علت سر و صدای ماشین ظرفشویی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

علت سر و صدای ماشین ظرفشویی و سوت کشیدن آن را برای شما عزیزان در هوم کارا شرح داده ایم تا با دانش و آگاهی به رفع مشکل سوت کشیدن یا صدای ظرفشویی بپردازید.فهرست

  • یکی از مشکلات و شکایت‌های رایج اغلب کاربران ماشین ظرفشویی این است که چرا ماشین ظرفشویی در حین کار سوت می‌کشد و صدا زیادی از خود تولید می‌کند؟ بهتر است بدانید تولید صدای سوت از ماشین ظرفشویی غیرطبیعی است و نشانه وجود مشکلی در دستگاه است. شما باید هنگام شنیدن این صدا در ماشین ظرفشویی، سریعاً علت سر و صدای ماشین ظرفشویی را شناسایی و برای برطرف کردن آن اقدام نمایید.

شما باید در هنگام شنیدن صدای زیاد از ماشین ظرفشویی، قطعات مختلف درون آن را بررسی کنید و مشکلات موجود در آن قطعات را رفع نمایید. اگر به دنبال کسب اطلاعات مفیدی در مورد دلیل سر و صدای ماشین ظرفشویی و نحوه رفع مشکل آن هستید، با ما در ادامه مطلب همراه باشید. این مطلب توسط نمایندگی مجاز تعمیرات ماشین ظرفشویی، هو کارا برای افزایش آگاهی کاربران ماشین ظرفشویی در مورد علت سر و صدای ماشین ظرفشویی و روش‌های رفع سوت کشیدن ماشین ظرفشویی نوشته ‌شده است.

۴ دلیل صدای ظرفشویی

اگر ماشین ظرفشویی شما سر و صدا میکند، جای نگرانی نیست! هوم کارا در این مقاله به ۴ دلیل اصلی صدای ظرفشویی پرداخته است تا به راحتی با مطالعه ادامه مقاله به عیب یابی و تعمیر دستگاه خود بپردازید.

۴ دلیل صدا در ظرفشویی:

  1. خرابی پمپ تخلیه
  2. معیوب شدن بازوی اسپری
  3. خراب شدن یاتاقان
  4. معیوب شدن بازوی آبپاش

در ادامه مقاله به شرح کامل و عیب یابی ۴ علت سر و صدای زیاد در ظرفشویی پرداخته ایم.

خراب شدن پمپ تخلیه باعث صدای سوت در ظرفشویی میشود

علت سر و صدای ماشین ظرفشویی در برخی از موارد به دلیل خراب شدن و گیر کردن اجسام خارجی در پمپ تخلیه است. این قطعه در ماشین ظرفشویی بسیار مهم است و باعث خروج آب کثیف و آلوده از ماشین ظرفشویی در ابتدا و انتها کار می‌شود.

معمولاً در صورتی‌ که سوت کشیدن ماشین ظرفشویی در ابتدا کار ایجاد شود، به دلایل زیر مرتبط است:

گیرکردن شیشه‌های کوچک یا هر جسم دیگری در پمپ تخلیه:

  • اگر علت سر و صدای ماشین ظرفشویی به دلیل وجود جسم خارجی در آن باشد، شما باید محفظه پمپ تخلیه را بررسی کنید و اجسام موجود در آن را خارج نمایید.
  • چون این اجسام به پروانه پمپ گیر کرده و باعث تولید صداهای زیادی در ماشین ظرفشویی می‌شوند.

خراب شدن پمپ تخلیه:

  • اگر درون محفظه پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی اجسام خارجی وجود نداشت، به ‌احتمال ‌زیاد خراب شدن پمپ تخلیه دلیل سر و صدای ماشین ظرفشویی است.
  • شما برای رفع این مشکل باید پمپ تخلیه قدیمی را درآورده و پمپ جدیدی را جایگزین پمپ قبلی نمایید.
  • اگر اطلاعات کافی درباره روش عوض کردن پمپ تخلیه ندارید، بهتر است از انجام این کار خود داری کنید و عوض کردن آن را به تعمیرکاران هوم کارا بسپارید.

معیوب بودن بازوی اسپری منجر به تولید صدا در ماشین ظرفشویی میشود

اگر علت صدای ماشین ظرفشویی به دلیل خراب شدن پمپ تخلیه نبود، دومین قطعه‌ای که باید بررسی کنید، بازوی اسپری موجود در دستگاه است.

  • ساییده شدن و برخورد کردن بازوی اسپری با اجسام دیگر ممکن است باعث تولید صداهای غیرطبیعی در ماشین ظرفشویی شود.
  • شما می‌توانید برای تشخیص خراب بودن یا سالم بودن بازوی اسپری، آن را با دستانتان بچرخانید.
  • در صورتی ‌که بازوی اسپری به ‌راحتی چرخیده شود، مشکلی در آن وجود ندارد و سالم است.
  • اما اگر در چرخش بازوی اسپری ماشین ظرفشویی مشکلی وجود داشته باشد، باید آن را چک کرده و تعمیر یا تعویض نمایید.

خراب شدن یاتاقان

یاتاقان، حلقه‌ای در ماشین ظرفشویی است که جنس آن از پلاستیک بوده و درون آن بازوی اسپری و بازوی شستشو قرار دارد.

  • علت سر و صدای ماشین ظرفشویی در برخی از موارد به دلیل ساییده شدن این حلقه پلاستیکی است.
  • شما برای تشخیص سالم بودن این قطعه نیز باید بازوی اسپری را بچرخانید و چرخش آزادانه در آن را بررسی نمایید.

بیشتر بخوانید:بلبرینگ ماشین لباسشویی

مشکل در بازوی آبپاش

نقش بازوی آبپاش در ماشین ظرفشویی، پراکنده کردن آب بر روی ظرف‌ها در حین شستشو است. اگر دلیل صدای ماشین ظرفشویی به دلایل بالا نبود، ممکن است بازوی آبپاش در دستگاه دچار مشکل شده باشد که در حین حرکت به ظروف موجود در دستگاه گیر می‌کند یا از جای خود لق شده باشد. شما برای بررسی این قطعه باید حرکات آن را بررسی کنید و از محکم بودن آن در جایش مطمئن شوید.

صدای زوزه کشیدن ماشین ظرفشویی

یکی از رایج ترین مشکلاتی که بسیاری از مصرف کنندگان هنگام استفاده از ظرفشویی خود با آن مواجه می شوند، صدای زوزه کشیدن ماشین ظرفشویی است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این مشکل معمولا در ماشین ظرفشویی های قدیمی تر بیشتر دیده می شود که می تواند سر و صداهای بسیار بلندی را در هنگام کار با دستگاه ایجاد نماید. از این جمله دلایلی که می توان برای صدای بلند زوزه از ماشین ظرفشویی مطرح نمود، شامل موارد زیر است:

  • یکی از دلایل شنیده شدن این صدا از ماشین ظرفشویی، خرابی پمپ دستگاه است.
  • پمپ از اصلی ترین قطعاتی است که وظیغه کمک به بازوهای آبپاش و تخلیه آب دستگاه را بر عهده دارد.
  • در برخی مواقع ممکن است درون پمپ ماشین ظرفشویی مواد غذایی و یاز آشغال ها گیر کرده باشد که موجب زوزو کشیدن ظرفشویی خواهد شد که جهت رفع این مشکل باید پمپ را بررسی نموده و اشیاء کوچک درون آن را تخلیه کنید.
  • خراب شدن بازوی آبپاش ظرفشویی نیز می تواند موجب بروز صدای زیاد از دستگاه گردد. این بازو که وظیفه شستشوی صحیح ظروف را دارد، ممکن است به دلیل گیر کردن شیء دیگری به آن نتواند کارکرد صحیح داشته باشد و یا پیچ های آن شل شده باشد که باید اقدام به رفع ایراد آن نمایید.

مشکل صدای سوت کشیدن در ظرفشویی

یکی از کاربردی ترین لوازم آشپزخانه ماشین ظرفشویی است که ممکن است در برخی مواقع با مشکلات غیرطبیعی مانند صدای زیاد و سوت مانند روبرو شود. دلایلی مختلفی می توان موجب بروز صدای سوت کشیدن در ظرفشویی شود که در ادامه این دلایل را بررسی خواهیم کرد:

  • یکی از رایج ترین دلایل بروز این مشکل مربوط به شکستگی ظروف چیده شده درون ماشین ظرفشویی می باشد.
  • در برخی مواقع ممکن است ظروف درون دستگاه به دلایل مختلفی شکسته شده شده و سپس درون پمپ گیر کرده باشند که در نتیجه آن صدای سوت از ظرفشویی شنیده خواهد شد.
  • در این شرایط باید دستگاه را خاموش نموده و سپس هر آنچه که درون پمپ دستگاه گیر کرده است را خارج کنید تا موجب وارد شدن فشار زیاد به این قطعه و سوختن آن نشود.
  • یکی دیگر از عواملی که موجب صدای سوت ماشین ظرفشویی خواهد شد، نصب نامناسب آن است.
  • در صورتی که دستگاه به درستی تراز یا نصب نشده باشد، صدای غیرطبیعی و بلندی از آن به گوش خواهد رسید.

آیا صدای ماشین ظرفشویی علت های دیگری هم دارد؟

علاوه بر مواردی که در بخش بالا در زمینه علت بروز انواع صداهای بلند و غیرطبیعی مانند صدایی سوت یا زوزو در ماشین ظرفشویی به آن ها شاره شد، دلایلی دیگری نیز هستند که می توانند موجب بروز صدای ماشین ظرفشویی شوند.

  • از جمله این دلایل می توان به خرابی حلقه یاتاقان ها یا قطعه بست بازوی اسپری ماشین ظرفشویی اشاره نمود.
  • این حلقه که از جنس پلاستیکی است، موجب چرخش صحیح بازوی آبپاش خواهد شد.
  • در برخی مواقع با شل شدن و ساییدگی این حلقه هنگام کار با دستگاه صدای بلند و ناهنجاری به گوش خواهد رسید که با تعویض این قطعه می توانید مشکل دستگاه را برطرف نمایید.
هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.