علت خاموش شدن و روشن نشدن لامپ یخچال

علت خاموش شدن و روشن نشدن لامپ یخچال و نحوه تعویض آن

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

بسیاری از افراد عادت دارند شبانه به سراغ یخچال رفته و تشنگی و یا گرسنگی خود را رفع کنند. در حالت عادی زمانی که درب یخچال را باز می‌کنیم، لامپ روشن شده و می‌توانیم همه چیز را ببینیم. حال اگر به هر دلیلی این قطعه خراب شده باشد، می‌تواند برای ما دردسرساز باشد. به همین خاطر قصد داریم در این مقاله به علت خاموش شدن و روشن نشدن لامپ یخچال و نحوه تعویض آن بپردازیم تا اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، با راه حل آن آشنایی پیدا کنید.

روشن نشدن لامپ یخچال

۴ علت خاموش شدن و روشن نشدن لامپ داخل یخچال فریزر

بهتر است بدانید نحوه کارکرد لامپ در برندهای مختلف یخچال فریزر از جمله سامسونگ، ال جی، بوش، الکترواستیل، جنرال الکتریک و… شبیه یکدیگر بوده و تفاوتی وجود ندارد. به همین خاطر مواردی که در ادامه به عنوان علت خاموش شدن لامپ یخچال آورده می‌شود در همه این‌ها برندها یکسان است.

مطالعه مقالات مفید: تعمیر ساید

۱- روشن نشدن لامپ یخچال به خاطر سوختن لامپ

در میان تمام علت‌های مختلفی که برای این مساله وجود دارد، سوختن لامپ، اصلی‌ترین دلیل خاموش شدن لامپ یخچال فریزر است. چرا که لامپ‌ها عمر مفیدی دارند و بعد از مدتی از کار می‌افتند. لامپ‌هایی که در یخچال وجود دارد، دو نوع هستند:

  • از نوع رشته‌ای که در دستگاه‌های قدیمی وجود دارد و هنگام سوختن بخشی از آن سیاه می‌شود. حتی هنگام تکان دادن نیز می‌توانید صدای رشته درون آن را بشنوید.
  • لامپ LED که در یخچال‌های امروزی از آن برای کاهش مصرف برق استفاده می‌کنند. این مدل از لامپ عمر مفید بیشتری داشته و خیلی کم دچار سوختگی می‌شود. اما اگر به هر دلیلی خراب شده باشد، باید مدل مشابه آن را پیدا کرده و خریداری نمایید.

لامپ یخچال

۲- خراب شدن میکروسوئیچ درب

هنگامی که درب یخچال را باز می‌کنیم، میکروسوئیچ درب فعال شده و با وصل کردن برق مدار، باعث روشن شدن لامپ می‌شود. به همین خاطر اگر این قطعه دچار خرابی شده باشد، می‌تواند یکی از علت‌های روشن نشدن لامپ یخچال باشد.

میکروسوئیچ یک فنر دارد که هنگام باز شدن درب، باز شده و برق مدار را وصل می‌کند و هنگامی که درب یخچال را می‌بندید، فنر جمع شده و برق مدار قطع می‌شود. محل قرارگیری این قطعه در مدل‌های مختلف فرق می‌کند اما در حالت کلی می‌توان آن را در بالای درب پیدا کرد. برای تست و بررسی میکروسوئیچ نیاز به دانش تخصصی و ابزار دارید و به همین خاطر باید توسط یک تکنسین انجام شود.

مطالعه مقالات مفید: علت بسته نشدن درب یخچال |بررسی ۰ تا ۱۰۰

۳- وجود مشکل در سوکت و یا سرپیچ لامپ

دیگر علت خاموش شدن و روشن نشدن لامپ یخچال، خراب شدن شدن سوکت و یا سرپیچ است. سرپیچ قسمتی است که لامپ به آن متصل می‌شود. این قطعه ممکن است به خاطر رطوبت دچار زنگ‌زدگی شده و در نتیجه نتواند جریان برق را به لامپ برساند. همچنین امکان دارد سرپیچ به دلایل مختلفی خراب و یا سوخته باشد. در همه این موارد باید سرپیچ باز شده و به دقت بررسی شود. در هنگام بررسی بهتر است با استفاده از یک مولتی‌متر، سیم‌ها و پایه‌های سوکت را نیز تست کنید.

مطالعه مقالات مفید: تعویض فیلتر یخچال ساید ال جی | آموزش کامل

۴- وجود ایراد در برد الکترونیکی یخچال فریزر

اگر با انجام مراحل بالا بازهم با مساله خاموش شدن و روشن نشدن لامپ یخچال مواجه بودید، امکان دارد مشکل از برد الکترونیکی باشد. چرا که در صورت وجود یک ایراد کوچک در این برد مثل سوختن خازن، جریان برق به لامپ نخواهد رسید. تعمیر برد الکترونیکی یک کار کاملا تخصصی بوده و نیاز به ابزار خاصی دارد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم از یک تعمیرکار باتجربه بخواهید آن را بررسی کند.

تعویض لامپ یخچال

چطور لامپ یخچال فریزر را تعویض کنیم؟

برای تعویض لامپ اولین کاری که باید انجام دهید، پیدا کردن محل آن است که معمولا در بالای یخچال قرار دارد. در صورتی که به هر دلیلی نمی‌توانید محل آن را پیدا کنید، بهتر است به سراغ دفترچه راهنمای دستگاه بروید.

لامپ معمولا در داخل یک محافظ پلاستیکی قرار دارد که به پخش بیشتر نور کمک می‌کند. این محافظ یا به وسیله پیچ و یا به وسیله پین‌های فشاری در جای خود محکم شده است که با باز کردن پیچ و یا فشار دادن پین می‌توانید محافظ را خارج نمایید.

بعد از انجام مراحل بالا، بهتر است یخچال را از برق بکشید و سپس لامپ جدید را با لامپ سوخته تعویض کنید. دقت داشته باشید که لامپ جدید باید مشابه لامپ قبلی باشد. در نهایت یخچال را به برق زده و لامپ را تست کنید.

کلام آخر درباره علت خاموش شدن لامپ یخچال

در این نوشته سعی کردیم در رابطه با علت خاموش شدن و روشن نشدن لامپ یخچال و نحوه تعویض آن مطالبی را به شما ارائه کنیم. چنانچه در انجام اینکار با مشکل مواجه شدید، می‌توانید با کارشناسان هوم کارا تماس بگیرید تا آن‌ها راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار دهند.



هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.