راهنمای تعمیر سیستم دیفراست یخچال

راهنمای تعمیر سیستم دیفراست یخچال

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

یخچال فریزرها که از وسایل مهم و جدا نشدنی آشپزخانه به شمار می‌روند، سالها است که در نگه‌داری مواد غذایی به بشر کمک کرده­ و می‌کنند. حتما به خاطر دارید که از یخچال‌های قدیمی گرفته تا امروزی، همه به دلیل رطوبت ایجاد شده از مواد غذایی و سرما، باعث ایجاد برفک می‌شوند. از این رو در یخچال‌های امروزی از سیستم یخ‌زدایی برفک‌ها که به سیستم‌های دیفراست و نوفراست معروف هستند؛ استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا ضمن آشنایی با دیفراست به راهنمای تعمیر سیستم دیفراست یخچال نیز بپردازیم.

مقاله: تعمیر یخچال ساید

دیفراست یخچال چیست؟

دیفراست که به معنی یخ‌زدایی است، برای آب کردن برفک‌های اواپراتور یا همان پنل خنک‌کننده در بعضی از سیستم‌های تبرید مانند: یخچال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم در واقع وظیفه از بین بردن برفک‌های ناشی از رطوبت مواد غذایی را برعهده دارد. در یخچال‌های قدیمی برای از بین بردن برفک یخچال‌ها افراد مجبور به خاموش کردن یخچال بودند تا برفک‌های ایجاد شده در یخچال آب شده و از بین بروند. از آنجایی که این کار بسیار وقت گیر بود و موجب باز شدن یخ مواد غذایی و همچنین فاسد شدن آنها می‌شد، تولیدکنندگان با اضافه کردن قطعاتی به یخچال‌ها به عنوان سیستم دیفراست درصدد رفع این مشکل برآمدند. از این رو یخچال‌های بدون برفک وارد بازار شدند.

حال ساختاری که این گونه یخچال‌ها دارند به این صورت است که ممکن است برفک در این یخچال‌ها تولید شود؛ اما به دلیل قرار گرفتن در پشت کاور، این برفک‌ها قابل مشاهده نیستند و فقط با برداشتن کاور می‌توان برفک یخچال را مشاهده کرد.

مقاله: تعمیر یخچال ال جی

اجزا و قطعات تشکیل‌دهنده سیستم دیفراست یخچال

اجزا و قطعاتی که سیستم دیفراست یخچال را تشکیل می‌دهند، عبارتند از:

  • اواپراتور
  • ترموفیوز
  • ترمودیسک
  • تایمر دیفراست
  • سنسور دیفراست
  • المنت جداری و درین

نحوه عملکرد سیستم دیفراست یخچال

پس از آشنایی با قطعات این سیستم باید گفت که هر کدام از این قسمت ها کارکرد مهمی در این سیستم دارند. سنسور دیفراست دمای اطراف اواپراتور را اندازه گیری می کند و آن را به مادربرد یخچال می فرستد. این سنسور به المنت می گوید که بسته به مدل یخچال در دمای مشخصی روشن یا خاموش شود. این سنسور در دمای خاصی با توجه به مدل یخچال، دستور روشن و یا خاموش شدن المنت را می‌دهد. همچنین زمانی که دما تا حدی زیاد پایین بیاید، سنسور دستور روشن شدن هیتر برای آب کردن برفک را صادر می‌کند و پس از اتمام این فرآیند، دستور خاموش شدن هیتر صادر می‌گردد. ترموفیوز نیز در این سیستم وظیفه کنترل هیتر المنت را در جهت جلوگیری از گرم شدن بیش از اندازه، بر عهده دارد. علاوه بر این، ترمودیسک وظیفه اتصال و قطع جریان ورودی به هیتر را بر عهده دارد.

مقاله: تعمیر یخچال بوش

۵ علت خرابی سیستم دیفراست یخچال 

یکی از ایراداتی که ممکن است در کارکرد این نوع یخچال‌ها به وجود بیاید، دیفراست نکردن و در نتیجه کاهش سرمای فضای داخلی یخچال است. که این ایرادات می‌تواند وابسته به دلایلی باشد. از علل خرابی سیستم دیفراست یخچال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم شدن تدریجی دمای یخچال فریزر
  • احساس صدای زیاد در یخچال
  • بالا رفتن دمای یخچال فریزر یا یکی از آنها
  • جمع شدن یخ، برفک در یخچال فریزر
  • کار نکردن فن یخچال فریزر

علاوه بر این خرابی هر یک از قطعات سیستم دیفراست، موجب ایجاد برفک در یخچال فریزر می‌شود. در صورت بروز هر یک از این مشکلات در یخچال فریزر برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی و همچنین آسیب نرسیدن به قطعات دیگر دستگاه باید مشکل سریعا بررسی و رفع گردد.

مقاله: عیب یابی یخچال فریزر ال جی در خانه

راهنمای تعمیر سیستم دیفراست یخچال

در برخی موارد که امکان تعمیر سیستم یخ زدایی یخچال وجود ندارد، نیاز به تعویض دیفراست یخچال می باشد. اما قبل از اینکه بخواهید این قطعه را در یخچال تعویض کنید، خوب است بدانید که گاهی خرابی در این سیستم ناشی از خود این قطعه نیست و سایر قطعات نیز بر روی این قطعه تاثیر می گذارند. در این قسمت از راهنمای تعویض یخچال، قطعاتی را معرفی کنیم که عملکرد آنها بر عملکرد یخ زدایی یخچال تاثیر می گذارد.
  • المنت های یخچال
  • سنسور یخچال
  • ترموفیوز یخچال
  • تایمر یخچال
  • برد الکترونیکی یخچال

چک کردن خرابی المنت در هنگام تعمیر دیفراست یخچال

برای چک کردن قطعات بهتر است که اول به سراغ المنت موجود در سیتسم دیفراست بروید. از آنجایی که کار المنت آب کردن برفک اواپراتور است، در صورتی خرابی این قطعه سیستم دیفراست با مشکل مواجه می‌شود.

برای اطمینان از درستی آن، لازم است که المنت را تست نمایید. برای این کار اتصالات آن به سیم‌ها را بررسی کنید. سیم‌هایی که به المنت متصل شده‌اند را از المنت جدا و دو سر آن را با اهم‌متر اندازه بگیرید. در صورتی که اهم‌متر عددی غیر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ اهم را نشان می‌داد، می‌توان گفت المنت به مشکل خورده و باید تعویض گردد.

مقاله: علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک

بررسی خرابی سنسور دیفراست یخچال

قطعه دیگری که باید در این سیستم چک بشود، سنسور دیفراست است. این سنسور که در کنار اواپراتور قرار گرفته است، باید مقاومتی بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ اهم را نشان دهد. در صورتی که مقاومت این قطعه را اندازه‌گیری کرده و به این عدد نرسیدید. باید به خراب بودن سنسور دیفراست شک کنید. با تعویض این سنسور در صورتی که دیگر قطعات سالم باشند، مشکل دیفراست برطرف می‌گردد.

بررسی خرابی ترموفیوز در هنگام تعمیر دیفراست یخچال

این قطعه که یک فیوز حرارتی است؛ کار المنت را تحت نظر دارد. در صورتی که المنت به هر دلیل بعد از آب کردن برفک‌ها خاموش نشود و دمای آن قسمت بیش از ۷۰ درجه شود، این فیوز حرارتی می‌سوزد و المنت را از مدار خارج می‌کند. در صورتی که متوجه شدید ترموفیوز سوخته است ضمن اینکه باید آن را تعویض کنید، باید مواردی که موجب خارج نشدن المنت از مدار شده است را نیز مورد بررسی قرار دهید. سنسور دیفراست، تایمر دیفراست یا برد الکترونیکی می‌توانند در خارج نشدن المنت از مدار نقش داشته باشند.

مقاله: چرا رطوبت داخل یخچال زیاد است؟ |بررسی کامل مشکل

خرابی تایمر و منجر شدن آن به از کار افتادن سیستم دیفراست یخچال

خرابی تایمر نیز از دیگر دلایلست که می‌تواند باعث اختلال در سیستم دیفراست شود. برای تست تایمر پیچ‌هایی که تایمر دیفراست را به یخچال فیکس کرده؛ باز کنید. سیم‌های آن را جدا کرده و با مولتی تستر آن را تست کنید. مولتی تستر باید روی x1 قرار داشته باشد. یکی از میله‌هایی که منطبق با سیم سفید است را لمس کنید. میله را به سه ترمینال متصل نگه دارید. اهم‌ها باید حداقل روی یک یا در نزدیکی صفر و احتمالاً دو جفت پایانه باقی بمانند و حداقل یکی از این پایانه‌ها باید در حالت بی‌نهایت تست گردد. در صورتی که صدای کلیک را با چرخاندن سوئیچ تایمر در جهت عقربه‌های ساعت شنیدید. باید دیگر پایانه‌ها را نیز تست کنید. آنهایی که در صفر اهم مانده‌اند، اکنون باید در بی‌نهایت تست شوند. اگر هر یک از آنها کار نکرد، باید تایمر جدید جایگزین شود.

مقاله: تعمیر ساید

ارتباط خرابی برد الکترونیکی با خرابی دیفراست یخچال

اگر تمامی مراحل بالا را طی کرده و به صحت و سلامتی این قطعات پی بردید، می‌توان گفت که مشکل از برد الکترونیکی است که باید تعمیر و یا تعویض گردد.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.