عیب یابی و رفع مشکلات رایج اجاق گاز یا فرگاز

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

اجاق گاز شما نقشی کلیدی در میان وسایل اساسی آشپزخانه ایفا میکند چرا که پخت و پز و تهیه غذا با این دستگاه انجام می شود. میتوان تصور نمود در صورتی که اجاق گاز خراب شده و یا از کار بیوفتد چه مشکل اعصاب خردکن و آزاردهنده ای پیش آمده که بسیار جدی نیز خواهد بود.

خوشبختانه بسیاری از مشکلات رایج اجاق گازهای خانگی می تواند بوسیله خود شما عیب یابی شود و اگر توانایی لازم را داشته باشید تعمیر این مشکلات نیز امکان پذیر است. متذکر می شویم که هیچگاه در صدد رفع مشکلاتی که از توان انجام شما خارج است و دانش کافی برای رفع آن ها را ندارید، نباشید. ممکن است نه تنها مشکل بوجود آمده را حل نکرده بلکه مشکلات بزرگتری را نیز باعث شوید و یا خطرات آسیب پذیری به خود و خانوادتان را فراهم کنید.

توصیه ما به شما ارتباط با متخصصین و تعمیرکاران باتجربه در امر تعمیرات اجاق گاز می باشد. برای این منظور می توانید مشکل اجاق گاز خود را بوسیله تکمیل فرم و یا ارتباط با همکاران ما ثبت نموده و در کوتاهترین زمان تعمیرکار متخصص هوم کارا را برای رفع مشکل در منزل خود داشته باشید. ما هرگونه تعمیرات لازم بر روی انواع اجاق گازها، فرگازها، گازهای رومیزی و اجاق گازهای صفحه ای از تقریبا تمامی برندها را پوشش می دهیم.

برخی از مشکلاتی که در اجاق گازهای خود ممکن است با آنها روبه رو شوید عبارتند از:

اجاق گاز من گرم نمی شود!

یکی از متداول ترین مشکلات مربوط به اجاق گاز گرم نشدن آن است که می تواند بسیار جدی باشد. این مشکل می تواند از چندین عامل نشات بگیرد. رایج ترین دلیل این است که المنت حرارتی آسیب دیده و معیوب است و شما به یک المنت جدید نیازمندید.

برای اینکه مطمئن شوید که مشکل از المنت می باشد، اجاق گاز را روشن نمایید. اگر صدای فن را می شنوید و گریل نیز کار می کند اما هیچ گرمایی تولید نمی شود، پس به احتمال بسیار زیاد به یک المنت فن جدید نیازمند هستید.

در صورتی که گریل شما حرارتی تولید نمی کند اما اجاق شما گرم می شود، به یک المنت گریل جدید احتیاج دارید.

دلایل دیگری که گرچه چندان رایج نیست اما ممکن است باعث گرم نشدن اجاق باشد عبارتند از:

  • ترموستات اجاق معیوب، که به تعویض احتیاج دارد
  • ایرادی در سوئیچ انتخاب حالت اجاق
  • فیوز حرارتی معیوب و یا شکسته شده
  • ترموستات های ایمنی معیوب

در برخی از این موارد ممکن است امکان انجام تعمیر توسط خود شما وجود داشته باشد، هرچند برای این موارد هم توصیه ما تماس با تعمیرکاران باتجربه و دارای صلاحیت برای انجام تعمیرات می باشد. اما بسیاری از دلایلی که برای این مشکل ذکر شد جزء موارد تخصصی بوده و لازم است تعمیرکار باتجربه که دانش کافی داشته این خدمات را انجام دهد، چرا که از بروز آسیب های بیشتر به دستگاه شما جلوگیری می نماید.

اجاق گاز من بیش از اندازه گرم می کند و غذا را می سوزاند!

سوزاندن غذا توسط اجاق گاز

در صورتی که امکان تنظیم دمای اجاق را ندارید و یا اینکه این تنظیمات کنترل نمی شوند، ممکن است دمای فضای داخل اجاق بسیار بالا رفته و غذای شما بسوزد.

این امر معمولا به دلیل عیب در ترموستات دستگاه بوجود می آید. در این حالت ترموستات از کار افتاده است و لازم است که تعمیرکاران متخصص این قطعه را تعویض نمایند.

درب اجاق گاز یا فرگاز من به درستی بسته نمی شود!

این مشکل عمدتا به دلیل لولاهای تاشو یا ریلی معیوب بوجود می آید.

اگر درب اجاق بسته نمی شود، لولاهای آن ممکن است به تنظیم دوباره و یا کلا تعویض احتیاج داشته باشند. درصورتی که باید لولاها را تعویض نمایید، حتما به شما توصیه می کنیم که لولاهای هر دو سمت درب را تعویض کنید. زیرا در بسیاری اوقات خرابی یک سمت باعث خرابی سمت دیگر پس از گذر مدت زمانی کوتاه می گردد.

در بعضی موارد نیز ممکن است بست و درزگیر اطراف درب ها باشد که بدلیل زوال و از بین رفتگی مانع بسته شدن کامل درب اجاق می گردد. در این موارد نیز این بست ها باید به کلی تعویض شوند.

اجاق گاز من بطور یکنواخت پخت نمی کند!

اگر اجاق گاز شما نسبتا قدیمی است، غیر یکنواخت بودن پخت توسط اجاق را می توان به چفت و بست نشدن صحیح و بست معیوب اجاق نسبت داد. این ایراد موجب هدر رفت گرما از دستگاه می شود. مشکل می تواند با تعویض سیستم بست درب حل شود.

در اجاق های جدید و دستگاه هایی که به تازگی نصب شده اند، ممکن است نصب اشتباه و یا تهویه ناکافی دلیل بروز مشکل غیر یکنواختی پخت باشند. این موارد باید توسط متخصصین حرفه ای بررسی گردد.

مشعل های اجاق گاز روشن نمی شوند!

در این حالت احتمالا مشکل از فندک ها می باشد که با جرقه نزدن و روشن نشدن باعث احتراق گاز نمی شوند. فندک های معیوب باید توسط کارشناس بررسی شود و در صورت ممکن برای تعمیرات فرستاده شود. در صورت لزوم فندک ها را باید تعویض نمود.

المنت های حرارتی در اجاق های برقی کار نمی کنند!

اجاق گاز برقی یا الکتریکی

نوع دیگری از اجاق های پخت و پز وجود دارد که همانند اجاق های دیگر بوده و تنها تفاوت در نحوه استفاده آنها از برق به جای گاز برای پخت و پز می باشد. در این اجاق های آشپزی تعدادی المنت حرارتی در سطح دستگاه قرار گرفته که همانطور که مشخص است این المنت های حرارتی با عبور جریان از آنها داغ شده و تولید گرما و حرارت می نمایند.

در صورتی که یکی از المن های حرارتی کار نمی کند، به سراغ یکی دیگر رفته و آن را تست نمایید. در صورتی که المنت های دیگر مشکلی در کارکرد خود نداشتند، المنت مورد نظر معیوب است. در این حالت مشکل بوجود آمده می تواند ناشی از سیم پیچ باشد که باید توسط مولتی متر بررسی شود و در صورت نیاز تعویض گردد. همچنین ممکن است مشکل از پایانه ها و سوکت های متصل به سیم پیچ باشد که در این صورت به تعویض نیاز خواهند داشت.

برای دسترسی به المنت ها در بسیاری از مدلهای اجاق های برقی لازم است که ابتدا سطح رویی را برداشته و برق دستگاه را قطع نمایید. بدلیل خطرآفرین بودن این فرآیند توصیه می گردد که به هیچ وجه تعمیرات را شخصا انجام نداده و یا به افراد غیر متخصص نسپارید.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.