علت مشکلات ماشین لباسشویی چیست ؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

ماشین لباس شویی، یکی از لوازم الکترونیکی مکانیکی می باشد که با ورودش به دنیای انسان ها، باعث شده است که شستن لباس ها بسیار راحت تر شود. این دستگاه امروزه در اندازه های مختلف خانگی و صنعتی تولید شده و بسیار کاربرد دارد.با چرخاندن لباس درون غلطک‌ های فلزی پرآب باعث نفوذ آب و مواد شوینده در میان الیاف شده و با این کار لباس ها را پاک می کنند. بیش تر ماشین‌ های لباسشویی خودکار هستند و با یک فرایند الکترونیکی کنترل می ‌شوند.

با استفاده از دکمه اتوماتیک برنامه ‌ای برای ماشین تنظیم می ‌شود تا بر همان مبنا لباس‌ها را با استفاده از آب گرم یا آب خنک یا ولرم تمیز کند کارهای اصلی ماشین‌ های لباسشویی عبارتند از ترکیب آب سرد و گرم تا سطح دلخواه، تنظیم مدت زمان شستشو، آب ‌کشی لباس‌ها و خشک کردن محدود آب لباس ‌ها از طریق چرخاندن سریع آن‌ها که برخی از ماشین ‌های لباسشویی لباس‌ های شسته شده را تا صد درصد خشک می ‌کنند.

ممکن است که دچار خرابی شود، این خرابی ممکن است که بنابر دلایل مختلفی پیش آید. در این مقاله از سایت قصد داریم که به سوالات رایج شما درباره علت خرابی های ماشین لباس شویی پاسخ دهیم، با ما همراه باشید.

همچنین اگر شما نیز به دنبال خرید یک ماشین لباسشویی مناسب با نیازهایتان هستید بر روی مقاله ی زیر که راهنمای خرید ماشین لباسشویی است کلیک کنید.

علت روشن نشدن چرا تایمر و روشن نشدن ماشین لباسشویی

برای حل این موضوع در ابتدای کار پریز برق چک کرده و از وجود ولتاژ مطمئن شوید، در ادامه می توانید که دوشاخه دستگاه را بررسی کرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. در مرحله بعدی می توانید که سیم های رابط یا کابل های موجود اتصال به لباس شویی را بررسی کرده و در صورت وجود قطعی آن را تعویض کنید.

اگر همچنان مشکل شما پابرجا باشد، باید نگاهی به کلید قطع و وصل انداخته و اگر دوباره نتیجه ای حاصل نشد حتما اتصالات کابل رابط به ترمینال را نیز بررسی کنید. برای این منظور باید محل اتصالات هادی‌ های کابل رابط در ترمینالها را بازدید نموده و در صورت مشاهده عیب آن را رفع کنید.

اگر شما هر چهار راهکار ارائه شده را انجام داده و همچنان مشکلاتان به قوت خود باقیمانده است، باید به شما بگویم که میکرو سوئیچ ماشین لباسشویی شما خراب شده است. رفع این ایراد کمی نیازمند ابزار و سررشته برقی می باشد و توصیه می شود که توسط افراد ماهر انجام شود.

برای این کار اول سوکت ها را از میکرو سوئیچ جدا کرده و و توسط اهم متر قطع و وصل اهرم دستی آن، وضعیت پلاتین‌های آن را مورد آزمایش قرار دهید. اگر مطمئن شده اید که این قطعه خراب شده است، نسبت به تعویض آن اقدام کنید، در غیر این صورت ممکن است که زبانه قفل‌ دار، اهرم میکروسویچ را خوب فشار ندهد.

لباسشویی روشن می شود اما کار نمیکند

تنها دلیلی که ممکن است که این اتفاق رخ دهد، خرابی موتور تایمر می باشد که برای رفع این ایراد لازم است که سیم های موتور تایمر را از قطعه جدا کرده و آن را مستقیم به برق بزنید. اگر در این حالت موتور تایمر کار نکند، یعنی قطعه موردنظر خراب شده و نیازمند تعویض است. البته ممکن است که چرخ دنده‌ ها خراب شده‌ باشند و حرکت محور موتور به محور تایمر انتقال نیابد، در این صورت تعویض این بخش از موتور نیز کافی است.

لباسشویی روشن است اما آب نمی ‌گیرد

اولین دلیل این اتفاق می تواند عدم وجود آب در شیر متصل شده به ماشین لباس شویی باشد. پس در صورتی که تنها از این شیر، هیچ آبی خارج نمی شود، حتما مشکلی در لوله کشی محل پیش آمده و باید با یک تعمیرکار تماس بگیرید. درصورتی که مشکلی از آب نداشتید، احتمال بعدی این است که فیلتر ورودی شیر الکتریکی کثیف شده باشد که در این حالت بهتر است که شیر آب تغذیه را ببندید و شیلنگ ورودی از شیر الکتریکی باز کرده و اگر توری شیر الکتریکی کثیف شده است آن را تمیز کنید.

علت آب نگرفتن ماشین لباسشویی

سومین دلیلی که ممکن است باعث شود از آب گیری دستگاه جلوگیری کند، خرابی هیدرواستات می باشد. برای رفع این ایراد نیز شما باید پلاتین مربوط به شیر برقی را در هیدرواستات، با دمیدن در لوله ورودی آن، مورد بررسی قرار دهید در صورت عدم رفع عیب هیدرواستات را تعویض کنید. البته خرابی تایمر نیز ممکن است که به چنین حالتی بیانجامد که شما برای رفع آن میبایست اتصال شیر به تایمر را بررسی کنید اگر معیوب است، عیب آن را رفع کنید.

ماشین لباسشویی فقط آب می گیرد و عملیات بعدی آن متوقف می شود

وجود این مشکل نیز ارتباط نزدیکی با دلایلی دارد که در بخش های قبلی بیان شد. یعنی در این بخش نیز خرابی هیدرواستات، موتور تایمر و اتصالات هیدرواستات به موتور تایمر باعث به وجود آمدن این حالت می شود. پس برای رفع کردن این مشکلات طبق راهکارهای گفته شده کافی است که پلاتین های مربوط به تغذیه موتور تایمر در هیدرواستات، وصل نمی شود. می توانید با دمیدن در لوله ورودی هیدرواستات عملکرد پلاتین های هیدرواستات را مورد بررسی قرار دهید. در صورت مشاهده عیب در هیدرواستات آن را تعویض کنید. سیم های اتصال را تعویض کرده یا خرابی موتور تایمر را بررسی کنید.

ماشین لباسشویی خاموش است ولی آب وارد مخزن می شود

به وجود چنین حالتی تنها یک علت داشته و ان هم خرابی شیر الکتریکی است. برای رفع کردن آن بهتر است که لاستیک سر اهرم فنر، سوراخ شدن لاستیک یا دیافراگم شیر را مورد بررسی قرار داد و درصورت عدم رفع عیب آن را تعویض کنید.

لباسشویی روشن است اما دائما آب می‌ گیرد و آب داخل مخزن در سطح معینی نیست

اولین دلیل وجود چنین مشکلی خرابی هیدرواستات می باشد که روش رفع آن در بخش های قبلی ذکر شد. درصورت سالم بودن این قطعه، بهتر است که شیلنگ ورودی به هیدرواستات را بررسی کنید تا از عدم سوراخی یا چاک خوردن آن مطمئن شوید، چرا که این حالت ها باعث خارج شدن هواوی فشرده از آن می شود. البته که تنظیم نبودن هیدرواستات نیز می تواند از دلایل لبریز شدن آب مخزن باشد. برای تنظیم این قطعه شما می توانید از پیچ تعبیه شده بر روی قطعه استفاده کنید.

ماشین لباسشویی نشت آب دارد

خب کم کم به سوالاتی می رسیم که نشان می دهد، کمی ماشین لباس شویی شما وضعیت خوبی ندارد. نشتی آب در اولین بخش می توانید از سوراخ شدن لاستیک دور دستگاه باشد.

دلایل زیادی وجود دارد که سبب خوردگی این لاستیک شود، در این زمان شما باید اول از سوراخ بودن این قسمت مطمئن شوید، در مرحله بعدی سوراخی این لاستیک را رفع کرده و در زمان اتصال باید این قسمت را در بخش بالایی قرار دهید.

یعنی لاستیک را ۱۸۰ درجه چرخانده و بخش بالایی و پایین را جابجا کنید. این بخش از آن جایی که می تواند دلایل زیادی داشته باشد، در ادامه به صورت ساده علت مشکل و روش های حل ان ها را بیان می کنیم. مخزن سوراخ بوده و شما برای حل این موضوع باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.

اتصال شیلنگ ورودی به شیر الکتریکی درست برقرار نشده است که در این صورت باید محل اتصال را نگاه کرده و اتصال این بخش را به درستی تغییر دهید.

در صورتی که لوله خرطومی مخزن به پمپ سوراخ شده باشد، در صورت امکان تعمیر و در غیر این صورت تعویض باید شود.

اگر کاسه نمد ماشین لباسشویی خراب شده و از پشت مخزن زیر یاتاقان آب بیرون بریزد، برای حل این موضوع باید ماشین لباسشویی را خاموش کرده و آب آن را تخلیه نمایید و پس از باز کردن تسمه و پولی بزرگ و در آوردن محور بلبرینگ و کاسه نمد، کاسه نمد را تعویض کنید.

اگر همه این موارد گفته شده درست باشد، شما در ادامه کار باید شیلنگ خروجی، پمپ آب،  اتصال شیلنگ رابط بین شیر الکتریکی و محفظه جاپودری، نحوی اتصال لوله لاستیکی رابط محفظه جاپودری به مخزن را بررسی کنید کرده و در مرحله تعمیر و صورت عدم تعمیر تعویض کنید.

آب داخل مخزن گرم نمی شود

اصولا گرم کردن آب در ماشین لباس شویی برعهده قطعات ترموستات و المنت می باشد که در درجه اول باید تنظیم بودن و سالم بودن ترموستات بررسی شود. در صورتی که مشکل به وجود آمده از المنت باشد، در هنگام تعویض کردن آن به این موضوع دقت کنید که هنگام نسب هیتر یا المنت جدید از چسب مخصوص برای آب بندی لاستیک المنت و مخزن استفاده نمایید. البته علاوه بر این حالات، قطع شدن سیم رابط تایمر و المنت و همچنین خرابی پلاتین تایمر المنت نیز می تواند از گرم شدن آب جلوگیری کند.

ماشین لباسشویی کاملا آب گیری می‌ کند اما موتور شستشو به کار نمی افتد

به نظرم تا به اینجای کار از نقش پر رنگ هیدرواستات در ماشین لباس شویی باخبر شده اید، پس در اولین قدم هیدرواستات و سیم های رابط آن را بررسی کرده و در صورت وجود خرابی آن را تعویض کنید.

درصورتی که این بخش سالم باشد، باید به شما بگویم که ممکن است ایراد به موتور وارد شده باشد. یعنی خرابی موتور، چرخ دنده رابط موتور به چرخ دنده اصلی تایمر، خازن، سیم های رابط خازن و موتور، پلاتین های تایمر، موتور شستشو باید به صورت دقیق بررسی شده و حتما تعویض شود.

البته یک دلیل هم وجود دارد که باعث می شود ماشین لباسشویی کاملا آب گیری کند ولی موتور شروع به کار نکند، آن هم این است که تسمه موتور زیادی سفت شده باشد. البته این دلیل تنها در ماشین های لباس شویی دارای تسمه رخ می دهد.

بعد از آبگیری، موتور چند لحظه به کار می ‌افتد و سپس از کار می ‌افتد

چهار علت برای به وجود آمدن چنین مشکلی وجود دارد که به ترتیب به خرابی رله اورلود، نیم سوز شدن موتور، زیاد بودن بار ماشین و سفت شدن تسمه موتور مربوط می شود. در دو حالت اول حتما باید قطعات را تعویض کنید، اما برای دلایل بعدی باید از بار ماشین کم کرده و تسمه را رگلاژ کنید.

پمپ آب لباسشویی آب کثیف را از داخل مخزن تخلیه نمی ‌کند

تخلیه نشدن آب کثیف ایجاد شدن از لباس ها می تواند به دلیل کثیف شدن فیلتر پمپ آب باشد که باید تعویض شود. البته خراب شدن پلاتین تایمر پمپ نیز می تواند باعث وجود چنین مشکلی شود. علاوه بر این ها گیرپاچ کردن پمپ آب و همچنین تاخوردن شیلنگ خروجی نیز می تواند سبب این اتفاق شود.

لباسشویی کلیه کارها را انجام می ‌دهد اما دور تند ندارد و آب کشی نمی ‌کند

خازن یکی از قطعات الکترونیکی کنترلی می باشد که خراب شدن آن می تواتد از آب کشی و افزایش دور دستگاه جلوگیری کند. البته پیش تر از تعمیر خازن بهتر است که نگاهی به سیم رابط آن با موتور بیاندازید. در صورت سالم بودن خازن و اتصالات، در مرحله بعدی باید سیم پیچ مربوط به دور تند دستگاه را بررسی کنید، پس از این موضوع بررسی کردن تایمر نیز این گزینه های محتمل می باشد. در داخل پرانتز بهتر است به شما توصیه کنم که پیش از انجام این کار مطمئن شوید که کلید حذف دور تند ماشین لباس سوییی فشار داده نشده باشد.

ماشین لباسشویی ضمن آب کشی، شدید می لرزد

لرزیدن ماشین های لباس شویی قدیمی چیز جدید و خاصی نیست، اما اگر این موضوع در دستگاه های جدید که از تسمه برای چرخش محفظه استفاده می کنند، رخ دهد نشان دهنده این است که مشکلاتی وجود دارد. این بخش دلایل زیادی دارد که در ادامه به صورت تیتر وار به آن ها اشاره کرده و شما خودتان راه حل را متوجه خواهید شد. خرابی تایمر و قاطی کردن دور تند و کند، کار نکردن پمپ آب و تخلیه نشدن آب، خراب بودن تسمه، خراب بودن یاتاقان و بلبرینگ ها، شل یا باز شدن پیچ های ایمنی، تاب داشته محور مخزن شستشو و همچنین تراز نبودن ماشین لباس شویی همگی از علل وجود لرزش شدید در هنگام آب کشی است.

آب گیری می ‌کند ولی مخزن شستشو نمی ‌چرخد

کار کردن موتور و نچرخیدن محفظه شستشوی لباس ها، تنها به یک دلیل ایجاد می شود و آن هم پاره شدن تسمه است. در این صورت تعویض کردن تسمه معیوب مشکل را حل خواهد کرد.

سر و صدا ماشین لباسشویی

اگر این اتفاق از شل شدن پولی، خراب شدن محور مخزن لباس ها، خراب شدن بلبرینگ های موتور و خربا شدن بلبرینگ های نگه دارنده محوز مخزن به وجود آمده باشد، باید این بخش ها را تعویض کنید. در غیر این صورت می توانید بین چیلک و مخزن شستشو را بررسی کنید که جسم خارجی در آن گیر نکرده باشد. همچنین زیاد بودن بار قرار داده شده در مخزن نیز از علل ایجاد سر و صدا در ماشین لباس شویی است.

تا به اینجای مقاله سعی کردیم که به ۱۵ سوال رایج در هنگام ایجاد خرابی ماشین لباس شویی به صورت صریح پاسخ داده و راه حل های رفع این ایرادات را نیز بیان کنیم. در ادامه می خواهیم که ماشین لباس شویی هایی تولید شده تا به امروز را به شما معرفی کرده و تفاوت های موجود در میان سخت افزار آن ها را به شما بیان کنیم.

تفاوت ماشین لباسشویی گیربکسی با بدون تسمه

اصولا ماشین لباس شویی های موجود در بازار به دو دسته تسمه دار و موتور دایرکت درایو تقسیم می شوند. در دسته بندی دوم  جریان برق در این موتورهای دایرکت درایو لباسشویی مستقیم یا DC بوده و برای راه‌اندازی آن هم به برد راه‌انداز یا درایور نیاز دارند. در این موتورها سیم ‌پیچ استاتور درون روتور ثابت و روتور که یک بشقاب آهنی ۳۵ سانتی هست در داخل خود ۲۰ آهنربا دارد، که این آهنرباها بوسیله استاتور تحریک شده و موتور شروع به چرخیدن می‌ کند. این روتور مستقیم به شفت درام لباسشویی متصل می ‌باشد.

موتور ماشین لباسشویی

به زبان ساده تر یعنی موتور مستقیما به مخزن لباس متصل شده و بدون واسطه ای آن را به چرخش در می آورد. گفتنی است که با حذف شدن تسمه از این موتورها، راندمان موتور بیشتر شده و لرزش های لباس شویی نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

حتما به این موضوع دقت کرده اید که چرا اکثر شرکت های تولیدکننده ماشین لباس شویی موتور دستگاه را برای سالیان طولانی گارانتی می کنند. علت این موضوع آن است که این نوع موتورها تقریبا با توجه به قطر زیاد سیم پیچ و جریان مستقیم DC خیلی بندرت معیوب می ‌شوند.

اگر شما نیز شک دارید که ماشین لباسشویی بدون تسمه مناسب تر است یا ماشین لباسشویی های دارای تسمه بر روی مقاله ی زیر که با رنگ آبی مشخص شده است کلیک کنید.

مزایای ماشین لباسشویی های تسمه ای

سادگی، مهم ترین مزیت این نوع سیستم می باشد که نگهداری و تعمیر آن را آسان تر می کند. مصرف پایین، صدای پایین، کمترین لرزش، بالانس خودکار عالی و عمر بالای موتور از مزایای موتور اینورتر تسمه ای می باشد. گفتنی است که این موتورها در محصولات اروپایی و آمریکایی بکار گرفته شده و طبیعتا کمی گران تر از سایر موتورها می باشد، اما خبر خوب این است که اگر شما از این دستگاه ها بتوانید تهیه کنید، می توانید تا ۳۰ سال بدون هیچ ایرادی از ان استفاده کنید. از آنجایی که این روزها همه به دنیال کاهش هزینه های خود هستند، استفاده کردن از موتورهای اینورتر دار بسیار حیاتی است.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.