چگونه مشکلات رایج یخچال بوش را برطرف کنیم؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

چگونه مشکلات رایج یخچال بوش را برطرف کنیم؟ یخچال های بوش یکی از یخچال فریزرهای شناخته شده و با کیفیت در بازار ایران هستند. این یخچال عمر مفید زیادی دارند، اما مانند هر دستگاه دیگری دچار مشکل می شوند. گاهی این مشکلات ساده هستند و با عیب یابی یخچال فریزر بوش در خانه می توان آن ها را حل کرد، اما در برخی موارد باید از تعمیرکار کمک گرفت.

خرابی قطعاتی مثل برد، موتورها و سوئیچ ها مشکلاتی هستند که تنها افراد ماهر می توانند ان ها را برطرف کنند، پس اگر در هنگام عیب یابی دستگاه به خرابی یکی از این قطعات شک کردید حتما برای تعمیر یخچال از یک تعمیرکار ماهر و با تجربه کمک بگیرید. در ادامه این مطلب از هوم کارا همراه باشید تا مشکلات یخچال بوش را بررسی و آن ها را عیب یابی کنیم.

بیشتر بخوانید:تعمیر ظرفشویی بوش در تهران

عیب یابی یخچال فریزر بوش که خنک نمی کند

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای یخچال فریزر بوش در هر مدلی ایجاد شود، خنک نکردن دستگاه است. این مشکل، باعث خراب شدن مواد غذایی و بو گرفتن یخچال می‌شود. از جمله دلایل ایجاد این مشکل و روش حل آن باید به موارد زیر اشاره کرد:

عیب یابی یخچال فریزر بوش که خنک نمی کند

کثیف شدن کویل های کندانسور

کویل کندانسور در پشت دستگاه قرار دارند. کویل یک سبک از لوله های نازک است که گاز خنک کننده یخچال در آن جریان دارد. اگر این لوله ها با گرد و غبار، پرز و سایر اجزای ریز پوشیده شود، گرمای مبرد با محیط تبادل نمی شود. خنک نشدن مبرد باعث می شود که یخچال به خوبی خنک نشود.

چگونه مشکلات رایج یخچال بوش را برطرف کنیم؟

راه حل:

برای حل این مشکل، باید با یک برس یا مسواک نرم، به آرامی کویل و جرم موجود روی آن را تمیز کنید. هنگام تمیز کردن کویل مراقب باشید که لوله‌ها آسیب وارد نشود

چگونه مشکلات رایج یخچال بوش را برطرف کنیم؟

مشکل در عملکرد فن کندانسور

فن کندانسور هوا را روی کویل به جریان می اندازد. کار نکردم فن باعث می شود که مبرد داخل مویل خنک نشود و این مشکل می تواند دلیل خنک یخچال باشد.

 

راه حل:

  • برای بررسی وضعیت فن ابتدا با توجه به مدل و دفترچه راهنمای آن، محل دقیق فن کندانسور را پیدا کنید.
  • یخچال را از برق بکشید و پره‌های کندانسور را از نظر گیر کردن و سفتی بررسی کنید.
  • اگر پره‌‎ها مشکلی نداشت، با استفاده از یک مولتی‌متر، سالم بودن موتور را تست کنید.
  • در این شرایط اگر موتور فن مشکلی داشته باشد، باید آن را تعویض کنید.
  • تعویض موتور فن یک کار تخصصی است و باید توسط یک تعمیرکار ماهر انجام شود.

مشکل در موتور فن اواپراتور

اواپراتور بخشی شامل لوله های نازک و یک فن است. اواپراتور در درون یخچال قرار دارد. هوای داخل یخچال به وسیله فن اواپراتور از روی کویل ها عبور و خنک می شود. هوای خنک شده در داخل یخچال به گردش در می آید و مواد غذایی را خنک می کند.

مشکل در موتور فن اواپراتور

خراب شدن ترموستات کنترل دما یا برد آن

ترموستات دمای داخل یخچال را ثابت نگه می دارد. این قطعه دمای داخل یخچال را اندازه گیری می کند و آن را به برد کنترل دما ارسال می کند. برد کنترل با توجه به دمای اندازه گیری شده، ولتاژ کمپرسور، فن اواپراتور و فن کندانسور را قطع و وصل می کند تا دمای یخچال روی مقدار تنظیم شده ثابت بماند.

خوب کار نکردن ترموستات در یخچال یا خرابی برد دستگاه، می‌تواند منجر به گرم شدن هوای داخل یخچال شود. برای بررسی کارکرد درست ترموستات اقدامات زیر را انجام دهید:

  • یخچال را روی کم‌ترین دمای ممکن تنظیم و بعد از آن دما را روی بالاترین حد ممکن تنظیم کنید.
  • اگر یک صدای کلیک از یخچال شنیده شد، ترموستات سالم است. اما اگر صدایی شنیده نشد، ممکن است ترموستات خراب باشد و باید آن را عوض کنید. برای عوض کردن ترموستات باید از یک کارشناس کمک بگیرید.
  • چگونه مشکلات رایج یخچال بوش را برطرف کنیم؟
  • البته ممکن است این مشکل ناشی از خرابی برد کنترل دمای یخچال فریزر بوش باشد. این قطعه به ندرت خراب می‌شود. پس قبل از اقدام برای تعویض آن همه اجزای یخچال را بررسی کنید و از سلامت آن‌ها مطمئن شوید.

مشکل در کارکرد درست ترمیستور

ترمیستور هم دمای یخچال را کنترل می کند. این قطعه دمای اندازه گیری شده را به برد اصلی می فرستد. برد با توجه به دما قدرت کمپرسور و کندانسور را تنظیم می کند. اگر ترمیستور خراب باشد، ممکن است کمپرسور و فن کندانسور کار مکنند. اگر متوجه شدید که این دو قطعه کار نمی کنند باید با یک تعمیرکار تماس بگیرد تا وضعیت ترمیستور را بررسی و در صورت لزوم ان را عوض کند

 

خرابی کمپرسور

کمپرسور پمپی است که مایع مبرد را فشرده می کند و آن را در کویل های کمپرسور و کندانسور به گردش در می آورد. اگر کمپرسور کار نکند یخچال هم خنک نمی شود. کمپرسور یخچال های بوش اغلب عمر طولانی دارند و به ندرت نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا می کنند، پی اگر به خرابی کمپرسور شک کردید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ابتدا سایر قطعات یخچال را کامل بررسی کنید.
  • اگر همه قطعات سالم است ولی کمپرسور یخچال بوش باید توسط یک شخص ماهر و با تجربه انجام دهید.

خرابی کمپرسور

کلام پایانی

در این مقاله بیشتر مشکلات یچال فریزر بوش را به همراه روش های رقع برخی از ان ها بررسی کردیم. بهتر است دوباره این نکته را ذکر کنیم که به دلیل پیچیدگی سیستم این دستگاه در صورتی که توانایی لازم برای عیب یابی یخچال بوش را ندارید حتما با یک مرکز معتبر تعمیر لوازم خانگی تماس گرفته یا از یک تعمیرکار حرفه ای و با سابقه کمک بگیرید.

چگونه مشکلات رایج یخچال بوش را برطرف کنیم؟

تماس با ما

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.