علت کار نکردن مایکروفر | علت روشن نشدن و گرم نکردن مایکروفر

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

عبارت کار نکردن ماکروفر، به تنهایی شامل موارد مختلفی می‌شود. برای مثال روشن نشدن ماکروفر، گرم نکردن ماکروفر، از کار افتادن و کار نکردن مایکروفر، از رایج‌ترین مشکلات گزارش شده برای این دستگاه هستند. در این مطلب از کاراباما، با بررسی دلایل کار نکردن ماکروفر، روشن نشدن و یا گرم نکردن ماکروفر اصولی‌ترین راه حل‌ها را از لحاظ فنی و ایمنی برای هر کدام بیان می‌کنیم. اکثر علت های روشن نشدن ماکروفر بوش، سامسونگ، ال جی، اسنوا و… در این مطلب ذکر شده است و اگر جهت برطرف کردن مشکل ماکروفر خود به کمک تعمیرکار نیاز دارید، همین حالا درخواست تعمیرات ماکروفر خود را به صورت آنلاین ثبت کنید تا متخصصان حرفه ای و با تجربه هوم کارا

در سریعترین زمان ممکن، جهت هماهنگی با شما تماس حاصل نمایند.

علت روشن نشدن ماکروفر

قبل از بررسی علت های فنی روشن نشدن مایکروفر، از سالم بودن دوشاخه ماکروفر، اتصال کابل دستگاه به برق و وصل بودن جریان برق محیط، مطمئن شوید سپس به سراغ موارد فنی بروید.

۱. خرابی میکروسوییچ مایکروفر

درب ماکروفر دارای قسمتی به نام میکروسوییچ می‌باشد. هنگامی که درب دستگاه به درستی بسته شده باشد، میکروسوییچ به باقی اجزای ماکروویو، اجازه روشن شدن می‌دهد. همچنین میکروسوییچ هنگام باز کردن درب ماکروفر یا سولاردام، با قطع کردن برق دیگر قسمت‌ها، از روشن ماندنشان جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر میکروسوییچ دستگاه شما خراب شده باشد، میتواند علت روشن نشدن مایکروفر باشد.
توجه: حل مشکل روشن نشدن ماکروفر و خرابی میکروسوییچ، به علت ولتاژ بالای برق در خازن های مایکروویو باید حتما توسط تکنسین ماکروفر صورت بگیرد زیرا بسیار خطرناک و کشنده است.

۲. خرابی فیوزهای ماکروفر

دو فیوز سرامیکی و فیوز حرارتی از اجزای محفظه ماکروفر هستند. وظیفه فیوز سرامیکی، محافظت از قسمت هایی از مایکروفر در هنگام نوسانات برق است و این قسمت اگر طی مواردی بسوزد، مایکروویو دیگر روشن نمی‌شود.
همچنین فیوز حرارتی ماکروفر یا سولاردام، جلوی گرم شدن بیش از حد دستگاه را می‌گیرد. اختلال در عملکرد این فیوز باعث روشن نشدن ماکروفر و سولاردام می‌شود.
تعمیر فیوز سرامیکی و فیوز حرارتی مایکروویو، کاملا تخصصی ست و نیاز به ابزاری مانند مولتی متر و تعمیرکار متخصص مایکروفر دارد تا با رعایت نکات ایمنی، بدون وارد شدن خسارت مالی و جانی مشکل روشن نشدن ماکروفر را حل کند.

۳. خرابی کنترل پنل ماکروفر

صفحه نمایش یا کنترل پنل ماکروفر در صورت اختلال می‌تواند از روشن شدن دستگاه جلوگیری کند. یکی از ریشه های این مشکل، همان خرابی برد اصلی مایکروفر است.

علت کار نکردن ماکروفر

۱. استهلاک اجزای قفل درب ماکروفر

قفل درب ماکروفر و سولاردم شامل قلاب و فنر می‌باشد. آسیب دیدن قلاب و فنرها می‌تواند در فرایند ارسال پیام روشن شدن مایکروفر به برد اختلال ایجاد کند و مسبب کار نکردن ماکروفر شود. برای بررسی اجزای قفل درب ماکروویو، قسمت داخلی درب باید باز و در صورت لزوم قلاب پلاستیکی یا فنرها تعویض شوند.

۲. خرابی برد ماکروفر

این مورد به ندرت اتفاق می‌افتد و بهتر است پس از اطمینان از درست بودن دیگر موارد بررسی شود. برد اصلی مایکروفر و سولاردام در صورت سوختن و یا خرابی، نیاز به تعمیر دارد. تعمیر برد ماکروفر ال جی، بوش، سامسونگ، فلر و دیگر برندها از حساسیت بالایی برخوردار است بنابراین توصیه می‌کنیم توسط متخصص انجام شود.

۳. خرابی دیود ماکروفر

دیود در مایکروفر با افزایش ولتاژ، انرژی مورد نیاز مگنترون را برای گرم کردن غذا فراهم می‌کند. اگر دیود سالم نباشد مگنترون ولتاژ کافی برای گرم کردن را دریافت نمی‌کند و سبب از کار افتادن ماکروفر می‌شود.

۴. خرابی مگنترون ماکروفر

مگنترون ماکروفر همان قطعه‌ای ست که با تولید فرکانس باعث گرم شدن مایکروویو می‌شود. اگر مگنترون بسوزد در نتیجه گرمایی تولید نمی‌شود و در این صورت ماکروفر روشن نمی‌شود و کار نمی‌کند.

این ۴ موردی که ذکر شد از رایج‌ترین علت های کار نکردن ماکروفر هستند که در مدل های برندهای مختلف پیش می‌آیند. با توجه به آمار علت روشن نشدن ماکروفر ال جی معمولا خرابی میکروسوییچ یا خرابی قفل درب ماکروفر است، در صورتی که روشن نشدن مایکروفرهای اسنوا قالبا به خاطر خرابی مگنترون است. مشکل خرابی کنترل پنل هم بیشترین مورد گزارش شده در مورد روشن نشدن ماکروفر سامسونگ است.

علت گرم نکردن ماکروفر

حالا اگر ماکروفر یا سولاردام شما روشن می‌شود، کار می‌کند اما گرم نمی‌کند به علت مواردی ست که در ادامه بیان می‌کنیم. مهم‌ترین علت های گرم نکردن ماکروفر ال جی، بوش، سامسونگ، دوو، اسنوا، فلر و… در این موارد ذکر می‌شوند.

۱. انتخاب تنظیمات و برنامه اشتباه برای ماکروفر

قبل از بررسی موارد تخصصی، ممکن است علت گرم نکردن مامروفر انتخاب تنظیمات غلط برای استفاده از هر مورد کاربرد آن باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه مطمئن شوید تنظیمات درستی را برای گرم کردن و پخت و پز در ماکروفر به کار می‌برید مطلب راهنمای طرز کار با ماکروفر و مایکروویو و برنامه های آن را بررسی کنید. ممکن است مشکل گرم نکردن ماکروفر شما تنها به همین دلیل باشد.

۲. سوختن مگنترون ماکروفر

همان طور که در مورد علت های کار نکردن ماکروفر هم ذکر شد؛ مگنترون ماکروفر قطعه‌ای ست با تولید فرکانس، مایکروفر را گرم می‌کند. اگر این قطعه سوخته باشد دستگاه دیگر گرم نمی‌شود. مگنترون از اجزایی ست که تعمیر نمی‌شود و در صورت بروز این مشکل، ماکروفر شما باید با یک قطعه مگنترون جدید جایگزین شود.

۳. اختلال در عملکرد خازن های ولتاژ ماکروفر

خازن ولتاژ خروجی را دو برابر می‌کند. اگر خازن سوخته باشد کل مدارهای ولتاژ عمل نمی‌کنند و مایکروویو گرم نمی‌شود. برای تشخیص آسیب خازن‌ها باید از خازن‌سنج استفاده شود. بهتر است این کار به تعمیرکار متخصص ماکروفر و سولاردم سپرده شود.

۴. خرابی ترانس های ولتاژ ماکروفر

ترانس های ولتاژ در مایکروفر در صورت سالم نبودن، یک قوس الکتریکی ایجاد می‌کنند که باعث بوی سوختگی می‌شود و ماکروفر غذا را گرم نمی‌کند.

۵. خرابی دیود ماکروفر

دیود با تبدیل برق متناوب به برق مستقیم با ولتاژ ۵۰۰۰ ولت، مگنترون ماکروفر را برای گرم کردن تغذیه می‌کند. بنابراین سوختن دیود ماکروفر در نهایت باعث گرم نکردن ماکروفر می‌شود. در چنین شرایطی دیود باید تعویض شود.

۶. کاهش کارایی ماکروفر در طول زمان

علت گرم نشدن ماکروفر می‌تواند فنی نباشد و تنها به علت استفاده و استهلاک قطعات آن باشد. در این صورت ماکروفر یا سولاردم باید سرویس شوند تا بهترین عملکرد و بازدهی را داشته باشند. به طور کلی بهترین زمان برای سرویس ماکروفر و سرویس سولاردم هر ۶ ماه یک بار است.

۷. مهار شدن فیوز ماکروفر

حرارت ماکروفر اگر از مقدار مشخصی بیشتر شود، جریان ماکروفر قطع می‌شود و دیگر گرما تولید نمی‌کند. بنابراین پایین رفتن فیوز می‌تواند مسبب گرم نکردن ماکروفر باشد. راه حل این مشکل، ریست کردن ماکروویو است، برای پیدا کردن نحوه ریست کردن مدل ماکروفرتان از دفترچه راهنمای دستگاه یا سرچ کمک بگیرید.

۸. خرابی برد اصلی ماکروفر

قبل از بررسی این مورد، تک تک موارد دیگر را چک کنید و در صورتی که از سالم بودن دیگر قطعات مایکروویو مطمئن بودید سراغ تعویض برد اصلی مایکروفر بروید زیرا این مورد به ندرت اتفاق میفتد. تشخیص این خرابی و تعویض آن باید توسط تکنسین ماکروویو انجام شود.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.