برنج عدس را با برنج مخلوط کرده و برای مدت ۱۵ دقیقه و با قدرت ۴۰ تا ۶۰ درون مایکروویو قرار دهید. کشمش و زعفران دم کرده را به همراه مقداری آب گرم درون ظرفی ریخته و تنها برای گرم کردن با قدرت ۶۰ و به مدت ۳ دقیقه درون مایکروویو قرار دهید. پس از دم کشیدن برنج، کشمش را به برنج اضافه کرده و مواد را با هم دیگر مخلوط کنید.

اگر قصد پخت ماکارونی، ماهی، کباب تابه ای یا انواع مواد غذایی را در ماکروفر خود دارید، کلیک نمایید و مقاله طریقه درست کردن غذا در ماکروفر را از دست ندهید.

چگونه می توان از مایکروویو برای درست کردن برنج ته چین استفاده کرد؟

ته چین یکی از انواع غذاهای ایرانی است که به شیوه های مختلفی طبخ می شود. در این بخش به توضیح طرز تهیه برنج ته چین سبزیجات و مرغ در مایکروویو می پردازیم. مواد لازم برای پخت برنج ته چین در مایکروویو عبارت است از:

  • اسفناج ۲۰۰ گرم
  • ۱ عدد سیب زمینی
  • ۱ عدد هویج
  • ۲ پیمانه برنج
  • زعفران دم کرده
  • ۱ قاشق رب انار ملس
  • ۴ پیمانه آب
  • ۱۰۰ گرم مرغ

طرز تهیه برنج ته چین در مایکروویو عبارت است از:

  1. برنج را تمیز کنید و بشویید.
  2. سیب زمینی و هویج را برش کرده و بشویید.
  3. برگ اسفناج را با زدن دکمه steam و قرار دادن قدرت روی ۸۰ و به مدت ۱ دقیقه بخارپز کنید.
  4. سیب زمینی و هویچ را با قدرت ۱۰۰ و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون مایکروویو بخارپز کنید.
  5. برای بخارپز کردن مرغ ابتدا ظرف مخصوص را با مقداری آب پر کرده و مرغ را به همراه نمک و فلفل درون ظرف قرار دهید. وزن مرغ را وارد کنید و دکمه steam دستگاه را فشار دهید. معمولاً زمان پخت مرغ در قدرت ۱۰۰ بین ۱۰ تا ۱۲ دقیقه است.
  6. برنج را مانند روش های قبلی ابتدا به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با مقداری آب درون مایکروویو با قدرت ۱۰۰ قرار دهید.
  7. حال برنجی که آب آن خارج شده است را با زعفران، سیب زمینی، هویج، اسفناج، مرغ و … ترکیب کنید و درون ظرف قرار دهید.
  8. مایکروویو را روی قدرت ۶۰ تا ۸۰ تنظیم کرده و برنج ته چین را به مدت ۱۰ دقیقه درون مایکروویو قرار دهید.

در هنگام پخت برنج در مایکروویو به چه نکاتی باید توجه شود؟

در مطلب فوق به توضیح طرز تهیه برنج در مایکروویو پرداختیم. این طرز تهیه برنج برای بیشتر برندهای مایکروویو یکسان است. در هر صورت ممکن است برخی از نکات در هر مایکروویو متفاوت باشد که از طریق خواندن دفترچه راهنما می توان هر مشکلی را رفع کرد. نکاتی که در هنگام پخت برنج در مایکروویو باید به آن توجه شود عبارت است از:

  • برای تهیه برنج با مایکروویو به هیچ عنوان درب یا وسیله ای روی ظرف قرار ندهید.
  • از پختن برنج بیشتر از ۲ پیمانه پرهیز کنید.
  • در صورت خوب پخته نشدن مواد یا برنج می توانید مجدداً تایم کوتاهی را برای پخت بهتر برنج اختصاص دهید.
هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.