دفترچه راهنمای سولاردام ال جی: نکات مهم

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

 

۲- در زمان حرارت دادن مایعات مانند سوپ یا نوشیدنی، ممکن است که اگر دما بیشتر از نقطه جوش شود مایعات از ظرف سرازیر شوند. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است از ظروف با دیواره‌های بلند استفاده کنید و قبل از قرار دادن ظرف و حین کار دستگاه مایع درون ظرف را هم بزنید. توجه داشته باشید که بعد از اتمام کار دستگاه نیز بهتر است چند لحظه صبر کنید و مایع را هم بزنید و دمای آن را قبل از مصرف چک کنید تا دچار سوختگی نشوید. 

۳- زمان مناسبی را برای پخت غذاهای مختلف تنظیم کنید؛ زیرا انتخاب زمان بیشتر ممکن است باعث سوختگی غذا یا وارد شدن آسیب به دستگاه شود. 

۴- وقتی درب دستگاه باز است، تولید امواج متوقف می‌شود؛ امواجی که وارد غذا می‌شوند به حرارت تبدیل می‌شوند و وقتی آن را مصرف می‌کنید هیچ آسیبی به بدن شما وارد نمی‌کنند. 

۵- ظرف‌هایی از جنس شیشه، سرامیک، کاغذ و… را داخل سولاردام قرار دهید تا امواج بتوانند در آن‌ها نفوذ کنند. بدنه دستگاه فلزی است و امواج به بیرون ساطع نمی‌شوند. اشعه‌های داخل دستگاه، غذای داخل ظرف را گرم می‌کنند و گرم شدن غذا باعث گرم شدن ظرف می‌شود. 

۶- سولاردام ال جی را در مکانی قرار دهید که از بالا حداقل ۳۰ سانتی‌متر و از پشت حداقل ۱۰ سانتی‌متر برای تهویه خوب جا داشته باشد. لبه جلویی دستگاه باید حداقل ۸ سانتی‌متر از لبه محلی که آن را قرار داده‌اید عقب‌تر باشد تا از افتادن آن جلوگیری شود. همچنین یک منفذ خروجی در بالا یا پهلو دستگاه است که مسدود کردن آن به فر صدمه می‌زند. 

۷- بعد از انجام دادن مراحل نصب دستگاه، برای تست سالم بودن دستگاه می‌توانید لیوان مخصوص سولاردام را با ۳۰۰ میلی‌لیتر آب پر کنید و داخل دستگاه قرار دهید. سپس دکمه START را فشار دهید تا زمان پخت برای ۳۰ ثانیه تنظیم شود. بعد از اتمام کار دستگاه، با احتیاط دمای آب را بررسی کنید. اگر آب گرم باشد یعنی سولاردام شما سالم است. 

۸- برای فعال کردن قفل کودک باید دکمه Stop/Clear را فشار دهید و نگه دارید تا علامت «L» و قفل روی نمایشگر ظاهر شود و صدای بیب شنیده شود. با فعال شدن این قفل، هیچ یک از قسمت‌های سولاردام کار نمی‌کند. برای غیرفعال کردن قفل نیز باید همین روند را تکرار کنید. 

۹- هرگز به جای کاغذ مخصوص پخت، از روزنامه استفاده نکنید. 

۱۰- هرگز از ظرف‌های چوبی و فلزی استفاده نکنید؛ زیرا ظروف چوبی ممکن است آتش بگیرند و ظروف فلزی ممکن است جرقه ایجاد کنند و به دستگاه آسیب وارد کنند. نباید از ظرف‌های چینی یا سرامیک که دارای قسمت‌های فلزی هستند استفاده کنید. 

۱۱- برای پخت غذاهای مختلف نیز به این نکات توجه کنید:

  • هرگز تخم‌مرغ را با پوست داخل سولاردام نپزید؛ زیرا درون آن فشار ایجاد می‌شود و می‌ترکد. 
  • پوست سیب‌زمینی یا میوه‌هایی مانند سیب درختی را قبل از قرار دادن در دستگاه بکنید. 
  • وقتی غذا را داخل ظرف‌های یک‌بار‌مصرف فلزی یا پلاستیکی گرم می‌کنید، دائم مراقب باشید که ظرف خراب نشود. 

۱۲- باید به‌صورت مرتب داخل دستگاه و درب آن را تمیز کنید. بعد از هر بار استفاده از دستگاه، مانده مواد غذایی را تمیز کنید تا در دفعات بعدی استفاده مشکلی ایجاد نشود. برای تمیز کردن بدنه و درب دستگاه از پاک‌کننده‌های سایشی یا سیم ظرفشویی استفاده نکنید. 

دفترچه راهنمای سولاردام ال جی

دفترچه راهنمای سولاردام ال جی: پنل کنترل

یک صفحه نمایشگر بزرگ و تعدادی کلید روی دستگاه وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید زمان پخت، نوع عملکرد، سطح قدرت، طبقه‌بندی نوع غذا و زمان روز را تنظیم کنید. این کلیدها عبارت‌اند از: 

۱- دکمه Persian Cook/Steam Cook

پخت پرشین (Persian Cook) شما را قادر می‌سازد تا با انتخاب نوع غذا و وزن آن، بیشتر غذاهای دلخواه خود مانند ته‌چین، برنج، قرمه‌سبزی، کباب تابه‌ای، جوجه کباب، مرغ، کوکو سبزی و… را در مدت زمان کوتاهی بپزید. Steam Cook نیز مربوط به پخت با بخار است و در این حالت نیز باید نوع و وزن غذا را مشخص کنید. با این عملکرد نیز می‌توانید غذاهایی مانند سبزیجات، مرغ، میگو، ماهی و… را بپزید. 

۲- دکمه Grill Temp/Auto Def

با استفاده از Grill Temp می‌توانید دمای کباب کردن را انتخاب کنید. پنج حالت مختلف برای عملکرد کباب‌پز وجود دارد که عبارت‌اند از: پخت آهسته، گرم نگه‌داشتن، خشک کردن غذا، تهیه ماست و خمیر و گرم کردن بشقاب. با استفاده از Auto Def نیز می‌توانید نوع و وزن غذا را انتخاب کنید. 

با فشردن دکمه Sensor Cook، خود دستگاه بسته به نوع و مقدار غذا، زمان پخت را به‌صورت خودکار تنظیم می‌کند.

۳- دکمه Sensor Cook

در این حالت خود دستگاه بسته به نوع و مقدار غذا، زمان پخت را به‌صورت خودکار تنظیم می‌کند. از این حالت نیز برای گرم کردن دوباره برنج، گرم کردن دوباره خورش، سیب‌زمینی پخته با پوست و سبزیجات تازه استفاده کرد. 

۴- دکمه Function Dial

با استفاده از این دکمه می‌توانید عملکردهای مختلف دستگاه را انتخاب کنید. 

۵- دکمه Control Dial

با استفاده از این دکمه چرخشی می‌توانید زمان پخت، درجه حرارت، وزن و طبقه‌بندی نوع پخت را تنظیم کنید. در هر زمانی (به جز حالت ذوب یخ) می‌توانید با چرخاندن این دکمه طول زمان پخت را کم یا زیاد کنید. 

۶- دکمه Enter/Clock

با استفاده از این دکمه می‌توانید طبقه‌بندی نوع پخت، سطح قدرت سولاردام، درجه حرارت و زمان روز را تنظیم کنید. 

۷- دکمه Start/Q-start

برای آغاز به کار نوع پختی که انتخاب شده باید این دکمه را یک بار فشار دهید. عملکرد شروع سریع به شما این امکان را می‌دهد که با فشردن این دکمه وقفه‌های زمانی ۳۰ ثانیه‌ای را در برنامه پخت با حداکثر توان تنظیم کنید. 

۸- دکمه Stop/Clear

با استفاده از این دکمه می‌توانید برنامه پخت را متوقف کنید یا کلیه اطلاعات ورودی به جز زمان روز را حذف کنید. 

دفترچه راهنمای سولاردام ال جی

دفترچه راهنمای سولاردام ال جی: پخت با توان مایکرو

سولاردام ال جی دارای پنج سطح توان مایکرو است که به شما این امکان را می‌دهد انواع غذاها را بپزید. برای انتخاب این عملکرد باید دکمه Function را بچرخانید و عملکرد مایکرو را انتخاب کنید و برای تایید عملکرد مایکرو دکمه Enter/Clock را فشار دهید. با چرخاندن دکمه Control می‌توانید یکی از پنج سطح مختلف توان مایکرو را انتخاب کنید. این سطوح عبارت‌اند از:

  • سطح توان بالا (۹۰۰ وات): برای جوش آمدن آب و پخت مرغ، ماهی، سبزیجات و تکه‌های گوشت. 
  • سطح توان کمی بالا (۶۰۰ وات): برای گرم کردن غذا، گوشت و مرغ بریانی، پخت قارچ و غذاهای حاوی پنیر و تخم‌مرغ. 
  • سطح توان متوسط (۳۶۰ وات): برای پخت انواع کیک، فرنی، سوپ، برنج و تخم‌مرغ.
  • سطح توان کمی پایین/یخ‌زدایی خودکار (۱۸۰ وات): برای شل کردن مواد غذایی و ذوب کردن کره و شکلات. 
  • سطح توان پایین (۹۰ وات): برای شل کردن کره، پنیر و بستنی و عمل‌آوری خمیر. 

نباید از ظرف‌های فلزی یا چوبی برای پخت غذا در سولاردام استفاده کنید.

دفترچه راهنمای سولاردام ال جی: ظروف مخصوص سولاردام

۱- همان‌طور که گفتیم نباید از ظرف‌های فلزی یا چوبی برای پخت غذا در سولاردام استفاده کنید. اکثر ظرف‌های مقاوم در برابر حرارت که غیرفلزی هستند برای استفاده داخل سولاردام مناسب هستند. اگر برای استفاده از ظرفی شک دارید، می‌توانید امتحان زیر را انجام دهید. 

ظرف مورد‌نظر را به همراه یک لیوان پر از آب داخل دستگاه قرار دهید و به مدت یک دقیقه و با درجه حرارت بالا دستگاه را روشن کنید. اگر بعد از اتمام کار دستگاه، آب به جوش آمد اما ظرف آن‌قدر سرد بود که می‌توان آن را با دست برداشت، یعنی ظرف برای استفاده در سولاردام مناسب است؛ اما اگر ظرف داغ شد و آب به جوش نیامد، یعنی ظرف حرارت را جذب کرده و مناسب نیست. 

۲- اکثر ظرف‌های شیشه‌ای و پیرکس نشکن برای استفاده در سولاردام مناسب هستند. برای اطمینان از این موضوع می‌توانید بروشور ظرف را نیز چک کنید. البته بهتر است از ظرف‌های ظریف مانند لیوان یا گیلاس استفاده نکنید تا در صورت گرم شدن متلاشی نشوند. 

۳- از ظروف پلاستیکی مخصوص مایکروویو که در سایزها و شکل‌های مختلف در بازار موجود هستند نیز می‌توانید استفاده کنید. 

۴- از ظرف‌های پلاستکی ذخیره غذا نیز می‌توانید برای گرم کردن غذا به مدت کوتاه استفاده کنید؛ اما اگر به مدت زیاد در سولاردام قرار بگیرند ممکن است آب شوند. 

۵- بشقاب‌های کاغذی هم برای استفاده در سولاردام راحت و ایمن هستند؛ اما باید زمان پخت کوتاه باشد و غذاهای کم‌چرب و کم‌آب در آن‌ها پخته شود. 

۶- ظرف‌های سفالی، سرامیکی یا سنگی معمولا برای استفاده از سولاردام مناسب هستند؛ اما بهتر است ابتدا آن‌ها را تست کنید. این ظروف نباید ترک یا لب‌پریدگی داشته باشند. 

دفترچه راهنمای سولاردام ال جی

دفترچه راهنمای سولاردام ال جی: مشخصه‌های غذا و پخت با سولاردام

عوامل زیادی بر پخت غذا و زمان آن اثر می‌گذارند که در این بخش آن‌ها را بررسی می‌کنیم. برای مثال پخت کیک با استفاده از مواد اولیه با دمای محیط به زمان کمتری نسبت به پخت کیک با استفاده از مواد اولیه یخ‌زده نیاز دارد. با توجه به این عوامل باید بهترین زمان پخت برای یک غذا را تنظیم کنید تا غذای شما به‌خوبی بپزد و خام یا سوخته نباشد.  

گاهی‌اوقات می‌توانید غذا را در مراحل پایانی پخت از دستگاه خارج کنید و روی آن را بپوشانید تا غذا بر اثر گرمای حبس شده در ظرف به‌آرامی بپزد. برخی از عوامل موثر بر پخت غذا عبارت‌اند از:

۱- تراکم غذا

غذاهای سبک و منفذ‌دار مانند کیک و نان سریع‌تر از غذاهای متراکم مانند گوشت پخته می‌شوند.

۲- ارتفاع غذا

قسمت‌های بالایی غذایی که ارتفاع دارد زودتر پخته می‌شود؛ به همین دلیل باید غذا را حین پخت مرتبا بچرخانید.  

۳- رطوبت غذا

به دلیل اینکه گرمای ایجاد شده داخل دستگاه باعث تبخیر رطوبت مواد غذایی می‌شود؛ بهتر است غذاهای نسبتا خشک مانند گوشت‌های بریان و برخی از سبزیجات را قبل از پخت کمی مرطوب کنید یا آن‌ها را بپوشانید تا رطوبت خود را حفظ کنند. 

۴- مقدار استخوان و چربی غذا

هنگام پخت غذاهای چرب یا استخوان‌دار برای جلوگیری از پخت غیر‌یکنواخت یا پخت بیش از حد باید دقت زیادی داشته باشید؛ زیرا استخوان حرارت را انتقال می‌دهد و چربی سریع‌تر از گوشت پخته می‌شود. 

۵- مقدار غذا

تعداد امواج مایکرو درون سولاردام ثابت است؛ پس هر چه غذای بیشتری درون دستگاه قرار دهید، زمان پخت طولانی‌تر می‌شود. اگر مقدار مواد غذایی در دستور پخت یک غذا را نصف می‌کنید، باید زمان پخت را حداقل به یک‌سوم زمان گفته شده کاهش دهید. 

۶- شکل غذا

امواج مایکرو تنها ۲ سانتی‌متر در غذا نفوذ می‌کنند. اگر غذاها به شکل مکعب ضخیم باشند، داخل آن‌ها پخته نمی‌شود و لبه‌های آن می‌سوزد. غذاهای گرد و حلقه‌ای شکل معمولا بهترین شکل برای پخت غذا هستند. 

۷- پوشاندن

پوشاندن غذا باعث می‌شود که گرما و بخار در آن حبس شود و غذا سریع‌تر پخته شود. برای این کار می‌توانید از روکش یا حفاظ مخصوص مایکروویو استفاده کنید و یک گوشه آن را برگردانید تا از سوختن غذا جلوگیری شود. 

۸- مرتب‌سازی غذاها

غذاهایی مانند سیب‌زمینی پخته یا کیک‌های کوچک اگر با فاصله از هم قرار داده شوند، حرارت بهتر به آن‌ها برخورد می‌کند و بهتر پخته می‌شوند. به همین دلیل از روی هم قرار دادن غذاها خودداری کنید.

هم زدن غذا حین پخت در سولاردام باعث پخش شدن بهتر گرما و حرارت درون غذا می‌شود. 

۹- هم زدن و چرخاندن

هنگام پخت غذا درون سولاردام بهتر است که مواد غذایی را از طرف خارج به ظرف مرکز هم بزنید تا گرما و حرارت درون غذا پخش شوند. همچنین باید غذاهای بزرگ را درون ظرف بچرخانید تا بالا و پایین غذا به‌صورت یکسان سرخ شوند. 

۱۰- سوراخ کردن

غذاهایی مانند سبزیجات، صدف، میوه‌ها و… که در غشا پوشانده شده‌اند را باید با چنگال سوراخ کنید تا در سولاردام نترکند. 

دفترچه راهنمای سولاردام ال جی: تمیز کردن دستگاه

۱- تمیز کردن داخل فر

 بعد از هر بار استفاده از دستگاه به وسیله یک دستمال مرطوب، غذاهایی که در حین پخت درون محفظه ریخته شده‌اند را تمیز کنید؛ زیرا این ذرات انرژی دستگاه را جذب می‌کنند و زمان پخت در دفعات بعد را افزایش می‌دهند. همچنین بین درب و چارچوب آن را تمیز کنید تا درب به‌خوبی بسته شود. 

همچنین لکه‌های چربی را با پارچه آغشته به صابون تمیز کنید؛ سپس با حوله خیس پاک کنید. البته نباید از پاک‌کننده‌های شدید یا تمیز‌کننده‌های ساینده استفاده کنید. سینی شیشه‌ای درون دستگاه را می‌توانید به‌صورت دستی بشویید یا داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید. 

۲- تمیز کردن خارج فر

سطح خارجی را با آب و صابون پاک کنید؛ سپس با دستمال خیس تمیز کنید و در آخر با حوله خشک کنید. دقت داشته باشید که آب نباید داخل دستگاه نفوذ کند. برای تمیز کردن صفحه کلید، درب دستگاه را باز بگذارید تا روشن نشود؛ سپس با دستمال مرطوب و خشک آن را تمیز کنید و در آخر دکمه Clear/Stop را فشار دهید. 

درب دستگاه و درزهای آن باید تمیز باشند. برای این کار می‌توانید از آب گرم دارای صابون استفاده کنید؛ سپس با آب تمیز پاک کنید. از مواد ساینده مانند پودرهای پاک‌کننده و سیم‌های فلزی یا پلاستیکی استفاده نکنید. همچنین نباید از بخارشوی برای تمیز کردن دستگاه استفاده کنید.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.