علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی و راه حل‌های آن

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram


علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی : 
در گذشته قبل از اختراع ماشین‌های لباسشویی، مردم به سختی لباس‌های خود را در چشمه‌های آب می‌شستند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و اختراع لباسشویی‌ها، قدم بزرگی در راحتی خانواده‌ها برداشته‌ شده‌است. به نحوی که کمتر خانه‌ای را می‌توان یافت که در آن‌ها از ماشین‌های لباسشویی استفاده نشود.

این دستگاه‌ها علاوه‌بر شستشوی لباس‌ها، قادر است آن‌ها را آبکشی و خشک نیز بکند. برای این کار از دور تند ماشین لباسشویی استفاده می‌شود. در این مرحله، موتور لباسشویی با حداکثر توان خود، دیگ را می‌چرخاند و این سرعت بالا سبب می‌شود تا آب داخل لباس‌ها خارج شده و به خوبی خشک شوند.

علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی

حال چنانچه برای دور تند دستگاه مشکلی پیش آید، آبکشی لباس‌ها به طور‌ کامل صورت نمی‌گیرد و لباس‌ها خیس خیس باقی‌ می‌مانند. علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی معمولاً خرابی چند قطعه بوده که نیاز به تعمیر یا تعویض دارند. از این رو قصد داریم امروز شما را تمام این عوامل آشنا کنیم

دلایل و علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی

همان طور که اشاره کردیم، دور تند ماشین‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند و در صورت خرابی آن‌ها، عملیات خشک کردن لباس‌ها با مشکل مواجه خواهدشد. دلایل زیر از جمله مهم‌ترین عوامل آن‌ها می‌باشد.

  • وجود نوسانات برقی

گشتاور لازم برای چرخش دیگ با سرعت بالا را موتور ماشین لباسشویی تأمین می‌کند. نوسانات برق شهری می‌تواند از جمله مهم‌ترین عواملی باشد که روی عملکرد موتور تأثیر گذاشته و سبب عدم چرخش دیگ با سرعت بالا شود. همچنین گاهی اوقات این نوسانات سبب خرابی پریزها و یا قطع جریان برق می‌شوند که نتیجه‌ی آن‌ها نیز از جمله عواملی است که جز علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی می‌باشد. در این مواقع لازم است تا یک برقکار متخصص از لباسشویی شما دیدن کرده و منشا مشکل را پیدا کند.

  • بی‌توجهی به ظرفیت ماشین لباسشویی

لباسشویی‌ها دارای ظرفیت‌های گوناگونی هستند. این ظرفیت‌ها برحسب کیلوگرم بوده و برابر وزن لباس‌هایی است که برای شستشو داخل لباسشویی قرار می‌گیرند. توجه داشته‌باشید که همیشه مقداری کمتر از حداکثر ظرفیت دستگاه، داخل آن لباس قرار دهید.

در صورت عدم توجه به این موضوع و قرار دادن بیش از حد ظرفیت ماشین، به دیگر قطعات لباسشویی از جمله موتور آن فشار آمده و حتی ممکن است دچار مشکل شوند. علاوه‌بر خسارت به قطعات دیگر، عدم چرخش دیگ نیز از دیگر نتایج این بی‌توجهی است؛ چرا که وزن لباس‌های خیس زیاد بوده و موتور نمی‌تواند آن‌ها را با دور تند بچرخاند. پس برای جلوگیری از این اتفاق، به ظرفیت دستگاه و مقدار لباسی که در آن قرار می‌دهید توجه کنید.

علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی
  • عدم تنظیم صحیح برنامه خشک‌کن ماشین لباسشویی

ماشین‌های لباسشویی دارای برنامه‌های شستشوی مختلفی هستند که باید براساس نوع لباس و نوع شستشوی مورد نظر انتخاب شوند. برای شناخت بهتر برنامه‌های لباسشویی خود، می‌توانید از دفترچه راهنمای آن استفاده کنید.

لباسشویی‌های دوو جز ماشین‌هایی بوده که دارای برنامه‌های متنوعی هستند. بعضی از مواقع علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی دوو، عدم توجه به برنامه‌های لباسشویی بوده که روی حالت اشتباه تنظیم شده. پس در ابتدا جنس لباس‌ها را در نظر گرفته و با توجه به آن‌ها برنامه شستشویی خود را انتخاب کنید تا دچار عدم چرخش دیگ با دور تند نشوید.

بیشتر بخوانید:علائم خرابی برد ماشین لباسشویی و تعمیر آن

  • گرفتگی و مسدود شدن شلنگ تخلیه آب ماشین لباسشویی

آب خارج شده از لباس‌ها در مرحله‌ی خشک کردن، از طریق شلنگ تخلیه دستگاه، خارج می‌شود. چنانچه این شلنگ مسدود شده‌باشد، آب خارج نشده و مجدداً جذب لباس‌ها می‌شود. در صورت بروز این مشکل دور تند دستگاه متوقف شده و عمل نخواهدکرد.

رفع این مشکل بسیار ساده بوده و با رفع انسداد شلنگ، راه تخلیه آب باز شده و فعالیت و چرخش دیگ ماشین لباسشویی، به حالت اولیه بازخواهدگشت.

  • گرفتگی و انسداد پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

قبل از عملیات خشک کردن لباس‌ها، پمپ تخلیه ماشین‌ لباسشویی وظیفه تخلیه آب کثیف داخل دیگ را برعهده دارد. بدین صورت که این پمپ با پمپاژ کردن آب، آن‌ها را از طریق شلنگ تخلیه به بیرون هدایت می‌کند. بعضی مواقع براثر قرار گرفتن اشیا ریز یا درشت خارجی و یا جمع شدن پرز لباس‌ها در اطراف آن، پمپ نمی‌تواند وظیفه خود را به خوبی انجام‌ دهد و دور تند لباسشویی برای خشک کردن لباس‌ها آغاز نمی‌شود.

البته این‌ موضوع مشکل بزرگی‌ نخواهدبود و در صورتی که خود پمپ آسیبی نبیند و مشکل فقط پرز و اشیا خارجی باشد، می‌توانید با خارج کردن و پاک کردن آن، مشکل را برطرف کنید.

  • خرابی موتور ماشین لباسشویی

یکی از قطعات بسیار مهم و حساس لباسشویی‌ها، موتور آن‌ها می‌باشد. مهم‌ترین وظیفه‌ی موتور دستگاه را می‌توان چرخاندن دیگ دانست. موتورهای ماشین لباسشویی با توجه به مراحل مختلف شستشو یا آبکشی، از ظرفیت‌های مختلف خود استفاده کرده و دیگ را با سرعت‌های متفاوتی می‌چرخاند.

در فرآیند خشک‌ کردن لباس‌ها، موتور از نهایت ظرفیت خود باید استفاده کند تا دیگ با ماکزیمم سرعت خود بچرخد. اما در صورتی که بنا به دلایل مختلف اعم از داغ کردن موتور، وارد شدن فشار بیش از حد بر آن، وجود نقص در سیم‌کشی و… مشکلی برای موتور پیش آید، نخواهد توانست تا دیگ را با نهایت سرعت بچرخاند. در نتیجه می‌توان یکی از مهم‌ترین عواملی که در لیست علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی قرار داد را وجود مشکل در موتور آن‌ها دانست.

حساسیت و اهمیت بالای موتور‌های لباسشویی باعث شده تا تعمیر یا تعویض آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار شود و هزینه آن بالا باشد. پس در صورتی که تخصصی در این زمینه ندارید، خودتان اقدامی‌ نکنید و از یک تکنسین ماهر کمک بگیرید.

علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی
  • وجود مشکل در برد ماشین لباسشویی

برد هر دستگاهی، کنترل‌کننده فعالیت‌های آن دستگاه می‌باشد. برد ماشین لباسشویی نیز از این قائده مستثنی نیست. در صورت بروز مشکل در برد دستگاه، ممکن است مرحله خشک کردن لباس‌ها با مشکل مواجه شود و عدم چرخش دیگ با سرعت بالا را به دنبال داشته‌باشد. این قطعه نیز مانند موتور، جز قطعات حساس و پراهمیت ماشین لباسشویی می‌باشد و تعمیر یا تعویض آن را باید به یک تکنسین ماهر و‌ باتجربه بسپارید.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.