روش صحیح استفاده از ماشین ظرفشویی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

نحوه استفاده از ماشین ظرفشویی : ماشین ظرفشویی یکی از لوازمات آشپزخانه می‌باشد که تا حدودی زندگی انسان‌ها را آسان‌تر کرده است. این دستگاه با انرژی برق عمل می‌کند و از ابزراهای الکتریکی به شمار می‌رود. با صنعتی شدن کشورها و نیز افزایش خانم‌های شاغل، استفاده از ماشین ظرفشویی تا حد زیادی افزایش پیدا کرده و به یکی از مهم‌ترین ابزارهای موجود در خانه‌ها تبدیل شده است؛ به طوری که در سال‌های اخیر در اکثر جهزیه‌ها نیز مشاهده می‌شود. مدل‌های ماشین ظرفشویی شامل رومیزی، توکار و ایستاده است که هر کدام ابعاد و اندازه‌های متفاوت دارند. طریقه استفاده از ماشین ظرفشویی بسیار ساده و راحت است و ما قصد داریم در این مقاله به آموزش استفاده از ماشین ظرفشویی بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

نحوه استفاده از ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی به طور خودکار عمل می‌کند؛ یعنی شما کافیست که ظروف کثیف را داخل ماشین ظرفشویی بچینید و با روشن کردن آن، شست و شوی ظرف‌های خود را به دستگاه بسپارید. در قسمت‌های پایین در مورد نحوه استفاده از ماشین ظرفشویی بیشتر توضیح خواهیم داد

طرز استفاده از ماشین ظرفشویی

شما وقتی ماشین ظرفشویی مناسب خود را انتخاب کرده و خریداری نمودید، باید آن را در جایی مناسب و راحت قرار دهید تا بتوانید به آسانی از آن استفاده کنید. اغلب جای ماشین‌های ظرفشویی را در آشپزخانه‌ها و نزدیک به سینک ظرف شویی و یا اجاق گاز تعبیه می‌کنند؛ اما به علت جاگیر بودن این دستگاه، می‌توان آن را در تراس یا حتی انباری‌های کوچک ( که در گوشه‌ای از خانه و یا آشپزخانه‌ها هستند) قرار داد. کار با ماشین ظرفشویی بسیار ساده است. در این قسمت از مقاله میخواهیم به شرح این موضوع بپردازیم.

برای استفاده از ماشین ظرفشویی مراحل زیر را باید طی کنید:

  1. در ابتدا، شما باید ظروف کثیف خود را در ماشین ظرفشویی بچینید. دقت کنید که ظروف را به ترتیب و حتما در جای خود قرار دهید. (در مورد چینش ظروف در ماشین ظرفشویی، در قسمت‌های جلوتر صحبت خواهیم کرد. )
  2. در این مرحله باید قرص، مایع و یا پودر مخصوص ماشین ظرفشویی را در محفظه مخصوص خود بریزید. در برخی از موارد، مواد شوینده‌ای که برایتان نام بردیم در فرمولاسیون خود، نمک مخصوص ماشین ظرفشویی برای نرم کردن آب سخت نیز دارد؛ اما ممکن است که محصولی که تهیه کرده اید، فاقد نمک باشد. بنابراین لازم است که علاوه بر شوینده، نمک مخصوص نیز اضافه نمایید.
  3. حال باید نسبت به حجم ظرف‌ها و میزان کثیفی آن‌ها، برنامه مناسب را برای شستن ظروف انتخاب کنید.
  4. در مرحله آخر نیز پس از اینکه درب ماشین ظرفشویی را بستید، آن را روشن نمایید.

بیشتر بخوانید:ارور ماشین ظرفشویی ال جی

نحوه عملکرد ماشین ظرفشویی

کار شما تمام شد. حال نوبت دستگاه است که شست و شوی ظرف‌ها را شروع کند. در پایین به طرز عملکرد ماشین ظرفشویی می‌پردازیم.

  • وقتی ماشین ظرفشویی را روشن کردید، در اولین مرحله دستگاه خود را به میزان مناسب از آب پر می‌کند.
  • سپس دما آب را بالا برده و به دمای مناسب می‌رساند. (به وسیله‌ی دماسنجی که دارد، دما را تنظیم می‌نماید. )
  • در این مرحله، محلول آب و شوینده را به وسیله‌ی فواره‌ها به ظروف می‌پاشد تا آلودگی ها را از آن‌ها بزداید.
  • سپس آب کثیف و آلوده را خارج می‌کند.
  • به منظور آب کشی ظروف، دوباره به کمک فواره‌ها آب را به ظروف می‌پاشد تا مواد شوینده به خوبی از روی ظرف‌ها پاک شوند. و بار دیگر آب موجود را خارج می‌کند.
  • در آخر نیز هوای گرم را درون خود به گردش درمی‌آورد تا ظرف‌ها کاملا خشک شوند.
نحوه استفاده از ماشین ظرفشویی

نحوه چینش ظروف در ماشین ظرف شویی

در قسمت‌های بالا گفتیم که یکی از کارهای مهم در نحوه استفاده از ماشین ظرفشویی این است که ظروف را به ترتیب بچینید؛ حال در این قسمت می‌خواهیم راجع به چینش ظروف در ماشین ظرفشویی صحبت کنیم.

  • در ابتدا توجه داشته باشید که بهتر است از قرار دادن ظروف آلومینیومی، مسی، نقره‌ای و ظروفی که با طلا آبکاری شده اند، در ماشین ظرفشویی جلوگیری کنید؛ چون ممکن است باعث آسیب رسیدن به آن‌ها شود.
  • در مورد نحوه استفاده از ماشین ظرفشویی و برای قرار دادن ظروف در آن، بهتر است که بشقاب‌ها و درهای قابلمه در سبد پایینی قرار بگیرند و روی آن‌ها به سمت وسط ماشین باشد. همچنین ظروف گود مانند کاسه‌ها، قابلمه و غیره را نیز در سبد پایینی و به صورت مورب قرار دهید تا به خوبی آب درون آن‌ها رفته و تمیز شوند.
  • ظروف بزرگ مانند دیس‌ها را بهتر است در کناره‌های ماشین بگذارید تا محلول آب و شوینده به خوبی به دیگر قسمت‌های ماشین و سبد بالایی برسد.

 

  • ظرف‌هایی مانند پیش دستی، نعلبکی، فنجان و لیوان و نیز ظروف پلاستیکی که نسبتا ظریف‌تر هستند، باید در سبد بالایی قرار بگیرند. دقت کنید که لیوان‌ها را به هم نچسبانید تا آب بتواند از کناره‌های آن عبور کند و عمل شست و شو کامل انجام گیرد و نیز احتمال شکستگی آن‌ها از بین برود.
  • قاشق و چنگال را نیز در سبد مخصوص خود قرار دهید. البته باید توجه کنید که ارتفاع آن‌ها به گونه‌ای نباشد که مانع بسته شدن درب ماشین ظرفشویی شود. به همین دلیل کف‌گیر و ملاقه را نمی‌توانید در سبد قاشق و چنگال قرار دهید؛ پس آن‌ها را به صورت خوابیده و رو به پایین در سبد بالایی بگذارید. البته در برخی از ماشین‌های ظرفشویی، سبد قاشق و چنگال به صورت ایستاده نیست، بلکه به صورت خوابیده بوده و دیگر نگران بسته نشدن درب ماشین خود نخواهید بود.
کار با ماشین ظرفشویی

نکاتی که هنگام کار با ماشین ظرفشویی باید رعایت کنید

چند نکته ریز و بسیار مهم در استفاده از ماشین ظرفشویی وجود دارد که به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

  • در ابتدا باید بگوییم که چیدمان ظروف در دستگاه بسیار مهم است؛ پس آن را جدی گرفته و طبق چیزی که در بالا برایتان گفتیم و در دفترچه‌های راهنما وجود دارد عمل کنید.
  • حتما تکه‌های غذا و یا هر چیز دیگری که روی ظرف‌های شما هستند را پاک کنید؛ زیرا ممکن است این تکه‌ها به قسمت سینی پایین ماشین ظرفشویی رفته و باعث شوند که راه خروجی آب بسته شود؛ حتی ممکن است در قسمت‌هایی گیر کنند و در نتیجه کاهش کارکرد دستگاهتان را سبب شوند.
  • اگر از مایع ماشین ظرفشویی استفاده کنید، باید مایع جلادهنده و نمک مخصوص ماشین ظرفشویی را نیز جداگانه تهیه کرده و هرکدام را در زمان مناسب و جایگاه مخصوص خود مصرف نمایید. اما اغلب قرص‌های ماشین ظرفشویی، شامل هر سه مورد (شوینده، جلا دهنده و نمک) می‌باشد که به آن‌ها “قرص فول” می‌گویند. پس استفاده از قرص فول، بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

 

  • باید بگوییم که به هیچ عنوان از مایع ظرفشویی معمولی و یا نمک‌های طعام دانه درشت برای ماشین ظرفشویی استفاده نکنید؛ زیرا این کار منجر به آسیب رسیدن به دستگاه شما و تمیز نشدن ظرف‌هایتان خواهد شد. (استفاده از مایع ظرفشویی معمولی که مخصوص ماشین ظرفشویی نیست، باعث می‌شود که کف زیادی تولید شود و به خوبی از روی ظروفتان پاک نشود؛ حتی ممکن است که مجبور شوید یک بار دیگر ظرف‌های خود را با دست و یا با همان ماشین آبکشی نمایید. )
  • ماشین ظرفشویی نیز مانند دیگر وسایل، وقتی که بنا بر ظرفیتی که دارد پر شود، (نه اینکه بیش از اندازه پر شود و یا جای خالی زیادی داشته باشد) نتیجه بهتری خواهد داشت و ظرف‌ها را بهتر تمیز خواهد کرد.
  • نسبت به اینکه ظرف‌ها چه میزان کثیف هستند و چه حجمی از دستگاه شما را پر کرده اند، بهترین برنامه را برای شست و شوی آن‌ها انتخاب کنید.
  • در نحوه استفاده از ماشین ظرفشویی و نگهداری خوب از آن، دقت کنید که حداقل هر ۶ ماه یک بار، باید برای جرم گیری دستگاه خود اقدام کنید.
  • سرویس سالیانه ماشین ظرفشویی، طول عمر و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد و یکی از شروط نگهداری دستگاه است.
  • بهتر است که هنگام کار با ماشین ظرفشویی چیزی روی آن قرار ندهید. (اگر ماشین ظرفشویی شما رومیزی است)
کار با ماشین ظرف شویی

 

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.