علت جلو نرفتن تایمر ظرفشویی

علت جلو نرفتن تایمر ظرفشویی و کار نکردن آن چیست؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

امروزه ماشین‌های ظرفشویی تبدیل به یکی از اجزای اصلی در خانه شده‌اند. ماشین‌های ظرفشویی دارای تایمر هستند که زمان شستشوی ظروف را نشان می‌دهد. این دستگاه مانند دیگر اجزای برقی، شرایط حساسی را برای نگهداری طلب می‌کند. برای مثال بهتر است به طور مداوم از این دستگاه استفاده نشوند و در مکانی قرار بگیرد که در تماس با آب نباشد. یکی از دلایل شایعی که ممکن است باعث از کار افتادن ظرفشویی شود، اختلال در تایمر آن است. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید بهتر است هرچه سریع‌تر برای رفع آن اقدام کنید. از این رو در ادامه این مطلب قصد داریم علت جلو نرفتن تایمر ظرفشویی را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانیم: تعمیر ظرفشویی ال جی

مشکلاتی که در اثر اختلال در تایمر ماشین ظرفشویی به وجود می‌آید.

آیا می دانید علت جلو نرفتن تایمر ظرفشویی چیست؟

از کار افتادن تایمر ماشین ظرفشویی می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود. این مشکلات شامل:

  1. عدم تنظیم چرخه شستشو: با از کار افتادن تایمر دستگاه امکان تنظیم چرخه شستشو در ماشین ظرفشویی وجود ندارد.
  2. عدم تنظیم زمان خشک کردن: تایمر در ماشین ظرفشویی به شما اجازه می‌دهد تا زمان خشک کردن ظروف را تنظیم کنید. با از کار افتادن تایمر این امکان از بین می‌رود.
  3. عدم تنظیم زمان شستشو: با توجه به نوع ظرف و میزان کثیفی، زمان شستشوی دستگاه تنظیم می‌شود. با از کار افتادن تایمر نمی‌توانید زمان مناسب برای شستشو را تنظیم کنید.
  4. ایجاد مشکل در مراحل شستشو: در صورتی که تایمر از کار بیفتد، ممکن است دستگاه بین مراحل شستشو گیر کند و به مرحله بعدی نرسد.
  5. عدم امکان اجرا تنظیمات شستشو: در صورت خرابی تایمر، نمی‌توان تنظیمات دلخواه را در دستگاه اجرا کرد. در نتیجه برای شستشوی لباس‌ها، افراد دچار مشکل می‌شوند.
  6. افزایش هزینه‌های تعمیر: بهتر است برای جلوگیری از دیگر خرابی‌های احتمالی هر چه سریع‌تر تایمر دستگاه تعمیر شود.

بیشتر بخوانیم: تعمیر ظرفشویی بوش

علت از کار افتادن تایمر ماشین ظرفشویی چیست؟

عوامل مختلفی ممکن است در این اتفاق دخیل باشد. برای مثال:

  • کار نکردن کنترل الکترونیکی دستگاه و تایمر
  • خرابی سیم‌ها و اتصالات از دیگر دلایل کار نکردن تایمر است.
  • خرابی خازن و پردازنده از دیگر عوامل دخیل در این موضوع محسوب می‌شود.
  • خرابی مدارهای الکترونیکی یکی از این عوامل است که می‌تواند در عملکرد درست تایمر اختلال ایجاد کند.
  • موتور دستگاه برای حرکت دادن دسته تنظیم زمان استفاده می‌شود. خرابی این قطعه نیز می‌تواند باعث خرابی تایمر شود.
  • یکی از اجزای ماشین ظرفشویی، شناور است که برای کنترل سطح آب استفاده می‌شود. خرابی این قطعه باعث اختلال در تایمر می‌شود.
  • یکی دیگر از عوامل، میکروسوئیچ‌ها هستند. کاربرد اصلی میکروسوئیچ‌ها در دستگاه کنترل تایمر است. با خرابی آن تایمر دستگاه نیز خراب می‌شود.

بیشتر بخوانیم: ریست ماشین ظرفشویی ال جی | آموزش انواع روشها

اختلال در عملکرد میکروسوئیچ چگونه باعث اختلال در عملکرد تایمر می‌شود؟

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم اختلال در عملکرد میکروسوئیچ درب، می‌تواند باعث از کار افتادن تایمر ظرفشویی شود. اگر درب ظرفشویی بسته نشود یا در آن مشکلی وجود داشته باشد، میکروسوئیچ نصب شده روی درب دستگاه، اجازه روشن شدن ظرفشویی را نمی‌دهد. به عبارت دیگر، اگر میکروسوئیچ درب به‌درستی کار نکند، ماشین ظرفشویی روشن نمی‌شود و در نتیجه تایمر نیز کار نمی‌کند. در صورتی که علت جلو نرفتن تایمر ظرفشویی، مربوط به خرابی میکروسوئیچ درب باشد، بهترین راهکار برای رفع مشکل، تعمیر یا تعویض آن است.

بیشتر بخوانیم: ریست ماشین ظرفشویی بوش به ۵ روش!

آیا کار نکردن کنترل دستگاه به جلو نرفتن تایمر مرتبط است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که بله خراب شدن تایمر و کار نکردن کنترل الکترونیکی می‌تواند باعث از کار افتادن برنامه تایمر ظرفشویی شود. تایمر و کنترل الکترونیکی در ماشین ظرفشویی دستورات شروع و پایان کار را به پمپ، موتور و شیربرقی آب می‌دهد. اگر قطعات کنترل الکترونیکی درست کار نکند، دستورات به اجزای دیگر ماشین نمی‌رسد و در نتیجه برنامه تایمر نیز کار نمی‌کند. بنابراین، در صورتی که از کار افتادن تایمر ظرفشویی به دلیل خراب شدن کنترل الکترونیکی و تایمر باشد، باید به یک تکنسین تعمیرات مراجعه کرده و او را برای بررسی و تعمیر این قطعات تعیین وظیفه کنید. لازم است بدانید که در برخی موارد، خرابی سیم‌ها، قطع شدن اتصالات و یا عدم جریان برق می‌تواند باعث خرابی تایمر و کنترل شود.

بیشتر بخوانیم: تعمیر برد ظرفشویی ال جی در محل

خراب شدن شناور ماشین ظرفشویی چگونه می تواند در عملکرد تایمر دستگاه اختلال ایجاد کند؟

عملکرد ظرفشویی به گونه‌ای است که بعد از پر شدن آب درون مخزن، شناور ماشین ظرفشویی بالا می‌آید و از پر شدن بیش از حد مخزن دستگاه  جلوگیری می‌کند. سوئیچ شناور در ظرفشویی به شیر برقی دستور قطع شدن آب را می‌دهد. در صورتی که شناور ظرفشویی خراب شده باشد، می‌تواند باعث اختلال در عملکرد سوئیچ شناور شود و در نتیجه باعث از کار افتادن یا جلو نرفتن تایمر ظرفشویی شود. گاهی اوقات ممکن است جمع شدن کثیفی باعث از کار افتادن شناور دستگاه شود. در صورت جمع شدن کثیفی بر روی شناور، می‌توان با شستشوی مجدد، خرابی‌های ایجاد شده را رفع کرد.

بیشتر بخوانیم: تعمیر برد ماشین ظرفشویی بوش +هزینه تعمیر یا تعویض

تعمیر مشکل جلو نرفتن تایمر دستگاه چگونه است؟

برای تعمیر مشکل جلو نرفتن تایمر ظرفشویی، ابتدا باید به یک تعمیرکار تخصصی مراجعه کنید. تعمیرکاران ماهر و مجرب می‌توانند با عیب یابی دقیق دستگاه، دلیل عدم کارکرد تایمر را شناسایی کنند. در برخی موارد، تعویض قطعات معیوب و خراب شده مانند سوئیچ شناور، می‌تواند باعث رفع مشکل شود. همچنین، بررسی سیم‌ها و اتصالات برای مطمئن شدن از عدم وجود هرگونه خرابی و اختلال در جریان الکتریکی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانیم: ۶ علت صدای زیاد ظرفشویی + راهکارهای رفع آن

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.