علت به هم ریختگی رنگ های تلویزیون

علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

یکی از مشکلاتی که ممکن است در تلویزیون‌های قدیمی و حتی جدید با آن مواجه شوید، به هم ریختگی رنگ تلویزیون است. این مشکل به دلایل مختلفی روی می‌دهد که باید به صورت دقیق بررسی شده و علت آن پیدا شود. از مهمترین دلایل به وجود آمدن این مشکل می‌توان به ضربه خوردگی پنل و آب‌خوردگی آن اشاره کرد. اما بهتر است بدانید علاوه بر این دو مورد، موارد دیگری نیز ممکن است باعث قاطی شدن رنگ‌ تلویزیون شود. به همین خاطر در ادامه این نوشته تصمیم داریم به علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون پرداخته و راهکارهای جلوگیری از بروز این چنین مشکلات را با شما در میان بگذاریم.

بررسی علت به هم ریختگی رنگ های تلویزیون

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، تلویزیون‌ها نیز دستخوش تغییراتی شده و مدل‌های LCD و LED به سرعت جایگزین مدل‌های CRT شدند. در مدل‌های جدید کیفیت تصویر و صدا بسیار بهتر شده و از طرفی اندازه تلویزیون نیز تا حد زیادی تغییر پیدا کرده است. اما مساله‌ حائز اهمیت، استفاده درست از این دستگاه است. چرا که در غیر اینصورت دستگاه خیلی زود خراب می‌شود و باید پول زیادی را بابت تعمیر یا تعویض آن بپردازید.

همانطور که اشاره کردیم، علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون متفاوت است که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون به خاطر خراب شدن پنل

۱- علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون به خاطر خراب شدن پنل

اصلی‌ترین قطعه در تلویزیون، پنل یا همان صفحه نمایش است. در صورتی که پنل خراب شده باشد، مشکلات متعددی در تلویزیون ایجاد خواهد شد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به قاطی شدن رنگ آن اشاره کرد. اگر هنگام تمیز کردن صفحه نمایش، آب وارد پنل شده یا موقع بازی کردن کودکان یا جابه‌جایی، جسمی به آن خورده و ضربه ببیند، پنل خراب خواهد شد.

خرابی پنل اشکال مختلفی دارد. گاهی به صورت یک خط افقی و گاهی به صورت یک خط عمودی ظاهر می‌شود. خط افقی زمانی است که دستگاه در مجاورت گرما قرار گرفته یا بیش از حد روشن مانده باشد. خط عمودی هم نشان‌دهنده ضربه خوردن پنل یا خراب شدن فلت‌های انتقال دهنده تصویر است.

بهتر است بدانید قیمت پنل بسیار بالا بوده و تعویض آن پرهزینه است. گاهی مواقع حتی خرید یک تلویزیون جدید از تعویض پنل به صرفه‌تر خواهد بود. چرا که در اکثر مواقع امکان تعمیر پنل وجود ندارد و باید تعویض گردد.

۲- خراب شدن بک لایت تلویزیون

دومین علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون، خراب شدن بک لایت به خاطر روشن ماندن طولانی دستگاه است. در همه تلویزیون‌ها برای نمایش تصاویر از نور پس زمینه استفاده می‌کنند که در تلویزیون‌های LCD به وسیله لامپ فلورسنت و در LED به وسیله لامپ ال ای دی ایجاد می‌شود. به صفحه‌ای که این لامپ‌ها روی آن قرار می‌گیرد، بک لایت گفته می‌شود. در صورتی که تلویزیون به مدت طولانی روشن بماند، ممکن است بک لایت با مشکل مواجه شده و رنگ تلویزیون به هم بریزد. همچنین اگر در تنظیمات دستگاه، نور بک لایت زیاد باشد، باز هم امکان آسیب آن وجود دارد.

برای جلوگیری از وقوع این مشکل، بهتر است بعد از هر دو ساعت تماشای تلویزیون، نیم ساعت آن را خاموش کنید تا بک لایت آسیب نبیند. از طرفی اگر تنظیمات بک لایت را در تلویزیون تغییر دادید، لازم است تنظیمات را بر روی حالت پیش‌فرض قرار دهید. با انجام همین دو کار ساده می‌توانید از بروز مشکلات برای بک لایت جلوگیری کرده و هزینه زیادی را بابت تعمیر آن نپردازید.

علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون به خاطر سوختن پیکسل ها

۳- علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون به خاطر سوختن پیکسل‌ها

تلویزیون‌ها با توجه به کیفیت صفحه نمایش، از تعداد زیادی پیکسل تشکیل شدند. هر پیکسل برای نشان دادن تصاویر به یکی از سه رنگ سبز، آبی و قرمز در می‌آید. این پیکسل‌ها به وسیله ترانزیستور مدیریت شده و اگر یکی از آن‌ها بسوزد، آن نقطه به رنگ سیاه دیده می‌شود.

همچنین اگر تصویر تلویزیون به رنگ قرمز درآمده باشد، نشان می‌دهد که یکی از پیکسل‌ها همیشه روشن است. این مساله زمانی به وجود می‌آید که ترانزیستور برقی را دریافت نکرده و در نتیجه نور از لایه RGB عبور نکند. در این حالت پیکسل به رنگ قرمز که رنگ اصلی خود است، نمایش داده می‌شود.

تشخیص اینکه مشکل تلویزیون شما به خاطر پیکسل سوختگی است یا خیر، نیازمند یک متخصص است تا مساله را بررسی کند.

علت سبز شدن و به هم ریختگی رنگ تلویزیون

سبز شدن صفحه نمایش نیز معمولا به خاطر سوختن پیکسل‌ها اتفاق می‌افتد. اگر در صورت سبز شدن، تلویزیون را به موقع تعمیر نکنید، به مرور کیفیت صفحه نمایش پایین آمده و در نتیجه هیچ تصویری نخواهید دید. گاهی مواقع با ضربه زدن به پیکسل‌های مرده امکان دارد مشکل برطرف شود. البته بهتر است از یک متخصص بخواهید تلویزیون را بررسی کند.

علت آبی شدن صفحه نمایش تلویزیون

اصلی‌ترین علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون و آبی شدن آن ناشی از پیکسل سوختگی است. اما علاوه بر آن علت‌هایی دیگری نیز دارد که عبارتند از:

  • خرابی پنل تلویزیون
  • وارد شدن ضربه به صفحه نمایش
  • مغناطیسی شدن به خاطر نزدیکی آهنربا یا هر وسیله مغناطیسی به نمایشگر

علت سیاه شدن نمایشگر تلویزیون

اولین قدم برای بررسی علت سیاه شدن و به هم ریختگی رنگ تلویزیون، اطمینان از عدم پیکسل سوختگی است. اما اگر مشکل پیکسل سوختگی وجود نداشت باید به سراغ بررسی علت‌های زیر بروید.

  • خرابی پنل دستگاه که در این صورت شاهد افتادن خط روی تلویزیون خواهید بود.
  • خرابی بک لایت به خاطر روشن بودن طولانی دستگاه.
  • وارد شدن ضربه به بخش یا یک ناحیه خاص از صفحه نمایش. در این صورت لکه‌های سیاه رنگ کوچک یا بزرگ در نمایشگر مشاهده خواهید کرد.

دلیل سیاه شدن رنگ در تلویزیون

علت دو رنگ شدن تصاویر تلویزیون

اگر هنگام روشن کردن تلویزیون، قسمتی از تصویر تیره و کم نورتر از بخش‌های دیگر بود، به احتمال زیاد Backlight تلویزیون دچار مشکل شده است. در این حالت نیازی به تعویض پنل ندارید و با تعمیر یا تعویض بک لایت، مشکل به وجود آمده حل می‌شود.

قاطی شدن رنگ تلویزیون

نکاتی برای نگهداری از تلویزیون

علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون در اکثر مواقع به خاطر نگهداری اشتباه از این دستگاه است؛ بنابراین لازم است نکاتی که در ادامه گفته می‌شود را رعایت کنید.

  • پنل تلویزیون به کمترین میزان رطوبت حساس است. به همین خاطر هنگام تمیز کردن، اسپری را به صورت مستقیم روی آن اسپری نکنید. بهتر است ماده تمیز کننده را روی دستمال خشک و نرم اسپری کرده و سپس نمایشگر را تمیز کنید.
  • نزدیک بودن لوازم مغناطیسی مثل اسپیکرها، آهنربا و… به تلویزیون می‌توانید باعث آسیب رساندن به پنل شود. چرا که با ورود میدان مغناطیسی به تلویزیون، میدان مغناطیسی خود دستگاه از بین رفته و در نتیجه یک رنگین کمان روی تلویزیون ایجاد می‌شود.
  • اگر در خانه بچه کوچکی دارید، بهتر است تلویزیون را به دیوار بزنید. چرا که کودک شما می‌تواند با وارد کردن ضربه به صفحه باعث خراب شدن پنل شود.
  • برای جلوگیری از وارد شدن ضربه به نمایشگر، لازم است از محافظ صفحه تلویزیون استفاده کنید. این محافظ‌ها را می‌توانید از بازار خریداری کرده و روی نمایشگر نصب کنید.
  • در هنگام جابه‌جایی تلویزیون، دقت کافی را به خرج دهید تا به صفحه نمایش فشاری وارد نشود. در هنگام اسباب‌کشی بهتر است آن را در کارتن قرار داده و با ماشین شخصی جابه‌جا نمایید.

چطور به هم ریختگی رنگ تلویزیون را درست کنیم؟

حال که با علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون آشنا شدید، برای عیب‌یابی و تعمیر دستگاه لازم مراحل زیر را انجام دهید.

  • اگر قاطی شدن رنگ‌های تلویزیون به خاطر خراب شدن پنل است، باید پنل را در صورت امکان تعمیر کرده و در غیر اینصورت تعویض نمایید.
  • اگر مشکل از پیکسل سوختگی بود، باید پیکسل‌های سوخته اصلاح یا تعویض شوند.
  • در صورتی هم که علت قاطی شدن رنگ تلویزیون به خاطر خراب شدن بک لایت بود، می‌توان این قطعه را ترمیم کرد.

در هر حالت باید تلویزیون توسط یک فرد متخصص بررسی شده و مشکل آن برطرف شود. همچنین بهتر است بدانید علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون در تمام برندها یکسان بوده و فرقی بین تلویزیون سامسونگ، ال جی، دوو، اسنوا، ایکس ویژن، TCL و… ندارد.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.