علت کار نکردن فن کولر گازی

علت کار نکردن فن کولر گازی و راهکارهای رفع مشکل

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

بدون شک وجود کولر گازی در هر محیطی می‌تواند خیلی لذت بخش باشد. زیرا هوای کاملاً مطبوع و خنکی را ایجاد می‌کند که هیچ گونه رطوبتی هم به همراه ندارد. اما نکته‌ای که خیلی اهمیت دارد، نگهداری درست از کولر گازی‌ها است. استفاده از کولر گازی در مناطق شرجی و گرم خیلی رایج است، در نتیجه بازدهی و عملکرد بالایی هم باید داشته باشند. در واقع به آن یک دستگاه الکتریکی _ مکانیکی گفته می‌شود که نگهداری از آن نیازمند رعایت نکات و حساسیت‌های زیادی است. در این قسمت از هوم کارا می‌خواهیم راجع به علت کار نکردن فن کولر گازی و راه‌های رفع مشکل با شما صحبت کنیم.

 تعمیر کولر گازی در محل 

آیا برای تعمیر حتماً نیاز به فرد متخصص است؟

قبل از اینکه وارد مبحث اصلی شویم، باید بگوییم که یک سری از موارد نیازمند بررسی تخصصی هستند. یعنی فردی با تجربه و با دانش کافی و تسلط باید این کار را برایتان انجام بدهد. البته ناگفته نماند که در بعضی از موارد علت‌ها کاملاً ساده هستند و با توضیحاتی که در اختیارتان قرار می‌دهیم، می‌توانید مشکلات را برطرف کنید.

اگر نیاز دارید که حتما یک فرد متخصص وضعیت کولر گازی شما را بررسی کند، کافی است با شماره ۰۲۱۷۷۸۹۷۲۶۴ تماس بگیرید.

تلاش ما در هوم کارا این است که بتوانیم تمامی برندها را ساپورت کنیم. یعنی شما به عنوان مشتری برندهای معتبر خارجی و ایرانی برای تعمیر لوازم می‌توانید به ما مراجعه کنید. در نتیجه برای تعمیر کولر گازی ال جی؛ سامسونگ، جنرال یا هر برند ایرانی و خارجی دیگری می‌توانید با کارشناسان این شرکت در ارتباط باشید.

توجه: این آموزش ها مربوط به یک برند یا یک مدل خاص از کولر گازی نمی‌شود. شما می‌توانید از طریق این مقاله علت کار نکردن فن کولر گازی در برندهایی مانند سامسونگ، جنرال، اجنرال، گری، تراست، بوش و ال جی و غیره را متوجه شوید‌.

 چرا فن کولر گازی خاموش نمی شود؟! {بررسی ۵ دلیل مهم} 

علت های کار نکردن فن در کولر گازی اسپلیت

کولر گازی‌ها تشکیل شده از قطعات مکانیکی و الکتریکی بسیار زیادی هستند. تمامی این قطعات کارکردها و عملکردهای متفاوتی دارند و باید با یکدیگر هماهنگی و همپوشانی داشته باشند. فن داخل کولر گازی از بخش‌های بسیار مهمی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. چراکه اگر مشکلی اتفاق افتاده باشد، روی عملکرد آن تاثیرگذار خواهد بود. در واقع خراب شدن فن یا کار نکردن آن می‌تواند علائم بسیار مشهودی را به وجود بیاورد. یعنی شما شاهد خواهید بود که کیفیت و عملکرد باد دستگاه هم تحت تاثیر قرار گرفته و نمی‌توانید شاهد خنک کنندگی آن باشید.

نکته مهم:

در صورتی که دستگاه روی حالت سرمایش تنظیم شده باشد اما فن کولر گازی نتواند به درستی کار کند، یک مشکل در دستگاه به حساب می‌آید. خیلی از کولر گازی‌ها این روزها مجهز به قابلیت دوگانه هستند. به این معنی که حالت گرمایش در آنها تنظیم شده و شما می‌توانید در فصل زمستان هم از هوای گرم تولید شده توسط آنها استفاده کنید. در نتیجه اگر این مشکل در زمستان برای شما پیش آمد و متوجه شدید که فن کولر گازی کار نمی‌کند، نگران نباشید. باید بگوییم که این مشکل در تنظیمات گرمایشی اتفاق خاصی نیست و یا بهتر است بگوییم که اصلا مشکلی به حساب نمی‌آید.

اگر بخواهیم به طور فهرست‌وار ۹ علت کار نکردن فن کولرگازی را نام ببریم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  1. مشکلات خازن
  2. مشکلات موتور فن چرخشی

  3. مشکلات  موتور فن

  4. مشکل در ترموستات

  5. مشکلات سنسور کنترل دما

  6. خرابی ترمیستور

  7. مشکلات موتور دمنده

  8. مشکلات مربوط به برد رله

  9. مشکلات مربوط به برد کنترل اصلی

در ادامه به بررسی هر یک از موارد ذکر شده می‌پردازیم.

 علت پریدن فیوز کولر گازی و داکت اسپلیت 

۱- مشکلات خازن

اگر بخواهیم به علت کار نکردن فن کولر گازی اسپلیت اشاره کنیم، یکی از مواردی که باید حتماً نام ببریم، خرابی خازن‌ها است. ممکن است بعد از مدتی خازن‌ها بسوزد. همین باعث می‌شود که جریان برق قطع شود. علت هم این است که خازن کولر گازی به کمپرسور اتصال پیدا کرده و اگر سوختگی در این قطعه اتفاق بیفتد، باعث کار نکردن فن می‌شود.

راه حل: اولین کاری که شما باید انجام دهید، این است که با استفاده از یک چوب بلند اقدام به چرخاندن پره‌های فن کنید. اگر متوجه شدید که با این روش فن کار می‌کند، یعنی مشکل از خازن بوده است. برای اینکه خازن را تست کنید، باید یک مولتی‌متر بردارید و آن را اندازه بگیرید. اگر متوجه شدید که هیچ جریانی در دستگاه وجود ندارد، یعنی خازن به طور کامل سوخته و باید اقدام به تعویض آن نمایید.‌ اگر نمونه خازن جدید مشابه قبلی است؛ به احتمال زیاد می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید. اما باید مراقب مشکلات و خطرات برق گرفتگی هم باشید. پس اگر به اندازه کافی تجربه ندارید، کار را به یک فرد متخصص بسپارید.

 ارور کولر گازی همه برندها {کامل ترین بانک ارور کولر گازی} 

۲- مشکلات موتور فن چرخشی

موتور فن محور دوگانه که به آن دوال شفت هم گفته می‌شود و آن را به عنوان موتور فن چرخشی هم می‌شناسند، جزو عواملی به حساب می‌آید که اگر ایراد داشته باشد، مانع از چرخیدن فن کولر گازی می‌شود.

دو عدد تیغه یا پروانه داخل موتور فن وجود دارد که یکی از آنها باعث کشیده شدن هوای محیط به داخل کولر و کویل‌های کندانسور می‌شود و آنها را خنک می‌کند. پروانه دیگری که در سمت دیگر قرار گرفته، باعث می‌شود تا هوا به سمت کویل‌های اپراتور بروند. از طرفی ممکن است بلبرینگ‌ها یا یاتاقان‌ها داخل موتور فن بعد از مدت زمانی شل شده باشند یا حتی احتمال سوختگی یا خم شدن و تغییر شکل آنها وجود دارد که همه این موارد می‌تواند علت کار نکردن فن کولر گازی باشد.

راه حل: در این مرحله شما باید اقدام به تکان دادن محور پروانه‌های موتور فن کنید. اگر متوجه شدید که محور موتور فن به هر دلیلی شل شده است و تکان نمی‌خورد، یعنی خراب شده و باید تعویض شود که یک کار تخصصی و نیاز به دقت بالا است و توصیه می‌کنیم از افراد ماهر و متخصص و با تجربه کمک بگیرید.

 راهنمای استفاده از کولر گازی در حالت فن و کنترل با ریموت 

۳- مشکلات موتور فن

 اگر موتور فنی ایراد داشته باشد، باعث می‌شود که فن کولر گازی خاموش شود و نتوانید آن را روشن کنید. مشکلات مختلف در موتور فن عاملی برای خراب شدن بلبرینگ‌ها هستند که در چنین حالتی شاهد این هستید که تیغه‌ها نمی‌توانند به حالت آزادانه خودشان چرخش داشته باشند. از طرفی ممکن است ایرادات داخلی هم در پاور قطعه به وجود بیاید که همین مشکل ساز است.

راه حل: راه حلی که پیش روی شما می‌گذاریم، این است که اقدام به چرخش تیغه‌ها به صورت دستی کنید. حواستان باشد که این کار را با احتیاط کامل به انجام برسانید. اگر می‌خواهید نکته‌های ایمنی را رعایت کنید، با یک چوب بلند اقدام به انجام این کار کنید. درصورتیکه متوجه شدید که حین چرخش تیغه‌ها نمی‌توانید این کار را پیش ببرید و یک مقاومت را احساس می‌کنید و چرخش اتفاق نمی‌افتد، یعنی ایراد و مشکل از بلبرینگ است که حتماً باید تعویض موتور فن اتفاق بیفتد اما اگر این چرخش اتفاق افتاد، حتماً بعد از آن به سراغ تست جریان ورودی بروید.

اگر متوجه شدید که برق‌رسانی به موتور فن انجام می‌شود اما همچنان هیچ فعالیتی در فن کولر گازی مشاهده نمی‌شود، یعنی ایراد داخلی وجود دارد. در چنین شرایطی معمولا توصیه می‌کنند که موتور را تعویض کنید، زیرا تعمیر آن نمی‌تواند مشکل را برطرف کند.

 تعمیر کولر گازی ایستاده {از ۰ تا ۱۰۰} 

۴- مشکل در ترموستات، یک علت کار نکردن فن کولر گازی

گاهی اوقات علت کار نکردن فن کولر گازی ترموستات است. ترموستات قطعه‌ای داخل کولر گازی است که باعث تشخیص دمای هوا می‌شود و طبق دمای تنظیم شده، عمل می‌کند. یعنی اگر متوجه شود که هوا گرم شده و افزایش دما داشتیم، دمای دستگاه را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که جریان برق به کمپرسور و فن برسد و یک هوای خنک به وجود بیاید. در نتیجه اگر ترموستات خراب شده باشد، ممکن است مانع کار کردن فن کولر گازی بشود.

راه حل: اولین کاری که باید انجام دهید، این است که یک مولتی متر بردارید و مطمئن شوید که داخل ترموستات جریان وجود دارد. اگر متوجه شدید با وجود فعال بودن سرمایش کولر گازی، ترموستات جریان ندارد، یعنی ایرادی در دستگاه وجود دارد که باید اقدام به تعویض آن نمایید.

 تعمیر کولر گازی گری {GREE} 

۵- مشکلات سنسور کنترل دما

خراب شدن سنسور کنترل دما می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. اگر متوجه شدید که کمپرسور مانند همیشه کار می‌کند، یعنی باید موتور فن هم کار طبیعی خودش را انجام دهد. اما اگر کمپرسور کار کرد و فن مشکل داشت و کار نکرد، یعنی ایراد در خازن یا موتور فن است. اگر هم متوجه شدید که کمپرسور و موتور فن هیچ کدام کار نمی‌کنند، یعنی مشکل از سنسور کنترل دما یا ترموستات است.

در واقع یک پایانه الکتریکی در سنسور کنترل دما وجود دارد که بعد از مدت زمانی احتمال سوختگی نیز در آنها است. اگر پایانه‌ها بسوزند، باعث می‌شود که سنسور کنترل دما یا ترموستات درست کار نکند و همین می‌تواند از علت‌های کار نکردن فن کولر گازی باشد.

راه حل: اول از همه با استفاده از یک مولتی متر مطمئن شوید که در سنسور کنترل دما به اندازه کافی جریان برق وجود دارد. در صورت نیاز اقدام به تعویض قطعه نمایید.

 تعمیر کولر گازی اسپلیت 

۶- خرابی ترمیستور، یک علت دیگر کار نکردن فن کولر گازی

ترمیستور یک سنسور در دستگاه است که اقدام به تشخیص دما می‌کند و به برد اصلی دستگاه هم وصل می‌شود و از این طریق اندازه‌گیری دمای هوای داخل اتاق را انجام می‌دهد. اگر این قطعه خراب باشد، می‌تواند عاملی برای روشن نشدن فن کولر گازی باشد.

راه حل: برای اینکه مطمئن شوید ترمیستور واقعاً خراب شده است یا خیر، از یک مولتی متر کمک بگیرید و جریان برق را اندازه‌گیری کنید. اگر ایراد در ترمیستور باشد، یعنی هیچ جریانی در آن وجود ندارد و شما عدد صفر را می‌بینید که در چنین حالتی تنها راه حل ممکن تعویض ترمیستور است.

 تعمیر کولر گازی اجنرال 

۷- مشکلات موتور دمنده

از علت کار نکردن فن کولر گازی می‌توان به خرابی موتور دمنده اشاره کرد. در حقیقت موتور دمنده که به آن بلوور هم گفته می‌شود، قطعه‌ای مهم داخل کولر گازی است که بعد از مدت زمانی ممکن است ایراد پیدا کند. گاهی به طور کامل می‌سوزد یا حتی ممکن است نیم سوز شود. وقتی که این موتور از کار می‌افتد، می‌تواند مانع از چرخش فن کولر گازی شود.

راه حل: کاری که باید انجام دهید این است که به صورت دستی پروانه های فن را بچرخانید. اگر متوجه شدید که این چرخش اتفاق نمی‌افتد، یعنی باید تعویض موتور بلوور انجام شود. با استفاده از یک مولتی متر اقدام به اندازه‌گیری جریان کنید. اگر متوجه شدید که موتور بلوور جریان را به خودش می‌گیرد اما همچنان اتفاقی نمی‌افتد و فن کار نمی‌کند، یعنی ایرادی در کار است و باید آن را تعویض کنید. تعویض هم یک کار تخصصی و حساس است که حتماً توصیه می‌کنیم از تعمیرکاران متخصص هوم کارا کمک بگیرید.

 تعمیر بلوور کولر گازی | از ۰ تا ۱۰۰ 

۸- مشکلات مربوط به برد رله

برد رله این وظیفه را دارد که ولتاژ ورودی را در بسیاری از قطعات کولر گازی تنظیم کند. همچنین عاملی برای کنترل ولتاژ موتور فن نیز هست. در نتیجه اگر خراب شود، می‌تواند علت کار نکردن فن کولر گازی و یا خاموش شدن آن باشد.

راه حل: تنها راه حل ممکن این است که برد رله را تعویض کنید. البته نکته‌ای که باید به ذهن بسپارید، این است که خراب شدن برد رله خیلی کم اتفاق می‌افتد. در نتیجه در مراحل آخر باید این مورد را بررسی کنید و قبل از آن حتماً موتور فن یا خازن را بررسی کرده باشید.

۹- مشکلات مربوط به برد کنترل اصلی

برد کنترل اصلی در داخل کولر گازی؛ قطعه‌ای است که جریان برق را به همه بخش‌های کولر ارسال می‌کند. در نتیجه اگر خراب شده باشد، مانع از رسیدن برق به موتور فن می‌شود. همین می‌تواند از کار کردن فن کولر گازی جلوگیری کند.

راه حل: راه حل این است که اول تمامی عواملی که در این مقاله گفتیم را بررسی کنید. در مرحله آخر به سراغ برد کنترل اصلی بروید. اگر نیاز باشد، تعمیرکاران متخصص تعویض برد را برای شما انجام می‌دهند تا این مشکل برطرف شود.

 ساده‌ترین آموزش تعمیر کولر گازی 

جمع‌بندی مقاله علت کار نکردن فن کولر گازی

تمامی قطعاتی که داخل کولر گازی کار می‌کنند، به یکدیگر ارتباط دارند. کوچک‌ترین ایراد و مشکل در هر یک از آنها می‌تواند مانع از کار کردن قسمت‌ها و بخش‌های مهم‌تر شود. ما در این مقاله به طور کامل راجع به علت‌های کار نکردن فن کولر گازی صحبت کردیم و برای هر کدام راه حل موجود را به شما توضیح دادیم تا اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، بدانید که باید علت ریشه‌ای را از کجا پیدا کنید.

 لیست بهترین مرکز تعمیر کولر گازی {مرداد ۱۴۰۲} 

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.