طرز کار یخساز و نحوه راه انداری یخساز یخچال

طرز کار یخساز یخچال و نحوه راه انداری یخساز یخچال

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

طرز کار یخساز یخچال بسته به نوع یخچال فریزر، متفاوت است. مکانیزم برخی از دستگاه‌ها به صورتی می‌باشد که یخ را به شکل قالبی و برخی دیگر نیز به شکل خرد شده آن را می‌سازند. تولید یخ هم به ۲ صورت انجام می‌شود:

  1. به صورت فشار دادن اهرمِ روی درب یخچال.
  2. ریختن آن‌ها در محفظه‌ مخصوصی که برای این کار تعبیه شده است.

نکته: در مدل دوم باید ظرف مخصوص این کار را مرتبا خالی کرد.

طرز کار یخساز یخچال

طرز کار یخساز یخچال کمی پیچیده است. ابتدا آب از طریق شیر آبی که توسط یک شیلنگ کوچک به یخچال فریزر (ساید بای ساید) متصل است عبور می‌کند. (در پشت دستگاه یک شیر ورودی نیز تعبیه شده است.) سپس هر وقت دمای یخچال به حدی برسد که آماده یخسازی شود، شیر وروردی دستگاه با گرفتن جریانی از یخساز و با فعال کردن سلنوید شیر، ورود آب را به درون یخچال آغاز می‌کند. پس از این مرحله، آب توسط لوله‌های کوچکی به سینی یا قالب یخ ساز می‌رود. درست در زمانیکه آب، درون قالب، یخ می‌زند دستگاه یخساز، این یخ‌های ساخته شده را در محفظه مخصوصی که در ابتدای مقاله گفتیم و یا در مخزن تعبیه شده برای این کار، می‌ریزد. این چرخه تا زمانی که ظرف مخصوص کاملا پر شود ادامه دارد و پس از آن متوقف می‌شود.

وقتی‌که شکل یخ را انتخاب می‌کنید که به صورت قالبی باشد و یا خرد شده و یا حتی هر شکل دیگری و اهرم مخصوص آن را می‌فشارید، سوئیچ آن فعال می‌شود و در نتیجه موتور و سلنوید می‌توانند جریان را عبور دهند. از طرف دیگر موتور به ۱ تیغه وصل شده است که با آغاز شدن چرخش تیغه، یخ‌ها خارج می‌شوند. نتیجه این سیکل خروج یخ به داخل لیوان شما است! البته وقتی جریان به سلنوید می‌رسد باعث می‌شود تا میله موجود در این سیستم حرکت کند و قسمتی از جلوی مخزن باز شود تا یخ‎‌ها بتوانند از دستگاه خارج شوند.

اگر انتخاب شما یخ خرد شده باشد مسیر حرکت آن‌ها متفاوت می‌شود. در این زمان قسمت جلوی مخزن باز نمی‌شود و یخ‌ها به مسیر دیگری منتقل می‌شوند تا تیغه خرد کننده آن‌ها را تکه تکه کند.

نحوه راه انداری یخساز یخچال

نحوه راه اندازی یخساز یخچال و تنظیمات آن

نحوه راه اندازی یخساز یخچال چندان سخت نیست و شامل ۲ مرحله زیر است.

  1. در وهله اول، یخچال خود را به شیر آب وصل کنید.

توجه داشته باشید این کار را نصاب ساید شما در هنگام نصب انجام می‌دهد. البته اگر هم یخچال شما نو نیست و تمایل دارید خودتان این مرحله را انجام دهید باید شلنگ کوچکی که در پشت یخچال قرار دارد را به شیر برقی وصل کنید.

  1. حال باید تنظیمات یخ ساز را که در هر مدل از یخچال متفاوت است انجام دهید.

در بعضی از دستگاه‌ها عمل یخسازی با فشردن دکمه off یا o/I است اما در بعضی دیگر از مدل‌ها این کار با بالا و پایین کردن اهرم مخصوص به آن انجام می‌شود. در مدل‌های جدیدتر نیز یک پنل هوشمند بر روی درب یخچال قرار داده شده است که این کار را انجام می‌دهد.

در یخچال فریزرهای ساید، تنظیم کردن یخ ساز بر حسب نوع یخ ( قالبی یا خرد شده) می‌باشد.

انواع یخ های یخساز یخچال

نکته مهم در روش استفاده از یخساز ساید ال جی

 

نکته مهمی که برای روش استفاده از یخساز ساید ال جی وجود دارد این است که بدانید این دستگاه چقدر یخ تولید می‌کند. به طور حتم این مقدار با توحه به مدل و قدرت خنک کنندگی یخچال‌ها متفاوت است. غالبا یخساز یخچال ساید ال جی هر ۹۰ دقیقه به طور میانگین ۱۰ قطعه مکعبی یخ تولید می‌کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره یخسازهای ال جی می‌توانید به مقاله تعمیر یخچال ساید ال جی مراجعه کنید.

خاموش کردن یخ ساز یخچال

طبق بررسی‌های انجام شده نزدیک به ۲۰ درصد از انرژی که یخچال مصرف می‌کند مربوط به کارکرد یخ ساز دستگاه است. بنابراین بهتر است برای پیشگیری از نیاز پیدا کردن به تعمیر ساید در هنگامی که به سفر می‌روید آن را خاموش یا غیرفعال کنید.

بسته به نوع یخساز شما، این کار به صورت‌های مختلفی انجام می‌شود.

  • اگر دارای دکمه است آن را بر روی OFF بگذارید.
  • اگر اهرم‌دار است باید آن را در بالا با زاویه قائمه (۹۰ درجه) قرار دهید تا غیرفعال شود.
  • در سایر مدل‌ها نیز طبق کاتالوگ محصول با فشار دادن چند دکمه همزمان با هم، این عمل صورت می‌گیرد.

آموزش ریست کردن یخساز یخچال

اگر یخساز شما به خوبی کار نکرد اولین راه ریست کردن یخ ساز است که به صورت کلی دارای ۳ مرحله است. البته بهتر است این کار با توجه به دفترچه راهنمای یخچال انجام شود.

۳ مرحله ریست کردن

  • وقتی که یخچال روشن است یخساز را نیز روشن کنید.
  • دکمه تست (Test) که در پایین دکمه Power است را چند ثانیه نگه دارید.
  • اگر دستگاه شما این دکمه را نداشت و یا خراب شده بود باید توسط حفره بسیار ریزی که در نزدیکی اهرم و یا دکمه ON/OFF قرار دارد توسط جسمی مثل یک سوزن فشار داده شود.

جمع بندی طرز کار یخساز

طرز کار یخساز یخچال بسته به نوع، مدل و برند آن متفاوت است. گاهی ممکن است انجام این کار توسط افرادی که تخصصی ندارند دشوار باشد که البته جای هیچگونه نگرانی نیست. شرکت هوم کارا با تخصص و سابقه‌ای که در زمینه تعمیرات لوازم خانگی مثل تعمیر یخچال ساید ال جی، تعمیر یخچال ساید بوش، تعمیر لباسشویی، تعمیر ظرفشویی، تعمیر کولر گازی و… دارد در کنار شما است تا بدون دغدغه در هر کجای ایران که هستید بتوانید با خیال راحت از این خدمات استفاده کنید.

 



 

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.