موتور ماشین ظرفشویی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

موتور ماشین ظرفشویی از اصلی ترین قطعاتی است که موجب راه اندازی ظرفشویی می شوند. خراب شدن موتور ظرفشویی عاملی است که موجب از کار افتادن ظرفشویی می شود. بنابراین اگر به هر علتی موتور ظرفشویی خراب شده است، باید جهت تعمیرات آن اقدام شود. اما چه عاملی باعث سوختن موتور ظرفشویی می شود؟ چگونه می توان موتور ظرفشویی را تعمیر کرد؟ آیا در صورت خراب شدن موتور ظرفشویی باید آن را تعویض کرد؟ در این مطلب به کلیه عوامل مرتبط با موتور ظرفشویی و روش هایی که جهت تعمیر موتور ماشین ظرفشویی استفاده می شوند، می پردازیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چه عواملی باعث سوختن و خراب شدن موتور ماشین ظرفشویی می شوند؟

متاسفانه عوامل متعددی هستند که به مرور زمان یا به صورت ناگهانی باعث خراب شدن موتور ظرفشویی می شوند. چند علت سوختن موتور ماشین ظرفشویی عبارت است از:

  • استفاده مداوم و بدون وقفه از ماشین ظرفشویی
  • ورود گرد و غبار به داخل اجزای ماشین ظرفشویی
  • تمیز نکردن موتور ظرفشویی طی فواصل زمانی منظم
  • نواسانات شدید جریان برق و عدم استفاده از محافظ کابل برق

سوختن موتور ظرفشویی با چه علائم و نشانه هایی همراه است؟

چگونه تشخیص دهیم موتور ظرفشویی سوخته است؟ نشانه ها و علائم سوختن موتور ماشین ظرفشویی چیست؟ قطعاً خراب شدن هر قطعه در لوازم برقی با علائم و نشانه هایی همراه است که نشان می دهد قطعه از دستگاه دچار آسیب شده است. دانستن این علائم کمک می کند تا شما بتوانید طی زمان کوتاه تری به تشخیص علت خراب شدن موتور ظرفشویی بپردازید.

چند نشانه سوختن موتور ظرفشویی عبارتند از:

  • دستگاه بلافاصله بعد از روشن شدن خاموش می شود.
  • ماشین ظرفشویی روشن نمی شود.
  • قدرت و عملکرد ماشین ظرفشویی به شدت کاهش پیدا می کند.
  • ماشین ظرفشویی حین کار کردن با صدای غیر عادی همراه است.
  • ممکن است بوی ناخوشایند سوختگی از دستگاه خارج شود.
  • بازوهای آب پاش توانایی خود را برای اسپری کردن آب در ظرفشویی از دست می دهند.

روش تعویض موتور ماشین ظرفشویی چگونه است؟

در مواقعی ممکن است عیب موتور ظرفشویی به گونه ای باشد که با تعمیر درست نشود. در واقع تنها را برای راه اندازی مجدد ظرفشویی، تعویض کردن موتور ظرفشویی است. برای تعویض موتور ظرفشویی ابتدا باید موتور اصل و با کیفیت را مطابق با نوع برند و مارک خریداری کنید‌. بعد از خرید موتور ظرفشویی، باید سقف و دیواره این دستگاه را جدا کنید تا بتوانید قطعات آن را از هم جدا کرده و به موتور دسترسی پیدا کنید.

در ابتدا پتو یا حوله ای که مقداری ضخامت دارند را در کف زمین پهن کنید که تا صدمه به سایر اجزای ماشین ظرفشویی وارد نشود. برای تعویض موتور ماشین ظرفشویی، برد و منبع ظرفشویی را از آن جدا کنید و در گوشه ای قرار دهید.  در ادامه پیچ های متصل به کف دستگاه را باز کنید و لوله ها را جدا کنید. محافظ، قرقره و فنر را با کمک خارهای محافظ جدا کنید. حال تمام پیچ ها و اتصالاتی که باعث اتصال موتور به کف ظرفشویی می شوند را جدا کنید. در ادامه موتور آسیب دیده را از دستگاه خارج کرده و با موتور جدیدی جایگزین کنید.

بعد از قرار دادن موتور جدید در جایگاهش تمام اتصالات، سوکت ها و سایر اجزای ظرفشویی را در جای اصلی قرار دهید. در ادامه دستگاه را به پریز وصل کرده و دستگاه را روشن کنید. تعویض موتور ظرفشویی مانند تعمیرات موتور ماشین ظرفشویی به دانش و مهارت بالایی نیاز دارد و توسط افراد عادی امکان پذیر نمی باشد. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از خراب شدن موتور، از تکنسین های حرفه ای برای تعمیر موتور ظرفشویی استفاده کنید.

نحوه تعمیر موتور ماشین ظرفشویی

در صورتی که موتور ظرفشویی خراب شده باشد، باید برای راه اندازی مجدد ظرفشویی آن را تعویض یا تعمیر کرد. تعمیر کردن موتور ظرفشویی تنها زمانی امکان پذیر است که بتوانید بعد از باز کردن دستگاه، عیب یابی موتور ماشین ظرفشویی را انجام دهید. قطعاً می دانید که علت های متعددی موجب خراب شدن موتور ظرفشویی می شوند. برای تشخیص این موضوع و بررسی اینکه کدام قطعه از موتور دچار خرابی شده است، در ابتدا باید موتور را باز کنید.

برای تعمیر موتور ماشین ظرفشویی توصیه می شود ابتدا پنل های ظرفشویی را از دستگاه جدا کنید. سپس فیلتر ظرفشویی را باز کنید و آب درون آن را خارج کنید. در ادامه پیچ هایی که در پنل زیری هستند را باز کرده و آن را از دستگاه جدا کنید. برای تعمیر یا دسترسی به موتور ظرفشویی بهتر است سنسور آنتی فلور را جدا کنید. شلنگ ها و پمپ ها و سایر اجزایی که مانع دسترسی به موتور ظرفشویی می شوند را از دستگاه جدا کنید. در ادامه به بررسی موتور ظرفشویی بپردازید.

اگر عیب یابی موتور ظرفشویی را انجام داده اید، قطعاً می دانید که چه عاملی موجب سوختن موتور ظرفشویی می شود. بنابراین با رفع علت مشکل موتور ظرفشویی، می توانید تعمیرات آن را انجام داده و موجب راه اندازی مجدد ظرفشویی شوید.

نظر تعمیرکار هوم کارا درباره عیب یابی مشکلات موتور ظرفشویی

موتور ماشین ظرفشویی یکی از اصلی ترین اجزایی است که در صورت خرابی و معیوب شدن، دیگر دستگاه روشن نخواهد شد. از این رو باید در سریع ترین زمان اقدام به بررسی و عیب یابی مشکلات موتور ظرفشویی و رفع آن ها نمایید. البته لازم به ذکر است که عیب یابی موتور ماشین ظرفشویی و رفع مشکلات مربوط به آن نیازمند برخورداری از دانش تخصصی در رابطه با نحوه عملکرد موتور و کارکرد و وظایف آن می باشد. در نتیجه بهتر است برای عیب یابی تخصصی دستگاه خود از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.

  • در صورتی که موتور ماشین ظرفشویی دچار خرابی شود، هر زمانی که ظرفشویی را روشن می کنید، آبی وارد دستگاه نخواهد شد و ورود آب به ظرفشویی متوقف می گردد.
  • همچنین وجود صداهای غیرعادی و بلند مانند صدایی وزوز و سوت در ماشین ظرفشویی نشان دهنده سوختن موتور است که این مشکل ممکن است در اثر کاهش عمر مفید دستگاه رخ داده باشد.
  • در برخی موارد از بازوهای آبپاش هیچگونه آبی اسپری نمی شود؛ زیرا موتور دچار خرابی شده و با معیوب شدن آن آبی وارد بازوی آبپاش نمی گردد.
  • در این موارد باید نشتی شیلنگ آب و شیر برقی ورودی آب را نیز بررسی نمایید تا از خرابی موتور ماشین ظرفشویی اطمینان حاصل نمایید.
  • چنانچه بوی سوختگی و دود از ماشین ظرفشویی به مشام می رسد، از علائم سوختن موتور دستگاه بوده و باید سریعا ظرفشویی را خاموش نمایید.
  • به طور کلی عوامل مختلفی می تواند موجب خراب شدن موتور ظرفشویی شود که از میان آن ها می توان به استفاده بیش از حد، ساییدگی دنده موتور، نوسانات برق و عدم سرویس به مواقع موتور اشاره نمود.
  • در صورت مواجهه با هریک از این موارد و برای عیب یابی مشکلات موتور ظرفشویی و برطرف کردن آن ها می توانید از تعمیرکار متخصص آی پی امداد کمک بگیرید.

نتیجه گیری از موتور ظرفشویی

در مطالب بالا به بررسی اینکه چه عواملی باعث خراب شدن موتور ظرفشویی می شوند؟ نشانه های خراب شدن موتور ماشین ظرفشویی و روش هایی که جهت تعمیر موتور ظرفشویی کاربرد دارد، می پردازیم. در صورتی که ظرفشویی شما کار نمی کند، باید در صورت خراب شدن موتور آن را تعویض یا تعمیر کنید. تعمیر و تعویض موتور ماشین ظرفشویی باید توسط افراد متخصص و با تجربه انجام شود.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.