سنسور کثیفی آب در ماشین لباسشویی چگونه کار می کند؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

سنسور کثیفی آب در ماشین لباسشویی، نقش مهمی در میزان تمیز شدن البسه داشته و همان طور که از نامش پیدا است، برای تشخیص میزان کثیفی برای تنظیم فرآیندهای شستشو کابرد دارد. این سنسور شاید در ظاهر یک حسگر ساده باشد اما عملکرد آن بسیار جالب است و همچنین معیوب بودن آن نیز نسانه های زیادی دارد که باید در نظر گرفته شوند. این سنسور بر روی تمام ماشین های لباسشویی وجود ندارد اما اگر دستگاه شما مجهز به این قطعه است باید یک سری نکات را درباره آن بدانید.

بیشتر بخوانید:تعمیرظرفشویی بوش در تهران

سنسور کثیفی آب در ماشین لباسشویی چیست؟

ماشین لباسشویی، مانند هر دستگاه دیگری به صورت مداوم در حال پیشرفت است. این پیشرفت هدفمند در راستای افزایش بهره وری دستگاه است که در این شرایط باید با مصرف آب و مواد شوینده کمتر، لباس ها را به شکل بهتری بشویید. برای این امر امکانات زیادی نیاز است که یکی از مهم ترین این نیازها، سنسور کثیفی آب به شمار می‌رود. این سنسور وظیفه دارد میزان کثیفی آب را بررسی کرده و سپس اطلاعات حاصل را به مادربرد ماشین لباسشویی بفرستد. مادربرد با بررسی این اطلاعات، برنامه شستشو را تغییر می‌دهد. لازم به ذکر است که برخی از انواع پیشرفته دستگاه‌ها، امکان تشخیص کثیفی لباس‌ها و تنظیم برنامه بر این اساس نیز وجود دارد. به این صورت که مادربرد دستگاه می‌تواند با اعمال یک‌ سری پردازش‌ های خاص بر روی اطلاعات به دست آمده از سنسور کثیفی آب ماشین لباسشویی، به میزان کثیف بودن لباس‌ها در هر مرحله از شستشو پی برده و فرایند شستشو را مجددا تنظیم کنید.

سنسور کثیف آب ماشین لباسشویی علاوه بر اینکه در بهبود شرایط شستشو تمیزی لباس ها تاثیر داردمی تواند در کاهش مصرف آب هم تاثیر زیادی داشته باشد.

سنسور کثیفی آب در ماشین لباسشویی چیست؟

عملکرد سنسور کثیفی آب ماشین لباسشویی

سنسورها معمولا عملکرد ساده ای دارند و سنسور کثیفی آب ماشین لباسشویی هم از این قاعده مستثنا نیست. این سنسور که ظاهری U شکل دارد، به یک گیرنده و یک فرستنده مادون قرمز مجهز است. کدری آب موجود بین دو لبه سنسور که همان فرستنده و گیرنده هستند، باعث می‌شود تا شدت نور مادون قرمز تحت تاثیر قرار بگیرد و بر اساس این شدت، سنسور چرخیده و تعداد دور چرخش آن به عنوان اطلاعات به مادربرد ارسال می‌شود. هرچه آب کثیف‌ تر باشد، شدت نور مادون قرمز کم‌ تر می‌شود و در مقابل هرچه آب تمیز‌تر باشد شدت آب نور نیز بیشتر خواهد بود.

در صورتی‌ که این سنسور تشخیص دهد که آب داخل دیگ هنوز کثیف است، لباس‌ها تا ۳ بار دیگر آب کشی می‌شوند و در این شرایط می‌توان مطمئن بود که لباس‌ها به خوبی تمیز خواهند شد.

در حالت کلی از لحظه شروع آب‌کشی، این سنسور به صورت زیر عمل می‌کند:

  1. قسمتی از سنسور که وظیفه فرستادن اطلاعات را دارد، به گیرنده پرتو ماورا بنفش ارسال می‌کند.
  2. آلودگی و کثیفی‌های داخل آب، مانعی برای ارسال پرتو‌ها بوده و در نتیجه سرعت ارسال و دریافت را کند می‌کند.
  3. برد الکتریکی تعداد دفعات ارسال پرتو‌های فرابنفش را در خود ذخیره می‌کند؛ اگر این تعداد دفعات از حد استاندارد کمتر باشد، نشان‌دهنده آلودگی آب است.
  4. سنسور کثیفی آب در ماشین لباسشویی چگونه کار می کند؟
  5. در این شرایط تعداد دفعات آب کشی بیشتر خواهد شد.
  6. این روند تا زمانی که تعداد دفعات پرتوها از قطب فرستنده در حد استاندارد قرار نگیرد ادامه پیدا می کند. بعد از اتمام مرحله برنامه شک کن فعال خواهد شد.

عملکرد سنسور کثیفی آب ماشین لباسشویی

علائم معیوب بودن سنسور کثیفی آب ماشین لباسشویی

گرچه که عملکرد سنسور کثیفی آب در ماشین لباسشویی بسیار ساده ایت، اما باید دقیق باشد تا اطلاعات اشتباه به مادربرد ارائه نشده و فرآیند ها به شکل نادرست تنظیم نشوند. در این بین تنها دو عامل می تواند دقت سنسور را پایین بیاورد، یکی بی کیفیت بودن سنسور است و دیگری معیوب بودن آن، در صورت وجود مشکل دوم باشد با تعمیر کار ماشین لباسشویی تماس بگیرید.

معیوب بودن سنسور کثیفی آب ماشین لباسشویی می تواند یکی از علل علت لک شدن لباس در ماشین لباسشویی و راهکار جلوگیری از ان باشد. علائم دیگر آن در زیر گفته شد:

  • تمیز نشدن لباس‌ها به میزان لازم
  • کثیف شدن بیش از اندازه آب به نحوی که از بیرون قابل مشاهده باشد
  • سنسور کثیفی آب در ماشین لباسشویی چگونه کار می کند؟

علاوه بر موارد مذکور، در برخی از ماشین‌های لباسشویی که دارای سیستم عیب یابی پیشرفته‌ای هستند، در صورت معیوب بودن سنسور کثیفی آب هشدارهایی روی مانیتور دستگاه یا موبایل متصل به دستگاه ارسال می‌شود.

در این بین لازم به ذکر است که سنسور کثیفی آب ماشین لباسشویی تنها در برنامه شستشوی خودکار فعال می‌شود و در برنامه‌های عادی عملکردی نخواهد داشت و نباید این موضوع را به اشتباه به عنوان خرابی سنسور در نظر بگیرید.

علائم معیوب بودن سنسور کثیفی آب ماشین لباسشویی

مزایای عملکرد سنسور تشخیص کثیفی آب

با توجه به اینکه این سنسور تنها در حالت شستشوی خودکار فعال است، معمولا برای افراد سوال می‌شود که با فعال کردن این برنامه این سنسور را فعال کنیم یا نه؟ خب در درجه اول این موضوع بستگی به شرایط لباس شما دارد؛ به عنوان مثال، نحوه شستشوی پالتو در ماشین لباسشویی خاص و متفاوت است و باید حتما با تنظیمات اختصاصی انجام شود و نه با شستشوی خودکار. اما در صورتی‌که نیاز زیادی به تنظیم دستی برنام شستشو وجود نداشته باشد، با فعال کردن شستشوی خودکار و بهره بردن از عملکرد این سنسور، می‌توان مطمئن باشید که لباس هایتان با کمترین میزان مصرف آب به تمیز‌ترین شکل ممکن شسته خواهند شد.

سنسور کثیفی آب در ماشین لباسشویی چگونه کار می کند؟

جمع بندی

سنسور کثیفی آب در ماشین لباسشویی یکی از قطعات برای شناسایی تعداد دفعات آبکشی برای شستشوی تمیز لباس ها است. این قطعه که در ماشین های لباسشویی جدید پیاده سازی شده، نقش مهمی در تمیزی لباس ها است. این قطعه که در ماشین لباسشویی جدید پیاده سازی شده، نقش مهمی در تمیزی لباس ها داشته و می تواند در افزایش طول عمر دستگاه نیز موثر باشد. چون از آبکشی طولانی مدت لباس های تمیز جلوگیری خواهد کرد. سنسور به برد الکتریکی متصل بوده و سرعت دریافت اشعه های ارسال شده از قطب فرستنده به گیرنده در آب های کثیف کاهش پیدا می کند. تعداد دریافت اشعه های ارسال شده از قطب فرستنده به گیرنده در آب های کثیف کاهش پیدا می کند. تعداد دریافت اشعه کم توسط گیرنده سیگنال مهمی برای برد است تا تعداد دفعات شستشو را بیشتر کند.

 

تماس با ما

 

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.