دلایل ریزش آب یخچال

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

در این مقاله سعی شده است که دلایل ریزش آب از یخچال به طور کامل توضیح بدهیم. از جمله دلایلی که باعث ریزش آب کف یخچال و داخل آن می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انسداد لوله تخلیه

جمع شدن آب در داخل یخچال معمولاً به دلیل انسداد لوله تخلیه آب است. تمامی فریزر هایی که برفک نمیزنند ، یک چرخه یخ زدایی دارند که برفک و یخی را که ممکن است روی سیم پیچ های اپراتور به وجود بیایند را ذوب میکند. و آبی که به دلیل ذوب شدن این یخ ها به وجود می آید ، به داخل یک ظرف یاسینی که در خارج از یخچال فریزر ، معمولاً در زیر یخچال فریزر و نزدیک کمپرسور قرار دارد هدایت می‌شود. بعضی اوقات نیز ممکن است ، انسداد لوله تخلیه آب یخچال با کیسه های پلاستیکی ، یخ یا ذرات غذا ، به وجود بیاید که موجب جمع شدن آب در یخچال می شود و در نهایت باعث ریزش آب داخل یخچال خواهد شد.

برای برطرف کردن این مشکل روش های متعددی وجود دارد. اولین کاری که شما باید بکنید این است که ، این مکان دقیق لوله تخلیه دستگاه را جستجو کرده و آن را پیدا کنید. محل دقیق این لوله معمولاً در کف دستگاه و پشت کشوهای فریزر یخچال قرار دارند. اگر نتوانستید محل دقیق آن را پیدا کنید ، می توانید از دفترچه راهنمای یخچال خود کمک بگیرید.

یکی دیگر از راه های رفع انسداد لوله تخلیه یخچال ، این است که در داخل لوله مقداری آب گرم بریزید. چراکه در بیشتر موارد معمولاً تکه های یخ در این لوله ها باعث انسداد آن می شوند.

اگر در مسیر لوله ذرات غذا و یا شیء دیگری گیر کرده باشد ، شما می توانید از مخلوط آب و جوش شیرین استفاده کرده و آن را داخل لوله بریزید تا مسیر لوله باز شود.

  • لاستیک درب یخچال

یکی دیگر از دلایل ریزش آب یخچال ، به لاستیک درب یخچال مربوط می شود. وجود هرگونه ذرات غذا و یا گرد و خاک می تواند مانع محکم بسته شدن درب یخچال شود. که این امر افزایش چگالی و در نتیجه آب دادن یخچال را به دنبال خواهد داشت. اگر به علت پوسیده شدن و یا خراب بودن درزگیرهای درب یخچال ، هوای بیرون وارد یخچال شود ، باعث می‌شود تا در یخچال فریزر بیش از حد رطوبت ایجاد شود ، که در نهایت باعث می شود تا آب اضافی به داخل سینی تخلیه ریخته شود و از آنجا به بیرون از یخچال رفته و بر روی زمین سرریز شود.

برای اینکه متوجه شوید ، علت آب دادن یخچال شما ، لاستیک درب یخچال می باشد راه هایی وجود دارد :

اگر لاستیک به طور کامل به درب یخچال متصل نباشد، برای رفع این مشکل شما می توانید پلاستیک را با آب داغ مالش دهید تا سفت شدگی آن برطرف شود. یا می توانید از وازلین برای درز بندی لاستیک ها کمک بگیرید. اگر با این راهنمایی ها نیز مشکل شما برطرف نشد ، لاستیک جدیدی تهیه کنید و آن را جایگزین لاستیک قدیمی نمایید. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که چک کنید ، آیا تمامی پیچ و مهره هایی که در را روی یخچال فریزر نگه می‌دارند محکم هستند یا خیر؟

بیشتر بخوانید:ده دلیل خنک نشدن یخچال

کج بودن یخچال به سمت جلو نیز باعث می‌شود تا درب یخچال به صورت درست بسته نشود. برای رفع این مشکل شما می توانید پایه‌های یخچال را برای تراز شدن تنظیم کنید.

  • وجود مشکل در یخساز و یا آب سرد کن یخچال

ممکن است اتصالات لوله های آب به یخ ساز یخچال شل شود. همچنین امکان دارد که پیچ و مهره ها با گذشت زمان دچار ترک خوردگی و فرسودگی شوند ، این موارد می توانند باعث ریزش آب یخچال شوند. همچنین امکان دارد که شلنگ های پلاستیکی سوراخ شوند ، ترک بخورند و یا تحت فشار دچار پیچ خوردگی شوند. که در نهایت منجر به جمع شدن آب در یخچال می شود.

اگر ریزش آب از قسمت زیر جلوی یخچال و یا پشت آن است است و مشکل از سینی تخلیه نباشد ، شما باید لوله آب منتهی به یخ ساز را که معمولاً در قسمت بیرونی یخچال قرار دارد ، از نظر وجود نشانه های رطوبت چک کنید. اگر مشکل از شلنگ آب سرد کن یا یخ ساز باشد ، آب از آن چه که خواهد کرد و به کف زمین جاری خواهد شد.

برای رفع این مشکل شما باید شلنگ یخچال را تعویض کنید. حتی ممکن است نیاز باشد که اتصالات را هم عوض کنید. بعد از اینکه شلنگ جدید را نصب کردید ، اتصالات را محکم کنید تا ریزش آب دوباره به وجود نیاید. البته به شما پیشنهاد میکنیم برای انجام این کار از سرویس کار یخچال کمک بگیرید.

  • ایجاد برفک و یخ در اطراف اپراتور

یکی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند برای یخچال شما رخ دهد ، ایجاد برفک و یخ در اطراف سیم پیچ های اپراتور می باشد. ایجاد چنین مشکلی می تواند باعث کاهش تبادل گرما در فریزر شده و در نهایت دلیل آب شدن یخ ها و ریزش آب حاصل از جمع شدن آنها شود. یکی از نشانه‌های ایجاد چنین حالتی برای دستگاه ، کاهش دما و عدم سرمایش مناسب در یخچال می باشد.

برای برطرف کردن این مشکل ، شما باید بررسی کنید که آیا کمپرسور به درستی کار می‌کند یا خیر؟ پوشش اپراتور را برداشتید و مشاهده کردید که بر روی آن یخ موجود است ، فرایند یخ زدایی میتواند در حل این مشکل به شما کمک کند. بنابراین ، حل این مسئله تنها توسط تعمیرکار حرفه ای یخچال امکان پذیر است.

توجه داشته باشید که اگر نکات ایمنی را رعایت نکنید ، برای شما خطرات جانی به دنبال خواهد داشت.

  • سینی تخلیه یخچال

تمامی یخچال های بدون برفک دارای یک سینی تخلیه هستند که نزدیک به کمپرسور و یا در زیر یخچال قرار دارند ، آب حاصل از چرخه یخ زدایی در آن جمع شود. در حین چرخه یخ زدایی ، یخچال آب را به داخل سینی تخلیه می ریزد و سپس این آب با گرمای کمپرسور یخچال تبخیر می شود. در طول زمان ، سینی می تواند دچار شکستگی شود که در نهایت باعث ریزش آب یخچال خواهد شد.

برای راه حل این مشکل ، توجه داشته باشید که اگر سینی تخلیه جابجا شده است ، آنرا درست کنید. اما اگر دچار شکستگی شده است ، سینی تخلیه نیاز به تعویض دارد و باید با یک سینی جدید جایگزین شود.

  • شیر ورودی آب یخچال

ریزش آب از پشت یخچال فریزر نشان دهنده این است که لوله آب نشتی دارد. برای حل مشکل آب دادن پشت یخچال ، شما باید یخچال فریزر را از برق بکشید و لوله آبی که از دیوار به یخچال می‌آید را مورد بررسی قرار دهید.

امکان دارد پیچ باز و بسته کردن شیر آب هم چک کند. همه لوله های جریان آب را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ کدام از آنها سوراخ نشده باشند. همچنین مطمئن شوید که لوله آب از جای خود در نرفته باشند. اگر متوجه شدید که لوله ها سوراخ شده اند ، آنها را تعویض کنید تا ریزش آب از پشت یخچال برطرف شود.

جمع شدن آب در زیر جامیوه ای

یکی از مشکلاتی که به وفور به وجود می‌آید ، جمع شدن آب در کف یخچال و زیر جامیوه ای می باشد ، که می تواند از مهمترین دلایل ریزش آب داخل یخچال به محیط بیرون باشد. ایجاد چنین مشکلی در یخچال‌ها می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. اما یکی از رایج ترین دلایل آن ، وجود مشکل در قطعه سیستم دیفراست میباشد.

بنابراین باید بدانید که برای برطرف کردن و تعمیر چنین مشکلی ، نیاز به یک تکنسین و تعمیرکار حرفه ای و مجرب است ، چرا که برای تعمیر آن باید کاور دستگاه جدا شود ، و قطعات مورد بررسی و تست سلامت قرار بگیرند ، و در صورت وجود عیب در آنها تعمیر شوند.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.