تاری تصویر در تلویزیون چیست و چه زمانی اهمیت دارد ؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

تاری تصویر در تلویزیون چیست ؟ مقداری تاری موجد در تصاویر و در زمان حرکات سریع است.

تاری تصویر در تلویزیون چه زمانی اهمیت دارد ؟ برای تماشای ورزش و بازی های ویدیویی اهمیت زیادی دارد.

تاری تصویر چه زمانی اهمیت دارد ؟

 برای اکثر تلویزیون ها، تاری تصویر یک مشکل بالقوه فقط در ورزش و بازی‌های ویدئویی است و این به دلیل حرکت سریع ذاتی این دو محتوا است. در هنگام تماشای فیلم و تلویزیون معمولی ، به دلیل کم بودن میزان فریم و سرعت شاتر آهسته دوربین، به ندرت شاهد تاری حرکات غیر از آنچه در خود فیلم وجود دارد، خواهید بود.

نمایش چگونگی تاری تصویر در تلویزیون

تاری بیش از حد در تصاویر قابل توجه است ، و می تواند ظاهر حرکت در تلویزیون را خراب کند. در واقع هیچ کس نمی خواهد یک تصویر دنباله دار را تماشا کند و فراتر از آن تلویزیون هایی هستند که به وضوح، تاری زیادی دارند. میزان تاری که برای هر شخص قابل قبول خواهد بود شخصی است و یا متفاوت است به طوریکه بعضی افراد نسبت به دیگران حساس تر هستند.

چگونگی ازمایش انجام شده روی تلویزیون ها

چگونگی ازمایش تاری تصویر در تلویزیون

برای اینکه تاری تصویر به خوبی قابل تشخیص باشد. در حالیکه عکس لگو در سرار صفحه نمایش در حال حرکت بود از یک دوربین حرفه ای عکاسی برای گرفتن عکس از لوگو استفاده شده است. نتایج عکس ها چیزی است که انتظار می رود چشم شما هنگام تماشای یک شیئ در حال حرکت ان را ببیند، هرچند که این یک نمایش کامل نیست اما حداقل یک مثال مفید است. در این ازمایش آرم در سراسر صفحه با سرعت ۹۶۰px در هر ثانیه، و با سرعت فریم ۶۰ فریم در ثانیه حرکت میکند. دوربین در طول ریل با همان سرعت حرکت کرده و یک عکس با سرعت شاتر ۱/۱۵ ثانیه گرفته تا تمام جزئیات ثبت شود

زمان پاسخ دهی ۱۰۰%

تاثیر زمان پاسخدهی در تاری تصویر در تلویزیون

۳۳.۳ ms response time

زمان پاسخ دهی چیست؟

مقدار زمانی است که طول می کشد تا پنل تلویزیون از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر کند. اگر زمان پاسخ دهی طولانی باشه پیکسل ها نمی‌توانند با اشیاء متحرک هماهنگ شوند، بنابراین شما یک دنباله طولانی از تاری که پشت سر اشیاء در حال حرکت وجود دارد را می‎توانید ببینید. در تصاویر زیر، شما می توانید زمان پاسخ طولانی (سمت چپ) را با زمان پاسخ دهی کوتاه (سمت راست) مقایسه کنید، و شما می توانید ببینید که تفاوت این دو بسیار زیاد است.

زمان پاسخدهی و تاثیر ان بر تاری تصویر در تلویزیون

زمان پاسخ دهی چیست : میزان سرعت پیکسل ها در تغییر کامل از یک رنگ به رنگ دیگر است.

چه وقت مهم است ؟ در هنگام حرکات سریع

زمان پاسخ دهی خوب : ۲۰ ms 

تفاوت قابل توجه : ۱۰ میلی ثانی

Motion Blur چه زمانی ایجاد می شود ؟

تاری تصویر در تلویزیون زمانی اتفاق می‌افتد که کریستال‌های مایع (عنصر فعال در LCD) نتواند جهت و مسیر انتقال خود را با سرعت لازم تغییر دهند. این تغییر جهت، زمانی لازم است که تصویر از یک فریم به فریم دیگر عوض می‌شود چون استاندارد تعداد فریم در ثانیه ۶۰ فریم است، شفافیت نور منتقل شده هر پیکسل می بایست در مدت زمان ۱۶.۷ میلی ثانیه (یک شصت ام ثانیه) کاملا بروز شود. اگر این عمل بیشتر از این زمان به طول بکشد تصویر با مقداری تاخیر نمایش داده می‌شود که باعث لکه‌دار شدن و یا تاری تصویر در تلویزیون می‌شود و با گرفتن عکس از یک فیلم در حال نمایش می‌شود ان را امتحان کرد.

بیشتر بخوانید:Image Flicker در تلویزیون

چطور میتوانیم تصویری با حداقل تاری را از تلویزیون دریافت کنیم ؟

بیشتر قابلیت‌ها که در عملکرد حرکتی تلویزیون تاثیر دارند، ثابت هستند. به عنوان مثال، زمان پاسخ دهی را نمی توان از طریق تنظیمات تغییر داد، بنابراین تاری تصویر در تلویزیون نمی تواند بهبود پیدا کند. و اگر گزینه ای برای انجام این کار وجود داشته باشد این است که محتوایی با نرخ فریم بالاتر را تماشا کنید تا از تاری تصویر جلوگیری شود. بعضی از تلویزیون ها نیز ممکن است تنظیماتی برای بهبود تاری تصویر داشته باشند البته شما باید آگاه باشید که هر کدام دارای ضعف خاص خود هستند یعنی مشکلات دیگری در تصویر ایجاد می کنند. ما این تنظیمات را در زیر لیست کردیم.

  • Motion interpolation یا تنظیمات حرکت میتواند نرخ فریم فیلم را با ایجاد و اضافه کردن فریم های انتقال بین فریم های موجود ویدیو اصلی، افزایش دهد. این باعث می شود که زمان فریم کاهش پیدا کند و به طور کلی تصویر به طور صاف ظاهر شود.
  • بعضی از تلویزیون ها گزینه ای برای تغییر فلیکر نور پس زمینه یا اضافه کردن فریم های سیاه به منظور کوتاه کردن frame time و روشن شدن حرکت را دارند اما این نیز باعث کم شدن شدت روشنایی می شود.

 

نتیجه گیری  

تاری حرکت باعث می شود حرکات سریع با وضوح کمتری نمایش داده شوند که می تواند یک ناراحتی برای طرفداران ورزش و گیمرها باشد. اگر طرفدار برنامه های ورزشی و یا یک گیمر هستید ، مهم است که یک تلویزیون با حداقل تاری را بگیرید بهترین نتیجه برای گرفتن یک تلویزیون با تاری کم، یافتن یک مدل با زمان پاسخ دهی کم است. شما همچنین می توانید میزان تاری را با تماشای فیلم های با نرخ فریم بالاتر یا کاهش میزان درخشش حرکتی و یا ویژگی های نوردهی  نور پس زمینه، کاهش دهید. فقط به یاد داشته باشید که فعال کردن این نوع از ویژگی های اضافی می تواند باعث مشکلات دیگر شوند.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.