آموزش رفع کدهای خطا یا ارور ماشین لباسشویی سامسونگ

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

معمولاً زمانی که کدهای خطا روی دستگاه های الکترونیکی مختلف به نمایش در می آیند در رابطه با وجود مشکل در قسمتی از دستگاه به ما هشدار می دهند. در این مقاله معنای مجموعه ای از کدهای خطای ماشین لباسشویی سامسونگ را برای شما شرح داده ایم تا هنگام بروز مشکل بتوانید از این راهنما برای برطرف کردن آن استفاده کنید.

ماشین لباسشویی یکی از پرکاربرد ترین وسایل برقی داخل منزل است و یکی از محبوب ترین انواع ماشین های لباسشویی، ماشین لباسشویی های سامسونگ هستند.

هر برند و مدل خاص کدهای خطای مخصوص خود را دارد و شما با مراجعه به دفترچه راهنمای آن یا جستجوی مدل لباسشویی خود در اینترنت می توانید معنای کدهای ماشین لباسشویی خود را متوجه شوید.

از آن جا که کدهای خطا نشان دهنده وجود مشکل هستند بهتر است به محض مشاهده یکی از آن ها بر روی صفحه نمایش ماشین لباسشویی فوراً برای رفع مشکل اقدام کنیم تا از جدی تر شدن مشکل جلوگیری کنیم. معمولاً کدهای خطایی که روی نمایشگر لباسشویی های سامسونگ به نمایش در می آیند با اقدامات ساده رفع می شوند و نیازی به بررسی تخصصی ندارند. با این حال مشکلات خاصی هم وجود دارند که بهتر است توسط تکنسین متخصص بررسی و حل شوند.

کد خطای HE1 یا HE2 در ماشین لباسشویی سامسونگ

این ارورها نشان می دهند که عملکرد هیتر دچار مشکل شده است. ممکن است اتصالات برقی هیتر قطع شده باشند یا هیتر اتصالی کرده باشد. گاهی اوقات هم معیوب بودن سنسور NTC که به هیتر متصل است باعث به نمایش درآمدن این کدها می شود.

برای اطمینان از سلامت هیتر باید مقاومت آن را اندازه گیری کنید. مقدار صحیح مقاومت حدوداً ۲۷ اهم است. اگر دمای آب داخل لباسشویی در عرض ۲۰ دقیقه به ۵۰ درجه نمی رسد به احتمال زیاد هیتر درست کار نمی کند.

کد HE1 زمانی نشان داده می شود که آب بیش از اندازه گرم شود و کد HE2 زمانی مشاهده می شود که هیتر خشک کن کار نکند. دمای آب، عملکرد هیتر، سنسور دما یا ترمیستور، مقاومت ترمیستور، اتصالات هیتر و اتصالات سنسور دما باید توسط تکنسین متخصص مورد بررسی قرار گیرند.

لازم به ذکر است که کدهای E6 و E5 ماشین لباسشویی های سامسونگ هم به خرابی هیتر یا المنت گرمکن لباسشویی مرتبط هستند.

کد خطای UE یا E4 در ماشین لباسشویی سامسونگ

کد E4 زمانی به نمایش در می آید که دستگاه و بار داخل آن نامتعادل باشند. زمانی که این کد را مشاهده کردید باید لباس های داخل دیگ شست و شو را به صورت یکنواخت پخش کنید و دوباره لباسشویی را راه اندازی کنید.

بیشتر بخوانید:علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی به همراه روش های برطرف کردن آن

به این ترتیب این کد نشان دهنده مشکل فنی در دستگاه نیست. اگر مقدار زیادی لباس داخل لباسشویی قرار داده اید و با متوازن کردن لباس ها کد متوقف نمی شود، تعدادی از لباس ها را بیرون بیاورید. ارور DC هم مانند ارورهای E4 و UE به نامتعادل بودن دستگاه و بارگذاری نامناسب لباس ها اشاره می کند.

کد خطای E2 در ماشین لباسشویی سامسونگ

زمانی که چراغ LED لباسشویی چشمک می زند و همزمان کد خطای E2 روی نمایشگر آن ظاهر شده است یعنی در سیستم تخلیه آب لباسشویی مشکلی وجود دارد.

برای متوقف کردن کد خطا و حل مشکل باید آبی که در دیگ شست و شو باقی مانده است را تخلیه کنید. برای این کار یا لوله تخلیه را پایین تر از سطح آب قرار دهید که آب را به بیرون انتقال دهد یا یک چرخه انتخاب کنید تا آب را به بیرون هدایت کند.

پس از این کار فیلتر پمپ تخلیه را بررسی کنید که مسدود نشده باشد، لوله تخلیه و اتصالات سیستم تخلیه را بررسی کنید که خمیدگی یا انسداد در آن ها وجود نداشته باشد.

با استفاده از یک مولتی متر مقاومت پمپ تخلیه را اندازه گیری کنید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. مقدار مقاومت پمپ باید بین ۱۰۰ الی ۳۰۰ اهم باشد. اگر مقاومت صفر و یا بیشتر از این اعداد بود یعنی پمپ خراب شده است و باید تعویض شود.

کد خطای ۵E در ماشین لباسشویی سامسونگ

کد خطای ۵E در ماشین لباسشویی سامسونگ به معنای وجود مشکل در سیستم تخلیه است. بعضی اوقات عدد ۵ کدی که روی نمایشگر ظاهر می شود شبیه به حرف S است و افراد به اشتباه کد را SE می خوانند.

برای حل مشکل تخلیه باید ابتدا فیلتر پمپ تخلیه را بررسی کنید و اگر کثیف است آن را تمیز کنید. همچنین لوله تخلیه را بررسی کنید که درست نصب شده باشد و دچار گره خوردگی یا خمیدگی نشده باشد. در نهایت فیلتر توری لوله آب را هم بررسی و تمیز کنید.

کد خطای DE در ماشین لباسشویی سامسونگ

کد DE زمانی نشان داده می شود که درب لباسشویی دچار مشکل شده باشد. در این موقعیت شما اول بررسی کنید که درب لباسشویی خوب بسته شده باشد و لباسی لای درب گیر نکرده باشد.

 

عوامل دیگری هم باعث به نمایش درآمدن این کد می شوند برای مثال، ممکن است که شکل درب لباسشویی در اثر باز و بسته شدن زیاد کمی تغییر کرده باشد و زمانی که بسته می شود زبانه آن با سوئیچ تماس برقرار نمی کند تا فرمان شروع به کار لباسشویی صادر شود.

از طرف دیگر ممکن است سوکت سوئیچ قفل درب شکسته یا معیوب شده باشد. یک متخصص باید قفل درب و اجزای آن را به طور کامل بررسی کند و هر مشکلی که وجود دارد برطرف کند.

این احتمال هم وجود دارد که اتصالات الکتریکی قفل درب دچار اتصالی شده یا سوخته باشند. خراب بودن برد لباسشویی هم یکی از احتمالات است.

کدهای ۴C یا ۴E در ماشین لباسشویی سامسونگ

این کدها نشان دهنده وجود مشکل در ورود آب به دستگاه هستند. ممکن است که لوله ورودی آب آسیب دیده یا مسدود شده باشد.

شما باید ابتدا بررسی کنید که شیر ورودی آب کاملاً باز است، سپس بررسی کنید که لوله ورودی خمیده یا مسدود نشده باشد و نشتی نداشته باشد.

فیلتر توری متصل به لوله ورودی آب را بررسی کنید که کثیف نباشد. در صورت نیاز آن را تمیز کنید.

گاهی اوقات کد ۴C به خاطر مسدود شدن محفظه شوینده و وجود مانع در مسیر انتقال مواد شوینده به دیگ شست و شو  نمایان می شود.

کشوی مواد شوینده را بیرون آورید، آن را تمیز کنید و دوباره سر جای خود قرار دهید تا مشکل برطرف شود.

کد خطای ۳E یا ۸E در ماشین لباسشویی سامسونگ

این کدها نشان دهنده خرابی موتور لباسشویی هستند. در این شرایط احتمالاً موتور دارای ثبات نیست زیرا سنسور آن کار نمی کند. این احتمال هم وجود دارد که برد دستگاه مشکل داشته باشد.

هنگام مشاهده این کد فوراً با یک تکنسین متخصص تماس بگیرید تا موتور و اتصالات آن را بررسی کند و مشکل را حل کند.

کد خطای UC در ماشین لباسشویی سامسونگ

این کد به معنای وجود خطا در برق رسانی و برق ورودی به دستگاه است. یک متخصص باید ولتاژ منبع برق، سیم برق و اتصال دو شاخه را بررسی کند.

گاهی اوقات یک افت ولتاژ موقتی رخ می دهد و مشکل ایجاد می کند. همچنین ممکن است مشکل از PBA MAIN باشد.

کد خطای CE در ماشین لباسشویی سامسونگ

کد CE زمانی به نمایش در می آید که دمای آب مناسب نباشد. وقتی دمای آب به بالاتر از ۵۵ درجه می رسد این کد فعال می شود. خراب شدن سنسور حرارتی هم می تواند باعث نمایان شدن این کد خطا شود.

کد خطای LE در ماشین لباسشویی سامسونگ

زمانی که دستگاه تشخیص می دهد در یک قسمت نشتی وجود دارد این کد را نشان می دهد. قسمت های مختلفی در لباسشویی وجود دارند که ممکن است نشتی داشته باشند.

ابتدا محل اتصال هیتر بررسی شود که از عدم نشتی در این قسمت اطمینان حاصل کنید. گاهی به دلیل زیاد بودن مقدار شوینده آب و کف از قسمت جلویی لباسشویی به بیرون نشت می کنند.

نشتی آب از لوله تخلیه یا لوله متصل به ماده شوینده نیز می تواند باشد. یکی دیگر از عواملی که باعث نشان دادن این کد خطا می شود این است که کیس فیلتر پمپ تخلیه به درستی وصل نشده باشد.

کد خطای IE یا ۱E در ماشین لباسشویی سامسونگ

این کدها از وجود مشکل در منبع آب دستگاه خبر می دهند . خراب بودن سنسور سطح آب، بسته بودن شیر ورودی آب و یا کم بودن فشار آب از جمله عواملی هستند که باعث به وجود آمدن خطا می شوند.

 

خود سنسور آب و اتصالات و سیم کشی های آن باید بررسی شوند. PCB اصلی باید چک شود. باید سیم کشی ها و اتصالا شیرهای آب بررسی شوند و از باز بودن شیر های آب ورودی اطمینان حاصل شود. فیلترهای متصل به لوله های ورودی آب را هم چک کنید که مسدود نشده باشند.

کد خطای SUD در ماشین لباسشویی سامسونگ

این کد زمانی به نمایش در می آید که بیش از اندازه ماده شوینده استفاده کرده باشید. معمولاً دستگاه می تواند خودش این مشکل را حل کند اما اگر این اتفاق نیفتاد از برنامه شست و شوی بهینه درام استفاده کنید.

با این برنامه می توانید درام را با بالاترین درجه آب شست و شو دهید و تمیز کنید. اگر این برنامه را ندارید بدون قرار دادن لباس در داخل درام یک برنامه شست و شو انتخاب کنید و دمای آب را روی ۹۰ درجه قرار دهید تا تمامی مواد شوینده و کثیفی های درام و لوله ها زدوده شوند.

اگر کد همچنان نشان داده می شود با یک متخصص تعمیرات ماشین لباسشویی تماس بگیرید.

کد خطای OE یا E3 در ماشین لباسشویی سامسونگ

این کد از سرریز شدن لباسشویی خبر می دهد. زمانی که از مایع یا پودر شوینده زیادی استفاده کنید ممکن است این کد را ببینید.

با دیدن این کد لباسشویی را از برق بکشید، یک دقیقه صبر کنید و دوباره دستگاه را روشن کنید. با این کار پمپ تخلیه فعال می شود و مواد شوینده را فوراً تخلیه می کند.

کد خطای ۲H, 3H, 4H در ماشین لباسشویی سامسونگ

این کدها نشان دهنده وجود مشکل و خطا در لباسشویی نیستند بلکه فقط در مواقعی که از برنامه های شست و شوی طولانی مدت استفاده می کنید ظاهر می شوند و نشان دهنده زمان باقی مانده از چرخه شست و شو هستند.

دقت کنید که کد H2 را که به معنای وجود خطا در مدار گرمایشی دستگاه است با کد ۲H اشتباه نگیرید. کد ۲H یعنی ۱۰۰ الی ۱۸۰ دقیقه تا پایان شست و شو باقی مانده است.

کد ۳H یعنی ۱۸۰ الی ۲۴۰ دقیقه تا پایان شست و شو زمان باقی مانده است. و کد ۴H یعنی شست و شوی لباس ها حداقل به ۲۴۰ دقیقه زمان احتیاج دارد.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.