علت زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی

علت زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی ،ظروف و بدنه

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

سبد ماشین ظرفشویی معمولا از جنس استیل ضد زنگ تولید می‌شود. اما گاهی اوقات و در طول زمان، استیل نیز می‌تواند دچار زنگ‌زدگی شود. این مساله با اینکه نگران کننده است، ولی اگر با دلایل آن آشنا شوید دیگر اتفاق نخواهد افتاد. به همین دلیل تصمیم داریم در این نوشته به علت زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی و روش برطرف کردن آن بپردازیم.‌

 مطالعه کنیم: تعمیر ظرفشویی بوش 

۶ علت اصلی زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی چیست؟

درست است که در ساخت سبد از استیل ضد زنگ استفاده می‌کنند، اما اگر به صورت درست و اصولی از ظرفشویی استفاده نکنید، پس از مدتی استیل نیز زنگ می‌زند. البته جنس سبد در برخی از مدل‌های ظرفشویی از پلاستیک است. معمولا بی‌دقتی در چیدن و برداشتن ظروف باعث می‌شود تا تیزی چاقو، چنگال و لبه‌های ظروف باعث ایجاد خراش در سبد شده و موجب زنگ زدگی آن شود.

از مهمترین علت‌های زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 مطالعه کنیم: تعمیر ظرفشویی ال جی 

ck'cnk sfn lhadk zvta,dd

۱. وجود آهن در آب ورودی ماشین ظرفشویی

یکی از علت‌هایی که باعث زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی می‌شود، وجود مقادیر زیاد آهن در آب است. در برخی از شهرهای کشورمان میزان اکسید آهن در آب به طور طبیعی بالا بوده و موجب بروز لکه‌های قرمز یا قهوه‌ای رنگ بر روی سبد یا بدنه می‌شود.

بهترین راه برای برطرف کردن این موضوع استفاده از دستگاه تصفیه آب است. چرا این دستگاه میزان سختی آب و املاح آن را کاهش داده و از بروز زنگ‌زدگی و لکه بر روی ظروف جلوگیری می‌کند. البته سیستم سختی‌گیر آب ماشین ظرفشویی نیز مقدار این املاح را کاهش می‌دهد. بنابراین در هنگام زنگ زدن بهتر است آن را بررسی کنید. چرا که امکان دارد به‌خوبی قادر به تصفیه آب نباشد. علاوه بر موارد بالا، نصب فیلتر بر روی شیر ورودی نیز می‌تواند این مساله را حل کند.

 مطالعه کنیم: تعمیر ظرفشویی ال جی 

۲. علت زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی به خاطر نمک و مایع جلادهنده

هنگامی که بین نمک و مایع جلادهنده در دمای بالای داخل ظرفشویی واکنش شیمیایی رخ می‌دهد، رسوبات و ذرات باقی‌مانده بر روی ظروف را پاک می‌کند. اما دقت داشته باشید این واکنش باعث ایجاد ترکیب قوی و خورنده نیز می‌شود که می‌تواند علت زنگ زدگی سبد ظرفشویی باشد. به همین دلیل هرگز نباید اجازه دهید نمک و مایع جلادهنده بر روی سبد باقی بماند. همچنین در هنگام شارژ آن‌ها حتما از قیف مخصوص استفاده کنید تا بیرون نریزند.

در صورتی که مقدار نمک و مایع جلادهنده بیش از حد مجاز باشد، موجب زنگ زدن خواهد شد. پس همواره آن‌ها را به اندازه مصرف کنید.

]vh sfn lhadk zvta,dd ck'ldckn

۳. رسوبات موجود در لوله آب

علت بعدی که باعث زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی می‌شود، رسوبات موجود در لوله‌ها است که وارد مخزن ظرفشویی شده‌اند. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید از فیلتر ورودی مناسب استفاده نمایید. همچنین بعد از اتمام فرایند شستشوی ظروف، داخل دستگاه را به خوبی تمیز کنید.

 مطالعه کنیم: تعمیر ظرفشویی ال جی در تهران 

۴. علت زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی به خاطر استفاده از شوینده نامناسب

استفاده از مواد شوینده نامناسب و تقلبی نه تنها باعث تمیز شسته نشدن ظروف می‌شوند، بلکه مواد شیمیایی موجود در آن‌ها می‌تواند به بدنه ظرفشویی صدمه وارد کند. همچنین استفاده بیش از حد از مواد شوینده نیز می‌تواند مضر باشد. پس حتما از مواد شوینده برندهای معتبر و سازگار با ظرفشویی استفاده نمایید.

زنگ زدگی در سبد ماشین ظرفشویی

۵. رسوب مواد غذایی باقی‌مانده در ظروف

علت دیگری که باعث زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی می‌شود، باقی ماندن ذرات مواد غذایی است. در واقع رسوب مواد غذایی در بلند مدت، هم باعث تولید بوی بد می‌شود و هم می‌تواند یکی از دلایل خرابی ظرفشویی باشد. توصیه می‌کنیم بعد از هر بار شستشو یا حداقل هفته‌ای یکبار، داخل ظرفشویی را به طور کامل تمیز کنید.

 مطالعه کنیم: ۹ علت روشن نشدن و کار نکردن ظرفشویی بوش 

۶. ایراد در خط تولید یا پایین بودن کیفیت ماشین ظرفشویی

از علت‌های دیگر زنگ زدگی و خرابی ظرفشویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خرید ظرفشویی از برندهای نامعتبر و شناخته نشده
  • کیفیت پایین قطعات دستگاه
  • ایراد در خط تولید

هنگامی که قصد خرید ظرفشویی و هر وسیله دیگری را دارید، همواره به فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز مراجعه کنید. همچنین از داشتن گارانتی معتبر نیز اطمینان حاصل نمایید.

جلوگیری از زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

چطور می‌توان از بروز زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از بروز زنگ زدگی در ماشین ظرفشویی، توصیه می‌کنیم موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • ظروف را به صورت صحیح در سبد بچینید.
  • هنگام قرار دادن و برداشتن ظروف احتیاط کنید.
  • از مواد شوینده با کیفیت استفاده کنید.
  • اگر در بخشی از ظرفشویی لکه قرمز یا قهوه‌ای رنگ مشاهده کردید، بلافاصله آن را پاک کنید.
  • برای پوشاندن بخش‌های زنگ زده می‌توانید از چسب برق مایع، موم مایع یا اسپری وینیل پلاستیکی استفاده نمایید.
  • قبل از قرار دادن ظروف در ظرفشویی، مواد غذایی و ذرات چسبیده را تمیز کنید تا وارد دستگاه نشوند.
  • بعد از پایان مراحل شستشو، درب دستگاه را باز کنید تا بخار آن خارج شود.

چگونه زنگ زدگی سبد ماشین ظرفشویی را برطرف کنیم؟

در هنگام مشاهده زنگ زدگی در دستگاه، اولین قدم تمیز کردن داخل ظرفشویی است. در صورتی که مقدار زنگ زدگی کم بود، می‌توانید با استفاده از موم مایع، اسپری وینیل و… آن را بپوشانید. اما اگر مقدار آن زیاد بود، توصیه می‌کنیم برای تعمیر ظرفشویی از افراد متخصص کمک بگیرید. به همین منظور می‌توانید با کارشناسان هوم کارا تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

در این نوشته سعی کردیم علت زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی را به طور کامل بررسی کنیم. دقت داشته باشید که این دلایل در تمامی برندهای ظرفشویی از جمله سامسونگ، ال جی، بوش و… یکسان است.

زنگ زدن ظروف در ماشین ظرفشویی

زنگ زدن ظروف داخل ظرفشویی

ظروف فلزی داخل ماشین ظرفشویی همچون کاردها، قاشق و چنگال و قابلمه های فلزی نیز احتمال زنگ زدن دارند. معمولا پس از شستشوی این وسایل فلزی، ابتدا لکه هایی بر روی آنها مشاهده می کنید و در مراتب بعدی شستشو با ظرفشویی، زنگ زدن کارد و چنگال و یا قابلمه های شما اتفاق می افتد. علت زنگ زدن ظروف در ماشین ظرفشویی به مواردی که در بالا به آنها اشاره شد برمی‌گردد.

 مطالعه کنیم: علت کدر شدن، لک، خش و سفیدک زدن ظروف در ظرفشویی 

راهکار جلوگیری و رفع زنگ زدگی

  • پیش از چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی، حتما یک مرحله تمیزکاری انجام دهید تا ذرات غذایی چسبیده به آنها وارد دستگاه نشود. غذاهای شور و اسیدی به شدت خورندگی ظروف را افزایش می دهند.
  • پس از اتمام شستشو درب ظرفشویی را باز کنید تا بخار داغ خارج شود. سپس سریعا چاقوها و قاشق و چنگال ها را درآورده و خشک نمایید تا احتمال زنگ زدن آنها کاهش یابد.
  • از مواد شوینده مناسب استفاده کنید و مقدار زیاد استفاده نکنید

زنگ زدگی بدنه ماشین ظرفشویی

به یاد داشته باشید که در صورت عدم مراقبت از ماشین ظرفشویی و اقدام مناسب در واکنش به نقاط زنگ زده در همان اولین برخوردها، به مرور این نقاط گسترش یافته و خوردگی عمیق‌تر و بیشتر می شود که همین امر علت سوراخ شدن کف یا بدنه استیل ماشین ظرفشویی است. پیشنهاد می‌شود ظرفشویی را به کمک اسید سیتریک کریستالی و یا دیگر مواد مخصوص ظرفشویی با برنامه نرمال یا ویژه‌ی شستشوی ماشین تمیز کنید تا زنگ زدگی ها را از بین ببرید.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.