علت روشن نشدن اتو

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

اتو یکی از وسایل پرکاربرد در هر خانه‌ای است و خراب شدن آن می‌تواند مشکلات زیادی را در پی داشته باشد. چرا که این وسیله علاوه بر صاف کردن لباس‌ها، باکتری‌های روی پوشاک را نیز از بین می‌برد. از جمله مشکلات رایج در میان همه انواع اتو مثل اتو بخار، اتو پرس و اتو معمولی، روشن نشدن این وسیله است. به همین خاطر تصمیم داریم در ادامه این مطلب به موضوع علت روشن نشدن اتو بپردازیم تا اگر شما هم با این مساله مواجه شدید، با راه حل آن آشنایی داشته باشید.

بررسی علت روشن نشدن اتو

بررسی علت روشن نشدن اتو

اگر کمی با تعمیر وسایل برقی آشنا باشید، مطمئنا می‌دانید که علت روشن نشدن وسایل برقی تقریبا شبیه به هم است. اما در صورتی که اطلاعی از این مسائل ندارید، ما روش آن را با شما در میان خواهیم گذاشت. در حالت کلی علت روشن نشدن اتو بخار، اتو پرس، اتو خشک و اتو معمولی به موارد زیر ربط دارد.

  • قطع بودن برق خانه
  • وجود مشکل در پریز برق
  • وجود قطعی یا اتصالی در سیم اتو
  • خراب شدن ترموستات
  • خراب شدن فیوز حرارتی و المنت
  • خراب شدن برد الکترونیکی

برخی از این موارد به سادگی قابل حل بوده و می‌توانید در منزل و بدون نیاز به تعمیرگاه، مشکل را عیب‌یابی و تعمیر کنید. اما برای برطرف کردن برخی دیگر مثل خرابی برد یا ترموستات نیاز به تکنسین خواهید داشت. در ادامه این موارد را یک به یک بررسی خواهیم کرد.

همچنین بخوانیم: تعمیر اتو

۱- علت روشن نشدن اتو به خاطر وجود مشکل در دوشاخه یا سیم اتو

رایج‌ترین علت روشن نشدن اتو از هر نوع آن، خراب شدن سیم یا دوشاخه دستگاه است. البته گاهی مواقع قطع بودن برق خانه نیز می‌تواند باعث به وجود آمدن این مشکل شود. برای حل این مساله باید موارد زیر را بررسی کنید.

  • ابتدا برق خانه را بررسی کنید تا قطع نباشد.
  • اتو را از پریزی که به آن متصل کردید، جدا کرده و به پریز دیگری متصل کنید. اگر مشکل از پریز بود باید از یک برقکار بخواهید آن را درست کند.
  • اما اگر مشکل از پریز نبود، احتمال دارد دوشاخه یا سیم اتو دچار قطعی یا اتصالی شده باشد. چرا که هرگونه اختلال در دوشاخه یا سیم اتو می‌تواند باعث قطع جریان برق شود.

رفع خراب شدن اتو

۲- خراب شدن ترموستات اتو

دیگر علت روشن نشدن اتو ممکن است به خاطر خراب شدن ترموستات باشد. ترموستات از مهمترین قطعات اتو بوده و خرابی آن مانع روشن شدن اتو می‌شود. برای تست این قطعه، باید آن را چرخانده و در حالت روشن قرار دهید. در صورتی که ترموستات سالم باشد باید بین ورودی و خروجی اتصال کوتاه کند. در غیر این صورت لازم است از یک تعمیرکار بخواهید آن را تعمیر یا تعویض کند.

۳- علت روشن نشدن اتو به خاطر خرابی فیوز حرارتی و المنت

فیوز حرارتی و المنت وظیفه گرم کردن اتو را بر عهده دارند. برای تست فیوز حرارتی باید آن را بر روی یکی از پایه‌های المنت قرار دهید. اگر دو سر فیوز حرارتی به هم راه دادند، یعنی المنت مشکلی ندارد. اما در غیر اینصورت مشکل از فیوز حرارتی است. همچنین اگر المنت مشکل داشته باشد، اتو گرم نخواهد شد.

۴- خراب شدن برد الکترونیکی اتو

اگر موارد بالا را بررسی کردید ولی باز هم مشکل برطرف نشد، احتمالا علت روشن نشدن اتو به خاطر خرابی برد الکترونیکی است. برد مهمترین قطعه در اتو بوده و وظیفه کنترل تمام بخش‌ها را بر عهده دارد. بررسی و تعمیر آن نیز یک کار تخصصی است.

چطور علت روشن نشدن اتو را برطرف نماییم؟

اولین قدم برای تعمیر اتو، عیب‌یابی است. یعنی اول باید بدانید مشکل از کجا است و سپس نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید. در ادامه مطالبی را آوردیم که می‌تواند در عیب‌یابی و تعمیر اتو به شما کمک کند.

  • ابتدا فیوز خانه و پریز برق را بررسی کنید تا قطعی نداشته باشند.
  • سپس سیم و دو شاخه اتو را بررسی کنید.
  • بعد از آن باید قسمت پشتی اتو را باز کرده و مطمئن شوید اتصالات و سیم‌های دستگاه به درستی متصل شدند. برای بررسی قطعات اتو می‌توانید از مولتی متر استفاده کنید.
  • ترموستات را در درجه‌های مختلف قرار داده و گرمایش اتو را بررسی کنید اگر مشکل از ترموستات بود باید تعویض شود.
  • برخی از اتوها دارای سیستم خاموش شدن خودکار هستند. برای اطلاع از این موضوع لازم است دفترچه راهنمای اتو را مطالعه نمایید.

همانطور که ملاحظه کردید، علت روشن نشدن اتو مساله بزرگی نبوده و به راحتی قابل حل است. اما در هر حال، از این وسیله به خوبی نگهداری کنید تا دچار آسیب و مشکل نشود.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.